Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

diesel83 schreef:hoi,
krijgt je paard ook geen kuil voer? mijn paard krijgt eiwitbultjes van kuil. misschien is het het soort gras waar je paard op staat waar ze ook kuil van maken?!
Mijn paard had de bultjes ook onder het zadel vlak zitten dacht eerst dat het drukkingen waren maar ze zaten ook in zn nek en overal over zn lichaam (niet heel extreem hoor) Bij mijn paard zijn het idd erwten geweest. Ze trekken inderdaat vanzelf weer weg (bij mij toen hij overgezet werd op hooi). nu krijgt hij een soort kuil wat meer naar hooi neigd (op de nieuwe stal waar ik sta). in het begin kwamen gelijk de bultjes op en die verdwenen na een paar weken. Ze hebben er geen last van. maar ik weet wel van de mijne dat hij wel last had van die bultjes op zijn rug als je daar op drukte dan merkte je wel dat hij er last van had.
viv77 schreef:zijn die kleine bulten geen insecten bulten?? aangezien er op het moment enorm veel muggen en dazen zitten..
ellepel schreef:wat is de kwaliteit van jouw grasland?
welke grassoorten heb je er op staan en hoe bemest je?
naast dat jouw dier er dan 5 uurtjes op staat,wat voer jij nog meer?
naar mijn mening bevat kort gras veel meer voeding dan lang en uitgebloeid gras![]()
tegewoordig komt men er steeds meer achter dat suikers in het gras veel meer ellende veroorzaken dan eiwitten.
je begint wel rustig aan met je paard op het gras te zetten?
ik ken het wel van vroeger,ik kwam altijd bij een oude boer en als d epaarden daar na de winter weer op de weide mochten zaten ze ook onder de bulten.
paarden kregen daar dan verder geen bijvoer,enkel wat hooi.
heb het ooit es gevraagd aan een veearts en volgens hem moest je het paard dan gewoon flink aan het werk zetten zodat het alles verbranden kon wat hetd an teveel aan voeding binnen had gekregen..kwaad kon het in elk geval niet volgens hem
JoCo schreef:Is je DA niet in de war met fructaan (suiker)??Volgens mijn da is de hoeveelheid eiwit in jong gras extra hoog als de zon schijnt ...
DubbelDun schreef:JoCo schreef:Is je DA niet in de war met fructaan (suiker)??Volgens mijn da is de hoeveelheid eiwit in jong gras extra hoog als de zon schijnt ...

ellepel schreef:ik heb geen idee of je er gerst bij moet voeren,denk wel dat je dan de rest van je voeding ook moet aanpassen?
kan best zijn dat je merrie rustiger aan moet wennen aan het gras.
interresant stuk over zon en gras staat hier;
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

shavira schreef:Hier nog iemand met een overgevoelig paardje voor eiwitten. Ook kleine bultjes over het hele lijf. Met name het jonge gras in de morgen (als er nog dauw op het gras zit is het fructaan gehalte het hoogst) was de boosdoener. Nu voer ik brok met laag eiwitgehalte en muesli zonder haver..dat scheelt al heel veel. Eigenlijk nu al een jaar geen problemen meer gehad.

JoCo schreef:shavira schreef:Hier nog iemand met een overgevoelig paardje voor eiwitten. Ook kleine bultjes over het hele lijf. Met name het jonge gras in de morgen (als er nog dauw op het gras zit is het fructaan gehalte het hoogst) was de boosdoener. Nu voer ik brok met laag eiwitgehalte en muesli zonder haver..dat scheelt al heel veel. Eigenlijk nu al een jaar geen problemen meer gehad.
??? Ik meende begrepen te hebben dat het fructaangehalte 's morgens net het LAAGSTE is ???
Nu ben ik terug verward
,maar dierenarts en pensionhouder zeggen beiden dat juist de dauw op het gras ervoor zorgt dat het fructaangehalte hoog is. Kas gaat dus ook pas laat in morgen naar buiten en sindsdien gaat het goed...(misschien is het wel de combi met ander voer ) 
shavira schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... s/pavo.htm
heb even gegoogled en wat ik lees is dus dat er door een overvloed of een tekort van water,zonlicht en voedingsstoffen een verandering is samenstelling plaats kan vinden...beide dus in de goede richting. Moet je maar eens even doorlezen...
ellepel schreef:apart joh??
dus in 1 dag die bulten terug??
en er is helemaal niks gebeurd in de tussentijd?
wat raar