juleke schreef:Ik zou ook nooit een paard scheren zonder daarna een deken op te doen.
Verder vind ik het absoluut noodzakelijk om een stal ter beschikking te hebben wanneer je je paard wil scheren (zeker wanneer je hem volledig scheert).
@ Djilan: de delen die jij bij jouw paard geschoren hebt, zijn dezelfde waar men in de zomer de paarden koelt. Dit gebeurt dan door stromend water of ice-packs tegen de hals en borst te houden. Het paard krijgt hierdoor meteen een veel frisser gevoel. Ik denk dat jouw paard nu veel warmte verliest doordat hij op die plekken geschoren is. Ik heb altijd geleerd dat vooral de borst goed bedekt moet blijven. Een paard dat 24/7 buiten blijft met geschoren hals, kan best ook een halsdeken aanhebben.
Als je een goede waterdichte deken hebt heb je toch niet persé een stal meer nodig? Die deken beschermt hem dan al. Maar een shuilstal is naar mijn mening sowieso altijd een pré (en ik ben ook blij er 1 te hebben
). Wat koelen betreft geef ik je zeker gelijk. Het is ook het deel wat het eerste nat wordt als het dier gaat zweten. Net als de oksels en daarna liezen.
Alleen over de borst warmhouden, daar is mij anders geleerd. Achterhand ten alle tijden warm houden ivm de spieren en de hals, borst en tussen de achterbenen koelen. Wat ik tot nu toe gemerkt heb bij de paarden die een deel vd hals en borst geschoren hebben is dat ze het niet koud hebben en ook niet dat ze meer voeding nodig hebben om warm te blijven. Tenminste, zolang het droog is. Bij regen wordt dat anders
.
Ik beredeneer nu even verder trouwens. Een arabier in de woestijn (ok daar komt die van mij niet vandaan, maar het is hetzelfde ras
) kan met zijn zomervacht temperatuursverschillen aan van overdag + 30 naar `s nachts -10. Doet hij ook zonder wintervacht. Als je nu een paard met wintervacht hebt en je scheert daar een klein deel (zo'n 5 tot 10% vd vacht) van weg moet hij dat makkelijk kunnen opvangen zonder het meteen koud te krijgen.
Ik geef onmiddelijk toe trouwens dat ik elke dag controleer hoe meneer erbij staat en dat als hij het koud lijkt te hebben of met guur weer er alsnog een deken op gaat. Ook omdat de andere mensen die ik ken die hun paarden op deze manier geschoren hebben IJslanders en/of een fjord hebben. Echte koudbloedrassen dus. Met een arabier is het dan even uitproberen. Mocht ik hem in januari verder scheren, streep over buik en liezen, gaat er sowieso een deken (met halve hals) op.
De scheermodellen kan ik trouwens helaas hier niet zien (werk blokkeert photobucket).