In een natte bak rijden...is dat slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

In een natte bak rijden...is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:13

Hallo,

Inmiddels hebben wij verlichting in onze buitenbak.
Maar nu met dit weer is de bak echt nat.
Kun je nog gewoon rijden in een natte bak, of is dat slecht voor je paard?
Mijn paard staat rondom op ijzers.

Groetjes,
Gerriette

Zesiram

Re: In een natte bak rijden...is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:15

Als de bak niet glad is, kan je gewoon rijden hoor. Geen probleem! Je paard heeft er geen last van ( jij misschien wel door de spetters Haha! ).

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:16

Wil ik ook wel eens weten Lachen
Mijne staat ook vierkant op ijzers, en ik heb eergisteren ook gewoon in een modderbak gereden. Maar of dat slecht is? Tong uitsteken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:17

Ik rij thuis ook in een natte bak, ik denk persoonlijk niet dat het echt slecht is. Wel als de bak 1 grote diepe blubberzooi wordt, maar zolang het nog goed berijdbaar is, lijkt het me geen probleem! Na het rijden even de benen afborstelen en even droogwrijven met een handdoek, en dan kunnen mijn paarden er altijd wel weer tegen Knipoog

Ik kreeg laatst een hele hap zand binnen, doordat mevrouw midden in een plas stampte! Nagelbijten / Gniffelen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:17

Ik heb geen idee of het glad is... Verdrietig
Ik heb 's avonds naar werktijd niet zo'n zin meer om naar de manege te gaan.... Bloos

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:18

Petulan schreef:
Ik rij thuis ook in een natte bak, ik denk persoonlijk niet dat het echt slecht is. Wel als de bak 1 grote diepe blubberzooi wordt, maar zolang het nog goed berijdbaar is, lijkt het me geen probleem! Na het rijden even de benen afborstelen en even droogwrijven met een handdoek, en dan kunnen mijn paarden er altijd wel weer tegen Knipoog

Ik kreeg laatst een hele hap zand binnen, doordat mevrouw midden in een plas stampte! Nagelbijten / Gniffelen

dit laat ik dan zelfs nog, omdat hij toch altijd los in de bak+weide loopt, en dan stamt hij er ook doorheen Tong uitsteken

wel krijg ik altijd leuke acties, omdat hij gaat gekken als er een spetter op zijn neus komt Nagelbijten / Gniffelen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:18

ik rijd ook in een natte bak...nooit geen probleem

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:20

Haha, die spetters heeft die van mij ook. Dan zit die met z'n hoofd te schudden. Ga ik kijken wat die wel niet allemaal aan zijn neus heeft hangen, zit die hélemaal vol met modder Huilen van het lachen Arm peerdje Clown

Dan maar minder door de plassen Tong uitsteken

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:13

ik rij altijd gewoon in een natte bak, behalve als het echt regent als het miezert ga ik nog wel rijden maar als het harder begint te regenen stap ik toch echt van het paard af aangezien ze dan superdruk word! ze staan overdag ook gewoon in de bak want het is te nat om ze op het weiland te zetten ofzo zegt die boer

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:15

Ik rijd ook gewoon in een natte bak, maar onze bak is niet glad of zwaar als ie nat is. Is je bak dan wel, dan raad ik het sterk af om er in te gaan rijden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:15

Zo lang de bak niet glad is rij ik gewoon in een natte bak. Regen of geen regen.

Yvontjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:29

Als de bak nat is rijd ik daar gewoon in. Daarop let ik wel of mijn paard geen mok heeft, anders moet je het na de tijd goed schoon en DROOG maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:42

Gashmiron schreef:
ik rij altijd gewoon in een natte bak, behalve als het echt regent als het miezert ga ik nog wel rijden maar als het harder begint te regenen stap ik toch echt van het paard af aangezien ze dan superdruk word! ze staan overdag ook gewoon in de bak want het is te nat om ze op het weiland te zetten ofzo zegt die boer

Dat leren ze wel af Knipoog Nevada was vorig jaar haast onhandelbaar als het begon te regenen, vloog ze alle kanten op omdat ze dacht dat ze dan niet nat zou worden en moest ik veel moeite doen te blijven zitten Nu is gewoon een stoer modderpaard geworden, weer of geen weer, mevrouw loopt gewoon door. Clown

Ik rijd ook gewoon als de bak nat is, wel doe ik dan meer basiswerk dan echte oefeningen. Alleen als echt glad is, probeer ik iemand te regelen die meekan naar de clb.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 08:43

Thanks voor jullie antwoorden, top!!
Nou, ik heb gisteravond lekker in de plassen gereden, het mot regende ook nog, ach ja.
Goed de boel weer afgespoeld en van het weekend maar even goed mijn hoofdstel en zadel schoonmaken! Bloos

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:09

Ik ben net ook gewoon door de plassen heengebanjerd hoor, geen probleem. Leuk effect als je paard met zijn staart zwaait.....

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:40

Ik zou eerst even rustig stappen
kijken of het glad is, zo niet kan je gewoon lekker door de bak rijden

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:04

In een natte bak kan je gerust rijden als het niet glad is, wel kan je door de modder ijzers verliezen omdat modder zo lekker zuigen kan.
Pas wel op als het gevroren heeft dan is er meer kans op gladheid zeker in een natte bak!

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:47

Voor jezelf is het vervelender dan voor je paard denk ik (A)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:23

als de bak niet glad wordt vind ik het geen probleem , alleen mijn paard wel, die gek is vies van water Clown

Deboke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:50

op mijn vorige manege reden wij altijd in een natte bak.

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:52

altijd? :p haden jullie continu de sproeiers aan ofzo Knipoog

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:53

Bij ons in de bak heb je in deze tijd veel last van bladeren wel eng om in te rijden hoor!

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:32

haha ik zou het gewoon doen hoor Haha! tenzij je idd last hebt van de rondvliegende spetters Clown
mensen zitten ook altijd te zeuren dat het te glad is enzo, Tong uitsteken nouja daar trek ik me niet veel vanaan Bloos

Amigoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:36

Ik rijd ook gewoon hoor als de bak nat is! Nog nooit probleempjes mee gehad Haha!

Ga er ook vanuit dat als er alleen water op zand komt, dit niet echt glad wordt.
Eerder modderig, en dan zuigt het alles toch juist een beetje aan?
Dan lijkt het mij niet dat een natte bak glad kan zijn hoor Haha!

of zie ik het nu juist verkeerd? Clown

Alleen als het gevroren heeft zou ik eerst zelf ff gaan kijken of de bak wel 'begaanbaar' is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:35

Mieke_Cunna schreef:
In een natte bak kan je gerust rijden als het niet glad is, wel kan je door de modder ijzers verliezen omdat modder zo lekker zuigen kan.
Pas wel op als het gevroren heeft dan is er meer kans op gladheid zeker in een natte bak!

Dat van dat zuigen wilde ik ook zeggen. Om deze reden zou ikzelf ook niet snel met een beijzerd paard door een goed beblubberde bak gaan rijden.
Als het gevroren heeft ga je natuurlijk niet in een natte bak rijden ivbm ijsvorming Knipoog
Let met de zuigende en zware werking van nat zand ook op dat je de pezen van je paard niet teveel belast. Train hem wat minder lang of actief dan je normaal zou doen. De pezen van zijn benen moeten nu namelijk opeens heel hard werken om die hoeven maar uit het zand te krijgen en daar kan je paard weleens last van krijgen als hij dit niet gewend is.