Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:11

Hallo,

Ik heb een vraagje over de bak die is bevroren Tong uitsteken
Maar ik zit te twijfelen om nu wel of niet te rijden Knipoog
En als ik rijd dat ze dan niet uitglijdt of wat dan ook.
Wat zouden jullie doen ?

Groetjes

sevke

Re: Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

niet rijden. Gevaarlijk voor zoolkneuzingen en pezen. Geef je paard gewoon een weekje vrijaf. Doe ik ook.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

Niet rijden...
Kans op blessures is nu heeeel groot. Harde bovenlaag en hele zachte onderlaag loopt voor jezelf ook niet prettig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:13

Een bevroren bak is hobbelig dus niet bevoorderlijk voor de spieren, pezen en enkels van je paardje. Dus ja hele grote kans op blessures. Als het nog een beetje zacht is kun je gewoon gaan rijden. Als het alleen ahrd of keihard is zou ik het totaal afraden.
Laatst bijgewerkt door Lous op 17-12-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:13

Ik stap alleen in de bak en doe oefeningen zoals halthouden en bochtjes draaien (halster + touw ipv hoofdstel) en zonder zadel, lekker ingepakt Haha!
maar rijden.. nee dan ga ik wel naar buiten, of ik gooi de bak ff om met de cultivator, dan kan ik gewoon weer rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:14

ligt er aan of alleen t bovenlaagje beetje aangevrorenis of ook echt de onderlaag. Bij t laatste zou ik niet in die bak rijden. Loopt niet echt lekker voor je paard en meer kans op blessures. Uitglijden dat zal zo'n vaart niet lopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:15

Ik rij ook niet....
En doe ze ook niet met z'm allen naar buiten.
de drukken blijven binnen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:17

Ik denk dat het wel duidelijk is, maar ik zou ook niet rijden.. Veel te groot risico op blessures. Misschien wel leuk om tot die tijd lekker buiten te rijden. Dan komen ze er toch nog uit Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:17

BlazingBoots schreef:
Ik rij ook niet....

Dat vind ik zonde. paarden moeten lekker elke dag naar buiten kunnen.
Ze weten zelf wel wat ze wel en niet kunnen.
maargoed dat is een andere discussie, ben blij dat die van ons de hele dag op het land kunnen Lachen
en ook gewoon in de bak als ze willen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:20

Gewoon rijden.. Denk even na, je rijdt toch ook op asfalt Knipoog En als er iets hard en glad is is het wel asfalt Knipoog ik heb gister ook in bevroren bak gesprongen op wedstrijd, niets aan de hand

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:20

Oke Knipoog
Ja de bak is onder ook best bevroren , dus ik sla het wel over Knipoog
Binnenkort ga ik verhuizen naar een stal met binnenbak dus kan ik daar straks weer volop rijden Lachen
Bedankt voor jullie reactie's .

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:21

Hier in de bak is sinds gister echt niet te rijden. Ga lekker wandelen, grondwerken etc.. dat hoeft allemaal niet in de bak

Overigens lopen die van mij 24-7 buiten, ik vind het dus absoluut wel vereiste dat ze minimaal een paar uur buiten komen. Paarden voelen prima aan wat ze wel en niet kunnen, al scheelt het ook of ze elke dag voldoende beweging/buitenlucht krijgen. kan me voorstellen dat paarden die elke dag 1 uurhun stal uit komen knettergek worden als ze naar buiten gegooid worden
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 17-12-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:22

Gisteren heb ik heel rustig los gelongeerd, alleen heel veel stappen en rustig drafje dat ging nog wel goed. Alleen de bovenlaag is bevroren maar onderlaag nog niet. Zodra die ook bevroren is, is ie lekker vrij Lachen

Ook komen de paarden nog gewoon lekker de stal uit rustig in de paddock en buitenbak. ze weten het zelf ook wel wat kan en niet kan

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:22

Ik heb de bak net gesleept en is ook wat hard. Stappen en draven zou daarin nog kunnen. Heb vandaag op het gazon gereden. Gras is lang waardoor de grond eronder niet bevroren is. Wel doe ik dan rustig aan omdat het toch wat glad kan zijn.

Paarden gaan hier ook gewoon naar buiten. Als je ze gewoon elke dag buiten doet is er niks aan de hand. Ze rennen hier helemaal niet. Je ziet ze gewon voorzichtiger zijn dan normaal. Als je ze binnen gaat houden zijn ze des te gekker als je ze dan weer naar buiten doet. DAT is pas gevaarlijk!!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:23

Jolienn schreef:
Gewoon rijden.. Denk even na, je rijdt toch ook op asfalt Knipoog En als er iets hard en glad is is het wel asfalt Knipoog ik heb gister ook in bevroren bak gesprongen op wedstrijd, niets aan de hand

Ik weet niet hoe jouw bak eruit ziet, maar de onze is echt niet hard en glad maar hard en heel erg bobbelig. Kan me niet voorstellen dat dat prettig is voor een paard, over die keiharde hobbels en bobbels lopen. En een blessure lijkt me ook zo opgelopen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:23

Niet rijden in een bevroren bak. De bak is nooit helemaal egaal en je gaat toch ook niet op beton lekker even rijden? Naar buiten doe ik wel altijd een paard weet zelf het beste wat hij wel of niet kan en om ze nou een hele week binnen te houden vind ik ook wel zielig.

Nu onze bak bevroren is ga ik naar de manege om daar in de binnenbak te rijden en anders ga ik lekker een blokje om. Het is nu heerlijk rustig weer om te rijden, zorg er wel voor dat je goed ingepakt bent want warm is het niet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:24

Mijne gaat nu ook even niet naar buiten. Met die regen is de ondergrond ontzettend ongelijk. En hij schrikt momenteel veel van het vuurwerk dat soms al wordt afgestoken, dus ik ben bang voor blessures. Liever een paar dagen niet naar buiten dan een paar maanden stappen door een peesblessure ofzo. Hij wordt wel gewoon gereden (binnenbak) en kan los in de overdekte longeercirkel om zich even uit te leven en te rollen. Hopen dat de vorst snel afneemt.
De vergelijking met asfalt vind ik een beetje vreemd, daar ga ik ook niet op draven en galloperen, alleen stappen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:24

Jolienn schreef:

asvalt is gelijkmatig een bak is hobbelig met kleine kuiltjes en hobbels. Een bevroren bak is te risicovol, ik zou ervoor kiezen omdan buiten een rondje te wandelen/rijden met je paard als deze verkeersmak is, maar absoluut niet in een bevroren bak rijden.
Bij ons op stal is 1 persoon wel zo eigenwijs geweest om dat te doen en die heeft nu een kreupel paard staan.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:25

de ponys gaan hier nog wel naar buiten in de bevroren bak maar rijden doen we voorlopig even niet Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:26

Fleurtje100 schreef:
Mijne gaat nu ook even niet naar buiten. Met die regen is de ondergrond ontzettend ongelijk. En hij schrikt momenteel veel van het vuurwerk dat soms al wordt afgestoken, dus ik ben bang voor blessures. Liever een paar dagen niet naar buiten dan een paar maanden stappen door een peesblessure ofzo. Hij wordt wel gewoon gereden (binnenbak) en kan los in de overdekte longeercirkel om zich even uit te leven en te rollen. Hopen dat de vorst snel afneemt.
De vergelijking met asfalt vind ik een beetje vreemd, daar ga ik ook niet op draven en galloperen, alleen stappen.

En wat als ie straks weer naar buiten mag dan? Dan ontploffen ze en dus des te meer kans op blessures.

Vergelijking asfalt vind ik ook wat vreemd. Stappen en een klein drafje op het asfalt is juist goed voor de pezen. Dat is recht en vlak, een bak is hobbeliger (als ie niet gesleept is).

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:28

Nou die van ons zitten niet hobbels in , want die was van te voren nog gesleept toen het nog niet ging vriezen Tong uitsteken
Maar ander ga ik idd grondwerk en dat soort dingen doen ofso .
Ze komen gewoon wel elke dag buiten in de bak Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:28

Hangt er vanaf of de bodem hobbelig is of niet. Als hij voor het vriezen netjes gesleept is, kun je met wat beleid heel goed rijden in een bevroren bak, als hij hobbelig is doe je niet heel veel.
Wandelen en buitenrijden als alternatief is allemaal leuk en aardig, maar dat doe je dus 's avonds in het donker niet. Ik werk overdag, dus ik ben door de week toch echt op de bak aangewezen.
Paarden komen trouwens wel gewoon de hele dag buiten.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 17-12-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:29

Jolliegirl schreef:
BlazingBoots schreef:
Ik rij ook niet....

Dat vind ik zonde. paarden moeten lekker elke dag naar buiten kunnen.
Ze weten zelf wel wat ze wel en niet kunnen.
maargoed dat is een andere discussie, ben blij dat die van ons de hele dag op het land kunnen Lachen
en ook gewoon in de bak als ze willen

Ben het op zich helemaal met je eens, maar het kan ook mis gaan.
Mijn merrie is schijnbaar de uitzondering op de regel is, zij heeft vorig jaar toen ze los in de buitenbak
liepen de gekke 5 minuten gehad, resultaat ? een zwaar gekneusde hoefbal, maar wat veel erger was
waren de in totaal 6 rafels in de pezen die ze bij haar achterknie opgelopen heeft.
Laatst bijgewerkt door yfande op 17-12-07 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:29

Nou ik doe het ook niet!!
In de weide breken ze hun benen bijna maar ik ga lekker buitenom - over het asfalt - stap & draf.
Kan ie toch nog wat bewegen Lachen !

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:30

Onze is niet beroren Haha!

Maar wel veelste zwaar..