Halsstuk: ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Halsstuk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:32

Ik heb mijn haflinger een week of 3/4 geleden voor de tweede keer laten scheren. Ze heeft nu een wollen deken met hals op (deze trekt wat naar achteren door het lopen en draaien in de stal), en daaroverheen een +- 300 grams winterdeken. Haar hele lichaam zit nog mooi kort in het haar, en dat komt denk ik mede door die wollen deken die eronder ligt.
Maar nu is mijn probleem: doordat die wollen deken haar hals niet helemaal bedekt, zie ik nu alweer dat de haren in haar hals sneller groeien dan die op de rest van haar lichaam.

Dus nu zat ik te denken om een los halsstuk aan te schaffen, zodat haar hele hals bedekt is en dat hopelijk de haren minder snel groeien.
Maar wat zijn de voor- en nadelen van zo'n halsstuk? Draait ie niet rond, en trekt hij niet naar achteren en knelt ie de hals niet af tijdens het buigen van de nek? (bvb tijdens het eten)

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden Lachen

mirgino

Re: Halsstuk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:08

ik heb dekens met een halve hals.
ben er zeer tevreden mee, ik ga morgen een Amigo deken kopen en daar zit een losse hals bij ,deze gaat vast aan de deken met klitteband,ben benieuwd hoe dat zit.
maar deze dekens zijn erg fijn.
Afbeelding
Afbeelding

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:30

Dat probleem met de zweetdeken heb ik ook gehad, hij schoof naar achter en zat erg strak bij de schouders en de hals bedekte ook niet helemaal.

Daarom heb ik de Rhino Plus Turnout heavy met hele hals pas gekocht, zit ook vast met klitteband. Maar ook echt vast als een huis, je hoeft niet bang te zijn dat die zomaar los gaat ofzo...

Die van mij knelt helemaal niet, draait ook niet. Blijft keurig op z'n plek ook als ze rolt. Ben er super tevreden over.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:36

Heb zelf ook een topic geopent gister. Word nog maar weinig op gereageerd, maar ben zelf ook wezen kijken naar een deken met hals. De ruitersportzaken waar ik kwam, zeiden dat het zonde is voor de manen omdat dit er afgescheurd kan worden. Ervaring?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:26

Anouar is heel veel manen kwijtgeraakt door de halsdeken en die zijn nooit meer terug gekomen.
Dus ik doe de hals er nu alleen aan met heel slecht weer en haal hem er zo snel mogelijk weer af

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:54

Halsdeken is helemaal niet handig sommige dierne verliezne inderdaad een gedeelte manen plus dat het helemala niet nodig is.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:01

een hals is idd niet bevordelijk voor de manen...
doordat er weinig lucht bij komt, vallen de manen eraf en heb je soms de kans dat het niet terug komt..
Ik heb liever dekens zonder hals..
met zulk weer als nu staat ze toch niet te lang buiten!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:44

Dan lijkt het me idd zonde, nog een andere manier op pony's dun in het haar te laten, zonder te scheren?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:51

Ik heb zelf een BR Jos Lansik van €120,- wel duur maar ben er heel erg tevreden mee! De hals zit vast met een rits aan de schoft zakt niet naar achter, draait niet een er schuren geen manen af. Want mijn pony staat wel overdag in het land en de halsdeken schuurt niet. Ben er zelf tevreden over!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:54

Die van mij heeft 3 jaar de wheater beata landa met hele hals op gehad en hij heeft al zijn manen nog Haha! . Hij heeft nu een bucas deken op omdat bij de wheater beata de naad iedere keer doorlekt Boos! .
Een los halsstuk begin ik nooit meer aan! Ik had er bij Ino een omgedaan en de volgende morgen belde ze me op dat hij met 1 been in het halsstuk terecht was gekomen. De dierenarts was al geweest en ze hadden hem niet veel later moeten vinden. Later op de dag heb ik de Da terug laten komen omdat Ino te veel pijn had. Toen kreeg ik te horen dat dat ieder jaar een paar keer gebeurt met losse halsstukken en het verbaasde hem dat ze het tot dan toe allemaal nog hebben overleeft.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:32

Ik zou absoluut geen halsdeken nemen!! 2 jaar geleden heb ik een halsdeken bij mijn haflinger op gehad en hij is een heel deel van zijn manen kwijt geraakt!! Nu ziet het er weer een beetje normaal uit, maar dat heeft lang geduurd!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:01

Jep, ik heb al 2 jaar een halsdeken, en die gaat elke winter weer op, bonny heeft nog nooit last gehad dat zijn manen "wegschuurden" ofzo.
Maar puur dat de winterharen niet zo achterlijk hard terug"groeien"
Foto'tje Lachen
Afbeelding

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:40

Ik heb zelf een deken met eenn halve hals 1 keer en nooit weer want de manen gingen er op die plek aan, ik houd hem nou als reserve deken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:01

Waren de manen maar weggeschuurd, dan waren ze tenminste weer terug gekomen. De manen waren gewoon verstikt en met wortel en al uitgevallen

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:32

Bij Mazzel zijn ook niet alle manen teruggekomen Verdrietig

Het zal waarschijnlijk wel uitmaken hoeveel manen je paard heeft. Heeft hij weinig manen, dan zal er minder schade zijn. Mazzel heeft veel manen en redelijk lang en daardoor gaan ze eerder kapot denk ik....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:36

Anouar heeft helemaal niet veel manen en nu heeft hij dus helemaal weinig Clown

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:59

VinandoW schreef:
Ik heb zelf een BR Jos Lansik van €120,- wel duur maar ben er heel erg tevreden mee! De hals zit vast met een rits aan de schoft zakt niet naar achter, draait niet een er schuren geen manen af. Want mijn pony staat wel overdag in het land en de halsdeken schuurt niet. Ben er zelf tevreden over!

Ik heb dezelfde deken, maar bij mijn paard was wel een groot deel van de manen eraf vorig jaar. Dat deel is nog steeds een stuk dunner dan hoger op de hals richting de nek.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:02

ik ben tegen het gebruik van halsdekens
ten eerste idd omdat de manen flink kunnen beschadigen
en ten tweede maak je ontzettende watjes van die paarden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:07

Mijn paard moet een halsdeken om ivm artrose in zijn hals. Ik heb verschillende, een vaste aan een s&k deken, deze blijft het beste zitten. Een losse aan een Pagony deken, blijft ook wel goed zitten maar sluit minder goed aan de onderkant. En een wollen. Deze verschuift de hele tijd. Vooral de wollen schuurt zijn manen er af. En juist deze is het best voor de artrose grrrr.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:29

Bonny heeft hele dikkemanen maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er wat manen uitvallen of afschuren. Nagelbijten / Gniffelen
@ Crossmonster:
Waarom watjes? hoe bedoel je dat? mijn tinker staat zovaak wel eens zonder nek in het weiland...gaat ie echt niet dood van Nagelbijten / Gniffelen

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:31

Watjes zal gerust wel meevallen. Die van mij heeft tot zijn 19e zonder gelopen en nu puur voor de artrose dat ie er een om heeft.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:32

Ik heb de tip gehad dat als ik de hals van mijn deken op wil doen ik er het beste een sleezy onder kan doen, mijn paard heeft namelijk best wel lange manen en die wil ik dan ook behouden... Maar nu staat ze (nog?) zonder halsdeken.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:55

Wat is een sleezy?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:59

Mijn vorige paard zn manen zijn ook afgeschuurd door een halsdeken.

Als je m alleen een paar uurtjes op doet als je paard buiten staat kan het best, maar te lang dan verstikt het de manen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:01

Marijuhhhhh schreef:
Wat is een sleezy?

Afbeelding