Met 25 graden op stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Met 25 graden op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:06

Mijn vroegere paard stond op een heerlijke stal, in de zomer staan ze dag en nacht buiten in een grote kudde en hij hield ontzettend van spelen met de andere paarden.
Dit paard heb ik verkocht aan de gene die hem toen verzorgde met de gedachte dat hij gewoon op onze fijne stal kon blijven.
Maar na een paar maanden dit paard in haar bezit te hebben verhuist ze naar een andere stal, de paarden mogen daar niet dag en nacht buiten, en moeten soms met 25 graden op stal staan.
Het is een soort broeikas daar en het zweet loopt van de paarden af als ze in de warme stallen staan.
Ik vind het een afschuwlijk gezicht, al die paarden binnen met dat warme weer, dik in het stro.
Hij hield altijd zo van buiten zijn, spelen met de andere paardjes, en nu moet hij in een stik hete stal staan.

Wat vinden jullie daarvan?

vlooiebaal

Re: Met 25 graden op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:09

Ik denk als je nu een weiland zonder bomen heb de paarden ook weg bakken.
Die van mij vind het heerlijk in het land maar met dit weer lopen ze allemaal bij het hek te jengelen dat ze naar binnen willen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:10

Maar ik heb hem nooit zo zien zweten in het weiland dan nu op in die stal...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:12

ik kan me voorstellen dat je er erg van baalt. zou ikzelf ook echt slecht tegen kunnen,maaar helaas heb je er niets meer over te zeggen. Of had je een afspraak met de koper gemaakt? ik neem aan dat als je de koper kende en je hebt durven verkopen,ze ook wel de beste bedoelingen zal hebben.....

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:12

klinkt banketstaaf.. (is niet zo bedoeld Lachen )
maar wat wil je eraan doen?
het is nu overal heet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:13

wat wil je hiermee bereiken? Dat we met zijn allen zeggen dat het zielig is of zo? Daar heeft het paard ook niets aan hoor. Hij is niet meer van jou dus ik ben bang dat het ook niet op prijs wordt gesteld door de eigenaar dat jij hier een beetje over haar zit te zeuren.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:16

ik noem toch geen namen?
Mijn vraag is eigenlijk, is dat zielig voor een paard?
Of kunnen ze daar goed tegen.
Ik wil helemaal niet het meisje die hem gekocht heeft "afzeiken" maar wil ervaringen van jullie weten.
Staan jullie paarden ook op stal?
En willen jullie paarden graag op stal staan?
Vlooiebaal verteld al dat haar paard graag naar binnen wil, dus dat geeft mij al een beter gevoel, vinden paarden het erg om binnen te staan met dit weer, dat is eigenlijk mijn vraag.
Nogmaals ik wil niemand afzeiken!

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:19

mijn paard staat idd lekker binnen Lachen
op de wei vind ik nog zieliger eigenlijk.. want daar kan ze niet uit de zon

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:20

Ik heb vaak met dit warme weer de staldeur gewoon openstaan, zodat ze zelf kan beslissen ofdat ze binnen of buiten staat.. Moet zeggen, als het echt warm is kan ze gerust een hele dag binnen staan. Wij hebben wel een redelijk koele stal, binnen zijn er ook heel wat minder beestjes..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:21

Op de stal waar ik sta is het inderdaad koeler in de stal dan buiten, maar op die andere stal is het zo warm binnen, hoe zou dat komen?

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:23

slechte isolatie..
de zon er pal op..

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:24

vlooiebaal schreef:
Ik denk als je nu een weiland zonder bomen heb de paarden ook weg bakken.
Die van mij vind het heerlijk in het land maar met dit weer lopen ze allemaal bij het hek te jengelen dat ze naar binnen willen.

Dat heb ik ook!!
Mijne staan nu echt niet buiten, is niets geen schaduw!! Dat is ook neit goed voor ze!!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:25

mijn paard staat in een houten stal, waar het nu dus ook snikheet is... het liefst zet ik hem op de wei, maar das niet veel beter en staat die zon te bakken op zn lijf...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:26

Ik woon in Spanje en hier hebben we geen weiland.
De paarden staan hier in de winter én zomder de hele dag binnen.
Op het moment is het 35 graden en ze staat dik in het stro.

Beter binnen op stal met de deuren aan beide kanten open zodat het kan door waaien voor zover het nog waait dan buiten
in de brandende zon zonder schaduw en water.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:27

bij mij op stal is het ook heerlijk koel, maar dat komt ook omdat er op de zolder van het schuurtje zo'n 200 strobalen liggen. Dit isoleerd natuurlijk perfect!
Maar mijn paarden staan wel gewoon buiten (helaas op t moment zonder bomen), dus ik ga zo denk ik maar weer met ze in paddock 'spelen'.
Vorig jaar met die hitte ook gedaan, paarden in paddock, daar een tuinsproeier bij, die heen en weer gaat. was in het begin eng, maar daarna hebben ze er uren onder gestaan met die warmte Tong uitsteken

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:31

leuk idee Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:51

Nou hier gaan ze als het echt warm is juist overdag op stal Ja en 's nachts naar buiten Knipoog

Hier hebben we het geluk dat in de zomer de stal dus beduidend koeler is dan buiten OK dan! (ivm héle hoge nok, goede ventilatie, niet pal de zon erop enz enz) dus als het echt heet wordt gaan onze paarden op het warmst vd dag lekker binnen Dromen en staan ze dus 's avonds/ snachts en 'sochtends buiten! Knipoog

Ik vind het juist altijd onvoorstelbaar dat paarden op een weiland zonder schaduw met de hitte gewoon constant pal in de zon staan Gestoord
Hier staan er trouwens gelukkig ook nog bomen en struiken rondom de weilanden dus is er ook nog altijd wel wat schaduw, maar met de hitte is het hier binnen echt STUKKEN koeler --> ik vlucht ook altijd naar binnen (niet alleen op stal maar ook thuis alles dicht waaier aan) Bloos
Heb paarden trouwens ook al regelmatig zonder water zien staan mensen denken soms echt dat 1 kleine speciekuip genoeg is voor meerdere paarden Lips are sealed

Helaas heb ik dus ook al eens een paard met een zonnesteek gezien dat is echt een naar gezicht Ach gut Lijkt net of ze een steekje los hebben Verdrietig en je moet er snel bij zijn anders is het over ...

In diverse gevallen is dus binnen staan een betere optie Ja Op diverse stallen is het stukken koeler en bovendien is er altijd water ter beschikking en staan ze nooit pal in de zon Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:55

Bij mij is het op stal net zo heet als op de weide... bovendien geven beide dieren aan dat ze helemaaaal niet naar binnen willen. STerker nog, ze gaan pal in de zon liggen bakken... idioten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:58

Het is altijd moeilijk als je je paard verkoopt en de dingen lopen anders.

Momenteel is het bij ons op stal koeler dan buiten, maar buiten stikt het van de dazen, met vliegendeken nog niet uitgeprobeerd, maar aangezien hij constant met halen binnen komt, zal de vliegendeken wel niet lang leven. Wat is de keuze, hele dagen op stal, buiten in de zon onder de dazen? Bij de bomen is schaduw, maar de dazen zitten in het hout.

Bij jouw dus ook zo met je ex-paardje, staat dat dier helemaal niet meer buiten dan overdag?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:00

Ten eerste, het klingt mss hard maar verkocht is verkocht, het is niet anders. De nieuwe eigenaren mogen met het paard doen wat ze willen. En daarbij wat denk je van de paarden in Zuid Europa en Afrika, die hebben veel vaker veel hogere temperaturen als hier. Ze kunnen er heus wel tegen maar je moet het werk wat aanpassen, niet dag in dag uit keihard trainen en als het mogelijk is heel vroeg of laat gaan trainen. Onze paarden staan ook binnen, lekker koel, ze staan op 3 benen te slapen in een dikke laag stro met een zomerdekentje op, niets aan de hand. In de ochtend of avond komen ze een paar uurtjes buiten. Wij hebben nl geen schuilstal in de wei, de onze doe je er echt geen plezier mee om ze midden op de dag in de palle zon te zetten.....

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:02

Bij mij staan ze gewoon buiten maar heb de staldeuren open staan maar ze staan nu met dit weer of onder de bomen of ze gaan de stal in.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:11

Citaat:
Ten eerste, het klingt mss hard maar verkocht is verkocht

Dat klinkt helemaal niet hard, dat is gewoon een feit.
Maar dat betekend toch niet dat je je geen zorgen meer om het paard mag maken?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:14

Arrabel, tuurlijk mag je je zorgen maken, maar wat heb je eraan?? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker. Ik denk altijd maar zo als mensen bij ons een paard kopen, zo'n dier kost niet niks, als iemand zoveel geld voor een paard over heeft ga ik er vanuit dat ze hem zo goed mogelijk behandelen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:15

Hier staan ze nu ook binnen
Buiten gaan ze in de schuilstal staan ivm dazen en in die schuilstal is het echt snikheet...
Dan kan ik ze beter in de binnenstal zetten

Dus misschien is dat op de nieuwe stal van je paard ook zo?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:31

Citaat:
zo'n dier kost niet niks

Ik heb hem wel verkocht voor bijna niks, omdat ik dacht dat hij op dezelfde stal zou blijven en ik dacht dat ze er goed voor zou zijn, maar verder wil ik daar niet over uitwijden.