Teveel haar, wat kan ik doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Teveel haar, wat kan ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 15:44

Ik ben nu weer wat fanatieker aan het trainen en merk dat Anouar echt last heeft van z'n vacht. Als het echt vriest zoals vorige week gaat het redelijk, maar met dit weer merk ik dat hij veel sneller buiten adem is.
Hij is binnen 10 minuten helemaal doorweekt en na een kwartiertje druipt het zweet in straaltjes van z'n hoofd. Na het rijden moet ik heel lang wachten tot hij z'n deken weer op kan, ik wil hem niet nat onder z'n regendeken doen.

Wat kan ik nou doen? Hij verhaart nog helemaal niet, in tegenstelling tot m'n shet. Ik las in een ander topic dat scheren niet meer kan nu ivm de zomervacht. Is er niet iets anders te bedenken?
Over twee maanden heb ik m'n eerste wedstrijd, 50 km. Hij is dan nooit al genoeg haar kwijt.
Kan scheren echt niet meer? Dit is ook niks.

Monster_inc

Re: Teveel haar, wat kan ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:50

opzich zijn er nu best al wat paarden aan het verharen omdat de temperaturen weer wat omhoog zijn gegaan , vind het raar dat jou paard niet verhaart . ( ook niet een beetje dan ? ) dat is namelijk niet echt een gezond teken ,
ik zou eerst daar eens naar kijken .... want over twee maanden zou hij vast al wat meer vacht zijn verloren want echt vriezen gaat het niet meer , het zonnetje breekt steeds meer door !

anders kan je altijd overwegen om een bepaald patroon te scheren alleen op de plekken waar het echt nodig is zodat je niet je hele paard hoeft te scheren !

succes !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 15:55

Hij verhaart echt nog niet, geen enkel los haartje, ook niet op z'n hoofd (begint meestal op z'n bles) Hij is verder wel gezond, z'n vacht ziet er ook goed uit, glanst mooi enzo

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:07

ken nog een pony die ook zo snel zweet en nog niet aan het verharen is, die hoeft dan over 2 maanden geen 50 km te lopen maar tegen die tijd verhaard ie vast wel.
En misschien kun je eens lijnzaadolie gebruiken?
En anders zit er niets anders op dan scheren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:25

Het gaat me niet alleen om die wedstrijd. Maar zo kan ik niet lekker rijden.

Wat gebeurd er als ik toch scheer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:34

Mijn paard verhaart ook heel slecht, vandaar dat ik hem een maand terug helemaal heb geschoren.

Als je hem nu scheert komen de meeste paarden niet goed in hun zomervacht. Kun je niet alleen een streep scheren? Dan komt hij alleen daar raar in zijn zomervacht maar kan hij wel zijn warmte kwijt. Alleen langs zijn luchtpijp en desnoods nog een stukje over zijn borst?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:36

Zou dat helpen? Hij zweet namelijk niet alleen op z'n hals, maar over z'n hele lichaam. Zelfs z'n kont is nat

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:39

Je kan gewoon nog scheren wij scheren onze paarden het hele jaar door, en het is gewoon te doen hoor ze krijgen gewoon normale zomervacht trug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:47

Als hij echt overal zweet zou ik toch helemaal of in ieder geval een groot deel scheren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:51

je kunt hem zo scheren dat er een "normale"zomervacht over blijft Lachen. Als hij heel dik in zijn haar zit. Moet je wel iemand hebben die de messen bij het scheermachine kan verstellen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:21

Je kunt nog wel scheren. Omdat het nu wel een grote overstap is (het is al kouder) zou ik wel voor gedeeltelijk scheren gaan (bijvoorbeeld alleen een race-streep) Zo kan de rest van de vacht gewoon verharen, maar kan je paard toch de meeste hitte kwijt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:17

Je koelt met de Endurance toch ook voornamelijk de hals... Als je daar nou een flinke streep haar wegscheert, (aan de onderkant en dan en beetje doorscheren naar de boeg) dan kan hij al een hoop warmte kwijt. Dan is het met buitenstaan ook niet erg, i.v.m. de kou en regen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:21

Je kan wel scheren hoor. Ik heb vroeger mijn pony ook wel in de zomer geschoren. Gister heb ik mijn paard nog gedaan.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:29

mmmm ja, lastig.
Je zult voortaan keuzes moeten maken, en dat is niet altijd makkelijk.
Uit eerdere verhalen van jou begreep ik dat je jouw paard altijd buiten hebt?
Ja, topsport en een "met dikke vacht gehouden paard" gaan niet gemakkelijk samen.
Het is trouwens een fabeltje dat je nu niet meer zou kunnen scheren.
Mijn vriendin heeft een shetlander met de ziekte van Cushing (als ik dat zo schrijf) en scheert wanneer het nodig is het hele jaar door.
Haar paard verhaart niet meer natuurlijk (je kan haar pb sturen, ze zit op bokt met naam MaxMax) en zij moet dus altijd voor moeder natuur spelen.
Ik zie ook dat jij op 1 van je foto's in je profiel een zweetdeken op je paard hebt (rood fleece of zo) en daarop een regendeken.
Kijk hier mee uit hoor, als je paard nat is van het zweet en het kan niet weg door die regendeken komt het koud geworden zweet weer terug naar het warme paardenlijf.
Zón zweetdeken moet wel kunnen ventileren.
Lenneke, het zijn goed bedoelde adviezen hoor, geen kritiek.
Het is een lastig probleem ik heb zelf 2 shetlanders en een tinker, allen met dikke vachten dus ik weet hoe lastig het is.
Ik pas het werk aan in de winter, om problemen te voorkomen.
Dat is mijn keuze.
Wil je presteren met je paard...... ja dan zal je dus keuze's moeten maken en dat is lastig.
Veel succes en wijsheid gewenst.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:34

Mensen die ik ken scheren in maart nog! En ik heb de paarden gezien in de zomer. Zaten super in hun velletje!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:37

ik heb ook wel paarden geschoren in februari...als je maar wel zorgt voor en lekkere warme deken,kan het echt geen kwaad.. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:20

Janine_L: Ik doe nooit een deken op als hij nog nat is. Die zweetdeken zat eronder omdat ik een ongevoerde regendeken net te koud vond.

Ik ga waarschijnlijk alleen z'n hals scheren en dan eventueel een losse hals aan de deken (heb ik nog) Eerst leek het dekenmodel me wel wat. Maar omdat hij buiten staat en ook wel eens lekker gaat liggen vind ik wat haar op z'n buik ook wel prettig.
Misschien geen gezicht alleen z'n hals (en misshien schouders) geschoren, maar functionaliteit gaat bij mij voor mooi.
Even overleggen met degene die hem gaat scheren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:22

Monster_inc schreef:
opzich zijn er nu best al wat paarden aan het verharen omdat de temperaturen weer wat omhoog zijn gegaan , vind het raar dat jou paard niet verhaart . ( ook niet een beetje dan ? ) dat is namelijk niet echt een gezond teken ,
ik zou eerst daar eens naar kijken .... want over twee maanden zou hij vast al wat meer vacht zijn verloren want echt vriezen gaat het niet meer , het zonnetje breekt steeds meer door !

anders kan je altijd overwegen om een bepaald patroon te scheren alleen op de plekken waar het echt nodig is zodat je niet je hele paard hoeft te scheren !

succes !

Pardon? Nu al verharen? Volgens mij heb jij geen gezonde paarden, hier verhaart er nog geen een, of ze nu met of zonder deken staan(gelukkig niet).
En op het moment vriest het nog aardig snachts, een graad of 2/3, dan heeft ie die vacht wel nodig hoor. BTW: vorig jaar hadden we ook in maart nog een halve meter sneeuw.

Als je van 't haar af wilt moet je hem gewoon scheren of wachten tot hij gaat verharen dus over een maand of 2.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:24

Ik ken het probleem.Mijn merrie heeft een ontzettend dikke vacht niet normaal meer.En zweten,zweten en nog eens zweten.Soms staat ze zelfs al nat op stal onder een dunne deken.Maar ja a.s zaterdag word ze toch geschoren omdat ik geen keus heb.Als ze geschoren is krijgt ze het wat makkelijker met ademen etc.Bij ons op stal zijn meerdere mensen die hun pony het hele jaar door scheren en ik heb nooit gehoord dat dit problemen geeft.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:30

hoi lenneke,

Kijk eens op www.whoa.nl en dan onder de kop algemeen>verzorging>scheren. Daar staan alle modellen op. Ik heb zelf een laag streepmodel bij mijn ijslander geschoren omdat ik hetzelfde probleem had als jij. In het begin nadat ik dat gedaan had, heb ik hem met kouw weer een regendeken omgedaan. Hij heeft het nooit koud. Ik zou jou dit aanraden.
Meteen de dag na het scheren zweette hij veel minder. Echt heel effectief! (maar toch niet echt mooi, dat dan weer niet:-( )
Succes ermee!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:33

anneliesdj schreef:
Pardon? Nu al verharen? Volgens mij heb jij geen gezonde paarden, hier verhaart er nog geen een, of ze nu met of zonder deken staan(gelukkig niet).
En op het moment vriest het nog aardig snachts, een graad of 2/3, dan heeft ie die vacht wel nodig hoor. BTW: vorig jaar hadden we ook in maart nog een halve meter sneeuw.

Als je van 't haar af wilt moet je hem gewoon scheren of wachten tot hij gaat verharen dus over een maand of 2.

Dussss, bij ons op stal zijn volgens jou bijna alle paarden niet gezond?!
De een nog ongezonder als de ander Clown
De hele natuur is van slag, dus waarom is t raar dat paarden nu al verharen? Verward Ze gaan sowieso al vanaf de zonnewende een begin maken met hun zomervacht. Dat is eind december....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:35

M'n shet verhaart als een gek, Anouar helemaal niet. Misschien wel omdat hij tot half december zonder deken heeft gestaan en daarna ineens met. Ik heb z'n vacht denk ik een beetje van slag gemaakt. Maar dat was even niet anders.
Volgend jaar pak ik hem weer gewoon vanaf het begin van de winter goed in Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:39

het heeft er niets mee te maken of het paard nouw gezond is of niet,, paarden die ik rij/verzorg zijn ook al als een gek aan eht verharen..!
ze hebben ook een flinke winter vacht.. en ik rijdt ze ook gewoon.. af en toe tussen door even stappen en dan gewoon weer verder..!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:52

Ik denk dat je op dit moment nog prima kunt scheren. Van sommige enduranceruiters met 'sobere rassen' weet ik dat zij het ook doen als het zo uitkomt, en ik heb nog nooit gehoord dat een paard dan slecht in zijn zomervacht komt te zitten.

Zelf heb ik Ret in oktober geschoren voor de wedstrijd in Wanroij. Alleen op hals, borst en schouders, zodat hij daar zijn warmte wat beter kwijt kon. Ik had hem jaren niet geschoren omdat hij gewoon niet zo'n dikke vacht krijgt, maar het viel me deze winter op dat hij veel minder nat werd, ook toen de temperaturen vrij hoog waren. Een prettige bijkomstigheid, dus misschien doe ik het komend najaar weer zo.

Op dit voorbeeld zie je hoe hij geschoren is, misschien is het ook iets voor Anouar? http://www.kiwivogeltje.nl/plaatjes/pro ... G_0273.JPG

Ret heeft overigens een halve hals aan zijn deken zitten (dus geen hele) en ik heb niet het idee dat hij het op frissere dagen koud heeft aan het onbedekte deel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:44

Needje schreef:
anneliesdj schreef:

Dussss, bij ons op stal zijn volgens jou bijna alle paarden niet gezond?!
De een nog ongezonder als de ander Clown
De hele natuur is van slag, dus waarom is t raar dat paarden nu al verharen? Verward Ze gaan sowieso al vanaf de zonnewende een begin maken met hun zomervacht. Dat is eind december....

En toch is het heel normaal als het in februari nog vriest of sneeuwt, ik ben er wel blij mee dat ze hier nog niet haren, dan moesten ze ineens alleemaal een extra deken op.
Misschien heb jij ze te dik in de dekens staan waardoor ze nu al haren, heb ik ook weleens meegemaakt...