zweten overdag, te koud 's nachts

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

zweten overdag, te koud 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:52

Mijn paard staat al de hele winter met een 300grams deken op. Hij staat 24/24 buiten en ik mag er ook maximaal 1x per dag naartoe ( ouders).
In deze warme dagen staat hij overdag te zweten onder z'n deken, maar 's nachts is het maar 5 graden... Hij is nooit geschoren geweest en heeft dus wel nog een redelijk vachtje.
Een paard dat staat te zweten onder z'n deken wordt ziek is me altijd verteld dus heb ik een probleem.

Kan het deken er niet al af? Hij is al aardig aan het ruiven en stond vandaag overdag zelf zonder deken te zweten op de weide.

kim1207

Re: zweten overdag, te koud 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:52

goeie vraag, ik heb hetzelfde, ik volg dit even

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:04

Staat je paard gewoon op een stuk land, of op een stal? Anders zou ik ff vragen of er toevallig niet iemand is die overdag deken even af kan doen, of 's avonds er weer op doen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:09

Toch maar even vragen of je met deze warmere dagen twee keer naar je paard toe mag. Wij doen hier de dekken zo laat mogelijk weer op en dat is een hele klus als je er 32 hebt staan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:11

Gewoon op een weide ( heeft wel goede schuilstal als hij het koud zou hebben kan hij natuurlijk wel eens slim doen Knipoog )

Hij staat in principe wel op pension, maar daar staan dus maar 2 paarden en dat zijn de onze. De pensionhouder is al wat ouder en geeft enkel eten, water enzo, ik zou hem ook niet bepaald met m'n deken betrouwen en ik weet dat hij het niet zou willen doen.

aerdenhout : dat mag ik echt nooit, elke dag is in principe al een uitzondering...

In zijn hals enzo heeft hij dus wel nog een behoorlijke vacht en zijn lichaam heeft ook nog wel een dikke jas, maar hij heeft echt wel de volledige winter met deken gelopen...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:07

Dan doe je hem toch gewoon een dunnere deken op ?
100 grams 150 grams of gewoon 0 grams

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:15

Ik heb bij die van mij ook de dekens gewisseld, die staat nu onder een 200 grams (komt van een 340)
Nog te warm overdag maar voor 's nachts is het nog goed.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:50

Zelfde probleem hier. Het kan ook weer ineens kouder worden, je weet het nooit in Nederland dus het is een beetje lastig! Maar ik ga die van mij een dunnere opleggen Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:54

De lente zet nu toch echt door hoor. Paardje dat ik rij staat sinds gisteren ook zonder deken. Heerlijk voor ze!
Ik jou in jouw geval idd gewoon een dunnere deken overgooien. Paarden zweten zich een ongeluk met een dikke deken in dit weer.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:59

Ik zou je paard niet met die 300 grams deken op laten staan. Zoals je zelf al zegt dit is echt te warm voor overdag!
Geen deken is nog geen optie, want de nacht temperatuur is echt nog te koud voor een paard die gewend is met deken te staan.
Je kan wel naar een dunnere deken gaan, maar word het snachts denk ik al snel te koud.........
Eigenlijk zou je je echt iemand in je omgevind moeten vragen om de deken er 's avonds weer op te doen. Dat lijkt me namelijk de beste oplossing op dit moment.
SUcces ermee

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

Ik zou van deken wisselen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:41

Ik ga nu echt geen nieuw deken kopen Verward die dingen zijn duur genoeg Knipoog Heb hem gewoon het deken afgedaan en hij had geen koud en was heel blij dat hij van dat ding af was Clown

Het enige wat ik nog heb liggen zijn zweetdekens, maar aangezien die niet waterdicht zijn heb ik daar ook niets aan. Als het nu plots weer heel veel kouder wordt leg ik hem er gewoon terug op, maar nu gaat het goed zonder.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:27

Ik had er ook een dunnere opgelegd.

Hier zijn de weilanden elke morgen wit, dus het is behoorlijk fris als de paarden opeens bloot staan. Volgens mij hebben we dat de hele winter nog geen 10 nachten gehad Clown maarja als het goed is worden de nachten niet kouder meer dan dit.

Zelf haal ik de dekens er 's ochtends af en 's avonds erop. Het liefste rond half 11 eraf en 20.00 uur erop.

Wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:35

als je niks kan regelen zou ik er ook een wat dunnere op leggen idd

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:38

Paarden zijn niet van poedersuiker Knipoog , ze kunnen best wat hebben. Sjors staat al weken zonder deken (van de winter 340 grams) en hij doet het prima. Wel heb ik de 1e week een zomerdeken opgedaan.

tamara105

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:44

een 300 grams vulling is echt veelste warm, eraf ermee.
als je geen geld hebt voor andere deken gewoon af laten. paarden kunnen echt wel wat hebben.
als ze zweten onder de deken kunnen ze ziek van worden.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:54

Mijn paard staat toch nog echt afwisselend onder 200/300 hoor Clown, zonder te zweten.
Dus dat is gewoon per paard verschillend.

Mooi dat hij eraf is nu, lekker makkelijk Ja

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:05

mijn paarden staan er nog wel onder , zweten nog niet.
Maar die gaan er morgen of zeker van de week af.
M'n buren hebben alle dekens al af.. al 2 weken geloof ik dus dat kan wel ..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:16

Ja beau doet het zonder deken nog steeds goed, hij kan inderdaad wat hebben, was ook de eerste winter dat hij met deken opstond dus hij is wel wat gewend Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:02

Ik haal hem er overdag af en 's avonds gaat ie er weer op (200 grams, paard is geschoren).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:07

Van dinsdag- op woensdagnacht gaat het weer tegen het vriespunt aan, ik houd hem nog ff op...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:25

bij mij gaat hij ook 'sochtens er af en 'savonds er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:41

ik bouw de dikte van de deken af.
vorige week kreeg ze voor het laatst een ongevoerde deken op voor s'nachts, nu staat ze geheel zonder

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:49

wat raar dat je maar 1 soort deken hebt (alleen 300grams). Verward

ik heb tussendekens. die heb je ook echt wel nodig, vind ik.
mijn paard had eerst 400gram op(de 150grams met een onderdeken eronder) vd winter, in de kou, toen 150grams, de afgelopen weken een regendekentje (alleen katoenen voering) en nu staat ie bloot. Clown

dus ik denk dat je toch iets zult moeten regelen van een extra deken. die hoeven echt geen honderden euro's te kosten.
en het is zéker goedkoper dan zometeen de veearts te moeten bellen, omdat je paard kou heeft gevat door het zweten... 300grams is echt veel te warm nu.

vergeet niet dat een paard een ander soort comfortzone (de temp. waarbij je het niet koud, maar ook niet te warm hebt) heeft dan een mens. 5 graden vindt een paard niet erg, hoor! Lachen

succes!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:36

misschien dat je een wat dikkere zweetdeken kan kopen? Og helemaal geen deken meer op doen? Mijn geschoren tinker staat nu ook 24/7 zonder deken buiten. En die zweet zelfs overdag. Ik heb bij haar in januari-februari afgebouwd, ze had in de winter een 150 grams staldeken. In januari mocht ze voor het eerst naar buiten, toen ging over de staldeken een ongevoerde regendeken. In februari werd het al warmer en heb ik de staldeken weggelaten en stond ze alleen onder de ongevoerde deken. in maart heb ik alles weggelaten, omdat ze vreselijk in de rui ging. Nu staat ze dus zonder deken met een zomervachtje buiten.