Weet het nu echt niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Weet het nu echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:04

Ik weet het op het moment echt ff niet meer met Tarja en haar eczeem.

Ze is vorige zomer bijna gehele zomer niet fit geweest. Veel last van de jeuk, ze was loom en later liep ze zelfs nog onregelmatig. Bijna gehele zomer weinig kunnen doen. Ze kreeg een vitamineshot van de veearts ed erbij. Heb vitamines gegeven elke dag, speciale olie noem maar op! Na ze zomer ging het weer beter met Tarja. Ze werd weer fit, geen last meer van jeuk en ben vervolgens rustig weer aan het trainen gegaan. Dit ging zo goed en vervolgens heb ik weer een paar keer Z1 gestart en daar ook een paar winstpunten bij gereden. Ze liep echt fijn.

Nu sinds april gaat het weer minder met haar. Het wordt te warm, ze wordt loom en ze stikt van de jeuk. Ze staat nu al 3 weken op wei en ze staat helemaal ingepakt in een eczeem deken. Met rijden is ze weer niet meer zo fit, dus doe erg rustig aan.
Op dit moment heeft ze rondom haar ogen helemaal kapot geschuurt. Er zit een zwarte kring met wondjes van 2 cm rond har ogen heen. Haar neus is kapot, der oren zijn zowel aan de binnen en buitenkant helemaal kapot. Gister sijpelde het bloed er gewoon uit. Bij haar uier zitten allemaal wondjes en op haar benen ook weer. Ook onder haar kin is het helemaal kapot. Gister raakte ik Tarja even aan onder haar buik en ze ging gelijk zo raar met dat lipje doen als teken dat ze dat lekker vind. Zo'n jeuk heeft ze dus! Als ik haar nog maar aanraak vind ze dat al lekker. Haar manen gaan redelijk goed door die deken, maar aan haar staart schuurt ze wel veel. Maar die ziet er nog niet zo kapot uit doordat haar deken bescherming bied.
Ze ziet er echt niet uit op het moment! Rijden vind ik echt zielig, dus ik wandel nu veel en een buitenritje. Keertje zonder zadel in de bak enz.

Ik heb het idee dat de jeuk ieder jaar erger wordt. Vroeger kon ik gewoon door blijven rijden in de zomer, maar zoals nu kan dat gewoon niet. Ik vind het zo zielig, kan het soms niet meer aan zien. Weet echt ff niet meer wat ik ermee moet. Gister stond ik voor mijn kast...en er stonden zoveel potjes en middeltjes in tegen de jeuk en eczeem, dat ik niet eens meer wist wat ik er nou op moest smeren.
Ik wil nu een speciale arts laten komen die haar helemaal na kijkt, ook haar organen enzo. Ik hoop dat dat nog wat kan doen. Hoop echt dat het voor Tarja weer heel snel koud weer wordt!!

aerdenhout1

Re: Weet het nu echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:11

Waarschijnlijk is jou paard beter af op stal. Ik weet natuurlijk niet of je de mogelijkheid hebt om hem overdag binnen en s'avonds en s'nacht buiten te houden? Dat zou de beste oplossing zijn, in elk geval met dit warme weer. Jeuk is n.l nog vele malen erger dan pijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:15

Binnen zetten, en alleen op het heetst van de dag buiten zetten. Eczeemvliegjes zitten er voornamelijk in de schemering . Niet op het heetst van de dag.

Verder kan idd een eric laarakkers bijvoorbeeld of een ander vergelijkbaar genezer, je wellicht verder helpen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:18

Ik vind het echt vervelend voor je, maar vooral voor Tarja.

Heb totaal geen ervaring met schuren.

Hoop dat je een oplossing kan vinden.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:19

Kelly_Taco schreef:
Ik vind het echt vervelend voor je, maar vooral voor Tarja.

Heb totaal geen ervaring met schuren.

Hoop dat je een oplossing kan vinden.

Ja vind het voor Tarja ook zo erg. Eigenlijk vooral omdat ze er toch wel behoorlijk 'ziek' van is

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:20

crossmonster schreef:
Binnen zetten, en alleen op het heetst van de dag buiten zetten. Eczeemvliegjes zitten er voornamelijk in de schemering . Niet op het heetst van de dag.

Verder kan idd een eric laarakkers bijvoorbeeld of een ander vergelijkbaar genezer, je wellicht verder helpen.

Wie is Erik laarakkers? Mag ook via PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:20

Exceem is een ramp. Wij hebben de beslissing gemaakt om onze merrie te verkopen aan een huis aan zee. Dat is gelukt.

Het is moeilijk, maar misschien is dat ook wel het beste voor jouw paard.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:20

Erik Laarakkers is een holistisch arts Ja

@Niels, ze woon in Zeeland.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:22

aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk is jou paard beter af op stal. Ik weet natuurlijk niet of je de mogelijkheid hebt om hem overdag binnen en s'avonds en s'nacht buiten te houden? Dat zou de beste oplossing zijn, in elk geval met dit warme weer. Jeuk is n.l nog vele malen erger dan pijn.

Ze staat 's nachts altijd binnen. En ik heb haar ook een periode maar 2u per dag op de wei gezet en de rest van de dag op stal. Maar dat werkte ook niet.
En helemaal niet buiten zetten gaat me ook aan me hart voor dat dier. Ze is zo graag buiten. Heb ook het idee dat het even buiten zijn een stukje afleiding voor haar is tegen de jeuk.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:24

nielsd schreef:
Exceem is een ramp. Wij hebben de beslissing gemaakt om onze merrie te verkopen aan een huis aan zee. Dat is gelukt.

Woon idd in Zeeland zoals kelly al verteld. Ik woon een kleine 20 minuten van het strand af.

En verkopen doe ik haar echt niet....dan zou ik eerder zelf nog verhuizen met me pony!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:24

Zo zie je hoe meningen verschillen want ik zeg binnen op het heetst van de dag en crossmonster juist buiten. En inderdaad als het door de vliegjes komt, dan heb je weer een ander verhaal. Waarschijnlijk zal je dus moeten uit vinden waarvan ze de jeuk krijgt. Is het de zon, zijn het de vliegjes, kan ze soms niet tegen een bepaalde plant op het land enz. enz. Moeilijk!! Ik zou gewoon alles eens een paar weken uitproberen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:27

Liset heeft er ook echt ongelooflijk veel last van.. ze schuurt ook echt alles kapot. Er zijn al veel mensen naar wezen kijken en al veel dingen geprobeert maar tot nog toe heeft echt nog niks geholpen. Elke keer als je dan weer een beetje trots op dr maantjes en staart begint te worden zijn ze er weer af Boos! echt heel erg tot bloedens toe. Dit jaar voor het eerst merkte ik op dat ze haar hele neus ook kapot heeft geschuurt, en zitten echt heel veel wontjes op. En net als bij Tjarda staat Liset ook echt overal waar je maar krabbelt al met dr lipje naar beneden.

Ik dacht eigelijk dat de zee altijd wel hielp. Helpt het dan niet bij Tjarda aangezien je er dichtbij woont? (gewoon benieuwd)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:28

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:33

sneu hoor. die van mij heeft nu bijna geen last nu ik butox gebruik. okee het is eigenlijk voor schapen en heel gezond zal het niet zijn, maar ik heb liever een jeukvrij paard dat evt wat korter leeft dan een paard dat zich helemaal stuk staat te schuren.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:47

Mijn pony heeft er ook heel veel last van. Ze staat nu met een eczeemdeken op en heb sinds gister een vliegen masker met oren eraan gekocht... Ze schuurt alles open staart, manen, oren, hoofd, alles... Haar staart en oren waren open tot het echt ging bloeden, de rest schuurt ze nog niet open... Maar wel kale plekken. Met deken gaat het al iets beter maar ze blijft last houden. Heb nu ook een huidolie gekocht wat de jeuk een beetje moet tegen gaan. Maar baal er super van, ik weet ok niet meer wat ik moet doen Boos!. Hoop dat het snel weer beter gaat...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:50

Joh, wat een ellende...
Dat het lijkt of het elk jaar erger wordt, klopt wel met het beeld..
Zomer exceem wordt doorgaans steeds erger na herhaalde blootstelling
aan de veroorzakende allergenen..

Weet wat het is..
Ik kreeg elke zomer Unvajr te logeren..vanwege zijn exceem..
(Bij mij is weidegang bijna onmogelijk op 1 a 2 uurtjes in de zomer per dag na..
dus hij stond altijd op stal.. en dan op een vliegloos tijdstip 2 uur in de wei
verder op stal.. )
En mijn paardje ging dan lekker de wei in in Limburg..
(Unvajr is verkocht in 2006...na de zomer.. mis die rare kroot nog steeds!!!)
Dus we ruilden hele zomer paarden..
Dat was voor onze beide paarden de oplossing...
Maar je moet dan wel veel vertrouwen hebben in diegene
waarmee je ruilt!!

Ik weet dat dit ook niet elegant is..
Maar al eens met je dierenarts overlegd over prednison??
Is letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel..
Maar met wijs gebruik, kan het voor je paard toch een optie zijn...

Ik neem aan, dat je paard al in een deken staat??
Na uitproberen van 100 duizend middeltjes.. hadden wij voor Unf..
een oplossing.. (niet dat die voor iedereen werkt..)
opstallen bij mij Bloos
prednison capsules..
babyshampoo..
betadine shampoo..
uierzalf..
uierinjectoren.. (voor koeien dus... diverse... )
surorolan...(oorzalf voor honden)
acederm..(zalf)
prednocutin forte... (spuitbus, voor honden)
horsol diverse varianten..
allermyl shampoo (bedoeld voor honden met allergie....)
defendog als vliegen spray (let op schadelijk voor jezelf! bij veelvuldig gebruik!)
(vervelende is dat wij heel makkelijk aan al die zooi konden komen..
En dat geldt voor de meeste mensen niet...)

Na 2 wkn op stal was hij altijd klachten vrij.. en de hele zomer blij!!!

Echt balen... voor Tarja..

Heb mijn bolle net van de week naar de wei gebracht..
30 km verderop... ipv Limburg.. en geen Unf om stal te vullen..

Ik snap dat je ook jouw paardje lekker wilt laten genieten..
Maar ik denk dat die beter af is op stal.. (kun je stal eventueel afschermen
met vliegen gaas? hoewel de boosdoeners als het goed is stal niet invliegen..)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:10

FJ --> SV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:18

Je zou eens moeten kijken. Is er geen stal echt aan het strand?
Dan heeft het pas echt effect.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:58

jeetje chantal..vorig jaar was het toch veel minder??
Zou je niet eens kunnen proberen ze een tijdje bij iemand op stal te zetten die echt bij de zee woont,zodat je vaak de zee in zou kunnen..Heb gehoord dat dat wel eens zou kunnen helpen,wie weet.
Moet zelfs zeggen dat fjordy jeuk onder haar buik heeft, en die heeft er nooit last van normaal!
marieke heeft wel eens contact met eric laarakkers, die zal het nummer wel hebben.
Geef je voor de rest iets tegen de jeuk, allergitum o.i.d??
succes ermee in ieder geval

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:10

mijn fries heeft er ook last van,alleen blijft het beperkt tot een kleine kriebel in zijn manen.
Vroeg naar binnen en om half 10 s'ochtends naar buiten.
Hij krijgt geen krachtvoer ,alleen hooi en een beetje zemelen met vitamines en mineralen.
Hij heeft ook geen exzeem deken op.
Ik denk dat de eiwitten in krachtvoer het "zieke"lichaam nog eens extra belasten,dus dat in iedergeval weg laten...
Tja,ik zou ook eens een goede homeopaat zoeken,inderdaad laarakker of,gijsbert van de marel,om te proberen het iets minder te maken.
En is het misschien op stal beter voor haar...zoals al gezegd,jeuk is erger dan pijn!

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:05

Jeetje chantal, wat vervelend, kan me goed voorstellen dat het verschrikkelijk is om Tarja zo te zien, dat ze er echt ziek van is!

Zou er indd eens helemaal na laten kijken, omdat het steeds erger wordt er ze er echt ziek van wordt!

Zou ook eens proberen echt dicht bij het strand te gaan staan als dat lukt en niet dicht bij het bos.
Zelf zou ik er misschien ook voor kiezen Tarja 24/7 buiten te laten, daar kan ze zich niet kapot schuren, die vliegjes of wat de jeuk ook veroorzaakt is er denk ik ook op stal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:57

Maar als je vreselijk jeuk hebt, en je kan niet schuren..
of krabben is ook vreselijk...
ga dat maar eens na bij jezelf...

blijft allemaal reuze ellendig..

voordeel van laarakkers is dat als ie er niets mee kan.. holistisch gezien
hij dat ook eerlijk zegt! en je andere opties geeft....

zou Tarja in tussentijd opstallen...
(terwijl anderen juist zeggen buiten zetten..)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:02

ik blijf dit even volgen die van mij begint nl ook en ook hier werkt niks ben even helemnaal gestopt met smeren en ga over op een adner voer en dan opnieuw bekijken wat er eventueel wel kan helpen heb ook al erg veel geprobeerd

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:10

nielsd schreef:

Nou als een paard aan zee staat ish et nog niet helemaal over.Ik woon 3 kwartier/half uur rijden met je paard van het strand af en ze heeft nog steeds exceem. Alleen als je écht in de duinen woont is het bijna over. Knipoog
Maar het is altijd nog minder als in het binnenland.Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:10

Er is een centraal topic over eczeem en jeuk, met meer dan 350 pagina's tips en ervaringen, ik hoop dat je er iets aan hebt.
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk
Ik heb in elk geval het idee dat er, vanwege de enorme temperatuurswisseling van de afgelopen weken, echt bizar veel vliegbeesten zijn, en dus de eczeemgevoelige paarden meer last hebben dan anders. Bij ons in het land rennen overigens zelfs de niet-eczemers rond de schemering rondjes om de muggen te ontwijken.
Wat ik me verder nog afvraag is: wat voer je haar? Bij eczemers is het namelijk belangrijk het suikergehalte zo laag mogelijk te houden, en dus bijvoorbeeld ook rekening te houden met het fructaangehalte in het gras. En heb je een deken met een hoofdkap?