Paard buiten in modder = dierenbeul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Paard buiten in modder = dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:48

Ik snap sommige mensen echt niet.
Mijn paard staat 24/7 buiten, slecht weer of geen slecht weer. Elk seizoen van het jaar.
Nu is de wei een gigantische blub zooi, maar ze blijft lekker buiten. Ja
Ze heeft een inloopstal (een stal van 5x4 meter) met een verhard stuk grond ervoor (zodat ze dus niet altijd in de blub hoeft te staan). Ze staat heel af en toe met een regendeken op (voornamelijk op dagen zoals vandaag met storm) en verder heeft ze nooit een deken op.
Nu krijg ik constant van voorbij gangers te horen dat ik mijn paard mishandel omdat ze in de blub staat. Zelfs mensen hebben gedreigd de dierenbescherming erbij te halen.
Want volgens hun staat er geen plukje gras meer in en daarom heeft mijn paard dus niks te eten. Verward
Ze krijgt 2x per dag hooi gevoerd en daarnaast krijgt ze 2,5 kilo brok/meusli.
Och wat heeft het arme peerd het toch zwaar. Whoosh!
Ik snap het echt niet hoor... Wat is er in godsnaam erg aan dat een paard verregend en wel in de blub staat? Ze kan naar binnen, maar ze kiest er zelf voor in de blub te staan.

Waarom ben ik dan in godsnaam een dierenbeul?
Snappen jullie het? Of heeft het peerd het gewoon zo slecht bij mij. Clown

*Edit: sorry als het trouwens verkeerd staat, wist zo gauw even niet waar ik het anders moest plaatsen. Als het niet goed staat, mag ee mod het gerust even verplaatsen.

Jasmijn159

Re: Paard buiten in modder = dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:50

Om heel eerlijk te zijn vind ik het altijd wel wat sneu ogen van die door en door natte paardjes in een wei zonder sprietje gras.
Maar mishandeling kan je het echt niet noemen!
Staat ze alleen? En krijg je de wei van de zomer nou wel weer vol met gras nu hij zo vertrapt is?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:51

Of je paard het slecht heeft weet ik niet maar ik vind het nooit het gezelligst lijken om een paard in de blubs te zien staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen die geen verstand van paarden hebben met deze uitspraken komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:52

Paard in de modder is geen dierenbeulerij, als ze tenminste een plek hebben om droog te staan.
Dus jou paard staat imo goed.

Paarden met alleen maar blub...dat vind ik écht niet kunnen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:52

Lotte1990 schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het altijd wel wat sneu ogen van die door en door natte paardjes in een wei zonder sprietje gras.
Staat ze alleen? En krijg je de wei van de zomer nou wel weer vol met gras nu hij zo vertrapt is?

Ze staat met een kudde en de wei is opgesplitst, zodat het andere stuk bij kan trekken voor de zomer.
En door en door nat is ze echt niet, ze heeft een super dikke wintervacht en met onwijs slecht weer zelfs een regendeken op. Haha!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:52

Daar moet je niks van aantrekken! Jouw paard krijgt zo te horen goed te eten, heeft onderdak en kan ook op niet blubberige stukken staan. Niks aan de hand dus! Paarden in het wild zijn ook niet allemaal blinkend schoon Tong uitsteken. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met inloopstal en alles erop en eraan, en die zijn ook niet altijd schoon. Dat is nou eenmaal zo.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:53

Mijn vzpony's staan precies zo hoor, en ze zijn dolgelukkig Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:53

De dierenbescherming is dit inmiddels wel gewent. Veel mensen die geen verstand hebben van paarden bellen om deze reden al snel de DB. Kijk als je paardje alleen staat zonder stuk waar hij/zij droog kan staan vind dat niet kunnen.

Maar dat laatste is bij jou dus geen probleem Knipoog

Mijn shetlanders staan ook op een blubberig weiland, maar staan met zijn tweeen en hebben een schuilstal met uitloop tot hun beschikking en worden ook nog bijgevoerd met bix,muesli en hooi.
Laatst bijgewerkt door Lous op 12-03-08 20:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:54

Rhodos schreef:
Of je paard het slecht heeft weet ik niet maar ik vind het nooit het gezelligst lijken om een paard in de blubs te zien staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen die geen verstand van paarden hebben met deze uitspraken komen.

Idd, mensen die er geen verstand van hebben, denken snel dat jij je paard niet goed behandeld. Persoonlijk zou ik het niet doen. Met dagen zoals deze zou ik mijn paard niet eens naar buiten doen. Gewoon lekker warm binnen met een dik plak hooi!

Als je paard in de blub staat, hou je dan wel goed in de gaten dat ze geen mok krijgt?

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:55

oooohhh wat ben jij een dierenbeul zeg ppfff je paard buiten in de blub... Vork Vork
Nee hoor ik vindt je geen dierenbeul leiver een paard 24/7 buiten dan 24/7 binnen dan ben je pas een dierenbeul.. paard kan er voor kiezen om in de blubber of op de droge stenen en in een stal te staan ja het blijven buiten dieren hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:55

Paarden binnen laten?
Waarom dat?
Ze waaien niet weg hoor Lachen
En die hebben het niet koud Lachen

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:56

runningkawa schreef:
Paarden binnen laten?
Waarom dat?

reageer je op mijn post?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:57

Emilia schreef:
Als je paard in de blub staat, hou je dan wel goed in de gaten dat ze geen mok krijgt?

Ja daar let ik erg streng op zeker omdat mijn paard ook gevoelig is voor rotstraal. Maar ik moet zeggen sinds ze 24/7 buiten staat, ik geen rotstraal meer gezien heb. Maar dat komt misschien ook omdat ik de hoeven goed bijhoud nu ze zo in de blub staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:57

Yup Lachen
Jij bent de enige die het heeft over niet buiten zetten Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:57

Gewoon heerlijk laten staan!
Zelfs met deze storm staan de buitenpaardjes rustiger buiten in hun vertrouwde weidje dan opgehokt in een stalletje.
Zolang jij je dieren voldoende ruwvoer geeft en een plek is waar ze droog kunnen staan/liggen, vind ik het de beste manier om je paard te houden.

Paarden hoeven het niet 'lekker warm binnen te staan'. die regelen het perfect zelf, dmv de vacht en zichzelf warm houden met ruwvoer.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:58

Hmm ik herken Apats compleet in jou verhaal *LOL*
Zolang er een droog stuk is, en ze genoeg te eten krijgen.. Niets aant handje toch? Haha!

(Ik vind hetVEEEEL zieliger dat er paarden zijn die 23 uur per dag op stal staan om er een uurtje uit te mogen voor een rondje door de bak Bloos )

jesito

Niks van aantrekken, mensen weten niet beter.
Wat jij doet is geen dierenbeulerij en er is vaak weinig aan te doen als je in de winter een paard buiten hebt staan.
Er is niks zo goed voor de hoeven als modder.
Er stond laatst nog een stukje op voorpaginanieuws dat paardenbezitters het zat zijn dat stadselui en mensen die niks met paarden hebben voor iedere scheet de dierenbescherming belt.
Mensen vinden een paard in de regen zielig, maar als hun biefstukje Koe in de regen staat is dat normaal.
En dat koeien en alle andere dieren die ze op eten in vieze gore meststallen staan daar hoor je iemand over.
Niets om geven.

Jasmijn159

Babeth schreef:
Lotte1990 schreef:

Ze staat met een kudde en de wei is opgesplitst, zodat het andere stuk bij kan trekken voor de zomer.
En door en door nat is ze echt niet, ze heeft een super dikke wintervacht en met onwijs slecht weer zelfs een regendeken op. Haha!

Dan denk ik dat je je er idd niets van aan moet trekken.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:00

runningkawa schreef:
Yup Lachen

Ik zeg niet dat DAT het beste is. Ik zeg wat ik zou doen en dat is puur mijn gevoel. Gewoon het idee dat hij lekker droog staat en niet in de regen. Weet heus wel dat ze tegen regen kunnen. Mensen kunnen er ook tegen, maar prettig vindt een mens het niet.Tenminste ik niet.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:01

Didoo schreef:
Zolang er een droog stuk is, en ze genoeg te eten krijgen.. Niets aant handje toch? Haha!

(Ik vind hetVEEEEL zieliger dat er paarden zijn die 23 uur per dag op stal staan om er een uurtje uit te mogen voor een rondje door de bak Bloos )

Ook paarden die 20 uur per dag binnen staan hoeven niet per definitie zielig te zijn hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:02

Rhodos schreef:
Didoo schreef:

Ook paarden die 20 uur per dag binnen staan hoeven niet per definitie zielig te zijn hoor.

Daar denk ik anders over!!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:03

runningkawa schreef:
Paarden binnen laten?
Waarom dat?

mijn paard staat de afgelopen twee dagen wel binnen. elke dag wel even 2 uurtjes in de bak losgegooid, maar haar doe ik er echt geen plezier mee om haar buiten te zetten.
heb het vaak genoeg geprobeert om haar op het land te zetten met dit weer. maar na een half uurtje is ze het echt zat en blijft maar heen en weer rennen! dan is ze blij om weer binnen te staan.
ze staat anders altijd overdag buiten en snachts binnen.
en ik weet wel dat ze niet wegwaaid maar ze houd er echt niet van!

@ts: ik begrijp dat mensen denken, ohh wat sneu. ze zien alleen de modder en niet verder. als het paard mager zou zijn dan denk ik ook van nou....
ik zou me er niets van aantrekken als je zelf weet dat je paard gelukkig is en er goed uitziet!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:04

Emilia schreef:
runningkawa schreef:
Yup Lachen

Ik zeg niet dat DAT het beste is. Ik zeg wat ik zou doen en dat is puur mijn gevoel. Gewoon het idee dat hij lekker droog staat en niet in de regen. Weet heus wel dat ze tegen regen kunnen. Mensen kunnen er ook tegen, maar prettig vindt een mens het niet.Tenminste ik niet.

Nou het is maar goed dat een mens niet hetzelfde is als een paard. Haha!
Dat zei 1 van die voorbijgangers ook nog: Maar ik zou het ook niet fijn vinden om in me nakie buiten in de blub te moeten staan.
Maar natuurlijk mevrouw, u bent toch ook geen paard? Clown

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:05

Hoe denk jij er dan over Kasparonda?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:06

Die van mij houden ook van een lente zonnetje Lachen
Maar toch gaan ze nu naar buiten.
Anders gaan ze tegen het donker naar binnen, nu dus 7 uur.
Vandaag mochten ze een paar uur eerder.
Maar wel hup beentjes strekken Lachen