Eerste winter zonder deken, paard wordt mager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Eerste winter zonder deken, paard wordt mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:13

Ik wou mijn paard deze winter dekenloos laten omdat ik weinig kan rijden en omdat dekens me nou niet zo comfortabel lijken voor een paard.
Ik heb het volgehouden tot 3 dagen geleden, ze heeft al een dikke wintervacht maar ze werd steeds magerder. Ze eet bijna 3-kwart tot 1 baal hooi per dag en nog kwam er geen grammetje aan. Bietenpulp ed helpt ook niet. Het kan niet door wormen komen want dat hou ik gewoon goed bij.
Waardoor kan het komen? Omdat ze jaren onder dekens heeft gestaan? (veel mensen zeggen dat dat niks uitmaakt) Omdat ze best een dikke vacht heeft lijkt het me ook stug dat ze de energie nodig heeft om warm te blijven, of kan het dat wel zijn?

Er ligt nu iig weer een 200 grams deken op en ik hoop dat er nu weer wat vet op komt.

Dus iemand een idee waardoor het kan komen? Ik ben namelijk ook niet zo'n fan van dekens maar wil de gezondheid van m'n paard niet op het spel zetten omdat ik zonodig iets wil.

meggiemeg

Re: Eerste winter zonder deken, paard wordt mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:19

Heb je al een test gedaan met de mest voor eventuele aanwezigheid van wormen? Ook al houd je het ontwormen nog zo goed bij dan kan er tussentijds best een besmetting plaats vinden.
Voer je verder nog een brok bij of muesli?
Een paard heeft wel continu vulling van de maag nodig om het kacheltje brandende te kunnen houden.
Mijn paard wordt in de wintermaanden (is 13 jaar oud) ook altijd magerder, in het begin laat ik hem afslanken omdat hij moddervet van de wei afkomt na de zomer. Zodra hij het goede gewicht heeft bereikt gaat de hoeveelheid van het voer verder omhoog totdat hij niet meer afvalt. Bij ons krijgen de paarden tot 5x voer per dag en sinds gister ben ik er met luzerne bij begonnen.
Wil je echt resultaat van bijvoeren zien ben je wel een paar weken verder!
Is er verder niets met je paard aan de hand, gebit e.d is allemaal in orde?
Hoe oud is je paard?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:29

Ik heb geen mestmonster laten nemen, maar wormen kunnen eigenlijk niet aanwezig zijn. Mijn paard is 10 jaar oud en wordt 1x per jaar door de tandarts gecontroleerd (is pas nog gebeurd) dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ze krijgt per dag nog een kilo (onderhouds)brok bijgevoerd, maar als ik dat meer ga geven vliegt ze tegen het dak omhoog ipv aan te komen.
Ze is altijd goed op gewicht gebleven dus hoeft niet af te vallen. Ik weet dat ze continu maagvulling nodig heeft, daarom krijgt ze bijna een baal hooi over de dag verspreid gevoerd.

Ik ben meteen toen het kouder begon te worden al meer beginnen te voeren dus het is niet zo dat ik haar pas sinds een paar dagen meer voer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:45

Dan kan je dus een aantal factoren in elk geval uitsluiten. Gebit is in orde en wormen verwacht je niet dat het is.
De deken kan je nu niet meer afhalen van de winter. Eenmaal een deken op dan kan die niet meer af.
Het hooi wat je voert wat voor kwaliteit is dat?

Het is vrij normaal dat de paarden in de winterperiode afvallen, kijk maar naar de berichten hier op het forum, ik maak daar altijd dankbaar gebruik van omdat het voor die van mij wel nodig is na de zomer. Mijn paard groeit al van het zien van gras bij wijze van spreke.
Slobber extra bijvoeren is dat een optie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:47

meer voeren, bv voordroog
paard wat geen dekens opheeft zal meer moeten verbranden om warm te blijven

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:41

meggiemeg schreef:
Dan kan je dus een aantal factoren in elk geval uitsluiten. Gebit is in orde en wormen verwacht je niet dat het is.
De deken kan je nu niet meer afhalen van de winter. Eenmaal een deken op dan kan die niet meer af.
Het hooi wat je voert wat voor kwaliteit is dat?

Het is vrij normaal dat de paarden in de winterperiode afvallen, kijk maar naar de berichten hier op het forum, ik maak daar altijd dankbaar gebruik van omdat het voor die van mij wel nodig is na de zomer. Mijn paard groeit al van het zien van gras bij wijze van spreke.
Slobber extra bijvoeren is dat een optie?

Ze krijgt gewoon goede kwaliteit hooi van een fokker hier uit de buurt, hijzelf gebruikt het ook en lijkt me niet dat hij zijn merrie's en veulens rotzooi voert. (hoop ik) Hooi is gewoon goed hard en ruikt goed. Ze krijgt al bietenpulp bijgevoerd.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:43

Lynn_Nikita schreef:

Is een pak hooi per dag niet voldoende? voordroog krijgt ze niet, heeft ze een tijdje gehad maar dat vind ze zo lekker dat ze het zo snel eet waardoor ze slokdarmverstoppingen krijgt.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 19-12-07 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:44

het kan zijn dat je paardje door het voeren van bietenpulp juist nog meer is gaan afvallen

mijn paard was ineens vel over been aan het eind van de zomer... omdat ik hem granen had gevoerd. Ik stopte daar mee en gaf weer alleen maar ruwvoer en nu is hij weer op gewicht.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:46

Arabesk schreef:
het kan zijn dat je paardje door het voeren van bietenpulp juist nog meer is gaan afvallen

mijn paard was ineens vel over been aan het eind van de zomer... omdat ik hem granen had gevoerd. Ik stopte daar mee en gaf weer alleen maar ruwvoer en nu is hij weer op gewicht.

Ik ben bietenpulp gaan voeren omdat ze juist mager werd. Maar het kan zijn dat ze door die bietenpulp nu ook niks meer aankomt dan? Ze krijgt het trouwens niet iedere dag maar om de 1-2 dagen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:39

mais helpt om dikke rte maken
als ze te dun word kan je daar wat van voeren, maismeel en dat weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:42

Blijkbaar is een pak hooi per dag niet voldoende, anders was ze niet mager geworden. Het is waar wat er gezegd wordt, zonder deken in de wei kan prima, maar je moet wel zorgen dat je flink voert, dat hebben ze nodig om warm te blijven.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:50

Pipo schreef:
Blijkbaar is een pak hooi per dag niet voldoende, anders was ze niet mager geworden. Het is waar wat er gezegd wordt, zonder deken in de wei kan prima, maar je moet wel zorgen dat je flink voert, dat hebben ze nodig om warm te blijven.

Dan ben ik blij dat ik er een dekentje op gegooid heb. Die pakken hooi kosten een vermogen en 1 pak hooi is imo best veel voor 1 paard. Jammer maar helaas dan maar niet naakt de winter door Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:52

1 pak zonder verdere bijvoeding vind ik niet bijzonder veel hoor!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:56

Pipo schreef:
1 pak zonder verdere bijvoeding vind ik niet bijzonder veel hoor!

Normaal gesproken doet ze het goed op 1/4 pak hooi zo in de lente, zomer (maar amper) en herfst. Dan staat er natuurlijk wel wat gras in de wei maar die is nooit mals geweest. Verder rkijgt ze er nog 1 kg onderhoudsbrok bij en om de dag/2 dagen een halve emmer bietenpulp. Gedurende de dag komen de opa's en oma's af en toe wat boord geven maar dat is niet echt mee te tellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:07

Ik zou dit paard gewoon lekker onder deken zetten.
Paard van een vriendin van mij heeft dit ook, het paard valt zo al snel af en in de winter zonder deken is geen optie.
Dan heeft hij veel te veel van zijn voer (energie) nodig om zich warm te houden en valt hij af en dan kun je voeren wat je wil.
Dit paard krijgt op stal en op de wei onbeperkt hooi en kan echt de hele dag eten, krijgt goede meusli twee soorten gemengd en bietenpulp en wortelen.
en toch valt hij evengoed nog vaak af de winter is het moeilijkste.
De dierenarts komt gemiddeld 1 keer per 3 weken bij haar ze heeft een abbonement bij hem.
En heeft al vaak mestonderzoek laten doen.
De dierenarts zegt dan ook lekker onder deken zetten en goed voeren, sommige paarden hebben dit en zeker als ze al jaren onder deken hebben gestaan.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:09

xxappiexx schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Is een pak hooi per dag niet voldoende? voordroog krijgt ze niet, heeft ze een tijdje gehad maar dat vind ze zo lekker dat ze het zo snel eet waardoor ze slokdarmverstoppingen krijgt.

Ja wat Lynn_Nikita zegt was ook het eerste waar ik aan dacht Ja
Wat krijgt ze qua voer per dag?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:11

Deken opdoen!
Ik heb het vorige winter ook geprobeerd, omdat ik overal hoorde dat dat best kon, paarden zonder deken. Bij mij kregen ze onbeperkt ruwvoer en ze werden bijgevoerd, maar toch werden er verschillende paarden mager.
Nu hebben ze een deken op en dat helpt echt heel veel. Nee, bij mij nooit weer zo.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:15

De volwassen paarden die bij ons zonder deken staan (het merendeel) krijgen onbeperkt goed hooi. Zo blijven ze op gewicht en lekker warm. Je merkt dat als het kouder wordt, ze meer eten omdat ze meer verbranden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:19

Je hebt de deken al op lees ik, maar ik denk dat paarden die normaal altijd onder de deken staan en nu opeens niet meer dat gewoon niet gewent zijn en daardoor misschien juist zo 'mager' worden. Die van mij staan jaar in jaar uit zonder deken in de wei (alleen na het rijden een paar uur) nooit nergens geen last van gehad. Maar dat zal er denk ik waarschijnlijk aan liggen of ze dat dus wel of niet gewent zijn?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:21

Ik heb een merrie die altijd dekenloos heeft gestaan, dus ze was het wel gewend. Volgens haar vorige eigenaar viel ze altijd wel wat af in de winter, mar omdat ze het dus inderdaad gewend was, deed ik het ook zo. Dat was dus meteen de laatste keer. Ze kan er dus duidelijk niet tegen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:25

M'n paard word ook een stuk dunner in de winter, maar in de zomer komt het er gelukkig wel weer bij, maar echt dik word hij nooit.
Misschien moet ik toch ook maar eens een dekentje proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:29

ik heb mijn dier ook eens zonder deken moeten hebben omdat zijn weidegenootje de dekens steeds sloopte.
ook hij viel toen erg af.
nadat de deken er weer opging kwam hij weer aan.

nog een vraag xxappiexx:
je zegt dat je minder kunt rijden, waarom is dat?
krijgt je dier nog wel voldoende aandacht en afwisseling?
van stress kunnen paarden ook wel wat afvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:37

Wat je zou kunnen doen om tijdens de vorstdagen wel een deken op te leggen en na de vorst weer af halen. Zo ken ik een boertje, zijn paarden lopen hele dagen op de wei, ook in de winter, maar zodra het vriest gooit hij er een canvas deken op. Ze gaan in de winter s'nachts op stal en in de zomer blijven ze buiten. Die paarden zijn nooit ziek, niet mager en een daarvan is al heel oud.

Kennelijk moet je paard erg wennen aan deze overgang en het is ineens heel erg koud geworden, paarden ontvetten snel bij koude nachten. Ook hebben we een paar koude dagen gehad met die noorden wind, vrij krachtige koude wind en dan koelen ze vrij snel af en idd maken meer winterhaar aan maar dat kost ook energie.

Extra voeren zodra het koud gaat worden doe ik altijd. Mijn paard krijgt al een maand 1 kilo brok extra en nu met die vorst anderhalve kilo per dag erbij. Doe ik bewust omdat hij ook snel vermagerd. Zijn ribjes zie je helaas ook al weer. Normaal krijgt hij maar 1 schep muesli van Equiral per dag.

Ik voer ook extra brood bij, dus gewoon oud brood ongeveer een half tot een heel per dag, ook daar worden ze dikker van en zijn ook weer vezels.
Van hooi worden ze niet dik, zeker niet het hooi dat je nu voert, is al niet meer echt vers, maar is wel een goede buikvulling en warmtebron.

Veel paarden vermageren gedurende de winter, vaak zie je dat ze moddervet in de zomerperiode zijn en in de winter pas mooi op gewicht, dan kunnen ze de speklaag verbranden en tegen de tijd dat ze de winter door zijn, mag er wel weer wat bij wat dan weer veel te snel gaat en ze weer moddervet zijn. Het is de kunst om een paard steeds op een mooi gewicht te houden, zeker als ze met de elementen te maken hebben.

Voer anders een halve schep snijmais bij, daar worden ze ook voller van, maar doe dit niet in te grote hoeveelheid, is nl zwaar verteerbaar en kan een bal vormen in de maag. Misschien om de dag een halve schep en na een week of 2 even een paar dagen niet en weer beginnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:54

Bedankt voor de tips, ze staat nu idd al onder deken dus helaas zal het er deze winter niet meer van gaan komen denk ik.

@ keesje: In de beginpost en een aantal daarna staat het verschillende keren.

@ ellepel: Ik rij minder ivm stage, ik ben alleen nog maar in het donker thuis en altijd maar rondjes rijden in de bak vind ik niks. Maar ik ben bang dat dat het probleem niet zal zijn, zo gaat het namelijk al 1,5 jaar. Afwisseling heeft ze redelijk, ze heeft een maatje op de wei en wordt savonds uitgebreid verzorgd etc dus aandacht te kort zal het ook niet zijn.

De tip van het mais is misschien wel handig, heb ik mijn oudere pony ook altijd gevoerd om op gewicht te blijven. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb!

Ze heeft idd jaren onder dekens gestaan, maar ik ben daar niet zo'n fan van dus wou het zonder proberen. Ze heeft een een giga wintervacht maar die doet niet veel af jammer genoeg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:00

Wat Russel ook zegt veel paarden vermageren in de winter. Eigenlijk zijn paarden te vet in de zomer. Je hoort ietsje ribben te zien, anders zijn ze dik. Vergelijk het met een mens, als je geen ribben ziet is iemand echt te dik. Maar omdat we zo gewend zijn aan het beeld van mooie ronde paarden schieten we in de stress bij het eerste ribje.

Over een week of 10-12 breekt de lente weer aan, zodra ze de wei opgaan, vreten ze zichzelf binnen twee weken weer vet moet je maar denken Knipoog