Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:39

Hoi,

De winter is weer aangebroken. Voor een aantal jaar geleden stond ik op een pensionstal waar de paarden in de winter een paar u per dag in de paddock kwamen, 5x per week in de stapmolen (half uurtje) en 's avonds kwam ik zelf. Werkte namelijk 40 u in de week, inmiddels 32 u. Sinds een aantal jaar staan mijn winterharde paarden 24/7 buiten. Dat is een totale verandering.

Voor deze totale verandering werd doorgevoerd in mijn systeemdeken, was ik er altijd super content mee dat paarden in de zomer een middagdeel buiten kwamen. In de winter een uurtje in de paddock en/of stapmolen en voor de rest rijden (onder het zadel). Prima, dacht ik zo.

Nu realiseer ik mij dat in mij totaal niet meer kan vinden in deze manier van deken. En nee, ik ben geen NH-er of compleet natural geworden. Dat mijn paarden nu 24/7 buiten staan heeft met andere oorzaken van doen.

Ik vind wel dat paarden in de wintermaanden ook de gelegenheid moeten krijgen (op welke wijze ook) op minimaal 2 u de box uit te zijn. Eigenlijk heb ik als stelregel 4 u + rijden/wandelen/longeren/e.d., maar dat is voor de meeste mensen niet haalbaar.

Vraag mij af in hoeverre en hoe lang jouw paard (of paarden) uit de stal komen in de wintermaanden?

Wil niemand persoonlijk veroordelen!! Ik lees allerlei berichten dat mensen onderling een schema opzetten per week, zodat elkaars paarden er in elk geval 2x per dag uitkomen. Al is het die tweede keer maar 15 minuten, zeg maar. Anderen betalen weer extra voor training in de molen als afwisseling. Er zijn ook mensen die hun paard uit stal trekken, gaan rijden en hem terugzetten. Paard staat praktisch 24/7 binnen. Ik snap wel dat het niet voor iedereen mogelijk is om je paard er zoveel uit te willen halen als je zou willen. Zeker in de randstad zijn de mogelijkheden beperkt. Ik word alleen triest bij het idee dat paarden de hele winter binnen staan en alleen om te werken eruit komt. Dat er pensionstallen/maneges/e.d. zijn waarbij de paarden er maar max 20. min uit komen, als ze er al uitkomen. Twintig minuten in de paddock en weer terug. 'Ja, mijn paard staat bij het hek, heeft geen zin meer'. Er zijn pensionstallen/maneges waar slechts 1 paddock is op 40-50 paarden. Beetje weinig. Ik zou never nooit op zo'n stal willen staan, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Een paard is in mijn ogen een bewegingsdier, of het nu gedomnesticeerd is door ons of niet.

Brand los... Bloos

AaronYve

Re: Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:42

Mijne staat alleen 's nachts op stal.
De andere van me vriend staan op een weiland met schuilstal.
Vindt dat het geen verschil moet uitmaken met zomer of winter!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:44

die van mij staan om 07:30 buiten en gaan om 16:30 naar binnen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:47

Die van mij gaan tussen 7.30 en 10 naar buiten afhankelijk van m'n planning en gaan dan weer tussen 17.00 en 19.00u naar binnen. Een gedeelte loopt dan 's avonds nog een keer onder het zadel.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:48

De paarden gaan hier rond de middag de bak in.
Daarnaast worden ze nog gereden/gelongeerd.
Helaas kunnen ze hier in de winter niet naar buiten omdat we op zware klei grond wonen. Ze vertrappen alles. ( we hebben ze aan huis staan.)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:55

De meeste ponys en paarden bij ons staan dag en nacht buiten, tussen 2 gedeeltes bos. Sommige met waterdichte deken, anderen weer met een heuse teddybeer vacht.
De paarden die vol in training staan of in de lessen lopen, staan alleen 's nachts op stal.
We hebben paddock's en een grote rijbaan. Dit is genoeg om ze in de winter lekker buiten te laten.
We hebben 2 nieuwe merrie's en nu iets ruimte tekort, dus die gaan vanaf 9 uur na het voeren naar buiten, en 's middags gaat de andere pony naar buiten. Todat het donker word, dan weer op stal.

Ze kunnen niks kapot lopen, even de bak slepen, en de de mest eruit (ook de paddock's) en ze staan lekker droog met de voetjes.

Groetjes Megan

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:56

die van ons gaan om 8 uur naar buiten en worden om 2 uur weer binnen gehaald!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:59

Tommie gaat 2 uur in de paddock samen met Ghandy. 's Middags vaak nog een keer een uur of 2. Daarnaast gaan we nog rijden, wandelen oid en daar neem ik ook zo'n 2 uur de tijd voor. Gemiddelt dus 6 uur per dag en dat vind ik persoonlijk wat weinig. In de zomer gaat hij 's morgens het land op en als het niet te heet is blijft hij de gehele dag op de wei staan. Het scheelt dat het in Nederland bijna nooit heet is!!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:00

Die van mij gaan rond een uur of 9 naar buiten en rond 16.30/17.00 naar binnen in de winter. Ze staan dan samen in een paddock, zodat de weilanden rust hebben en de paardjes toch lekker buiten staan!
Moet er niet aan denken als ze zo weinig buiten komen, vind dit precies goed zo!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:07

Mijn merrie staat in de weide met stal die altijd open staat, zodat ze erin en eruit kan wanneer ze maar wilt (gevuld met schaveling en krijgt er elke dag voordroog bij). En ik rij haar erbij nog 4 keer per week. En probeer haar vaak in nog een ander stuk weide te zetten waar meer gras opstaat en nog niet vertrappeld is. Maar daar is geen schuilstal bij dus als het regent zet ik haar daar niet.
Maar eigelijk staat ze dus dag en nacht buiten zonder deken, enkel een lekker teddybeervachtje.
Groetjes
xxxx

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:09

ze gaan s morgens tussen 9 en 10 naar buiten en rond half 5 weer naar binnen,zomer s lekker 24/7 buiten

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:11

In de winter staat hij 's morgens ruim 4 uur buiten, 's middags rijd ik en 's avonds staat ie ook weer 2 tot 3 uur buiten.Of soms rijd ik 's avonds en staat ie eind van de middag nog 2-3 uur buiten tot ik kom om te rijden. In de zomer staat ie gewoon hele dagen op de wei.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:12

Mijn veulen staat dag en nacht buiten (kan ze wel hebben; het is momenteel echt een beer) en mijn sportpaard (AV) staat 's nachts met een deken op stal en overdag lekker buiten. In de weide voelt hij zich het meest op zijn gemak, dus hij gaat zo vaak mogelijk naar buiten als het weer het toelaat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:14

Onze twee hengsten gaan voor 10 uur de wei in en gaan tussen 17.00u en 19.30u weer naar binnen. Daarnaast worden ze gereden/gelongeerd. Als de wei echt bevroren is en het gevaarlijk wordt voor ze als de wei onregelmatig is(ene wei is nogal nat en vertrapt en als dat bevriest is het te gevaarlijk), dan wisselen we ze 'smiddags maar ze komen dan nog steeds of de hele ochtend of hele middag buiten.

Wegaan overigens voor de winter wel paddocks maken waarze ook als het vriest op kunnen en dan dus wel de hele dag.

Ze hebben allebei wel dekens op.

De ruin die ik rij voor de staleigenaresse heeft hetzelfde schema als hierboven. Hele dag elke dag buiten.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:16

Als het weer en de bak het toelaat, dan gaat ons paard elke dag van 's morgens ong. 9 uur tot 's avonds rond een uur of 5 naar buiten.
Mijn pony moet helaas verplichte boxrust, dus moet binnen blijven. Maar we hebben in de hoek van de bak een plekje gerealiseerd, ter grootte van een box, en dan kan hij toch een paar uurtjes naar buiten.
's nachts staan ze binnen.
Ze hebben er eigenlijk een hekel aan om een volle dag op stal te staan.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:20

Mijn peerd gaat van 08.00 tot plm.12.00 naar buiten in de paddock, samen met 2 fokmerries en 1 andere merrie. Hij staat nl bij een fokker dus er zijn altijd wel maatjes voor hem Haha!

Niet langer want de andere paarden moeten ook naar buiten, er is een 'kleine' paddock voor de veulens die gaan in groepen, ook een paar uur per dag.
Dit geldt in de winter, in de zomer gaan de merries en jonge paarden het land in.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:23

Als je hier echt een goed beeld van wil krijgen zou ik als ik jou was een pol maken, aangezien de mensen wiens paard bijv. maar 1 uur per dag naar buiten komen misschien niet snel zullen reageren ivm evt kritiek.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:24

in zomer 24/7op weide, als erg nat is (nu dus) staat mijn pony met vriendinnetje in de winter hele dag/nacht in erg grote zandpaddock met schuilstal. (zonder deken..dus echte teddy) als weide toelaat mag zeoverdag dan op het gras. de andere pensionpaarden staan van ochtends 9 tot middags 5 in paddock en gaan snachts met deken om in de stal. iedereen blij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:29

op mijn vorige stal de zomermnd 24 uur op de wei en s`winters als de wei dicht is 24 uur op stal alleen als je er zelf ben kan ze in de losgooi of rijden.
gelukkig sta ik sinds 1 nov bij een particulier en daar heeft ze een containerbox van 250cm bij 350cm en een open deur en open tussenschot met 2 mini`s naast haar
ze gaat om 8.30 uur in de paddock met hooi en om 11.30 hooi om 16.00 uur. naar binnen met bix en hooi en om 20.00 hooi en peen.
mijn pony staat nu helemaal naar haar zin,op de vorige stal trapte ze haar stal in elkaar en haar benen stuk.
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:34

mijn paarden gaan sochtends rond 8/9 uur naar buiten en savonds rond 8/9 uur weer trerug naar binnen dan staan ze in een ruime box. overdag als het goed droog is krijgen ze ook wei erbij nu staan ze alleen op zand/modder met erg veel hooi. ze staan dus best lang buiten zomers gewoon 24/7. ze gaan er wel soms smiddags uit om te rijden of savonds wordt er gereden hagt ervanaf wanneer ik tijd heb

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:34

mijne kan 24 u per dag kiezen, stal of wei Clown

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:18

de mijne staat ook op stal
en ik zelf denk altijd ik wil ook geen 23 uur per dag op mijn kamer zitten
nero heeft veel vriendtjes dus gaat lang of vaak naar buiten
zoizo minimaal 1,5 uur los
dan nog wandelen 30 min tot uur (als het weer het toelaat)
dan lekker lang rijden 15 min instappen 3 kwartier rijden en 15 min uitstappen
als ik heel de dag vrij ben zit ik die dag bij mijn paarden en staat hij langer als 5 uur los

dus ik vind dat nero lekker uit zijn stallentje komt Lachen
ik ken paarden die staat echt 22 uur per dag op stal Boos!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:26

Mijn pony heeft geen stal; 24/7 buiten. Heerlijk!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:35

Die van ons gaan in de winter nu tussen 8 en 10 naar buiten en rond 5 uur weer naar binnen. In de zomer staan ze tot savonds een uur of 8 a 9 buiten. En daarna nog rijden

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:41

In de winter gaat die van mij elke ochtend om ongeveer half 10 (dan heeft hij zijn ochtendvoer net op) het land op met zijn weidemaatje en we halen ze tussen half 4 en half 5 meestal weer binnen. Daarna gaan we dan poetsen, rijden enz. Waardoor hij elke dag een uur of 9 zijn stal uit is Lachen