Wie kent er de zogenaamde 'eiwitbulten'???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Wie kent er de zogenaamde 'eiwitbulten'???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:06

Mijn paard is 12 en heeft nooit op wei mogen lopen bij haar vorige eigenaar.
Bij mij dus wel, en vorig jaar had ze in mei + juni énorm last van eiwitbulten, zo groot als appelsienen,
onder aan haar buik.

De voeding is ok (alles grondig getest), is gewoon combinatie zonlicht + jonge gras. Paard loopt maar enkele
uurtjes per dag op wei, maar toch toen behandeld moeten worden met cortisone, omdat de reactie zo hevig was.

Dit jaar zijn de bultjes er weer, maar veel kleiner (erwtjes). Ze heeft er totaal geen last van. Persoonlijk wil ik liever weer geen
injectie met cortisone (vermijd dat liever), en 5 uurtjes per dag in KORT gras wil ik haar eigenlijk ook niet afpakken.

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel? Kan het kwaad?
Ik weet dat de bultjes in juli weer vanzelf weg trekken maar als er iemand raad weet?

diesel83

Re: Wie kent er de zogenaamde 'eiwitbulten'???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:13

hoi,

krijgt je paard ook geen kuil voer? mijn paard krijgt eiwitbultjes van kuil. misschien is het het soort gras waar je paard op staat waar ze ook kuil van maken?!
Mijn paard had de bultjes ook onder het zadel vlak zitten dacht eerst dat het drukkingen waren maar ze zaten ook in zn nek en overal over zn lichaam (niet heel extreem hoor) Bij mijn paard zijn het idd erwten geweest. Ze trekken inderdaat vanzelf weer weg (bij mij toen hij overgezet werd op hooi). nu krijgt hij een soort kuil wat meer naar hooi neigd (op de nieuwe stal waar ik sta). in het begin kwamen gelijk de bultjes op en die verdwenen na een paar weken. Ze hebben er geen last van. maar ik weet wel van de mijne dat hij wel last had van die bultjes op zijn rug als je daar op drukte dan merkte je wel dat hij er last van had.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:18

zijn die kleine bulten geen insecten bulten?? aangezien er op het moment enorm veel muggen en dazen zitten..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:18

diesel83 schreef:
hoi,

krijgt je paard ook geen kuil voer? mijn paard krijgt eiwitbultjes van kuil. misschien is het het soort gras waar je paard op staat waar ze ook kuil van maken?!
Mijn paard had de bultjes ook onder het zadel vlak zitten dacht eerst dat het drukkingen waren maar ze zaten ook in zn nek en overal over zn lichaam (niet heel extreem hoor) Bij mijn paard zijn het idd erwten geweest. Ze trekken inderdaat vanzelf weer weg (bij mij toen hij overgezet werd op hooi). nu krijgt hij een soort kuil wat meer naar hooi neigd (op de nieuwe stal waar ik sta). in het begin kwamen gelijk de bultjes op en die verdwenen na een paar weken. Ze hebben er geen last van. maar ik weet wel van de mijne dat hij wel last had van die bultjes op zijn rug als je daar op drukte dan merkte je wel dat hij er last van had.

Tot nu toe zitten de bultjes enkel op de schouder en onder de buik. Ik mag er gerust heel hard op duwen, dat geeft geen reactie.

Nee mijn paard krijgt geen kuil, enkel gras (een paar uurtjes, en dat is heel kort), hooi (gewoon wat ze al de hele winter krijgt) en een basisbrok.

Volgens mijn da is de hoeveelheid eiwit in jong gras extra hoog als de zon schijnt ... maar die cortisone vermijd ik liever nog even ... maar ik hoop zo dat ze niet ook op haar rug komen, want dan heeft ze misschien ook last ...

Moest jij ze toen met jouw paard behandelen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:19

viv77 schreef:
zijn die kleine bulten geen insecten bulten?? aangezien er op het moment enorm veel muggen en dazen zitten..

Nee helaas niet ... paard draagt ook steeds een deken hiertegen ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:20

wat is de kwaliteit van jouw grasland?
welke grassoorten heb je er op staan en hoe bemest je?

naast dat jouw dier er dan 5 uurtjes op staat,wat voer jij nog meer?
naar mijn mening bevat kort gras veel meer voeding dan lang en uitgebloeid gras Knipoog

tegewoordig komt men er steeds meer achter dat suikers in het gras veel meer ellende veroorzaken dan eiwitten.
je begint wel rustig aan met je paard op het gras te zetten?

ik ken het wel van vroeger,ik kwam altijd bij een oude boer en als d epaarden daar na de winter weer op de weide mochten zaten ze ook onder de bulten.
paarden kregen daar dan verder geen bijvoer,enkel wat hooi.
heb het ooit es gevraagd aan een veearts en volgens hem moest je het paard dan gewoon flink aan het werk zetten zodat het alles verbranden kon wat hetd an teveel aan voeding binnen had gekregen..kwaad kon het in elk geval niet volgens hem

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:23

ik heb de da erbij gehad maar die zei dat het eiwitbultjes waren en adviseerde mij om op hooi over te gaan. verder zei hij dat hij er wel een monster van kon nemen maar dat dat eigelijk geen zin had omdat hij al wist wat het was. Ik heb mijn paard er verder niet voor behandelt ben alleen op ander ruwvoer over gestapt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:58

ellepel schreef:
wat is de kwaliteit van jouw grasland?
welke grassoorten heb je er op staan en hoe bemest je?

naast dat jouw dier er dan 5 uurtjes op staat,wat voer jij nog meer?
naar mijn mening bevat kort gras veel meer voeding dan lang en uitgebloeid gras Knipoog

tegewoordig komt men er steeds meer achter dat suikers in het gras veel meer ellende veroorzaken dan eiwitten.
je begint wel rustig aan met je paard op het gras te zetten?

ik ken het wel van vroeger,ik kwam altijd bij een oude boer en als d epaarden daar na de winter weer op de weide mochten zaten ze ook onder de bulten.
paarden kregen daar dan verder geen bijvoer,enkel wat hooi.
heb het ooit es gevraagd aan een veearts en volgens hem moest je het paard dan gewoon flink aan het werk zetten zodat het alles verbranden kon wat hetd an teveel aan voeding binnen had gekregen..kwaad kon het in elk geval niet volgens hem

goh de kwaliteit van mijn grasland, das een moeilijke, het is een normale wei, met gras zonder al te veel ander kruid zeg maar.

Voor de rest voer ik 2kg nature's best van pavo (speciaal owv het lage eiwitgehalte) en 2 x per dag een plak hooi (geen vers hooi, van vorige zomer).
En mijn paard loopt al van begin mei in het gras, inderdaad langzaam opgebouwd. De bulten heeft ze pas van deze week.

Zou ik dan misschien beter een stuk grasland 'kaal' laten eten en dan de paarden hoofdzakelijk hier op houden, en slechts een uurtje of 2 per dag in het 'vette' stuk?

Volgens mijn Da is de combinatie met zonlicht de 'boosdoener'.

De bulten zijn al veel minder dan vorig jaar, maar ze zijn er toch maar weer.

Ik las op internet dat azijn onder het voer of 'duivengerst' een oplossing kunnen bieden? Iemand daar al van gehoord? En hoe veel moet dat dan zijn????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 04:48

ik heb geen idee of je er gerst bij moet voeren,denk wel dat je dan de rest van je voeding ook moet aanpassen?
kan best zijn dat je merrie rustiger aan moet wennen aan het gras.
interresant stuk over zon en gras staat hier;
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:16

JoCo schreef:
Volgens mijn da is de hoeveelheid eiwit in jong gras extra hoog als de zon schijnt ...
Is je DA niet in de war met fructaan (suiker)??

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:36

DubbelDun schreef:
JoCo schreef:
Volgens mijn da is de hoeveelheid eiwit in jong gras extra hoog als de zon schijnt ...
Is je DA niet in de war met fructaan (suiker)??

Tja ik weet het ook niet! Heb hem vandaag nog eens gebeld,
en hij zegt dat als het niet erger wordt, ik niets moet doen. Anders moet ze weer met
cortisone ingespoten worden.

Vroeg ook of ik iets aan voeding moest veranderen, maar 'dat hoefde niet'.

Misschien een stomme opmerking, maar kan je de eiwitbulten ook doen wegtrekken
door er bvb koud stromend water over te laten lopen?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:47

jup mijn paard heeft ze ook Lachen
dacht dat het eerst kwam door haar exceem (zomer exceem)
maar dus eiwit bulten.. eerste jaar ok extreem maar elk jaar steeds minder..
heb haar van al het eiwit voedsel afgehaald (brokken) geef naar nu alleen nog eiwit arm muesli ..
toch krijgt zij ze elk jaar maar heeft er nooit last van, en ze gaan van zelf weer weg..
zolang zij er geen last van heeft laat ik ''de natuur'' gewoon haar gang gaan,
Zal toch wel geen kwaad kunnen lijkt me ?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:11

ellepel schreef:
ik heb geen idee of je er gerst bij moet voeren,denk wel dat je dan de rest van je voeding ook moet aanpassen?
kan best zijn dat je merrie rustiger aan moet wennen aan het gras.
interresant stuk over zon en gras staat hier;
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

Dank je wel voor deze link. Hierop kan ik terugvinden dat bij zon in de maanden mei-juni het fructaangehalte in het gras vooral in de namiddag (en dan lopen mijn paarden op wei) erg hoog is in droge periodes.

Nu is het bewolkt + regent het veel en ... de bulten zijn veeeeeeeeeeeel minder.

Hieruit leid ik af dat ik dus best mijn paardje op zonnige,droge dagen in de voormiddag op wei zet (of 's nachts)
en dat de bulten vanzelf weer wegtrekken + onschadelijk zijn!

Ook erg bedankt voor de rest van jullie reacties!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:45

En vandaag: bulten foetsie!!!!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:54

Hier nog iemand met een overgevoelig paardje voor eiwitten. Ook kleine bultjes over het hele lijf. Met name het jonge gras in de morgen (als er nog dauw op het gras zit is het fructaan gehalte het hoogst) was de boosdoener. Nu voer ik brok met laag eiwitgehalte en muesli zonder haver..dat scheelt al heel veel. Eigenlijk nu al een jaar geen problemen meer gehad.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:57

shavira schreef:
Hier nog iemand met een overgevoelig paardje voor eiwitten. Ook kleine bultjes over het hele lijf. Met name het jonge gras in de morgen (als er nog dauw op het gras zit is het fructaan gehalte het hoogst) was de boosdoener. Nu voer ik brok met laag eiwitgehalte en muesli zonder haver..dat scheelt al heel veel. Eigenlijk nu al een jaar geen problemen meer gehad.

??? Ik meende begrepen te hebben dat het fructaangehalte 's morgens net het LAAGSTE is ???
Nu ben ik terug verward Bloos

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:06

JoCo schreef:
shavira schreef:

??? Ik meende begrepen te hebben dat het fructaangehalte 's morgens net het LAAGSTE is ???
Nu ben ik terug verward Bloos

Of ik moet er heel erg naast zitten Bloos ,maar dierenarts en pensionhouder zeggen beiden dat juist de dauw op het gras ervoor zorgt dat het fructaangehalte hoog is. Kas gaat dus ook pas laat in morgen naar buiten en sindsdien gaat het goed...(misschien is het wel de combi met ander voer )

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:14

En mij hebben ze verteld dat het fructaangehalte begint te stijgen, naarmate de zon schijnt (dus namiddag het hoogst) en afneemt bij aanwezigheid v water (regen, dauw). Raar hé?

Zon heeft in ieder geval invloed, want deze week is het bewolkt en geen bulten. Voor de rest staat ze al op heel laag eiwitgehalte brok ... gelukkig heeft ze vanaf einde juni meestal geen last meer ...

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:40

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... s/pavo.htm

heb even gegoogled en wat ik lees is dus dat er door een overvloed of een tekort van water,zonlicht en voedingsstoffen een verandering is samenstelling plaats kan vinden...beide dus in de goede richting. Moet je maar eens even doorlezen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:59

shavira schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... s/pavo.htm

heb even gegoogled en wat ik lees is dus dat er door een overvloed of een tekort van water,zonlicht en voedingsstoffen een verandering is samenstelling plaats kan vinden...beide dus in de goede richting. Moet je maar eens even doorlezen...

Jaaaaaaaaa en je hebt meteen gelijk, want door de overvloedige regenval van vandaag, en toch géén zon, zitten die snertbulten er nu weer opnieuw!!!
Boos! Boos! Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:04

apart joh??
dus in 1 dag die bulten terug??

en er is helemaal niks gebeurd in de tussentijd?
wat raar

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:31

ellepel schreef:
apart joh??
dus in 1 dag die bulten terug??

en er is helemaal niks gebeurd in de tussentijd?
wat raar

Echt waar! Gisteren komt madam van de wei (bewolkte normale dag), WEG bulten. Vanmorgen gaat ze bultloos terug naar buiten (superveel regen dag) en ik haal haar weer op het normale uur binnen, zie ik die snertbollen al van ver zitten!!!!

grrrrrrrrrrrrrrrr Boos! Boos! Boos!

En er is dus op die 2 dagen, werkelijk NIETS anders, behalve het weer!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:10

staat je paard met of zonder deken??
ik vraag het omdat soms paarden dikke bulten krijgen als ze net wat te warm onder een deken staan...maar in dat geval is het dan netelroos ook wel urticaria genoemd .
en dat is een soort allergie reactie op bepaalde stoffen,kan ook van lichaamswarmte komen wat niet goed afgevoerd kan worden. Knipoog

maar je paard reageerd in jouw geval dus echt duidelijk op het fructaan in het gras.
wel apart dat dat ook meteen zo extreem is

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:06

Het kan heel extreem zijn. Nou is de temperatuurswisseling en regenval dus ook wel een grote verandering in de fructaanopslag in het gras blijkbaar.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:28

@ellepel: normaal heeft ze een eczeemdeken op, maar vandaag niet owv hevige regenval! Ja ik vind het ook wel extreem, gelukkig zitten de bollen onder haar buik ... (hout vasthouden)

@shavira: tja blijkbaar heb je gelijk! Er moet iets in het gras gewijzigd zijn in ieder geval! Feit is dat ik nu weer met een wrattenbeest opgescheept zit ...