Beenbescherming in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Beenbescherming in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:24

En dan voronamelijk springschoenen.

Wie heeft hier ervaringen mee? Hoe gaat dat met warme dagen? Drinken uit de sloot? Regen? Modder? etc etc. Ik heb net springschoenen met een bontrandje besteld, omdat deze me fijner lijken voor langdurig dragen. Echter is er natuurlijk wel een nadeel dat dit sneller of langer nat en vies blijft lijkt me... Uiteindelijk moet ik dat zelf gaan ervaren als ze eenmaal binnen zijn, maar benook wel benieuwd naar andere ervaringen.

Het liefst wil ik mijn merrie rondom in de beschermers hebben in het land, maar dat durf ik niet aan wat betreft de pezen en warm worden eronder. Wel gaat ze waarschijnlijk rondom in de springschoenen mits het me een beetje gaat bevallen zonder irritaties of wat dan ook... Ervaringen hiermee zijn welkom!

Voor het geval iemand zich afvraagd waarom ik mijn paard als een porseleinepopje wil gaan betuttelen? Het is een ongelooflijke dombo en malloot en ben die ernstige en langdurige verwondingen meer dan zat, evenals het zoeken naar voorijzers in het land Knipoog Ik wil niet gaan wachten tot het een keer ECHT fout gaat. Ik ben altijd iemand geweest van niets en noppus om in het land... Hoe een mens uiteindelijk van mening kan veranderen Haha!

timilon

Re: Beenbescherming in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:31

ey ook al zo iemand die z'n paard eerst helemaal natuurlijk op het land en later in de bescherming zet...hier nog zo'n muts.ook mijn paard is gek op de wei en heeft al een ernstige blessure opgelopen waardoor hij nu dus nog maar een half uur/uur per dag 4-kant in de bescherming gaat.ik doe wel atijd peeskappen en strijklappen om(omdat hij vrij kort op de wei staat is het met de warmte niet heel erg) en springschoenen.ik had gewone springschoenen die voornamelijk over de ballen+takken van de ijzers viel.buitenkant plastic en binnenkant neopreen.ben er wel tevreden over alleen moet ik z'n kootholtes wel extra in de gaten houden.de springschoenen die jij beschrijft ken ik wel,alleen zou er wel mee oppassen ivm zand wat in het bont kan gaan zitten en dan flink schuren.met warme dagen geen problemen eigenlijk,alleen met nat weer een beetje dat de kootholtes roze zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:47

Bont zou ik niet gebruiken voor in het land. Bont wat vies wordt schuurt nog veel harder. Zeker bij wat blubber, en als ik het goed begrijp uit de sloot moeten drinken, dus eventueel ook natte voetjes, zou ik geen bont gebruiken. Ook als het bont nat wordt (dauw bijvoorbeeld) is het niet bepaald vriendelijker.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:25

Misschien kan je op de randen van springschoenen zonder bont wat vaseline smeren, dan zal het minder snel irriteren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:49

Mijn paard zet ik vaak ook met springschoenen in het land. Dit ter voorkoming van aftgetrapte hoefijzers (alle beetjes helpen) en wondjes op de kroonrand. Ik heb springschoenen zonder bont. Dat lijkt me niet echt praktisch voor het land. Ik heb geen problemen met schuurplekjes oid wanneer hij ze draagt. Daarentegen gaat die van mij ook niet de gehele dag op het land.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:14

ik zet ze eingelijk altijd zonder beschermers op het land
, er zijn wel uitzonderingen natuurlijk
zeker dieren die niet permanent op het land staan kunnen nogal heftig zijn en als ze dna ijzers onder hebben kunnen daar nogal wat beschadigingen van komen ...
maar als het even kan graag zonder bescherming als ze er langer dan een uur op staan ivm vuil eronder, schuren , warmte etc etc

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:27

Ik ga daar helemaal in mee Draumpje Knipoog Helaas is mijn merrie echt een doos in het land... Ze staat vanaf 12 tot een uur of 9 buiten, dus lekker lang. Maar het blijft een brokkepiloot en ben het gewoon meer dan zat... Evenals die ijzers. Een paar rare achterlijke sprongen in een nat land en mag ik weer gaan zoeken... *zucht*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:52

sja dan is die dame van jou dus idd een uitzondering...
ik zou de bescherming dan wel zo minimaal mogelijk houden
dus idd alleen springschoenen ofzo om de ijzers eronder te houden?

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:54

Beenbescherming in het land. Mag er dan geen enkel paard meer gewoon paard zijn?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:58

Ik houd ook helemaal niet van beenbescherming op het land.
De kracht die bij een verkeerde beweging op de pezen komt te staan is niet met beschermers tegen te houden.
Ik heb wel sinds een paar dagen springschoenen aangedaan.
Dit omdat ze nogal wat ijzers verliest.
Ik zal even een plaatje opzoeken van de springschoenen die ik heb.
Mijn paard heeft een heel gevoelig huidje en na 5 dagen aan gehad te hebben is er nog geen wondje te vinden.
Ik heb de springschoenen wel aangesloten zitten omdat ik anders bang ben voor schuurplekjes.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:58

ik heb ook zo`n doos Clown vaak de ijzers eraf getrapt ,zichzelf een gebroken griffelbeen getrapt en div schieffels.
als ze net de wei opgaan staat ze helemaal ingepakt,ook afgelopen weekend even een half uurtje ,er kwamen 3 nieuwe bij haar in het weitje
maar lang durf ik de springschoenen niet meer om te houden
na een keer een paar uur met gewone rubberen in de wei gelopen te hebben waren beide koten kapot en het duurde weken eer dat genezen was.
ook springschoenen met zo`n antidraai verdikking werkte niet bij haar.
nu is ze wel heel gevoelig omdat het een appaloosa is.
ik heb nu ook met een lamsvel rand springschoenen gekocht,maar deze doe ik niet met nat weer om omdat dat ook irriteerd in de koten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:59

BGGBWM schreef:
Beenbescherming in het land. Mag er dan geen enkel paard meer gewoon paard zijn?

sjonge Clown wat een simpele opmerking weer Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:02

Ik heb deze die in de link staan en ze zitten perfect.
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/1190201.html
ik heb ze dus wel zo aan dat er geen ruimte is bovenaan de koot.
Dus de springschoenen kunnen niet draaien en daardoor heb ik tot op heden nog geen schuurplekken.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:05

Tsja; sorry. Ik kan zo boos worden om mensen die hun paard als
Barbie inpakken. Waarom mogen deze paarden geen paarden meer
zij, maar pionnen in het Barbie-rijdt-paard-spel van hun
eigenaar? Ik ben geen natural, ook geen wedstrijdruiter (wel
geweest trouwens) maar probeer wel om het leven zo prettig
mogelijk te maken voor mijn paarden. Mijns inziens lukt dat alleen
door de dieren een leven te geven wat zo dicht mogelijk bij het
leven in de natuur staat, los van wat de evolutie onmogelijk
heeft gemaakt. Ik wil de lol hebben van het kunnen rijden op
mijn dieren. Ik vraag dus iets van ze wat totaal onnatuurlijk is,
daarentegen maak ik het ze wel zo gemakkelijk mogelijk, met
een goed passend dressuurzadel en bitloos hoofdstel. Mijn
paarden staan ook op het land, dag en nacht, want een paard
hoort te lopen. Ze hebben geen bescherming nodig. Geen enkel
paard heeft bescherming nodig op het land. Ja; die dieren die
een uurtje per dag in het land gegund word, die gaan gek doen
en trappen dan ijzers eraf of hoefballen kapot. Paarden die
voldoende tijd buiten doorbrengen (minimaal 14 uur per dag)
dóen nou eenmaal niet zo achterlijk en hebben dus ook geen
bescherming nodig.

God, wat ben ik blij dat mijn paarden paarden zijn.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:08

Ik zou geen springschoenen met bont aantrekken in het land. Ik heb ook een paar gehad met bont, en die deed ik ook gewoon om met regen in een buitenbak en buitenritten enzo. Het bont werd vrij hard en er ging zand in zitten --> dat gaat schuren. Dan kun je beter gewoon neopreen of leren kopen en die goed afborstelen als je je paard binnenhaalt.

@BGGBWM; ben benieuwd wat jouw maatregel is als je een aantal keer per week door het land moet zoeken naar ijzers, of iedere dag je paard met verwondingen uit het land moet halen. En dan heb ik het niet over de paarden die twee uurtjes buitenkomen, maar paarden die dag en nacht buiten staan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:09

Mijn paarden lopen van zonsopgang tot zonsondergang buiten en mijn ene paard is soms 2 keer in de week haar ijzer kwijt door gek doen.
Dit was ook zo bij hoofcare-smeden dus dat ligt niet aan de smid.
Ik wil hier alleen maar zeggen dat het niet alleen is bij paarden die een uurtje per dag het land op gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:10

Hoewel ik beenbescherming echt grote onzin vind op de wei, toch een antwoord:

Bont zou ik zeker niet doen, het geeft erg veel ongemak voor je paard als het nat wordt, en al helemaal als het ook nog vies wordt. Verdere beenbescherming zou ik uit het oogpunt van het te warm worden van de pezen niet doen, in de winter misschien een lage transport beschermer, al denk ik niet dat het veel uithaalt (paard van een vriendin van me had die beschermers op voor het laden, paard gleed uit (natte klep, onervaren paard) en haalde de benen open omdat de beschermer opstroopte en dus helemaal niets deed).

Peesbeschermers zijn welliswaar niet altijd erg warm, maar geven wel vaak drukplekken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:14

Er eigenlijk geen beschermers die geschikt zijn om langdurig om te hebben
De pezen worden dan al snel veel te warm, en het gaat de huid en het paard toch irriteren
Ijzers afstrappen in het land is makkelijk op te lossen ..laat ze gewoon eraf halen!
dan ben je ook gelijk grotendeels van het probleem af, en hoef je de benen niet meer in te pakken
Zonder ijzers heb je veel minder kans op blessure's
In dit geval wil de kunst van het weglaten dus nog wel eens helpen Cool
Succes!
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-07-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:16

Mijn pony staat ook met springschoenen buiten puur en alleen vanwege haar ijzers, toen ze nog niet met springschoenen stond lag er regelmatig 1 af nu met springschoenen om gaat het een stuk beter. Wel heb ik schoenen die eigenlijks voor western zijn bedoeld die zijn aan de achterkant iets langer, ik controleer dagelijks de kootholtes en tot nu toe nog geen wondjes. Ze staat de gehele dag buiten!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:16

unamie schreef:
Er eigenlijk geen beschermers die geschikt zijn om langdurig om te hebben
De pezen worden dan al snel veel te warm, en het gaat de huid en het paard toch irriteren
Ijzers afstrappen in het land is makkelijk op te lossen ..laat ze gewoon eraf halen!
dan ben je ook gelijk grotendeels van het probleem af, en hoef je de benen niet meer in te pakken
zonder ijzers heb je veel minder kans op blessure's
In dit geval wil de kunst van het weglaten nog wel eens helpen Cool
succes

Soms kunnen paarden gewoon niet goed zonder ijzers, moeten ze dan het land niet op?

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:17

@ patsur & hopla; als dat het geval is, wat natuurlijk in enkele gevallen mogelijk is (uitzonderingen bevestigen de regel) zou ik
in het eerste geval (het kwijtraken van ijzers) de ijzers
verwijderen als de voeten goed genoeg zijn, heeft het paard
ijzers nodig, zou ik kiezen voor hoefschoenen, dan kan het
paard zonder ijzers het land op en met 'ijzers' gereden worden.
In het tweede geval, het geval van verwonding zou ik toch
serieus eens kijken hoe het met de omheining van mijn land zit
en hoe met de samenstelling van de groep die in één en
hetzelfde land staat. Mocht het aan beiden niet liggen, en
beschadigd het dier zichzelf, dan zou ik het laten voor wat het
is. Eén van mijn dieren beschadigd zichzelf ook
(hoefbalbetrapping). Door op een gegeven moment te stoppen
met behandelen, en door de smid de achterteen iets korter te
maken, zonder daarbij schade achter te laten, verdween het
probleem.
Zolang je wil is er dus altijd een oplossing. *LOL*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:19

BGGBWM schreef:

Nee, die van mij niet. Zielig he!

Ik wil eigenlijk geen discussie over wel of niet, maar je moet mijn reden eens even lezen in mijn eerste post. Mijn merrie heeft al zoveel ERNSTIGE verwondnigen gehad door gek doen in het land, dat het gewoon niet meer anders kan. Ja, binnen houden, maar weidegang wil ik haar absoluut niet ontnemen. Niet gelijk zo oordelen als je blijkbaar niet kunt lezen.
Wat zou jij doen als je paard zich steeds ernstig openhaald? Winkelhaken, hechtingen, en momenteel weer een kroonrandwond waar we nog lange niet klaar mee zijn. Dat ik die weken van genezing niet kan rijden lig ik ABSOLUUT niet van wakker, maar ik lig wel wakker om het feit dat het elke dag weer een verassing is hoe ze erbij staat en dan maar hopen dat de verwondingen weer (kunnen) genezen. Ooit gaat het eens ECHT fout, en daar wil ik eigenlijk echt niet op gaan wachten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:20

Met hoefschoenen mag je niet op concours. Knipoog
En daarbij vind ik het enorm lompe dingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:20

hopla schreef:
Ik heb deze die in de link staan en ze zitten perfect.
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/1190201.html
ik heb ze dus wel zo aan dat er geen ruimte is bovenaan de koot.
Dus de springschoenen kunnen niet draaien en daardoor heb ik tot op heden nog geen schuurplekken.

Thanx! DIe zien er idd goed uit Ja

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:24

Ik heb ze van Kavalkade maar zijn precies hetzelfde en waren maar 15,50 euro.
het voordeel is dat er bovenaan geen rond randje zit wat kan schuren.
Deze rand neemt de vorm aan van de koot.