shetland regendeken opdoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

shetland regendeken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:44

Hallo,

zou ik mijn shetlander een regendeken op kunnen doen (s'winters maar ook sómers als het hard regent)
En hoeveel grams moet ik dan nemen?

m.v.g

Dobel

Re: shetland regendeken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:45

het zou kunnen maar waarom zou je een shet een regendeken om doen als die gewoon een dikke vacht heeft? een shet heeft het niet nodig Knipoog

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:47

omdat ik dat prettiger vind ze is ook al best oud en begint nu ook steeds te hoesten enz,

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:47

Als ze net begint met hoesten.. zou ik de dierenarts eens bellen. Een paard hoort niet te hoesten!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:50

Ja dat zou ik ook doen! ( da bellen ) Mijn pony heeft als ie buiten staat een regendeken op, omdat hij geschoren is, maar een regendeken kan geen kwaad, ik zou een 150 grams nemen als je er een neemt!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:50

Tja en wat vind je oud?

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:50

truselientje schreef:
Tja en wat vind je oud?

22

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:51

e_horse schreef:
Als ze net begint met hoesten.. zou ik de dierenarts eens bellen. Een paard hoort niet te hoesten!

Is ook al gebeurt;)!
Ze heeft nu van da speciale spul en staat even in de stal;) maar gaat elke dag uurtje naar buiten op de weide

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:56

Ik vind 22 voor een shetje wel meevallen. Ze is imo niet zo oud dat ze perse een deken op moet, neem aan dat ze zelf nog altijd een goede wintervacht aanmaakt. Als je haar dan toch een deken op doet zou ik een ongevoerde deken op doen, met de vacht die ze zelf aanmaakt heeft ze het warm genoeg. Een pony wordt vaak koud door de combinatie van regen met wind. Met een deken op blijft ze droog en beschermt ook wel een beetje tegen de wind. Als het dan een keer erg vriest kun je eventueel nog een gevoerde deken op doen maar vergeet niet dat shetlanders van zichzelf wel een dikke vacht hebben.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:59

amylovevera schreef:
e_horse schreef:

Is ook al gebeurt;)!
Ze heeft nu van da speciale spul en staat even in de stal;) maar gaat elke dag uurtje naar buiten op de weide

Moest ze van de da op stal? Is niets beter voor een pony dan buiten te staan, vooral als ze hoesten, de frisse lucht is dan hartstikke goed voor ze terwijl er op stal stof en ammoniak in de lucht hangt, lijkt mij niet echt gezond.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:00

ik zou niks op doen, een dikke vacht en een regendeken betekend nog minder kwijt kunnen van de warmte dus meer zweten en ziek worden.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:15

Is ook al gebeurt;)!
Ze heeft nu van da speciale spul en staat even in de stal;) maar gaat elke dag uurtje naar buiten op de weide[/quote]

Moest ze van de da op stal? Is niets beter voor een pony dan buiten te staan, vooral als ze hoesten, de frisse lucht is dan hartstikke goed voor ze terwijl er op stal stof en ammoniak in de lucht hangt, lijkt mij niet echt gezond.[/quote]

Moest van DA en ze maakt ook geen goede vacht meer aan!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:25

Ah oke. In dat geval dan misschien een licht gevoerde deken op. Of misschien is het nog een idee om voor een schuilstal te zorgen? Neemt ze haar voer wel goed op? Als ze goed eet en voldoende voer krijgt, kan ze zich ook makkelijker warm houden, zolang ze dan maar wat te eten hebben houden ze het wel warm.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:38

truselientje schreef:
Ah oke. In dat geval dan misschien een licht gevoerde deken op. Of misschien is het nog een idee om voor een schuilstal te zorgen? Neemt ze haar voer wel goed op? Als ze goed eet en voldoende voer krijgt, kan ze zich ook makkelijker warm houden, zolang ze dan maar wat te eten hebben houden ze het wel warm.

Ze krijgen elke dag extra voer en hebben schuilstal hebben ook groot weiland waar ze met z'n 7e op staan Knipoog

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:43

Dat heb je mooi voor elkaar. Ze zou dus genoeg voer moeten krijgen. Krijgt ze haar deel wel en neemt ze dat goed op? Als ze goed op gewicht is, zit dat wel goed. Tja dan kun je haar dus een deken op doen of haar bijvoeren, apart van de rest een beetje brok bijvoeren ofzo.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:45

je heb ook 0 grams regendekens Knipoog

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:08

truselientje schreef:
Dat heb je mooi voor elkaar. Ze zou dus genoeg voer moeten krijgen. Krijgt ze haar deel wel en neemt ze dat goed op? Als ze goed op gewicht is, zit dat wel goed. Tja dan kun je haar dus een deken op doen of haar bijvoeren, apart van de rest een beetje brok bijvoeren ofzo.

Bedankt voor de tips!

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:09

Maar nu wijken we een beetje af, mijn vraag was MAG een shetlander een regendeken op?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:11

Ja waarom niet?
1 van mijn shetten ga ik binnenkort weer scheren omdat ze dr eigen anders helemaal openschuurt van de jeuk.
Om het voor haar niet te koud te maken krijgt ze gewoon een deken op.

Mocht je toch een deken op willen doen bij die van jou zou ik als ik jou was wel voor een ongevoerde gaan.
Laatst bijgewerkt door areke op 25-01-08 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:11

amylovevera schreef:
Maar nu wijken we een beetje af, mijn vraag was MAG een shetlander een regendeken op?

waarom zal een shet het niet mogen als een paard het wel mag Vork
zal alleen niet een regendeken met voering opgooien als die neit geschoren is..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:16

Dat is toch niet nodig? Paarden in de natuur staan toch ook in alle weersomstandigheden en dan kunnen ze toch ook geen deken omdoen. Voordat wij er nie waren liepen alle paarden in de natuur, en ze konde het makkelijk af zonder mens Knipoog Ik twijfelde eerst ook of ik mijn haf een deken om moes doen, had er wat info over opgezocht en las dat een deken totaaal niet nodig is.. daar zit tenslotte schapenwol in en als het wol van een schapen de werking kan hebben tegen kou leiden enz, dan kan een paardenvacht dat toch ook, dus dat geld ook zo bij regendekens. Ze hebben toch niet voor niks zo'n dikke vacht Lachen
Als ze nou geschoren zijn is het een ander verhaal..

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 08:44

Moelie schreef:
Dat is toch niet nodig? Paarden in de natuur staan toch ook in alle weersomstandigheden en dan kunnen ze toch ook geen deken omdoen. Voordat wij er nie waren liepen alle paarden in de natuur, en ze konde het makkelijk af zonder mens Knipoog Ik twijfelde eerst ook of ik mijn haf een deken om moes doen, had er wat info over opgezocht en las dat een deken totaaal niet nodig is.. daar zit tenslotte schapenwol in en als het wol van een schapen de werking kan hebben tegen kou leiden enz, dan kan een paardenvacht dat toch ook, dus dat geld ook zo bij regendekens. Ze hebben toch niet voor niks zo'n dikke vacht Lachen
Als ze nou geschoren zijn is het een ander verhaal..

Lezen graag, ze is 22 en maakt geen goede vacht meer aan waardoor ze vaak staat te rillen in de weide en in de stal.Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:46

Ik vind zowiezo elk paard gewoon overdag de hele da buiten moet komen en zeker een shet.
Een da die zegt dat een paard dat hoest binnen moet blijven, klinkt mij erg vreemd.
Een paard dat hoest moet juist op de frissen lucht en niet in een stal.
Ik vind de leefdtijd geen reden voor een deken en op dit moment maakt de shet ook geen vacht meer aan want die heeft die al en het is op het moment wat warmer.
Ik ben tegen een deken op een shet, alleen als hij echt knap oud is en snel veel afvalt dan begruikt die zijn voer alleen al maar om warm te blijven, maar ik geloof niet dat dat hier van toepassing is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:04

Natuurlijk kan je je pony dan gewoon een regendekentje opdoen. Zeker als het vacht probleem door haar leeftijd komt en dus niet door slechte voeding of iets dergelijks is dat een goede oplossing lijkt me. Maar in zomer zou ik dta niet doen tenzij het fris is s'avonds of zo

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:14

Let er wel op dat je deken goed waterdicht is, anders werkt het alleen maar averechts.