vliegenspray inspuiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loadingstar

vliegenspray inspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 10:41

Hi Ik wil vragen hoe jullie een pard leren wennen aan sprayen..... Het is een extreem groot en sterk paard welk je niet kan vast zetten tijdens het sprayen dus iemand moet haar vasthouden en dan gaat ze dus nog omhaag. Afspuiten met de slang is geen probleem!
alvast bedankt voor de raad.

Nicky__

Re: vliegenspray inspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:44

eerst gewoon fles pakken, en haar eraan laten ruiken, dan op een afstandje spryen, maar niet op je paard zelf zegmaar, gewoon ernaast, en dan steeds een beetje dichterbij Lachen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:45

Of je spuit het eerst op een spons en dan pas op je paard. Bij paarden die echt bang zijn kan het heeel lang duren voordat je kan sprayen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:46

En anders gewoon het vliegenspul op een spons doen en zo insmeren.

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 12:50

Ja dat doe ik dus op een spons maar het sprayen zou fijner zijn en zuiniger ... spray is heel duur;-(

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:54

Ik heb dat eerder ook gehad. Ik houd zelf het paard vast en begin gewoon te spuiten. Als je hem zelf vasthoudt kan het paard om je heen draaien. En ik spuit dan gewoon door. Op een gegeven moment wennen ze er wel aan en staan ze stil. Veel succes.

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:58

Begin bij de schoft, naar beneden en ga vandaar naar de achterhand, dan de benen achter, dan benen voor en dan zo naar de nek. Mijn ervaring is dat als je gelijk in de nek begint te spuiten dat de paarden zich rotschrikken. Begin je op de schoft / buik hebben ze er veel minder moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:10

VSW --> SV.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:13

Ha ha, heb bij mijn merrie gewoon zelf een soort pssspsss Haha! geluid gemaakt en toen gaan spuiten terwijl ik dat deed en het was wel even draaien maar ging heel goed, nu geeft ze er niks meer om.
Clown

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:49

my_travers schreef:
Ik heb dat eerder ook gehad. Ik houd zelf het paard vast en begin gewoon te spuiten. Als je hem zelf vasthoudt kan het paard om je heen draaien. En ik spuit dan gewoon door. Op een gegeven moment wennen ze er wel aan en staan ze stil. Veel succes.

Helemaal mee eens. Mijn paard is ook 1.80m en dus ook giga sterk wanneer hij angst heeft. Ik ben gewoon in de wei gaan staan, hem zelf vast houden, en spuiten maar. Als ie weg loopt, geen probleem, gewoon door spuiten.
Op een moment valt m vanzelf wel in dat het geen pijn doet!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:52

Ik deed het in de bak met een halster en halstertouw.

Halstertouw gewoon losjes vast houden. Naast het hoofd staan met je gezicht naar de kont en gewoon spuiten vanaf de schoft. Als ze dan een paar passen verplaatsen kun je gewoon meelopen en doorspuiten. Veel belonen ondertussen.

In mijn ervaring is het vaak een kwestie van: niet aanstellen maar gewoon doen... Zeker als ze ook niet bang zijn voor de spuit...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:20

Wat doet ze als ze vast staat dan terwijl je sprayt?
Steigeren, trappen, bijten of iets anders?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:35

Het lijkt me zonde om eerst je hele paard onder te spuiten, en dan het hoofd met de spray? Tong uitsteken
Kan je het niet beter eerst met een 'spray' gevult met water proberen ?:)

xxx

xxromeoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:00

die van ons vind het ook niks maar ik hou hem zelf vast aan zijn halster touw in stal en blijven sprayen tot hij zelf stopt en als hij stopt ook stoppen met sprayen en belonen. bij ons gaat het nu al een stuk beter.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:11

Henrieke schreef:
Wat doet ze als ze vast staat dan terwijl je sprayt?
Steigeren, trappen, bijten of iets anders?

bij echte angst gaan veel paarden hangen. Daarom is het beter om ze gewoon aan de hand te hebben, dan kan je meebewegen.

Idd belonen als ze braaf zijn, en anders doorgaan. Zo komen ze er vanzelf achter dat ze er niet dood aan gaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 07:49

Bonechi_ schreef:
bij echte angst gaan veel paarden hangen. Daarom is het beter om ze gewoon aan de hand te hebben, dan kan je meebewegen.

Ja maar ik ben benieuwd wat dit paard dan doet Knipoog.

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 07:56

dit paard gaat dus hangen idd. Maar het zijn goede tips ik ga het uitproberen vandaag . In de bak aan een touw in de hand en spuiten met water... anders is het idd te duur. Overgens met welke spray zijn jullie het meest tevreden ?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:24

Oke, ik heb wl eens paarden gezien die gewoon naar achteren lopen maar echt hangen nog niet echt. Ik spuit dan vaak gewoon door, ze leren het vanzelf wel. Maar als ze echt gaan hangen is het idd geen goede manier om door te spuiten lijkt mij Nagelbijten / Gniffelen.

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:29

Ik heb ook al eens een uur in het land gestaan om pssspsss geluiden te maken, haha
Ze is er nu niet zo bang meer voor, alleen zoals nu, als het "spuitseizoen" weer begint, dan vind ze het in het begin wel weer wat eng, maar dat is snel over

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:24

Misschien zou je het ook kunnen proberen dat iemand die je paard vast heeft even de neus vasthoudt net als een praam.

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:39

nou dat zou kunnen maar moet dat dan elke keer of wennen ze er dan ook aan?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:47

er zijn ook plantenspuiten in de handel die een pompje hebben
even pompen en daarna kan je zonder geluid vloeistof vernevelen
mijn ervaring is dat het gros van de paarden dit niet eng vind

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:50

De Mijne wel! Ik heb dus gisteren in de wei gestaan en met een plantenspuit water verneveld en haar aan een touw om mij heen laten draaien..... geen effect zelfs als ik naast haar spuit en ze voelt iets van nevel gaat ze lopen. Haar veulen vind alles goed ook nevel en afspuiten maar moeder is bang.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:51

Bonechi_ schreef:

ja dat heb ik gemerkt! wilde m'n paard even afspoelen na het rijden en hem dus aan de muur vast gezet. normaal geeft hij er niks om, maar nou ineens was het zoo eng. dus idd met volle gewicht aan m'n halstertouw hangen. gelukkig bleef alles heel, heb alleen vriendlief moeten vrage me touw weer los te trekken Tong uitsteken

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:54

Je hebt geluk dat alles heel bleef de mijne heeft zo vijf touwen en twee halsters vernield en dan heb ik het nog niet over haar eigen lijf... sommige paarden leren niet zo snel Knipoog