Deken ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:08

Omdat ik mijn pony pas sinds maart rij(hij is al veel langer bij ons) en daarvoor weinig is gereden, krijgt hij 's winters een onwijs dikke winter vacht(een echte fjorden vacht..). Hij heeft nooit een winter deken op gehad.

Omdat ik toch wil door blijven rijden in de winter, vraag ik me af of ik hem een deken zou op doen, zodat zijn vacht minder dik blijft... Ik rij voornamelijk buitenritten met hem, en dan toch wel intensieve buitenritten met veel draf. En dat ongeveer elke dag/om de dag.

Nu is mijn vraag, is dit slim? Wat voor een deken dan?

arno8

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:08

wij rijden intensieve duinritten met onze paarden, stappen ze uit en zetten ze bezweet (maar niet warm) gewoon weer op de weide

de manegepaarden van www.mansour.nl gaan ook na werk in de relatief warme binnenbak gewoon húp weer naar buiten. Sinds ze buiten staan en geen dekens meer omhebben, zijn ze nooit meer ziek.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:25

Ja maar Hektor is echt een teddybeertje in de zomer. Van 1 minuut draven is hij al heleemaal bezweet.. En ben je dus een uur bezig met uitstappen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:26

een kwartier is ook echt wel voldoende hoor, je paard vat écht geen koude

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:28

Oke...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:28

De mijne krijgt ook een deken op 's winters. Eerst een 200 grams (waterdichte deken trouwens!) en als de temperatuur daalt een dikkere. Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:29

Misschien kun je hem na het rijden en uitstappen ook nog even onder een zweetdeken zetten. Als de hartslag rustig is en de ergste warmte weg dan kan het volgens mij geen kwaad. Mijn paard rolt altijd na het uitstappen in het zand. Dan is het zweet ook sneller weg.
En misschien kun je dan aan het eind van je buitenrit al wat rustiger aan doen en veel stappen zodat hij alvast wat kan opdrogen en bijkomen.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 19-08-07 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:29

sterker nog, het is beter als ze buiten gewoon in de wind opdrogen.

kijk maar eens op http://www.horsemanship.be en dan onder 'welzijn' en dan 'heeft mijn paard het koud'. Scheelt weer slapeloze nachten Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:31

Ik denk dat het inderdaad meestal wel meevalt, stond vroeger in pension, dar ging geen paard bezweet het land in - je moest eerst droogstappen, dat duurde soms wel even.
Ik heb alles nu thuis en ben wat gemakkelijker geworden, zoals arno8 zegt, ze moeten niet warm zijn, maar een beetje zweet geeft echt niet. Praktijk is dat ze in de wei lekker gaan rollen, dan zijn ze zo droog. Onze paarden zijn eigenlijk ook nooit ziek (afkloppen...). In de winter lopen de paarden die op wedstrijd gaan wel met deken, de rest blijft gewoon zonder. Als ze na het rijden op stal gaan doen we ze een zweetdek op, maar dat gaat 's avonds bij de laatste voerbeurt gewoon weer af.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:32

Het gaat mij er niet om hoe hij het snelste droog wordt, maar of een deken handig is, en wat voor 1 dan. Ik denk dat ik hem wel onder een deken doe, zodat zijn vacht gewoon wat minder dik word.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:35

met een dunnere vacht vatten ze eerder kou hoor! De dikke vacht zorgt er juist voor dat het zweet niet meer óp de huid zit, maar aan de buitenkant van de vacht, hoe dunner de vacht hoe meer zweet op de huid en hoe meer kans op kouvatten

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:38

Ja maar het paard is wel sneler droog, en met rijden heb ik minder snel last van een paard dat buiten adem is, en helemaal doorweekt.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:19

Zweten heeft ook te maken met aanleg. Sommige paarden zweten nooit ook al hebben ze een dikke vacht. Misschien dat jouw paard wel warm wordt maar als een paard buiten adem is ligt dat misschien ook aan zijn conditie?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 20:20

Zijn conditie is ook niet goed, dat weet ik, maar ik merk aan hem dat wanneer hij een dikke vacht heeft super snel buiten adem is. Terwijl hij in de zomer toch langer door kan, zonder buiten adem te zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:21

Mijn pony is ook gezegend met een dikke wintervacht. Als hij erg heeft gezweet stap ik hem gewoon 'koud'. Daarna gooi ik even een zweetdeken op als ik bezig ben met hooi en water.

(ik ben ook recreatief aan het buitenrijden)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-08-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DoubleD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:25

Ik heb nu bij mijn pony 's nachts een zomerdeken op en 's winters krijgt hij een winter deken op!
In de winter doe ik altijd hem of even laten rollen of een zweetdeken op doen maar dat hangt van de temperatuur buiten af natuurlijk.
ik doe dat zodat hij minder dikken vacht krijgt want voor wedstrijd is dat mooier en hij vat echt helemaal niet snel koud!
Ik heb zelf een halve fjord dus ik weet dat ze snel heeel veel haar krijgen! En bij mij in de buurt zijn veel mensen al met zomerdeken begonnen omdat het een stuk kouder is als normaal in deze tijd!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:28

Die bij ons krijgen eerst een regendeken op daarna als het echt kouder wordt een dikke winterdeken.
Wij stappen altijd uit tot ze niet meer heel warm zijn en gooien er dan meestal een zweetdeken op en daarna (half uurtje later ofzo) de winterdeken en gaan ze op de wei.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:01

wat ik me afvraag zou het wel of niet hebben van een wintervacht met dressuur wedstrijden nou écht de doorslaggevende factor zijn of je wel of net geen winstpunt haalt?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:17

Het is wel mooier, maar sowieso is het wel fijner rijden met een minder dikke vacht vind ik zelf.

ChanOs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:27

Ik heb eigenlijk nooit een deken op m'n haflinger liggen, heel soms na het uitstappen maar meestal zet ik hem gewoon terug op de wei!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:21

arno8 schreef:
wat ik me afvraag zou het wel of niet hebben van een wintervacht met dressuur wedstrijden nou écht de doorslaggevende factor zijn of je wel of net geen winstpunt haalt?

Wil je zo graag dat iemand 'em inkopt? Nou, ik wil dat wel. Nee, het is niet doorslaggevend, maar zonder oogt het wel mooier.... Ik denk er niet aan om mijn wedstrijdpaarden onder het dek vandaan te halen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:25

dus jouw paard moet 24/7 een deken dragen omdat jij op zondag anders misschien een winstpunt misloopt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:26

Kyrseltje schreef:
Het gaat mij er niet om hoe hij het snelste droog wordt, maar of een deken handig is, en wat voor 1 dan. Ik denk dat ik hem wel onder een deken doe, zodat zijn vacht gewoon wat minder dik word.

Nou ja, dat is niet ingewikkeld: als je paard buiten loopt moet ie een waterdichte deken, die goed blijft liggen en tegen een stootje kan. Wij hebben altijd Rambo-dekens, maar ik weet niet of die ook goed ligt op jouw pony. Neem je deken niet al te dik en begin niet te laat. Als ie zweet na het rijden een uurtje onder een wollen deken of een goed zweetdek - daarna kan ie gewoon weer onder z'n eigen deken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:27

arno8 schreef:
dus jouw paard moet 24/7 een deken dragen omdat jij op zondag anders misschien een winstpunt misloopt?

Ik zei toch dat ik 'em in wilde koppen (laat jij je lekker opnaaien...). het antwoord is dus gewoon JA.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:29

dat is dan jouw keus Knipoog en moge het duidelijk zijn, niet de mijne Clown