bevroren waterleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

000

bevroren waterleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:53

hallo,
mijn paard heeft een automatische drinkbak.
nu is met al de kou de waterleiding bevroren en dus zit paardlief zonder water!

ik ben nu vanuit thuis met de auto gebracht naar paardlief en heb water meegenomen( een paar flessen)
en morgen vroeg sta ik dus vroeg op zodat ik weer naar val kan fietsen met water.

nu was dus mijn vraag, hoe doen jullie dat waneer de waterleiding is bevroren? heeft iemand tips zodat het sneller ontdooiend(blijft)?

rommeke

melkbus

Re: bevroren waterleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:57

Ik zou een loodgieter of installateur bellen en deze vraag aan hem/haar stellen. Ik weet niet hoe de situatie bij jouw is. Loopt de leiding in huis, door de grond. Staat je paard binnen of buiten. Je kan in ieder geval de leidingen isoleren (voor volgende keer).
Let er nu vooral op dat de waterleiding niet kapot knapt als het begint te dooien.
Verder denk ik dat je aan een paar flessen niet genoeg hebt. Of je moet tien keer heen en weer willen per dag?
Laatst bijgewerkt door melkbus op 22-12-07 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:59

melkbus schreef:
Ik zou een loodgieter of installateur bellen en deze vraag aan hem/haar stellen. Ik weet niet hoe de situatie bij jouw is. Loopt de leiding in huis, door de grond. Staat je paard binnen of buiten.
Verder denk ik dat je aan een paar flessen niet genoeg hebt. of je moet tien keer heen en weer willen per dag?

ze staat in een buitenstal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:01

fleece deken eroverheen.. over de leiding..
maar die zal vast al in de muur zitten?
Wij hebben het op de stal waar ik verzorgpaarden heb, bij het inbouwen geissoleerd.
En momentele ligt mijn fleecedeken over het kraantje, zodat die zoiezo al niet koud word.

Ik hoop voor je dat de leidingen niet kapotgevroren zijn.....

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:02

wij lossen het gewoon op met grote plastic cementkuipen die we helemaal vullen elke dag, we hebben geluk dat een kraan het altijd blijft doen dus daar kunnen we water halen.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:03

Ik had mijn berichtje net even aangepast. Is de leiding in de grond goed geisoleerd? Er bestaan zgn. thermolinten die voorkomen dat de leidingen (in zicht) bevroren raken. Verder bestaat er nog een systeem met een draad door de waterleiding maar daar weet ik verder niets van af.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 21:04

speci kuip vullen is geen optie want er is verder geen kraan die het doet.
de leiding ligt grotendeels iid in de muur,
ik hoop dat de temp. snel stijgt zodat het kan dooie...

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 21:05

melkbus schreef:
Ik had mijn berichtje net even aangepast. Is de leiding in de grond goed geisoleerd? Er bestaan zgn. thermolinten die voorkomen dat de leidingen (in zicht) bevroren raken. Verder bestaat er nog een systeem met een draad door de waterleiding maar daar weet ik verder niets van af.

dat zou ik niet weten, ik sta gewoon bij iemand thuis en ik heb geen idee....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:07

met een fohn de leidingen ontdooien. en beetje warm water in de drinkbak doen zodat dat ook ontdooit.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:08

Is het eenmaal bevroren, dan is het gewoon afwachten totdat het weer gaat dooien en hopen dat de leidingen niet stuk gevroren zijn. Als er genoeg paarden uit een automatische waterbak drinken, dan blijft de pomp (ik ga ervan uit dat de drinkbakken niet aangesloten zijn op de waterleiding) redelijk doordraaien en heb je, mits de leidingen niet buiten of te dicht bij de buitenmuren lopen, kans dat het water door blijft lopen. Slaat de pomp te weinig aan en heb je stilstaand water in de leidingen, dan is het zeuren. Je kunt alle leidingen naar binnen verplaatsen, of iig naar plaatsen waar ze niet kunnen bevriezen, maar dan moet je de temperatuur in de stal hoog houden, wat meestal niet mogelijk is en de vraag is ook of je dat moet willen (voor de paarden is de kou niet zo erg). Een andere mogelijkheid is de pomp preventief af te sluiten en met emmers gaan slepen. Daarmee voorkom je ook dat de pomp stukvriest. Een nieuwe pomp is erg duur en repareren minstens zo duur. Houdt er rekening mee dat een paard behoorlijk wat drinkt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 21:32

ik kan nergens anders water vandaan halen daar dus afsluiten is geen mogelijkheid.
dus ik kan alleen maar hopen dat het snel gaat dooien

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:36

Rommeke, een paar flessen is niet genoeg. Een paard drinkt 30-60 liter water per dag. Dat is dus 30!!!!!!!! flessen van een liter water minimaal per dag naar je paard brengen. Water drinken is heel belangrijk en één van de eerste levensbehoeften van een paard. Zolang de waterleiding bevroren is wordt het dus voor jou de hele dag water brengen.

Kun je geen water halen bij de mensen waar je paard staat? Scheelt je ouders weer met de auto rijden en jou met flessen slepen.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:01

arlette_love schreef:
wij lossen het gewoon op met grote plastic cementkuipen die we helemaal vullen elke dag, we hebben geluk dat een kraan het altijd blijft doen dus daar kunnen we water halen.

zo hebben wij het ook Haha!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:06

Als je electra op stal hebt kun je idd voor Thermolint kiezen.dat leg je om de leidingen heen eventueel met isolatieschuim.De drinkbak houdt je daarmee niet ontdooid maar de leidingen wel.Het enige wat je dan moet doen is een paar flessen heet water meenemen(vaak is 1 al genoeg)om de drinkbak zelf te ontdooien.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 10:15

ivar schreef:
Rommeke, een paar flessen is niet genoeg. Een paard drinkt 30-60 liter water per dag. Dat is dus 30!!!!!!!! flessen van een liter water minimaal per dag naar je paard brengen. Water drinken is heel belangrijk en één van de eerste levensbehoeften van een paard. Zolang de waterleiding bevroren is wordt het dus voor jou de hele dag water brengen.

Kun je geen water halen bij de mensen waar je paard staat? Scheelt je ouders weer met de auto rijden en jou met flessen slepen.

ik neem elke keer dat ik daar heen fiets voor 20 liter water mee en ik ga smorgens smiddags en savonds dus ze heeft geen tekort aan water.

maar straks als de vakantie voorbij is dan kan ik dat niet meer blijven doen want dan kan ik maar 2X per dag komen.

de man woont daar wel ja, maar het is geen optie om daar steeds water te halen ( hij is nl bijna niet thuis)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:20

Ik nam altijd gloeiend heet water mee in thermoskannen,en goot dat over de kraan en leiding heen.Meestal ontdooide het dan wel.Ook in de drinkbakken goot ik heet water,dat ontdooide dan ook langzaam.Maar de beste oplossing is toch wel thermolint om de leiding heen.Maar jij doet er tenminste wat aan om je paard toch van water te voorzien.Ik ken een pony die maar gewoon pech heeft als zijn waterbak bevroren is!Arm dier staat de hele dag zonder water!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:32

Moet je op de fiets naar je paard of met de auto?

Wij werken nu de tuinslang en buitenkraan bevroren is met jerrycans. Die vullen we binnen.
Als je op de fiets moet is het niet te doen met 2 of 3 gevulde jerrycans heen en weer te rijden, maar met de auto wel.

Als je op de fiets moet zou je die jerrycans bij die mensen neer kunnen zetten en vragen of ze elke dag op het dagdeel dat jij komt de jerrycans gevuld in je stal willen zetten. Evt. met warm water als het erg hard vriest, dan bevriest het water iets minder snel. Nog een tip: doe dan wel de dop gelijk los, want die kan ook vastvriezen (eerder dan je water) en dan heb je alsnog een probleem Tong uitsteken

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 10:39

ik moet met de fiets.. dus heb 5 flessen van 2 liter achterop mijn fiets en een emmer water aan mijn stuur hangen.

de eigenaar van de stal is bijna niet thuis dus dat is geen optie...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:42

Heb je daar ook electriciteit?
Dan zijn er namelijk twee oplossingen:

1 een circulatiepomp aanleggen en van de waterleiding een kringloop maken. Deze pomp houdt het water in beweging en daardoor bevriest de boel niet.

2. Thermolint langs je waterleiding: dit is lint dat warmte afgeeft wanneer het onder een bepaalde temperatuur is (zit een thermostaat op). Als je dit gebruikt, moet je wel in de stal je waterleiding aftimmeren, zodat je paard niet aan het thermolint kan knagen. Maar dit werkt verder erg goed.

Bij beide oplossingen kun je echter niet voorkomen dat de nippel van je drinkbak soms bij strenge vorst wel vast vriest...dus dan kan je paard uiteindelijk nog niet drinken (maar dat kun je met een flesje heet water van thuis zo weer ontdooien). Maar je waterleiding vriest uiteindelijk niet stuk en als je een kraan aan de buitenkant hebt, kun je daar gewoon je water blijven tappen. Er zijn trouwens ook verwarmde drinkbakken in de handel.
Dan kun je dus in geval van nippelbevriezing van je drinkbakjes, speciekuipen neer zetten in de stal en water uit je kraan halen, met emmers.....dan hoef je het niet van thuis mee te nemen.

Kun je dit beide niet realiseren: sluit dan je waterleiding af, als er vorst komt en laat het helemaal leeg lopen. Anders vriest het stuk en moet je de boel steeds repareren.
Dan zit er niks anders op, dan water van thuis mee te nemen. Ik raad je aan om dan grote jerrycans aan te schaffen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan flessen.
Ik heb jaren een buitenstal op afstand gehad en had twee hele grote fietstassen waar die jerrycans in gingen.
Tegenwoordig zijn we verhuisd en hebben we een buitenstal bij huis. Met een circulatiepomp.... Maar...helaas is de pomp kapot gevroren en onze leiding ook...want we hebben 's nachts stroomuitval gehad, waardoor de pomp het niet meer deed en alles alsnog bevroor.
Zo zie je maar....heb je aan alles gedacht...heb je de boel goed voor elkaar...bevriest het nog!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:44

hier hetzelfde probleem.. vanuit huis emmers sjouwen richting de stal.. waar de paarden dan vrolijk allemaal hun emmer in de stal rondgooien.. :S

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:45

hihi, dan misschien een fietskarretje lenen en daar de jerrycans inzetten Knipoog

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 15:57

als ik weg ga bij stal gooi ik 1 emmer water in de voerbak, want met emmers gaat ze gooien Vork
verder laat ik haar elke keer zoveel drinken als ze wil ( van die 20 liter die ik steeds meeschouw)
maar ze drinkt eigen niet zo veel nu het zo koud is

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:12

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem..
Bij mij is de waterslang bevroren dus ik kan de drinkbakken niet makkelijk bijvullen...
Zit nu dus de hele dag met emmers water heen en weer te sjouwen Vork .

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:08

ik zou emmers water neerzetten en ze daar uit laten drinken en wel bijvullen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:18

Onze leidingen in de stal zijn van Tyleen en deze bevriezen minder snel. De waterbakjes (de nippels) ga ik met een haarfohn bijlangs en ook de gewone kraan, dan ontdooien ze weer. wij hebben afgelopen week een paar keer strenge vorst gehad en ook overdag -4 (heb wel buitenstallen maar kan de luiken dichtdoen) en heb door deze dingen nog niet met water hoeven te sjouwen...