genoeg haar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

genoeg haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:51

ik vroeg me af of de vacht van mn paardje dik genoeg.
ik heb hem in november gekocht. bij de vorige eigenaar stond hij op stal. hij heeft nog niet de helft van het haar wat al mn andere pony's heben.
Vulcano staat 24/7 buiten. hij kan niet schuilen of iets. (stallen staan nog in de steigers)

wat zouden jullie doen??

Afbeelding

Afbeelding
(bijkomen van castratie)

viefdepief

Re: genoeg haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:52

Ik vind het toch wel een behoorlijke vacht hoor Lachen
Stond hij dag en nacht op stal?

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:55

Ik denk dat t wel kan hoor, en anders is t misschien een idee om er een dekentje op te gooien als blijkt dat hij t toch koud heeft? Maar denk dat de vacht zich wel aanpast hoor en dat ie zich prima zal redden buiten Ja

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:58

volgens mij stond hij alleen 's nachts op stal. weet ik niet helemaal zeker.

ik had gehoopt dat ze vacht nog iets bij zou groeien, maar hij is geen milimeter langer georden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:35

Had ik bij mn haf ook. Die heb ik een ongevoerde regendeken op gedaan. De wind is niet zo erg, krijgen ze t niet van. Maar als t regent worden ze nat en dan kunnen ze zichzelf niet warm houden als de vacht niet dik genog is. Dus misschein toch een dekentje op doen. Bij mijn haf is trouwens de vacht toch nog wel dikker geworden ondanks de deken.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:39

Hij zit langer in het haar dan mijn Cob die 24/7 buitenstaat, en die heeft het zelden koud. Maar niet alleen de lengte van het haar is natuurlijk van belang, ook de dichtheid (ik bedoel: hoe dicht het haar op elkaar staat).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:44

Ik ozu een dekentje op doen, Hij zit niet erg dik in het haar, zoals ze horen te zitten.

misch heeft hij het niet nodig en is dit zijn vacht.
maar ik durf t niet meer te gokken na, dat ik 3 jaar geleden een goed zieke pony had.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:59

Dit is lijkt dan misschien ook geen echte wintervacht, maar mijn pony heeft het echt niet koud. Zij staat dag en nacht buiten. Ik zou me dus niet meteen druk maken, maar 'm gewoon goed in de gaten houden.

Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:20

maar die van jou staat zo te zien wel beschut, of niet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:29

Van de foto af te zien heeft hij niet zo een lange maar wel een erg dikke vacht, het lijkt me eigenlijk dat hij daar genoeg aan heeft, anders zou hij 'bij groeien'. Wat hebben jullie pony's trouwens lekker korte wintervachten! (pony van foto en van TS)
Die van mij wordt letterlijk een langhaarteddy, ik kan eeuwen poetsen. Verdrietig
http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... C06342.jpg

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:36

al m andere pony's zijn ook beertjes

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:37

dat komt wel goed hoor Knipoog meestal krijgen ze ook nog ff een haargroei spurt als dat nodig is Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:41

Buckje schreef:
Ik ozu een dekentje op doen, Hij zit niet erg dik in het haar, zoals ze horen te zitten.

misch heeft hij het niet nodig en is dit zijn vacht.
maar ik durf t niet meer te gokken na, dat ik 3 jaar geleden een goed zieke pony had.

Bij een pony die 24/7 buiten staat is met dekens beginnen een zeer slecht idee, je hapt steeds een stukje van de natuurlijke bescherming weg, een paard dat een deken op heeft gaat op den duur minder en minder vacht maken waardoor je hem niet meer 27/7 buiten kan laten staan. Een slecht idee dus. Daarbij maakt ieder paard vacht aan wat net genoeg is voor hem, als ze uit een stal komen en niks meer bij laten groeien hebben ze het niet nodig.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:43

de situatie is een beetje anders. ik heb hem nog maar pas, en hij heeft bij de vorige eigenaar (hoogst waarschijnlijk) op stal gestaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:45

maakt niet uit had mijn paard ook, stond snachts op stal, maar werd kreupel en toen heb ik de hele dagen op wei gehad ook midden november gedaan en toen begon het opeens nog heel erg te groeien

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:48

ik heb nog wel een regendekentje voor hem liggen. maar als het zo hard regent dat hij hem nodig zou hebben, is hij natuurlijk al drijfnat en onder die deken droogt hij dan nouwlijks meer op.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:49

jah indd.. als je denkt dat het gaat regenen (hard) 'sochtens gewoon eral op gooien.. baat het niet dan schaat het ook niet erg met dit weer.. is namelijk ook lekker winddicht, maar paarden kunnen heel wat hebben hoor Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:53

xElienx schreef:
de situatie is een beetje anders. ik heb hem nog maar pas, en hij heeft bij de vorige eigenaar (hoogst waarschijnlijk) op stal gestaan.

Maakt toch niks uit, als hij geen vacht bij maakt wil dat zeggen dat hij hier genoeg aan heeft. Daarbij heeft hij zoals ik al zei zo te zien een heel volle vacht (veel haren) alleen niet zo lang. Ik heb ook al een paardje een tijd op de stal gehad wegens mok, die kon ik daarna ook weer zonder problemen de wei op doen. (stond normaal ook 24/7 buiten)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:03

pony's krijgen trouwens niet altijd genoeg haar. onze welsh nwr, lijkt wel een zomervacht te hebben en had het ook echt koud. hij heeft wel een lekkere dikke deken op.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:06

Wat een lekker ding. Sorry, off topic maar moest het even kwijt Haha!.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:14

xElienx schreef:
maar die van jou staat zo te zien wel beschut, of niet?

Dat klopt; er staan bomen aan vier kanten van het weiland!

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:12

Als het te koud wordt groeien die haren vanzelf aan hoor... en dit lijkt mij ook al een hele vacht...
Bedenk maar dat de gemiddelde stal ook lang niet warm is Knipoog

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:01

Hij heeft een hele dikke vacht. Ik denk wel dat hij het aankan en zoals Jd power al zegt; als het echt te koud is dat groeit het gwn aan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:50

Mijn pony's hebben een korte wintervacht. Vergeleken met mijn dames vind ik de vacht van jouw pony riant. Mijn pony's staan 24/7 buiten. Momenteel hebben ze een schuilgelegenheid, maar de oudste dame wenst daar geen gebruik van te maken en staat dus altijd onbeschut buiten. De foto's zijn gemaakt in maart vorig jaar en toen stonden ze al 24/7 zonder schuilmogelijkheid buiten. Ondanks de grote hoeveelheid regen zijn mijn pony's nooit ziek geweest en hebben ze het nooit koud. Mijn pony's hebben het erg snel warm en beginnen bijvoorbeeld te zweten als ik ze nu in een binnenstal zou zetten.
Als voorbeeld heb ik twee foto's van mijn tweejarige (inmiddels driejarige) geplaatst. De ijsco had helaas een eczeemdeken op, waardoor zijn vacht niet helemaal zichtbaar is, maar hij is een echte beer.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou persoonlijk niet een deken omdoen, zeker niet met de huidige temperaturen. In principe moet jouw pony zich makkelijk warm kunnen houden, zolang hij genoeg voer krijgt.

PS. Ik vind het wel een erg mooie appie!

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:43

heey..
hij heeft een behoorlijke vacht en als je twijfeld zou ik maar een deken omdoen het is aan jou de keus