Paard aan het werk, opeens regen, wat dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Paard aan het werk, opeens regen, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:17

dit leek me de plaats waar dit het beste past, al is regen in Nederland niet echt seizoensgebonden? Nagelbijten / Gniffelen

Ik was vandaag aan het longeren in de buitenbak (heb geen binnenbak Lachen ), en toen ik goed en wel bezig was, paard lekker aan het werk had, begon het te regenen, best wel hard..

wat doe je dan?
stoppen?
doorwerken?

Ik twijfelde heel erg.. het leek me dat hij met opeens stoppen en uitstappen in de regen misschien wel net zoveel 'last' kon krijgen als met gewoon lekker doorwerken en actief houden..
Het leek mij niet zo goed te zijn voor de spieren om die koude klets erop te krijgen tijdens het uitstappen.. maar ook tijdens het werk... Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben nu gewoon doorgegaan, en toen het droog was kort laten uitstappen, zweetmes erover, en in de stal aan een berg hooi gezet Lachen
Maar ik ben nu wel heel benieuwd wat het beste is en waarom Lachen

paard in kwestie is niet geschoren, staat 24/7 buiten met schuilstal.

Voor de duidelijkheid, het gaat over wat het beste is voor mijn paard!!
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 01-05-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Re: Paard aan het werk, opeens regen, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:19

Gewoon doorgaan als je merkt dat het een buitje is waarvan je inschat dat die zo wel weer voorbij zal zijn. Als het met bakken uit de lucht valt en het ziet er niet naaruit dat het op gaat houden zou ik toch stoppen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:21

gewoon doorgaan , evt korter als gepland
iig ook met regen rustig afbouwen/afkoelen /opadem komen

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:21

Ik rij meestal gewoon door. Als het echt stortregent ga ik meestal uitstappen, maar komt vooral doordat ik er dan geen zin meer in heb. Zet hem dan meestal wel onder een dekentje op stal om op te drogen, maar als het lekker warm is werkt rollen in de bak net zo goed.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:22

het einde van de bui was niet te zien nu, en het heeft toch dik een half uur best doorgeregend..
toen was het opeens droog, en ben ik ook langzaam gaan afbouwen Lachen
heb hem lekker laten uitdraven, en na een paar rondjes stap was meneer al helemaal op adem Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:23

hallo zeg hoelang longeer jij dan wel niet Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:23

Ligt er helemaal aan.

Ben ik allang aan het rijden?
Heb ik een waterdichte jas aan?
Moet ik daarna nog veel doen?

Als het de laatste vd dag is, en ik kan daarna meteen naar huis, dan rij ik gewoon door.
Maar als het koud is, en ik heb geen jas aan, dan ga ik schuilen. Als ik nog uuuren in zeiknatte kleren rond moet lopen, wordt ik er ook niet vrolijker van.

Voor het paard maakt het me niet veel uit, die zet je gewoon onder een lekker warme zweetdeken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:24

je gaat toch niet dood van regen? gewoon doorgaan Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:25

Gewoon buffelen, we zijn niet van suiker. Dat hoort nou eenmaal bij het hebben van een paard. Als je er zelf een hebt kun je niet de houding aanmeten van een (onbetrouwbare) verzorger die alleen komt als de zon schijnt.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:30

meestal rij ik gewoon door, maar als t heel hard blijft regenen stap ik m uit Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:32

Ik ga zelf liefst rennen in de regen dus geen haar op mijn hoofd die dan denkt aan stoppen. Zelfs bij hevige stormwind en zo geef ik niet snel op. Das gelijk ook een fijne gehoorzaamheidstraining dan Knipoog (nee nie je kont naar de wind Haha!)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:33

Doorrijden natuurlijk, je bent toch niet van suiker? haha nee hoor als het echt plenst, stap ik even en zet hem op stal, dekentje over en klaar.

Maar ik begrijp dat je meer als een half uur longeerd?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:38

Allejandro schreef:
hallo zeg hoelang longeer jij dan wel niet Tong uitsteken

eer ik mijn paard lekker los heb gewerkt ben ik een dik kwartier verder, veel stappen en overgangen maken, actief maken..

het gaat hier overigens NIET over mezelf
maar over wat het beste is voor mijn paard!!
voor zulke gevallen heb ik een dikke trui en een extra broek op stal Knipoog dat interesseert me niets namelijk Knipoog

@marquez1; ik ben meer dan een half uur bezig ja Lachen
het longeren is niet om hem uit te laten razen, maar om hem echt aan het werk te zetten, en los en recht te krijgen Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:41

Ik longeer ook flink door, in- en uitstappen duurt al gauw 20 minuten...

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:41

Ze smelten niet van regen hoor Knipoog
Als het regent dan rij ik gewoon door ( geldt ook voor longeren)
Daarna lekker uitstappen tot ze op adem is.
Eventueel een dekentje om, of even onder het solarium om op te drogen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:45

Als je langer dan een half uur longeert is het denk ik heel belangrijk regelmatig van hand te veranderen. Lang (ik vind meer als een half uur vrij lang) op een volte werken is een zware belasting voor de banden en pezen.
Ik stap zelf altijd aan de hand door de bak, dan 5 min aan longe stappen en dan overgangen stap draf, links en rechts om. Bijzet er aan. En dan werk ik nog 10-15 min links en rechts om, overgang stap-draf-galop en ook tempo wisselingen, volte vergroten en verkleinen. Vervolgens stap ik aan de hand uit. In totaal werkt ze dus 20 min op de volte.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:47

ik rij gewoon door. mijn verzorg pony's/paarden staan normaal overdag ook buiten zonder deken. dus voor hun maakt het niet uit of we in de regen doorrijden, of dat ik stop en ze weer terug zet in de bak. dan worden ze evengoed nat.. s'nachts staan ze op stal.
vanmiddag ben ik wel gestopt. het ging onweren, en me paard werd onrustig. en zelf had ik ook niet meer graag doorgereden Haha! .

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:47

Ik rijd gewoon door, maar als het echt te erg word stap ik haar uit en doe haar een lekker dekentje op met een dikke pluk hooi erbij. Als ze weer lekker droog is mag ze het land op met deken.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:52

mrie schreef:
Gewoon buffelen, we zijn niet van suiker. Dat hoort nou eenmaal bij het hebben van een paard. Als je er zelf een hebt kun je niet de houding aanmeten van een (onbetrouwbare) verzorger die alleen komt als de zon schijnt.

niet alle verzorgers zijn goed-weer ruiters...als het keihard regent ga ik op me brommertje wel 15km (apeldoorn - terwolde)rijden voordat ik bij mijn verzorgpaard ben en weer terug en soms wel eens 30 km (hoenderloo - terwolde), maar ik heb er dan wel wat voor over...daar ligt het mssn ook aan..als het keihard regent, zou ik ook gewoon doorgaan, we zijn niet van suiker! Vork

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:04

ik ga meestal door! of het moet echt gaan stormen of hagelen ofzo! Hoewel m'n verzorgpony helemaal vrolijk word van hagel! allemaal witte bolletjes op een rood bruine pony;) Maar ik heb vaak niet het idee dat paarden het zo erg vinden die regen, verschilt natuurlijk per paard. Maar ik ga met regen gewoon door!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:38

marquez1 schreef:
Als je langer dan een half uur longeert is het denk ik heel belangrijk regelmatig van hand te veranderen. Lang (ik vind meer als een half uur vrij lang) op een volte werken is een zware belasting voor de banden en pezen.
Ik stap zelf altijd aan de hand door de bak, dan 5 min aan longe stappen en dan overgangen stap draf, links en rechts om. Bijzet er aan. En dan werk ik nog 10-15 min links en rechts om, overgang stap-draf-galop en ook tempo wisselingen, volte vergroten en verkleinen. Vervolgens stap ik aan de hand uit. In totaal werkt ze dus 20 min op de volte.

ik heb hem aan de dubbele longe, in stap pak ik dus meestal de overgang naar lange lijnen, en ga hele rondes over de hoefslag Lachen, diagonalen laten draven enz Lachen van hand veranderen doe ik ook regelmatig. Merk aan hem ook niet dat hij er problemen mee heeft, hiertegenover staat dan weer dat hij dit max 3x in de 2 weken doet, en de rest lekker in het bos en over straat, dus veel rechtuit gaat Lachen

ik was bang dat de combinatie warme spieren + regen misschien problemen ging opleveren, had er verder nooit over nagedacht, vandaar dat ik eventjes wat meer erover wilde weten Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:52

ooo dat had je er niet bijverteld Knipoog. Harstikke goed voor de afwisseling, eigenlijk is het dan geen longeren meer maar werk aan de lange lijnen Haha! .

Volgens mij kan het geen kwaad voor de spieren om door te trainen, als ze maar aan het werk blijven. Stapwerk zou ik dan weer niet in de regen doen, maar volgens mij kan het ook net zoveel kwaad om als het echt stortregent beschutting te zoeken en daarna af te stappen. Is maar net waar je je prettig bij voelt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:55

Gewoon doorgaan en zorgen dat hij geen kou kan vatten bij het uitstappen. Het zijn paarden, geen suikerklontjes Knipoog Denk dat het geen kwaad kan om door te trainen in de regen, zelf heb je daar toch ook geen last van? Alleen zorgen dat ze geen kou kunnen vatten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:04

marquez1 schreef:
ooo dat had je er niet bijverteld Knipoog. Harstikke goed voor de afwisseling, eigenlijk is het dan geen longeren meer maar werk aan de lange lijnen Haha! .

Volgens mij kan het geen kwaad voor de spieren om door te trainen, als ze maar aan het werk blijven. Stapwerk zou ik dan weer niet in de regen doen, maar volgens mij kan het ook net zoveel kwaad om als het echt stortregent beschutting te zoeken en daarna af te stappen. Is maar net waar je je prettig bij voelt.

ik noem het altijd longeren Tong uitsteken

echte stortregen zie je meestal wel aankomen gelukkig, maar 9 v/d 10 donkere wolken drijft over nu, en uit deze viel opeens heel veel water ROFL

blij te horen dat ik het iig goed gedaan heb Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:42

marquez1 schreef:

In/Uitstappen doe ik grotendeels aan de hand of aan het langste van de longe. Das dus alles bij elkaar 20 min. Verder longeer ik 20 minuten 'echt' dus, met veel overgangen. Ik probeer veel van hand te veranderen, maar ze vindt dit mentaal nog wel eens zwaar (na paar keer veranderen denkt ze steevast dat het afgelopen is).