Ik heb ooit eens gehoord dat je een nat paard niet zou mogen zadelen? Maar waarom niet eigenlijk? Want eigenlijk wou ik dadelijk gaan rijden, maar de paardjes staan buiten en zijn dus nat. Wat zijn de bezwaren of is dit zo'n broodje-aap verhaal!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_katja_ schreef:die van mij staan ook buiten, en ook wel is als het regend.
wat ik dan doe, is eerst longeren want dan zijn ze binnen no time droog en daarna pas opzadelen.
) Maar dan weet ik dat voor het vervolg. Toch maar liever geen nat paard zadelen.
Qimm schreef:_katja_ schreef:die van mij staan ook buiten, en ook wel is als het regend.
wat ik dan doe, is eerst longeren want dan zijn ze binnen no time droog en daarna pas opzadelen.
Dat gaat bij mij niet, heb alleen wei, en als ik daar nu in ga longeren dan blijft er niks over en het is al niet veel.
nja ben dus toch maar niet gegaan (heb ook een hekel aan zelf nat worden) Maar dan weet ik dat voor het vervolg. Toch maar liever geen nat paard zadelen.

Zie een paard namelijk maar een droog genoeg te wrijven als hij 'koud' is om zand eraf te borstelen. Zweet heb je makkelijk weg met een doek omdat het merendel verdampt
Raja schreef:volgens mij is het meer het behoud avn je zadel...
tenminste... Al dat water op dat leer zo'n lange tijd...
Maar het lijkt me eigenlijk ook niet zo prettig voor je paard...
Neem ik aan
OoappeloO schreef:Dat is het hem idd ^ het zand. Bij elk nat paard liggen de haren platter op elkaar geplakt en elk paard wat buiten nat is geworden heeft ook zand op zijn rug. En dat gaat schuren als de pest!
] gaat rijden fiekhe schreef:Zolang ze niet doornat zijn kan dit volgens mij geen kwaad, maar dan moet je wel zien dat je genoeg opwarmt want ze zijn er sneller stijf door denk ik (da's met mensen met natte spieren toch, dus?). En anders gewoon met een handdoek een beetje droogwrijven ofzo, zodat ze toch wat minder nat zijn.

poes schreef:fiekhe schreef:Zolang ze niet doornat zijn kan dit volgens mij geen kwaad, maar dan moet je wel zien dat je genoeg opwarmt want ze zijn er sneller stijf door denk ik (da's met mensen met natte spieren toch, dus?). En anders gewoon met een handdoek een beetje droogwrijven ofzo, zodat ze toch wat minder nat zijn.
Natte spieren![]()
Ik wrijf het gewoon droog met een beetje stro, dan kun je alweer borstelen. In ijsland gingen we er gewoon even over met onze handen en ging het zadel er zo op, zonder dekje, en die paarden hadden geen enkel plekje. Terwijl het soms echt water goot.
Ineke2 schreef:Als mijn paard nat en onder de modder uit de wei komt en ik wil rijden, dan zet ik gewoon de slang met water erop![]()
Alle modder eraf spoelen, droogtrekken met de zweetmes en hup zadel erop en rijden maar.