wie kan me helpen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxBiancaxx

wie kan me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:30

Hallo,

Ik heb een vraagje; onze shet heeft last van zomereczeem, tenminste daar lijkt het erg op.
We hebben haar nu bijna een jaar, volgens de vorige eigenaar had ze nergens last van, maar toen ze een week of 4 bij ons was, zijn we een middagje weggeweest, en toen we thuiskwamen had ze haar billen tot bloedens toe kapot geschuurd. Direct de da gebeld, volgens hem was het zomereczeem.
Dus zoals de eigenaars van eczemers weten begon toen de zoektocht!
maar....
Nu viel het me van de week op dat ze weer 2 schuurplekken heeft, één onder de manen en één vlak achter haar voorbeen. Maar het lijkt me nu toch niet echt de tijd voor zomereczeem???
Ik vraag me dus nu af of ze wel echt zomereczeem heeft, of komt de jeuk ergens anders vandaan. (of heeft ze gewoon een vervelende gewoonte?)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groetjes Bianca

LiVetime

Re: wie kan me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:16

het is idd niet de tijd voor zomerexceem. is de DA ook komen kijken toen je shet zo bloedde? En staat de shet op stal of buiten?

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:35

De da is toen wel geweest, ik kreeg een zalf om de jeuk tegen te gaan, en om eventueel onsteking tegen te gaan, en ze heeft toen een injectie gehad, die ook tegen de jeuk zou zijn. Ze staat in principe 24/7 buiten, maar ze kan wel zelf de stal in als ze dat wil.
Denk je ergens aan?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:27

Ik zal even meelezen in dit topic.. mijn shet is ook terug begonnen met schuren, daarvan word ook gezegd dat het zomerexceem is, maar geloof het nog niet zo.
Hier zijn al wel weer veel muggen.. is daar een verband mee te leggen? is dat bij jouw ook het geval blacky? kan ze niet "allergisch" zijn voor muggenbeten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:33

Het is natuurlijk wel erg zacht voor de tijd van het jaar. Er lopen bij ons al diverse bomen uit, en ik zie ook al wel eens mugjes bij de stal. Het zou dus kunnen dat je pony daar nu al last van heeft.

Ik geloof dat het enige wat echt werkt een boet-deken is... de zalfjes, sprays e.d. worden vaak plakkerig op de huid, en gaan dus juist jeuken....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:00

Kan natuurlijk ook dat ze ergens allergisch is.
Vooral omdat ze het bij de andere eigenaren niet deed..

Misschien het bloed eens laten onderzoeken.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:38

Mijn paard schuurt ook, maar heeft geen exceem.
Als je echt recht op de manenkam kijkt heeft ze overal roos zitten, heb er tot nu toe nog geen middel tegen gevonden...

Ben wel al eens aan het denken geweest op Head&Shoulders *LOL*
Als het werkt voor mensen dan ook voor paarden niet? Clown

*edit* Typo

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:11

Mijn shet heeft ook altijd zomer eczeem maar die heeft nu nog nergens last van, maar een vz shetje die heeft nu ook last van eczeem maar dan gewoon op het hele lijf op de buik heeft ze veel weggeschuurt en op haar borst. Ik volg dit topic even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:59

ik zag net dat je ook op bokt geregistreerd bent, je hebt gull van ons gekocht. weet je wel heel zeker dat ze exceem heeft? wij hebben idd nooit wat gezien daar lieg ik absoluut niet over. maar goed wij hadden haar ook maar 1 winter. de vorige eigenaren hadden haar wel altijd op stal, ik stuur ze wel een mail, ze had iig flinke manen, maar die had ze ook toen jullie haar kochten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:44

CAuvraySky schreef:
Mijn paard schuurt ook, maar heeft geen exceem.
Als je echt recht op de manenkam kijkt heeft ze overal roos zitten, heb er tot nu toe nog geen middel tegen gevonden...

Ben wel al eens aan het denken geweest op Head&Shoulders *LOL*
Als het werkt voor mensen dan ook voor paarden niet? Clown

*edit* Typo

Bij de kruidvat kan je een paarse fles haarwaterlotion halen, het is op alcoholbasis, dus let op bij wondjes. Spuit het in de manen goed inmasseren, elke dag herhalen tot het weg is of in iedergeval bijna weg. Daarna even 1 x in de week (of eerder als het terugkomt) gaat dat goed tussenpauze verlengen. Mijn pony heeft ook veel last van "roos"schilfers in manen, staart en op het lijf.

Dit middel werkt super en is goedkoop.
Als je het nu doet en je heb een landpony, even deken op hals leggen tot het ingetrokken en bijna droog is. In de zomer een beter resultaat als je eerst wast.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:08

Zomerexceem kan opeens opduiken, al hebben ze het 10 jaar niet gehad toch kan het opeens zo zijn dat ze exceem krijgen/hebben. Eenmaal exceem komen ze er ook niet meer vanaf. Het enige dat echt helpt is een boett-deken, omdat je dan de oorzaak weghaalt. (namelijk: de mugjes prikken en dat veroorzaakt de allergie (en dus de jeuk)

Het exceem "seizoen" begint in Maart, dus kan best exceem zijn... Zeker omdat het nogal zacht weer is voor de tijd van het jaar. (nouja de hele winter al he...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 06:09

kijken of het dier geen last heeft van luis, en wat is er anders dan bij de vorige eigenaar?
voeding,andere paarden?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 06:36

Als het zomerexceem is kan het best dat de vorige eigenaar het niet wist, vermits ze de pony slecht 1 winter hebben gehad. Exceem toont zich niet in de winter. Die ellende begint pas rond maart april en stopt weer tegen oktober.

Toen ik mijn paardje kocht, was er niets van te zien, nochthans had zij ook zomerexceem, wat een paar maanden later bleek. Ik heb een goed product gevonden, waarmee ik ze 1 x in de twee weken in wrijf en dat te beginnen vanaf einde maart. Eigenlijk al voor de eerste tekenen van zomerexceem zich voordoen. Ze schuurt zich bijna niet meer en dan is het ook niet meer te zien. Ik moet er wel bij zeggen dat ze enkel aan haar manen en staart schuurt en niet het hele lichaam. Dus eigenlijk niet erg.

Een negatief puntje voor jou is, dat hoe jonger het paard/pony is als de zomerexceem zich uit, hoe erger de zomerexceem zal zijn.

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:17

Hallo allemaal,
Sorry dat het zolang duurde voordat ik weer reageerde, maar het griepje heeft hier toegeslagen, en met 3 kleine kinderen is dat een hoop gedoe.
Maar goed, ik ben er weer.

Elina, wat leuk dat ik je hier weer tref!!
Ik geloof je wel als je zegt dat Gulliver/Blacky toen nergens last van had hoor! Ze zag er toen inderdaad prachtig uit!
Ik wist ook dat jullie haar nog niet zolang hadden gehad, dus ik had elders op bokt een advertentie gezet om de vorige eigenaren te vinden, misschien dat zij iets weten wat ik niet weet.
Wat voeren jullie de paarden precies?

De da die ik toen heb laten komen die ging er van uit dat het eczeem was, vooral omdat ze toen de staartwortel helemaal kapot geschuurd had.
Maar volgens mij is de jeuk de hele winter niet weg geweest, ik heb nu een ronde paal in het land gespit, waar mevrouw zich op kan uitleven Knipoog
Ik moet dus constant overal stroom ophouden, want zo gauw als het er af is dan vindt ze wel weer ergens een plekje om te gaan staan te jeuken. Verdrietig
En dan niet alleen de staart of manen, maar ook haar hals of buik, net waar ze bij kan komen, vandaar dat ik zelf niet erg meer geloof in zomereczeem. (verbeter me als ik me vergis)

We hebben al veel dingen geprobeerd, en ik ben er al wel achter dat de meeste middeltjes tegen eczeem niet werken, sommigen wel even, maar niks wat helemaal helpt.
Ik heb haar ook al een hele tijd van het weiland afgehouden, en geen vers gras gegeven, maar dat helpt ook niet echt volgens mij.

Ik heb ook gekeken naar luis, maar ik kan niks ontdekken, (maar dat komt misschien ook door die hele dikke wintervacht)

Bij de vorige eigenaar (Elina dus Haha! ) stonden ze met meerderen in de wei, en nu is ze helaas alleen, dus misschien voelt ze zich wel alleen???

het lijkt of ze vooral zomers ook roos heeft, allemaal van die schilfers, en dan vooral op haar voorhoofd en langs de staartwortel.

Nou ik geloof dat jullie zo wel genoeg lees en reactie voer hebben, dus ik ben benieuwd!

Groetjes Bianca

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:22

mijn verzorgpony had ook altijd last van zomereczeem, zelfs in de winter stond ze overal tegen aan te schuren, maar alleen de manen en staart.!! maar in de zomer was het toch het ergste.
niets hielp ertegen, geen enkel soort middeltje..
Toen las ik een keertje op zo'n paardensite dat je bij zomereczeem er groene zeep op moet smeren, eventjes in laten werken en daarna heeel goed uitspoelen.
Heel raar, maar ze had geen jeuk meer!
Behalve als we het al een tijdje niet meer hadden gedaan..
als je dan haar staartwortel krabte deed ze altijd heel grappig met haar neusje Tong uitsteken
ik weet niet of ze er nu nog steeds last van heeft, want ze is verkocht Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:28

wij voeren de merries, waar gull dus ook bij in stond, voordrooghooi. maar lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft. zomers blijft ze dus ook zo erg schuren? anders klinkt het inderdaad meer als luizen, en die hoef je niet altijd te zien, dus dat zegt niet zoveel. en ik heb nu al vaker gehoord dat vee artsen wel heel snel roepen van ze heeft zomer ecxeem, dus ik denk ook wel dat het toch iets anders is. vind het dan alleen apart dat het zomers ook zo erg is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:38

Het is idd niet echt winter geweest en de kleine mugjes duiken bij mijn pony alweer op. (Zelf ik krijg er jeuk van!) Met zomereczeem zijn niet alleen de staart en manen het doelwit, maar de rest van je pony ook. Bij mijn shet kwam het opzetten toen ze 3 jaar was. In de zomer vanaf maart t/m okt is het idd het ergste, de Boett moet ook binnenkort weer op! De winter was te zacht dus heb het schuren in de hand moeten houden met smeren!

Meeste paarden/pony's met zomerezceem hebben wel wat roosachtige huid (is toch iets met het afweersysteem ofzo).
Misschien dat ie in z'n eentje toch wat stress kan hebben???

Hoe oud is blacky en hoe is de omgeving van de wei? (veel bomen/ sloten of water in de buurt?)

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:40

Ik zal eerst de vragen even weer beantwoorden;
Blacky wordt dit voorjaar 7.
Ze heeft zowel bomen, sloten als water in de buurt.

Wat doen jullie tegen luizen? Kan het altijd proberen.
Wassen lijkt me nog niet echt een optie, beetje koud nog....

Groetjessss

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:59

Blacky2000 schreef:
Wat doen jullie tegen luizen? Kan het altijd proberen.
Wassen lijkt me nog niet echt een optie, beetje koud nog....

Scheren en wassen met een speciaal middel tegen luizen een aantal keren... Maar dat kun je het beste aan de DA vragen/bellen.

Dan een deken op uiteraard, dan zijn ze ook weer sneller droog en doordat de vacht eraf is, is de luis beter te behandelen...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:38

7 is idd wel oud om nog te ontdekken dat ie eczeem denk ik. Maar bomen en water zijn ideaal voor die kleine mugjes, misschien stond ie eerder op een meer open stuk?

Als je 'm op stal kan zetten en deken op doen kan je best scheren en wassen. Het is op dit moment niet echt koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:50

er zijn genoeg middeltjes die je op kunt spouiten tegen luizen. ik heb zelf veepoeder oid en antiluis spray. werken beide heel goed

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:07

Ze stond hiervoor (een winter) aan zee, en daar blijken ze toch geen last te hebben van die mugjes.

Maar ik zal dus zo snel mogelijk zien dat ik wat kan krijgen tegen luis.
Het zal toch ook wat zijn als je denkt een eczeem paardje hebt, en het blijkt het luis te zijn.
Als het arme dier niet zoveel jeuk had, dan kon ik er om lachen.
Maar goed, ik ga eerst de (hopelijke) luis te lijf!

Elina, waar hadden jullie haar vandaan?

Groetjesss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:58

ze komt uit de buurt van amsterdam, en ze staan hier niet zee hoor, we hebben er een merrie tussen met echt vreselijke ecxeem en die moeten we toch echt goed insmeren zomers anders schuurt ze het tot bloedens toe kapot.

maar als ze echt zo erge jeuk heeft kan ze niet op stal dan? en overdag met deken naar buiten, dan zou je haar iig een keer kunnen scheren, dat lijkt me sowieso al enorm helpen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:49

ik zou haar inderdaad ook laten scheren(of zelf doen) zal nu sowieso al een opluchting zijn met het verharen wat natuurlijk ook de nodige jeuk mee brengt en dan lekker wassen tegen de luizen.

@BlueStar: kun je dat kruidvatspul er gewoon in laten zitten?of moet je het uitwassen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:55

@ paardje2005
Gewoon inlaten zitten, het droogt vanzelf op. (het is trouwens het huismerkspul lekker goedkoop)
Ik zou niet eens weten of het zijn werking nog heeft als je het uitwast.
Bij mensen laat je het er ook opzitten.

Ow mijn pony vindt het mega stinken en probeert altijd gelijk te rollen. Zelf probeer ik dit ongeveer 10 minuten tegen te houden door te stappen, zodat het spul ook even kan inwerken