Bij welke tempratuur kan de deken af ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Bij welke tempratuur kan de deken af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:43

Hallo mensen,

Ik heb een hekel aan dekens nu helemaal omdat de schoft van mijn pony kapot is, dus ik wil zo snel mogelijk de dekens af doen zo dat de wondjes snel kunnen genezen..
Maar bij welke tempratuur overdags kan je de deken af laten ?? hij staat nu met wat kouder weer onder een 200 grams en wat warme dagen boven 10 graden onder een 0 grams deken..

En als een pony altijd in de winter een deken op heeft gehad en je scheert hem verder niet in de winter kan ik dan vanaf volgend jaar winter b.v de dekens gedurende de hele winter af laten ??

Vadalma

Re: Bij welke tempratuur kan de deken af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:44

ik zit met dezelfde vragen, volg even....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:45

Meestal als het rond de 15 graden is doe ik hem af. Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:46

Somebitch schreef:

Is jouw paard geschoren of heeft die ook gewoon een wintervacht ?

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:51

Ligt aan de vacht en aan het paard. Vrienden van mij hebben ijslanders die het gehele jaar buiten staan met shets, zonder dekens. Als je paard niet geschoren is en een dikke vacht heeft kan je de dekens er al snel aflaten. Mijn engels volbloed merrie is geschoren en staat onder een dikke deken snachts. (aangezien het snachts vriest)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:53

BE_GENTLE schreef:
Somebitch schreef:

Is jouw paard geschoren of heeft die ook gewoon een wintervacht ?

Mijn paard heeft geen wintervacht anders zou hij geen deken op hebben Tong uitsteken
Hij is dan wel niet geschoren maar heeft wel heel de winter met een 400 grams deken op gestaan en heeft dan ook een zomervacht..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:53

Als je volgend jaar zonder dekens wilt, dan kan dat, ook al heb je nu geschoren. Ze maken in het komende najaar gewoon weer een wintervacht aan.

Als je paard wondjes heeft op de schoft zou ik eens serieus naar de pasvorm van de deken kijken. Ik heb ook een paard met een vrij forse schoft, en vaar het beste bij de Harry's Horse Highliners.

Of je die nu nog kunt krijgen in de maat die je voor je pony hebben moet weet ik niet, je zou even goed moeten zoeken. Maar aangezien het nu nog vriest zou ik niet zonder deken zetten (of de schoft moet echt openliggen)

Staat je paard op stal?

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:54

Wij hebben een merrie die een hele dunne vacht heeft, ongeschoren. Zij heeft 's nachts een 200grms deken op en overdag geen, tenzij het regent of onder de 0 graden is.
Ze krijgt wel onbeperkt ruwvoer. Ik merk ook dat als het kouder is, ze hier meer van eet om het kacheltje brandend te houden.

Als je volgende winter geen deken wil gebruiken, kan dat gewoon hoor. Alleen voldoende ruwvoer blijven geven en als je de vacht niet dik genoeg vindt, op natte en heel koude dagen een regendeken of dunne winterdeken opdoen.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:57

Nog even over de huidige wondjes. Ik ga mee met voorgaande reacties over de pasvorm van de deken. Wij hebben de Rhino 200 gr met een klein stukje hals er op. Die deken ligt zo luchtig op de merrie, schuift en knelt nooit. Misschien kun je die proberen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:02

Mijn pony heeft geen extreme schoft en het is ook op een dag ontstaan terwijl hij de deken al zo'n 5 maanden op heeft.. hij heeft ook geen extreem dikke winterwacht hij heeft een teddy nek en teddy beentjes maar waar de deken ligt is die best mooi dun in de haren..
Vind het erg moeilijk om dus te beslissen waarneer de deken er af kan.. hij staat van 12 tot 5 buiten en voor de rest op stal waar hij niet op de tocht staat hij krijgt zowieso nog een deken op voor de nacht aangezien het dan nog best kan vriezen.. maar wil dus puur voor alleen overdags de deken er af hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:04

Overdag de deken alleen af als het boven de 10 graden uitkomt, en niet regent.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:11

Ik zie op de knmi dat vrijdag t/m maandag de tempratuur overdags tussen de 10 en 14 graden ligt en droog..
Dus op deze dagen zou overdags de deken er af kunnen ?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:23

12° graden is de ideale temperatuur voor een ongeschoren paard, dus de mijne gaat af bij ongeveer 15° Pony moest het vroeger bij 10° nog zonder deken doen, die dieren passen zich namelijk onmiddelijk aan en hebben het zelden koud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:26

Als het niet erg hard waait, het zonnetje schijnt en het niet regent zou ik de deken gewoon afdoen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:30

Deze week toen het boven de 8 graden was stond mijn merrie al zonder deken. Zij heeft ook niet echt een dikke vacht, maar 8 graden zonder wind in het zonnetje is echt wel te doen.
Bij mij gaan de dekens helemaal af boven de 10 graden snachts, en af is af, gaat het erna nog vriezen jammer dan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:31

Volgens mij kun je het er voor nu best op wagen de deken eraf te halen. Wij hebben nu ook een aantal paarden 'bloot' staan, die deze winter ook een dek op hebben gehad. Je zult snel genoeg zien of hij het koud krijgt of niet. En misschien vindt 'ie het juis wel reuzefijn zelf een beschermlaagje van modder te maken. Clown Knipoog
Als hij op z'n hals en benen wel een goede wintervacht aanmaakt, kun je voor volgend jaar dekenloos inderdaad overwegen.

Heb nog wel een tipje over de dekens/wondjes: zit er een bontje op de schoft van de dekens? Daardoor worden de wondjes namelijk vaak veroorzaakt, omdat er vuil in blijft zitten. Sommige dekens trekken een beetje naar de achterkant, waardoor het aan de voorkant/bij de schoft gaat schuren.
Ik ken mensen die van hun 'gewone' deken het bontje afsloopten en daardoor uit de problemen waren, maar zelf gaat mijn voorkeur uit naar een deken met een betere pasvorm (heb met de RamboDuo nooit dat soort problemen gehad, maar dat is dan ook gelijk een nogal prijzig voorbeeld).

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:21

Ik heb er juist een bontje aangemaakt sinds het kapot is zodat het wat zachter is, kijk het bontje elke dag naar en is gewoon schoon.. zonder bontje gaat het snijden dus minder prettig, hij heeft gewoon een gevoelig huidje.. dat hebben wel meerdere paarden.. morgen komt me borstbeschermer binnen dus dan gooi ik die er bij op.. en dan hopen dat het verlopig even goed gaat.. en dan snel hopen dat het wat warmer wordt..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:21

Bij 1 van de paarden heeft ook de deken een wond veroorzaakt op de schoft en hij staat al weer een poos zonder deken zonder problemen. En hij is geschoren rond okt 2007. Hij staat nu een paar weken zonder deken.
Scheelt ook dat het geen koukleum is.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:32

Maar als je dit weekend de deken eraf haalt en het wordt weer kouder, kan de deken er dan gewoon weer op of is het dan juist weer beter om hem af te houden?

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:10

ik doe de deken meestal wel af ...als gewoon de zon lekker schijnt..verder heeft ze het eigenlijk altijd om:D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:10

Het wordt de komende week rond de 8 graden snachts en boven de 12 graden overdag...

Pony staat nu nog onder 200 gr ivm de vorst van afgelopen week, is al wel een beetje aan het verharen... Twijfel ofdat ik haar onder een 100gr zet of na het weekend meteen bloot?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:47

Die van mij verhaart al heel erg, zijn hele vacht ziet er niet uit plukken die uitsteken en echt een ongekamt beertje..

Vandaag met rollen is een korst eraf gegaan en de andere korst is een stuk van af.. bloed niet en zit ook geen pus onder is beetje vochtig meer niet.. heb er weer betadine opgespoten.. wel de deken er weer op gedaan omdat het nog niet echt warm was vandaag..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:43

Ik zit ook te twijfelen wat te doen met de deken. Mijn paard is in november geschoren, maar alleen de onderkant en hals (soort dekenmodel). Daarna heb ik haar een 200 grams deken op gedaan. Maar omdat ze daar kale plekken van kreeg heb ik een andere deken gekocht, die is geloof ik 370 gram. Dat was wel toen het meer ging vriezen trouwens, een maand geleden ofzo.
Afhankelijk van het weer staan ze van 6 tot 23 uur buiten in de paddock en s'nachts dus in een buitenstal.
Nu staat ze op de wei en heb ik een 0 grams deken op gedaan. Ik wil haar zowiezo overdag een dunnere deken opdoen, of kan ik haar misschien al zonder deken doen.
Ben altijd bang dat ze kou vat, ze heeft namelijk vrij gevoelige luchtwegen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:54

Een deken doet niet veel tegen de luchtwegen Knipoog
Kouvatten doen ze door een virusinfectie. Kan een deken erg weinig aan doen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:27

Dat is zo, maar als ze het koud heeft is ze wel vatbaarder voor infecties. Ze heeft trouwens een stofallergie