deken nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denieceJarig

deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:40

Hoi,

ik heb een paard gekocht en over 2 weekjes komt hij eindelijk hier Haha!

Nu alleen een vraagje; ik ga hem 5 a 6 keer per week rijden, maar ik ga hem niet scheren. Hij staat nu bij de oude eigenaar zo goed als stil en elke dag buiten, zonder deken.
Heeft hij als hij hier de wei in gaat overdag een deken nodig omdat ik met hem ga trainen?? (hij gaat hooguit 2 uurtjes de wei in hier per dag en in de winter heel soms even als ik hem zelf er in zet en eruit haal)
Of kan hij dat prima af zonder deken aangezien ik hem niet ga scheren en hij nu al wel een dikkere vacht heeft? Clown

Sonja_vR

Re: deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:41

als hij gewoon een goede wintervacht heeft hoeft er geen deken op ...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:21

Een deken is zeker niet noodzakelijk.
Waar je wel op moet letten als het paard een echte wintervacht heeft is dat je paard in de winter sneller zal zweten en het dus extra belangrijk is om je paard goed uit te stappen (minimaal 20 min. tot 1/2 uur) zodat deze niet zeiknat weer op stal komt te staan.

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:41

En een zweetdeken tijdens het uitstappen gebruiken,of even op in de stal en er later weer afhalen deze neemt het zweet op

denieceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:24

Ik gebruik voor het uitstappen sowieso een zweetdeken.
Hij heeft geen SUPER dikke vacht op dit moment, maar misschien komt dat nog. Weet ook niet hoe dat is bij hem omdat ik hem pas net heb natuurlijk. Maar word zijn vacht neit sowieso minder dik als ik elke dag rijd?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:01

Ik heb mijn paarden wel onder een deken staan, dit omdat ze en de hele dag buiten lopen en ze gewoon gereden worden. Anders zijn het straks helemaal teddybeertjes die niet meer droog te krijgen zijn

denieceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:45

ja oke maar jou paarden lopen dus de hele dag buiten..
mijne gaat een half uur tot 2 uur per dag naar buiten...
maar dat geld niet in de winter, dan is het hooguit een halfuurtje als ik hem er zelf in zet.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:13

Als ze geen deken hebben moeten ze wel de hele dag kunnen eten (hooi, stro, iets te knaggen). Dat houd hun darmen bezig en de darmen zijn hun 'verwarmings element'

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:16

Juist dan had ik een deken op gedaan, zeker als je paard dus binnen staat. Een stal is natuurlijk een stuk warmer dan op het land staan om het over regen en wind maar niet te hebben

patries88r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:09

als hij gewend is om zonder deken te lopen zou ik hem geen deken omdoen zeker niet als hij al een lekkere vacht heeft en je hem niet scheert

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:18

Ik zal hem ook geen deken op doen. Het paard is het gewend dus die kan er best tegen. Mijn paard loopt overdag bij droog weer ook altijd een hele dag buiten zonder deken en ik rijd ook bijna iedere dag. Nog nooit geen problemen gehad behalve dan die iets dikkere vacht.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:20

Een paard wat elke dag buiten staat is geen probleem de vacht past zich daar op aan. Een paard wat binnen staat zit een stuk dunner in de vacht dan een paard wat veel buiten staat...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:23

Nee hoor, hier nog een die gewoon de wintervacht lekker laat groeien. Gewoon zorgen dat je na het rijden goed uitstapt en als ik er dan afstap krijgt ze nog even een fleecedeken op terwijl ik me andere bezigheden doe. Voordat ik dan naar huis ga, gaat de deken eraf en is ze voldoende droog.

denieceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 07:42

oke bedankt voor alle reacties Haha!
het word geen deken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:27

Ik vind een deken niet nodig, maar als er veel gereeden wordt vooral in een binnenbak staat het paard vaak en veel nat stil in een stal en dan is voor een paard een deken en zo kort mogelijk in de vacht een betere optie.
Kijk het gewoon effe aan, het prettigste is natuurlijk zonder deken.

Groetjes kim

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:38

VSW-->SV

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:28

als je de vacht wat dun vind je kun je er altijd nog een zweetdekendje ofzo opgooien!

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 02:22

Ik zou geen deken op doen, maar hem gewoon even goed uitstappen en zorgen dat hij droog is voordat je hem op de wei gooit

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:27

Het valt mij (als enige?) op dat je je paard maar 2 uur per dag buiten zet. Dat kun je een paard (dat ook nog eens gewend is buiten te staan) niet aandoen. Een paard is een buitendier en gemaakt om te bewegen. Ze zoeken niet uit zichzelf holletjes op zoals wij mensen doen. Ik hoop dat je begrijpt dat dit echt niet kan en dat je op zoek gaat naar een andere manier om je paard te stallen. Als dat niet gaat, kun je ook nog van de koop af zien. Het lijkt mij dat het paard bij de vorige eigenaar beter af is en we willen toch allemaal het beste voor de paarden?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:45

arno8 schreef:
Het valt mij (als enige?) op dat je je paard maar 2 uur per dag buiten zet. Dat kun je een paard (dat ook nog eens gewend is buiten te staan) niet aandoen. Een paard is een buitendier en gemaakt om te bewegen. Ze zoeken niet uit zichzelf holletjes op zoals wij mensen doen. Ik hoop dat je begrijpt dat dit echt niet kan en dat je op zoek gaat naar een andere manier om je paard te stallen. Als dat niet gaat, kun je ook nog van de koop af zien. Het lijkt mij dat het paard bij de vorige eigenaar beter af is en we willen toch allemaal het beste voor de paarden?

Terwijl ik de reacties lees, zit ik me dat ook af te vragen.
Arm paard Nors opkijken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:26

arno8 schreef:

Dat is het mooiste om een dier buiten te kunnen laten staan, maar op veel stallen zeker in omgeving ranstad (weet niet of TS daar weg komt) is dat gewoon niet mogelijk.
Mijn paarden zouden doordraaien als ze de hele dag binnen zouden staan maar goed niet iedereen heeft de mogelijkheid dat paarden buiten kunnen lopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:03

MISTRAL94 schreef:
Dat is het mooiste om een dier buiten te kunnen laten staan, maar op veel stallen zeker in omgeving ranstad (weet niet of TS daar weg komt) is dat gewoon niet mogelijk.

dat valt wel mee maar je moet even zoeken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:19

Staat er dat het voor alle stallen opgaat? Rolleyes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:28

Moderatoropmerking:
En wederom is het gelukt het topic een draai te geven zodat we het niet meer over het originele onderwerp hebben.
Hoezeer ik het ook met jullie eens ben, dit is niet het topic om daarover te gaan discusieren, TS vraagt "deken of niet" ze vraagt niet om deze discussie, wil je toch door gaan op dit onderwerp open dan zélf een topic op de juiste plek.
Hier nu graag weer ontopic.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:49

Voor een paard dat zo enorm veel binnen staat, is een deken echt niet nodig. De temperatuur in stal is immers veel hoger als die van buiten. Je zou er altijd nog een dekentje op kunnen leggen als je merkt dat je paard het in het half uurtje buiten alsnog koud krijgt.

Ik denk echter dat je paard in dat half uur buiten zo uit z'n dak gaat (de energie van de hele dag moet er immers in die tijd uit), dat ie het eerder warm als koud krijgt. Zorg dat je paard dan goed uitgestapt (en dus weer koud) naar binnen gaat. Een zweetdeken bij de hand kan dan handig zijn.