Twijfelgeval; paarden volgende winter binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Twijfelgeval; paarden volgende winter binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:24

Hey,

Mijn paarden (nouja, voorruit, paard&grote poownie) staan momenteel 24/7 buiten, met de keus om naar binnen te gaan.
Probleem is, dat de 'uitloop' mijn rijbak is, wat dus ook tot paddock is gedoopt. Omdat ze daar 24/7 op staan in de winter (wei gaat niet, die lopen ze helemaal kapot) kan ik dus niet rijden 's winters. Nouja, 1 en als ik geluk heb 2 x per week in een binnenbak elders.
Maar ik kan dus niets met ze 's winters, ik doen aan handtraining, maar dat gaat ook niet. Ik mag ábsoluut NIET op de wei trainen, want zo heel veel wei hebben we niet.
Nu kan ik ze ook binnenzetten, want we hebben wel gewoon 2 stallen.
Mijn paard breekt normaliter de stal af, maar als de poownie dan ook binnenstaat, valt het wel mee. Ik vraag me dus af, wat beter zou zijn. Want nu moet ik iedere winter mijn training stopzetten, in de lente weer opbouwen.. etc. etc..
Nu kan ik ze ook wel 's nachts binnen zetten, maar dat heeft weinig nut denk ik zo, want dan wordt de bak wss net zo slecht.
Misschien een dagdeel&nacht op stal, maar ik ben daar helemaal geen fan van eigenlijk..

Wat is jullie mening, en wat zouden jullie doen??

De bak kan niet veel beter worden, want dat zou een paar duizend euro gaan kosten, en mijn vader betaalt niet, en ik kan het niet betalen, ik studeer nog... Dus dat is niet echt een optie..

Wesco

Re: Twijfelgeval; paarden volgende winter binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:57

Ik vind zelf het fijnste zomers in de nacht op stal en overdag in de wei.
In de winter s nachts op stal en overdag in de bak.
Als je dan wilt rijden in de bak zet je er 1 op stal met een berg hooi.
Uiteindelijk leert het paard dat hij alleen op stal moet staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:43

Ik persoonlijk zou ze gewoon lekker buiten laten lopen. Ik rijd bij iemand anders in de bak en daar lopen die paarden niet veel los in, maar die bak is met dat slechte weer net zo goed slecht berijdbaar. Ik rijd in de winter heel weinig, of gewoon lekker buiten. Of mss kun je toch naar een andere mogelijkheid in de buurt zoeken, met een beetje zoekwerk, vind je vast wel een plekje waar je wel goed kunt rijden.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:45

snap het probleem niet helemaal als je een goede bak hebt kan je toch ook de paarden gewoon dacht en nacht buiten laten en alleen als je gaat rijden 1 even op stal te zetten met hooi en anders idd zoals boven genoemd.

Paard dag en nacht op stal in de winter zou voor mij persoonlijk geen optie zijn

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:48

gewoon buiten laten en als je gaat rijden 1 binnen zetten en daarna weer naar buiten.

van 1 uurtje gaan ze niet dood gelukkig , flink wat hooi neerleggen

en voila probleem opgelost ''jij kan rijden waneer je wil en je paarden kunnen gewoon buiten blijven''

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:48

Ik begrijp dat je niet in de bak kunt rijden omdat de bodem zo slecht wordt doordat er 2 paarden inlopen? Of heb je last van het andere paard als dat in de bak loopt terwijl jij wilt rijden?

In het eerste geval kun je de bak misschien regelmatig slepen? Als je niemand hebt met een auto of trekkertje, span je toch je paard ervoor? Meteen een extra vorm van training.
En in het tweede geval: paard op stal met hooi.

Voor mij zou het trouwens nóóit een optie zijn om je paarden zo lang binnen te zetten, zeker niet als ze gewend zijn om lekker vrij te kunnen rondbanjeren, dag en nacht!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:50

lars, lees het beginbericht nog eens alsjeblieft, je zit er helemaal naast Lachen

Het probleem is, dat de bak te slecht wordt als ze er heel de dag in staan. Ze staan nu sowieso niet op stal, 's zomers niet, en 's winters niet.

En de mogelijkheden om dichtbij in een bak te rijden zijn er haast niet, tenzij het een betaalde binnenbak is, en zo rijk ben ik ook niet, dat ik dat me elke dag kan veroorloven.
Ik werk momenteel ook 44 uur in de week (stage) dus ik kan alleen 's avonds rijden, en door het donkere rijden, is toch niet helemaal mijn ding Haha!

Ze worden ook zelden apart gereden, voor de pony heb ik een verzorgster.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:56

Maar wat doe je dan met je bak om 'm 's zomers weer berijdbaar te krijgen als je paarden weer op de wei kunnen?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:59

De zon laten schijnen Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:01

Gewoon buiten laten staan die paardjes. Waarom kan je dan niet buiten gaan rijden in de winter? Of idd 1 op stal met hooi, en de ander rijden in de bak!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:02

Nou, dat mag je wat mij betreft 's winters ook doen! Knipoog

Maar kun je de bak niet slepen dan, zoals ik al schreef?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:07

Het probleem is dat de grond vettig is, zodat er een gladde laag op komt. Het wordt dus te glad om te rijden, en te modderig. Er blijven wel stukken droog, maar niet genoeg om te kunnen rijden.

Hij wordt ook wel eens gefreesd (of hoe je het schrijft) maar dan moet opa komen met de trekker, en dat doet hij niet zo graag.. Dus dat gebeurd ook niet zo vaak.
En ik kan wel buitenritten gaan maken, maar zoals ik al zei; ik werk 44 uur in de week, en in het donker is dat niet zo'n succes..

Pfff ik wilde dat ik mijn rijbewijs al had, incl. aanhanger, dan reed ik gewoon elke dag naar een vriendin.. Maar dat is te ver om te stappen 's avonds, dat gaat écht niet...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:16

Maar als die bovenlaag zo glad is, denk je dan dat je daar wél kunt rijden als de paarden er niet gelopen hebben? De bak zal dan egaler zijn, maar toch even glad? Of zeg ik nu iets doms?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:21

Ja, dat is het 'm dus, dat weet ik dus niet Verward

We zijn al wel bezig geweest met kijken hoe we de bak beter kunnen maken, maar dan zouden we moeten draineren (en we hebben geen plaats voor een slootje links of rechts ofzo) en dat is eigenlijk te duur. Ook een laag wit zand zou dan moeten, maar dat is ook alweer vrij prijzig.. En zonder drainage werkt die witte laag ook niet natuurlijk. En alleen drainage werkt ook weer niet, dus dat zou dan véél te duur worden.

Ik ben nu aan het informeren bij een stalling in de buurt, of ik daar misschien kan rijden 's winters (tegen een kleine vergoeding).
Lijkt me beter, dan de beestjes op stal zetten, toch?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:22

Dat lijkt mij wel! Succes met zoeken!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:30

ik heb hetzelfde probleem al jou. ik heb du ook een bak waar dei vettige laag opzit(leemgrond) hierdoor kan ik in de winter en met slecht weer dus niet rijden. mijn paarden gaan in de winter snachts op stal omdat ze dan gewoon paar uur droog kunnen staan en als het regent blijven ze langer op stal. rest van de tijd staan ze buiten in de bak. en zomers gaan ze overdag ook op de bak met stukje wei(doe aan strookbegrazing) en snachts staan ze dan op de bak met wat hooi. het rijden doe ik 1 x per week in het bos 1 x huur in een binnenbak(a5,-) en soms maak ik daar 2 keer van of rij ik op de wei/bak als die goed is of ga nog keertje naar buiten zodat ik 3 x per week minimaal rij. (som 4 vanwege wedstrijd) je kan je bak laten omkeren wit zand boven zwart onder. dan wordt het misschien beter. we zijn zelf ook al op zoek naar goedkope makkelijke oplosing(grond is niet van ons) mar het maakt niet uit of je ze binnen zet of buiten laat staan bak blijft slecht

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:37

Okee, dat is balen!
We hebben de bak vorig jaar (of anderhalf of 2 jaar, dat weet ik niet precies meer) 2 meter diep om laten spitten, met weinig resultaat.. Toen lag er ook wit zand bovenop, maar dit is allemaal al naar beneden gezakt.

Ik zie dat je vlakbij woont, misschien hebben we het hier gewoon niet getroffen met grond!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:41

en een stukje wei afzetten zodat ze niet alles vertrappen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:42

Kun je de bak niet in 2en verdelen, zodat je een deel hebt waar ze los lopen en een deel om te rijden?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:51

Ik zou ze buiten laten lopen. Misschien kan je een stukje bestraten waar ze op kunnen lopen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:18

Ik snap je probleem wel maar vraag me af of de bak zoveel beter uit zal zien als er geen paarden op staan. Ik bedoel het is dan wel egaal enzo maar als het regent blijft het ook liggen toch en ga je er in rijden wordt het ook blub.
Weet niet hoe oud je bent maar zou je paarden gewoon lekker in de winter buiten laten staan.
Als je iets wilt gaan doe ene naar binnen doen met hooi.
En als je je rijbewijs hebt dan kun je in de winter gewoon doortrainen, dus het zal nooit iedere winter zo zijn als u toch?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:37

Ik ben nu 20, maar wat heeft dat te maken met mijn paarden? (ik ben al wel dik een jaar bezig met mn rijbewijs, maar heb iedere keer pech..)

Er is een stukje bestraat, maar dat heeft niet zoveel nut, ten eerst wordt de bak dan nóg kleiner, ten tweede ligt het binnen de kortste keren vol met zand Lachen

Ik wacht even het mailtje af van de stal hier in de buurt, hopen dat dat mogelijk is ..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:39

Dat heeft te maken wat jij zei dat je je rijbewijs wilt hebben, ik meende dat je 17 was ofzo, dan zou je nog maar een jaartje hoeven te wachten Clown
Rest van de post wel goed gelezen?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:43

Lachen
Ja, ik hoop dat we volgende winter weer een 'echt winter' krijgen, ipv een hoop regen en grauw weer.
Gelukkig is de bak alweer stukken beter, dus vandaag kan ik misschien weer gaan handwerken.

Ik word altijd zo depressief als ik niets met de paarden kan doen..