hoe bouw je goede schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

hoe bouw je goede schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:41

Ik weet niet of het hier hoort, mijn excuses als dit niet het geval is.

Omdat mijn verzorgpony van wei is veranderd moet er een schuilstal in elkaar geflanst worden,
nou dacht ik eraan om 3 en een halve zijdes te maken zodat er geen wind of regen in kan komen, en dan met een hooinet of ruif erin. zodat het hooi ook droog blijft. Ong zoals dit hier benden (zelf gemaakt dus niet van internet Tong uitsteken )
Alleen de maten kloppen niet helemaal, het is voor een shetland pony maar ik maak hem wat groter zodat er misschien 2 pony's in kunnen. Hoe kan ik dit het best bouwen en met wat voor materiaal?

Alle vergunningen zijn er, Knipoog kan onbeperkt knutselen

Het donkergrijze zijn natuurlijk dichte zijdes waar je niet doorheen kunt Knipoog
mijn voorbeeld:
Afbeelding

Ow ja, de merrie heeft ook een deken om dus het is niet zielig Knipoog Bovendien heeft ze een dikke wintervacht en een schuilstal dus Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 27-12-07 22:55, in het totaal 3 keer bewerkt

sarah_m

Re: hoe bouw je goede schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:43

Het donkergrijze zijn natuurlijk dichte zijdes waar je niet doorheen kunt Knipoog

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:46

Het ontwerp ziet er goed uit. Over materialen enz weet ik niets... Ik zou alleen geen ruif ophangen! Dan krijgt ie veel stof in zn ogen en neus, erg ongezond. Beter is om een soort bak op de grond te zetten, voor een shetje is een waterbak al groot genoeg Knipoog Succes!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:48

Ikke, ikke denk dat dit wel wat is Tong uitsteken.
Kan je niet de opening aan de zijkant maken.?
En vind het onzin om geen ruif op te hangen.!
Materialen ben k ook leek Knipoog.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:52

Carmenn_ schreef:
Ikke, ikke denk dat dit wel wat is Tong uitsteken.
Kan je niet de opening aan de zijkant maken.?
Materialen ben k ook leek Knipoog.

Maar dan ben ik bang dat de regen er in gaat waaien.. Op zich wel een idee, bedankt!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:53

Grobegni schreef:
Het ontwerp ziet er goed uit. Over materialen enz weet ik niets... Ik zou alleen geen ruif ophangen! Dan krijgt ie veel stof in zn ogen en neus, erg ongezond. Beter is om een soort bak op de grond te zetten, voor een shetje is een waterbak al groot genoeg Knipoog Succes!

Vind je een hooinet beter? Of helemaal niets?

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:58

ik volg dit topic even want ben ook geinteresseert in een schuilstal Lachen

Ik vind het ontwerp er goed uitzien hoor!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:59

ik zou inderdaad ook geen ruif doen vanwege stof in de neus , verder vind ik het een goed ontwerp. wel op letten als je m bouwt dat de ingang aan de oostkant zit, meeste wind + regen komt uit het westen.

Je muur zou ik ook schuin laten lopen, zodat het water makkelijk van het dak af loopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:05

pompompom schreef:
ik zou inderdaad ook geen ruif doen vanwege stof in de neus , verder vind ik het een goed ontwerp. wel op letten als je m bouwt dat de ingang aan de oostkant zit, meeste wind + regen komt uit het westen.

Je muur zou ik ook schuin laten lopen, zodat het water makkelijk van het dak af loopt.

En er meteen een dakgoot en watervat bij zetten. Dan heb je ook water in de buurt.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:09

Bedankt voor alle tips!
Ik bouw inderdaad een aflopend dak (als het allemaal lukt)
En de tip van de oostkant ik ook erg slim!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:12

Carmenn_ schreef:

Als je hooi uit een ruif voert krijgt het paard meer stof in zijn neus. Daarbij is het onnatuurlijk houding om in te eten. Je verspilt meer hooi door het op de grond te voeren maar is wel natuurlijker. Je zou om verspilling te voorkomen een grote bak in de hoek van de schuilstal kunnen vast maken en het hooi in voeren.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:18

Ir111 schreef:
Carmenn_ schreef:

Als je hooi uit een ruif voert krijgt het paard meer stof in zijn neus. Daarbij is het onnatuurlijk houding om in te eten. Je verspilt meer hooi door het op de grond te voeren maar is wel natuurlijker. Je zou om verspilling te voorkomen een grote bak in de hoek van de schuilstal kunnen vast maken en het hooi in voeren.

Das wel een goed idee, alleen ik heb geen topic geopend om te discuseren over ruif of niet maar voor tips om te bouwen en welk materiaal
dus kan het vanaf nu daar over gaan? Schijnheilig

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:19

Ja, jij bent bang dat er regen in loopt als er in de zjkant een opening komt..? Ach gut
Want, dat gebeurd toch precies hetzelfde met de voorkant? Of ben ik nouw blond? Blond
Tja, maakt mij niet uit Tong uitsteken..

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:20

Carmenn_ schreef:
Ja, jij bent bang dat er regen in loopt als er in de zjkant een opening komt..? Ach gut
Want, dat gebeurd toch precies hetzelfde met de voorkant? Of ben ik nouw blond? Blond

nee je hebt helemaal gelijk, maar omdat er maar een halve opening aan de voorkant is kunnen ze doorlopen naar rechts en volkomen droog staan daar, snappie Knipoog

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:21

Ir111 schreef:
Carmenn_ schreef:

Oke, sorry ik vatte het als ''Sieluhg'' op, ik dacht dat je bedoelde dat paarden helemaal geen hooi mochten eten. Bloos.
Maar weer on-topic idd..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:22

sarah_m schreef:
Carmenn_ schreef:

nee je hebt helemaal gelijk, maar omdat er maar een halve opening aan de voorkant is kunnen ze doorlopen naar rechts en volkomen droog staan daar, snappie Knipoog

Ik snap t Tong uitsteken..
Ik ben blond.. Bloos

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:23

sarah_m schreef:
alleen ik heb geen topic geopend om te discuseren over ruif of niet maar voor tips om te bouwen en welk materiaal

Dat begrijp ik, maar je vraagt zelf of een hooinet een optie is of anders helemaal niets. Vandaar. Knipoog

Ik zou overigens de deuropening iets breder maken, dan kun je er makkelijker in en uit. Verder zou ik als het mogelijk is de stal wat hoger maker, 2 mtr bijvoorbeeld. Dan kun je er makkelijker in staan zonder met je hoofd door de spinnenwebben te zwieren. Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:25

Als je platen voor je dak gebruikt kun je ze wat groter nemen als de afmeting van de stal en dan wat laten oversteken aan de voorkant dan heb je minder kans dat het naar binnen regent. Ik zou zelf ten eerste zorgen voor een goede fundering of palen die ver genoeg de grond ingaan. je kunt ook betonpoeren maken en daar de stal opbouwen. Hout werkt wel gemakkelijk maar heeft natuurlijk wat onderhoud nodig en ik weet niet of je pony graag knabbelt aan hout? Ik zou het wel dubbelwandig maken en zeker wat dikker hout of van die underlaymentplaten. Voor de ingang betegelen ivm inlopen van zand/blubber.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:26

Ir111 schreef:
sarah_m schreef:
alleen ik heb geen topic geopend om te discuseren over ruif of niet maar voor tips om te bouwen en welk materiaal

Dat begrijp ik, maar je vraagt zelf of een hooinet een optie is of anders helemaal niets. Vandaar. Knipoog

Ik zou overigens de deuropening iets breder maken, dan kun je er makkelijker in en uit. Verder zou ik als het mogelijk is de stal wat hoger maker, 2 mtr bijvoorbeeld. Dan kun je er makkelijker in staan zonder met je hoofd door de spinnenwebben te zwieren. Haha!

Ja ik ben ook wel blij met jullie ruif tips maar ik was bang dat het hele topic een sorrt rusie ging worden over een ruif Tong uitsteken
En dat zijn idd ook goede tips, maar als ik de ingang verbreed is er natuurlijk wel weer minder ruimte om helemaal droog te staan tenzij ik het hele ding verbreed.

Bedankt hoor! Haha!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:28

wel slimmer, die opening aan de voorkant en niet aan de zijkant. Nu is er een grote ruimte NAAST de opening waar ze volledig uit de wind kunnen staan. Als de opening over bijna de breedte van de zijkant komt, en de wind staat op die kant, blaast het sowieso de hele schuilstal in.
Zoals je hem getekend hebt lijkt me erg verstandig!
En water en hooivoorziening zou ik inderdaad ook binnen maken, in ieder geval voor als het vies weer is.
Wij hebben een schuilstal en aan het einde (aan de korte kant) is een gedeelte waar de paarden niet kunnen staan (stang ervoor), daarachter leggen wij wel eens hooi op de grond. Eten ze het fijn gewoon van de grond, kunnen er niet op staan plassen/poepen en knoeien er nagenoeg niet mee.
Stang zat er al bij ons...beter is een stuk te maken die dicht is, zodat ze er bij evt liggen/rollen niet met de benen onder kunnen komen!

Succes ermee!!!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:29

Zammie schreef:
Als je platen voor je dak gebruikt kun je ze wat groter nemen als de afmeting van de stal en dan wat laten oversteken aan de voorkant dan heb je minder kans dat het naar binnen regent. Ik zou zelf ten eerste zorgen voor een goede fundering of palen die ver genoeg de grond ingaan. je kunt ook betonpoeren maken en daar de stal opbouwen. Hout werkt wel gemakkelijk maar heeft natuurlijk wat onderhoud nodig en ik weet niet of je pony graag knabbelt aan hout? Ik zou het wel dubbelwandig maken en zeker wat dikker hout of van die underlaymentplaten. Voor de ingang betegelen ivm inlopen van zand/blubber.

Super! Ik schrijf het snel allemaal op voor als we naar de gamma gaan, ik dacht zelf misschien aan rubberen tegels of is dat een slecht idee? Beton is namelijk wel erg hard, maar daarintegen wel erg gelijkmatig...

Haha! jullie zijn allemaal erg hulpvol Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:30

IndianaJones schreef:
wel slimmer, die opening aan de voorkant en niet aan de zijkant. Nu is er een grote ruimte NAAST de opening waar ze volledig uit de wind kunnen staan. Als de opening over bijna de breedte van de zijkant komt, en de wind staat op die kant, blaast het sowieso de hele schuilstal in.
Zoals je hem getekend hebt lijkt me erg verstandig!
En water en hooivoorziening zou ik inderdaad ook binnen maken, in ieder geval voor als het vies weer is.
Wij hebben een schuilstal en aan het einde (aan de korte kant) is een gedeelte waar de paarden niet kunnen staan (stang ervoor), daarachter leggen wij wel eens hooi op de grond. Eten ze het fijn gewoon van de grond, kunnen er niet op staan plassen/poepen en knoeien er nagenoeg niet mee.
Stang zat er al bij ons...beter is een stuk te maken die dicht is, zodat ze er bij evt liggen/rollen niet met de benen onder kunnen komen!

Succes ermee!!!

dat is ook nog een heel slim idee maar verlies je dan niet erg veel ruimte?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:30

Je doet denk ik toch stro in de schuilstal? Anders zou je wel rubber kunnen doen maar dan moet je al van die vochtdoorlatende nemen en ik weet niet of dat ook werkt op zand.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:31

sarah_m schreef:
Ja ik ben ook wel blij met jullie ruif tips maar ik was bang dat het hele topic een sorrt rusie ging worden over een ruif Tong uitsteken
En dat zijn idd ook goede tips, maar als ik de ingang verbreed is er natuurlijk wel weer minder ruimte om helemaal droog te staan tenzij ik het hele ding verbreed.

Bedankt hoor! Haha!

Ja dat snap ik, das niet de bedoeling! Lachen

In principe is het voldoende om 3 kanten dicht te maken. Moet je wel de opening aan de juiste kant hebben, stond hier ergens dat dat de oostkant moet zijn? De tip om het dak een stuk over te laten steken is erg handig, dan moet het wel echt hard waaien wil het nat worden in de schuilstal.

Mijn ervaring nl is dat paarden liever gebruik maken van een stal die open en luchtig (dus ook wat hoger als is dat minder relevant daar het om een shet gaat toch?) is dan van een dichtere.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:32

sarah_m schreef:

Bedankt hoor! Haha!

Je kan ook de wanden of het dak verder laten uitsteken. Of de opening voorzien van brede lamellen waar ze doorheen kunnen lopen. Dat houd ook vliegen, etc. tegen. Of een losse wand plaatsen voor de deuropening op een meter of 4 a 5 tegen het inwaaien. Het is vaak nl handiger om 1 kant geheel open te laten zodat bij ruzie de andere pony weg kan komen.