ik zit een beetje met een persoonlijk dilemma. doordat ik voor mijn studie lange dagen maak komt het doordeweeks vaak voor dat ik 's avonds moet trainen. (lees: bezweet paard in de kou)
de trainingen worden nu wel zwaarder (M1 met de oefeningen van de M2 erbij) en kosten duidelijk meer energie dan de afgelopen jaren.
nu kweekt mijn paardje altijd een heerlijke wintervacht en daar heb ik ook totaal geen moeite mee, ze staat overdag met 300 grams deken op de wei en 's nachts op stal (ze hebben een inloopstal maar meestal gaat 's nachts de deur dicht, we kunnen zelf aangeven wat we willen of gewoon de deur dicht doen
)na zo'n training heeft ze zich altijd flink in het zweet gewerkt en is ze van top tot teen nat,... ook het uitstappen duurt eindeloos omdat ze gewoon slecht op adem komt, maar ik ondertussen wel het idee heb dat ze te hard afkoelt.
Nu kan ik me voorstellen dat het handig is om haar te scheren voor de wedstrijden en het (zware) trainen. ik blijf deze winter gewoon wedstrijden rijden.
als ik haar nu zou gaan scheren dan heeft ze als het echt koud wordt wel weer een vachtje, maar ik ben bang dat ze dan alsnog kou vat. ik kan aan mijn winterdeken een hals zetten, maar heb hier verder geen ervaring mee.
ze kunnen 's nachts dus gewoon binnen op stal en overdag staan ze altijd buiten.
dus even samengevat: moet ik mijn paardje zeiknat laten uitdampen onder een (zweet)deken en dan een winterdeken erop, of moet ik hem van zijn vachtje ontdoen en vervolgens dik in de dekens stoppen? en kan ze dan nog wel overdag (ook met regen) buiten staan?
ik hoop dat er mensen met ervaring mij wijzer kunnen maken! mijn moeder is nogal tegen scheren (is zo onnatuurlijk) en daar ben ik heb opzich wel mee eens, maar als de kans groter is dat ze kou vat als ze niet geschoren is dan als ze wel geschoren is weet ik wel waarvoor ik kies!
en nog foto's(daar hou ik van
):teddy:

ik mis mijn zomervachtje nu al
:
ps: persoonlijk vind ik patronen scheren niet mooi en ook niet practisch (als er mensen zijn die anders denken hoor ik het graag!
) 
Maar dan moet je er daarna wel een dikkere deken opgooien! Succes
!

.