ERVARING GRAASKORF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

ERVARING GRAASKORF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:39

Wie heeft er ervaring met een graaskorf en dan voornamelijk bij een groot paard.Bij shetjes zie je het regelamtig maar bij een paard heb ik het nog nooit gezien.Er staat nu zoveel gras in de wei en zoiets lijkt me handig tot het wat kaaler is.

Vjestagirl

Re: ERVARING GRAASKORF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:05

Een stalgenootje van me had het omdat haar paard veel en veel te dik werd. Het werkt wel, maar je moet wel opletten dat hij af gaat zodra het gras korter word, omdat ze dan helemaal niet meer kan eten.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:58

Waarom zet je niet gewoon een stukje af met stroomdraad en prikpaaltjes? Als het dan kort is kun je bijvoorbeeld om de dag een meter erbij geven...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:53

Ik heb dat nu ook gedaan en inderdaad ik schuif het nu maar elke x een stukje op.Maar mijn paard is 10 jaar geleden bevangen geweest en elk voorjaar vind ik het altijd weer een beetje eng.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:01

IK heb een graaskorf gebruikt voor mijn paard. Ze is vorig jaar bevangen geweest. Omdat ik niet wilde dat ze alleen nog maar op stal kon staan, een paard hoort in de wei, een korf gaan gebruiken. Werkt prima. Ze moest wel even leren dat ze gras kon blijven eten. Weliswaar in veel mindere hoeveelheden, maar daar gaat het juist om. Nu staat ze op heel kort gras, maar mocht ze op een overdadig grasland komen gaat ie weer om. Ik heb dat liever dan het risico lopen op weer een bevangheid, en ze kan bijven grazen dus zielig is het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:56

Die korven werken prima. De paarden moeten het idd even doorkrijgen hoe het werkt. Die van mij werd boos Lachen
Desnoods kun je het gat in de bodem met een scherp mes of schaar ietsjes groter maken, dan kunnen ze iets makkelijker bij het gras.
Overigens zit er veel prijsverschil in die dingen; van 16 tot 40 euro, dus let op waar je hem koopt Haha!

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:03

waardeloos,ik heb hem ook gebruikt voor mijn haf.
met bijpassende halster.
elke keer hing hij naast d'r neus waardoor ze alsnog kon eten en ze heeft zich er bijna een keer in opgehangen.
je kan beter een draadje zetten is nog natuurlijker voor je paard ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:06

@boghy : bedoel je wel de graaskorf en niet het Greenguard graasmasker. Die korf krijgen ze echt niet af hoor Haha!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:12

Ik heb de korf vorig jaar voor mijn fjord gekocht, het was even wennen voor haar, maar ze had toch snel genoeg door hoe het werkte en het doseert enorm.

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:09

is dat niet hetzelfde dan?ik had een graasmasker.
ben me daarna ook niet verder meer gaan verdiepen in die dingen,maar misschien is zo'n korf wel te doen.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:38

Kunnen ze hier wel vatsoenlijk mee drinken dan? Ook uit een automatische drinkbak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:03

Nee uit een automatische drinkbak gaat niet lukken, of je moet een hele brede bak hebben. Maar uit een ton oid gaat goed.

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:57

en sociaal contact met elkaar krabbellen enzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:12

Ach met die kap kan hij ook vast wel lekker schuren in de nek van zijn vriendje Haha!

Het is qua normaal leefgedrag niet natuurlijk, maar het is vaak tijdelijk en koliek is ook niet alles.

Hofstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:18

Mijn New Forest pony heeft al een paar maanden een graaskorf (afgelopen zomer en nu dit voorjaar weer). Hij moest er erg aan wennen en werd in het begin erg boos (achteruitlopen en rennen), maar na een paar uur as hij er al aan gewend. Hij staat nu 24/7 in de wei en kan normaal drinken, van de liksteen likken, andere paarden krabben en zichzelf krabben. Ook staat hij de hele dag lekker te grazen.
Ik vond het in het begin best zielig om de korf om te doen omdat ik er toen nog geen ervaring mee had. Nu zie ik dat hij zich normaal kan gedragen en toch minder gras binnen krijgt. Een groot voordeel van een graaskorf ten opzichte van het verzetten van een draadje vind ik dat hij op deze manier in een wei met lang gras kan staan. Ik heb begrepen uit stukken over hoefbevangenheid dat fructaan vaak een probleem vormt en dat fructaan vaak meer in kort afgegraasd/gemaaid gras zit. Ook hebben ze nu de ruimte om lekker te rennen. Ons andere paard heeft juist wel veel gras nodig en op deze manier kunnen ze altijd samen staan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:52

bij ons op stal staan nu 2 paarden met graaskorf en daar is echt al resultaat te zien

over korte tijd staan er nog 2 paarden en minimaal 1 pony met een korf om

de wei is niet af te zetten in kleinere stukjes, dus dit is een prima oplossing

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:16

Afbeelding

Mijn pony heeft dit masker nu een paar weken, in verband met bevangenheid.
Ik ben er super tevreden over, zij is nog steeds boos Knipoog
Ze kan er goed mee overweg, en krijgt een stuk minder gras binnen.

Deze is makkelijk om te doen (werkt met twee stroken klitteband) en hoe hard ze ook probeert, het is nog niet gelukt om het af te krijgen.
Maar mocht ze eraan blijven hangen, dan gaat het wel los.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:19

die heeft een tinker bij ons op stal ook (korf met halster eraan vast) die heeft hem zo af

mijn mini krijgt dezelfde maar dan zonder het halster, dus die komt aan haar eigen passende halstertje

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:55

DubbelDun schreef:
Overigens zit er veel prijsverschil in die dingen; van 16 tot 40 euro, dus let op waar je hem koopt Haha!

DubbelDun, waar kun hem dan voor €16 kopen... heb al wel gelezen, dat ze er voor rond de €30 te vinden zijn... Zijn dat ook zulke korfjes...

Denk alleen dat ik dan een andere waterbak in de wei moet hebben, want waterdrinken bij de weidepomp zal met de korf niet gaan denk ik (die is namelijk smal)....

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:30

mijn pony heeft nu ook een graaskorf op, en ik ben er echt super tevreden over. Op het begin snapte ze nog niet zo goed hoe ze moest eten, maar na een tijdje had ze er toch genoeg van dat ze alleen maar een beetje rondliep in de wei. Ik vind het een goede oplossing want ze kan nog wel op de wei, maar krijgt veel minder binnen dan normaal, en ze is afgeslankt! eerst was het een echte gehaktbal, verschrikkelijk veel vet in haar manenkam, en nu ze haar korfje 2 maanden om heeft is ze echt weer op normaal gewicht. Kortom: ik ben er zeer tevreden over.
Afbeelding
Deze werkt met 4 klittebanden en heeft ze ook nog niet afgekregen.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:22

ik wil er ook 2kopen.
1 voor mijn fjord die spierbevangen is en voor de haflinger die te dik is .
waar kun je dit kopen/bestellen ?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:25

Mijn ervaring is slecht, ze kunnen niet een beetje minder eten maar veeeél minder, ik vind dat het voor paarden die zeer gevoelig zijn voor hoefbevangenheid misschien wel een oplossing, maar al is je paard gewoon te dik, zou ik hem van het land af halen of op kort land zetten.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:03

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:08

DubbelDun schreef:
Fjordenmaniak schreef:
DubbelDun, waar kun hem dan voor €16 kopen... heb al wel gelezen, dat ze er voor rond de €30 te vinden zijn... Zijn dat ook zulke korfjes...

http://sport.search.ebay.de/fressbremse ... QQsbrsrtZd

@Rozanne: op de rubberen 'bodem' zitten ringen, je kunt er dus een iets groter rondje uitknippen zodat het paard iets meer binnen krijgt.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:11

www.equimatch.nl
heeft volgens mij de goedkoopste,
heb ik voor mijn welsch en kwpner
en ben erg tevreden