Bucas op nat paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Bucas op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:53

Ik las laatst ergens dat je de Bucas dekens ook al op kunt leggen als je paard nog niet 100% droog is, de voering schijnt zo goed te ademen/zweet op te nemen, dat ze zo verder op drogen zonder klam te worden of te veel af te koelen...

Is dat echt zo, zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Ik sta deze tijd (en in de winter als het niet heel koud is) vaak 's avonds na het rijden best lang te wachten tot ze echt helemaal droog zijn en ik de gewone waterdichte deken weer op kan leggen.
Dus ik zit een beetje te denken om er een (gebruikte) Bucas tussendeken bij te kopen om er evt. op te leggen als ze nog niet helemaal droog zijn en dan de nacht op te laten.

Maar ik zou eerst graag ervaringen hiermee willen weten voordat ik dit ga avonturen...

En welke deken zou dan verstandig zijn om aan te schaffen?
of zijn er andere opties om de nacht over op te laten als ze nog niet 100% droog zijn?

En hoe vallen de maten van Bucas over het algemeen?

Sjarett

Re: Bucas op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:58

Ik vind de Bucas dekens redelijk ademen, ik leg ze ook weleens op mijn paarden als het al regent en dan drogen ze prima op.

Maar ik vind de Rambo dekens nog beter.
Ik heb een Rambo plus deken van 370 gram. Op een keer was ik naar les gegaan en had mijn zweetdeken vergeten. Goede raad was duur, dus maar de (waterdichte)staldeken erop gelegd, gelukkig had die dus ook een hals.
Toen ik thuis kwam was ze tot mijn grote verbazing helemaal droog en warm terwijl ze met een zweetdeken vaak nog behoorlijk nat was.
Vanaf die tijd gebruik ik nauwelijks nog zweetdekens maar leg de Rambo's er gewoon op ook als ze nat zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:00

Bedankt voor je reaktie!

Maar hebben jouw Rambo's ook gewoon die gladde voering?
Dat neemt toch geen vocht op?
Zijn ze dan niet plakkerig of klam als je die er als ze nat zijn op legt?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:01

Ik leg er 's avonds een Harry's Horse teddy op en die laat ik dan 's nachts erop. Lekker dikke fleece.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:01

Hallo,

Heb zelf 2 bucas dekens.
Na het rijden vaak genoeg op mijn pony gelegd terwijl hij nog best wel nat was. Deken neemt het vocht super op en het paard is snel droog en ook heerlijk warm onder de deken.
Verder zijn het echt super dekens zijn haast niet kapot te krijgen.
Ik zelf heb de Bucas power turnout high-neck.
En de Bucas smartex turnout.

Raad je deze dekens echt aan!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:02

De Rambo's hebben inderdaad een nylonvoering. Echt superspul, ademt perfect en je paarden gaan er fantastisch van glimmen. Ook blijven er geen haren inzitten, dat vind ik het grootste nadeel van de Bucas dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:04

Ja, precies, ik heb ooit voor mijn vorige paard een dikke Bucas gehad en daar bleef ook zoveel haar in zitten...
Ik ben nu eigenlijk van alle dekens voorzien (Dominick en Horseware), en die bevallen prima!

Ik zit dus alleen met de dagen dat ik 's avonds rijd en ze niet helemaal droog zijn tegen de tijd dat ik naar huis moet...

Nikka, blijft die teddyfleece goed liggen een hele nacht over?
dan is dat ook nog een optie, die zijn ook lekker dik...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:17

Bij mij blijft ie prima zitten, heb er 2 met alleen met alleen een singel op de buik en 1 met bilkoorden.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:54

Probeer eens een Dominick cooler na het rijden. Je paard zou dan redelijk snel droog moeten zijn zodat je zijn gewone deken weer op kan doen. PS De Blakheide gebruikt deze ook na het werk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:35

Limpia schreef:
Probeer eens een Dominick cooler na het rijden. Je paard zou dan redelijk snel droog moeten zijn zodat je zijn gewone deken weer op kan doen. PS De Blakheide gebruikt deze ook na het werk.

die heb ik... Knipoog

Ik vind die voor de zomermaanden prima, gebruik 'm erg veel, maar in de winter vind ik 'm toch wat aan de frisse kant voor een paard dat afgespoten of gesponsd is na het werk...
(op de Blakheide staan ze in de koudere maanden ook niet onder de coolers na werk en afspuiten, maar onder wollen dekens...)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:57

Ik gooi de bucas al jaren op een paard wat wel op adem is, maar nog niet helemaal droog. Of net gewassen.
Deken transporteert het vocht keurig naar buiten toe waardoor het vel droogt en tegelijkertijd warm blijft. En dus niet klam en vochtig.
Zover als ik weet doet rambo idem dito.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:59

bij de smartex rain doe ik het wel maar de irish vind ik het niet fijn bij, die blijft dan nat van binnen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:03

Niet alleen Bucas dekens hebben dit maar steeds maar dekens hebben een ademed systeem en kunnen ook op een zwetend diet worden gelegd.
Ik heb 2 dekens van BR met dit systeem.. werkt prima!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 16:22

Bedankt voor de reakties!

Hoe weet je of een deken ademend genoeg is om op een nog vochtig/nat paard te leggen?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:58

De bucas power turnout light is de beste deken aller tijden! Hier zit een rode speciale voering in die het zweet transporteert maar het paard blijft hier toch lekker warm onder. Ik zet mijn paarden er bezweet onder een na een half uurtje zijn ze geheel droog en warm en de deken is van binnen ook droog, echt ideaal!

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:02

ik gooi ook gewoon na het rijden en afspoelen mijn bucas deken erop paard wordt gewoon droog en deken blijft ook droog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:05

Kitty1 schreef:
De bucas power turnout light is de beste deken aller tijden! Hier zit een rode speciale voering in die het zweet transporteert maar het paard blijft hier toch lekker warm onder. Ik zet mijn paarden er bezweet onder een na een half uurtje zijn ze geheel droog en warm en de deken is van binnen ook droog, echt ideaal!

is dat een andere deken dan de Smartex?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:38

power turnout light is nog nog een stapje beter dan de smartex op de temperatuurregulatie. Qua vochtopname en ademdheid maakt het niks uit. Op de site van de paardendrogist staan mooie schema's ter vergelijk Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:46

Oke, dank je!

en ervaringen met de Bucas Shamrock, zijn die er ook?
Kun je die een hele nacht op laten liggen, zijn die warm en stevig genoeg?

en waar zijn die nog te koop?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:14

Nikka schreef:
Ik leg er 's avonds een Harry's Horse teddy op en die laat ik dan 's nachts erop. Lekker dikke fleece.

Ik dacht dat je een fleece deken niet op mag laten liggen?

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:55

Het gevaar van een natte fleece op je paard laten liggen is dat het vocht in de deken blijft zitten, afkoelt en hiermee de rug kan onderkoelen. Dit geldt trouwens ook voor wolle dekens.
Met beide moet je allert zijn dat de deken niet te lang op blijft liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:40

Limpia schreef:
Het gevaar van een natte fleece op je paard laten liggen is dat het vocht in de deken blijft zitten, afkoelt en hiermee de rug kan onderkoelen. Dit geldt trouwens ook voor wolle dekens.
Met beide moet je allert zijn dat de deken niet te lang op blijft liggen.

Ja, precies, daar zat ik dus ook in m'n hoofd, maar je leest overal dat je de Bucas dekens wel op een nat paard zou kunnen leggen en deze het vocht goed naar buiten transporteren en het paard wel warm houden...

Hmm, waar doe je dan goed aan...

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:19

hoi, ook ik doe al jaren mijn bucas deken op mijn pony na het rijden. Ik heb ook de bucaspower turnout light met hals. ALs ze heel erg nat is na een leg ik er in de herft de power cooler onder en in de winter de shamrock. Pony is nooit ziek en hoest niet.

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:26

Ik heb rambo plus.
die bevalt me beter

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:21

Ik gebruik ook de bucas op een nog wat vochtig paard. Ik zorg wel dat het grootste deel als is opgedroogd. Door de deken komt hij er weer droog en glanzend onder vandaan.