Deken voor enter, welke maat, welke is het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Deken voor enter, welke maat, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 21:52

Het was helemaal niet het plan om dit jaar een deken over onze enter te gooien zodat hij weerstand leert opbouwen en hij (samen met zijn pleegmama) toch met dit koude weer 18-20 uur per dag binnenstaan.

Maar aangezien hij nu nog steeds niet tot nouwelijks een wintervacht heeft zijn we er toch over aan het na denken om er zo snel mogelijk een winterdeken voor hem aan te schaffen.

Alleen heb ik hier wat vragen over bijvoorbeeld de maat, hoeveel grams kan ik het beste doen en eentje die niet al te duur is aangezien hij nog moet groeien en het er dus waarschijnlijk eentje is die maar 1 jaar word gebruikt.

Hij is heel erg smal gebouwd (nrps met hoog bloed niet dat dat wat uitmaakt maar dan heb je een idee van zijn bouw) Hij is nu ongeveer 2-3 cm kleiner dan zijn pleegmama wat hem ongeveer 1.40 maakt en heeft hij een vrij korte rug.

Naar watvoor soort deken moet ik kijken, maat enz?

Uppojono

Re: Deken voor enter, welke maat, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:56

Ik vind het geen goed idee om een enter een deken op te doen.. Idd wat je zelf als zegt, moet weerstand op bouwen.. Bovendien is het een heel zachte winter tot nu toe, dus niet zo heel gek, dat die geen dikke wintervacht heeft.. Als die echt zou rillen, dan kun je het alsnog overwegen, maar is natuurlijk je eigen beslissing..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:58

Waarom een deken opgooien, hij gaat vanzelf wel vacht aanmaken als hij het koud zou krijgen. Hij hoeft toch niet te werken, dus hij past zichzelf wel aan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 21:59

Uppojono schreef:
Ik vind het geen goed idee om een enter een deken op te doen.. Idd wat je zelf als zegt, moet weerstand op bouwen.. Als die echt zou rillen, dan kun je het alsnog overwegen, maar is natuurlijk je eigen beslissing..

Ja het feit is alleen dat hij echt gewoon nouwelijks vacht heeft, zelfs minder dan de zomervacht van zijn pleegmama.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:00

Waarschijnlijk heeft jou enter het warm genoeg met deze vacht.
Zo gauw hij het koud krijgt word zijn/haar vacht vanzelf dikker.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:01

Jobbeltje schreef:
Waarom een deken opgooien, hij gaat vanzelf wel vacht aanmaken als hij het koud zou krijgen. Hij hoeft toch niet te werken, dus hij past zichzelf wel aan.

omdat hij vorig jaar ook geen wintervacht had (toen was het geloof ik nog veel kouder dan nu) en toen hij gebracht werd (we hebben hem met ongeveer 5 maanden gekocht) was hij nog eens stikverkouden ook vandaar.
De fokker zei dat zijn moeder hetzelfde probleem had de eerste 3 jaar van haar leven maar weet niet hoeverre ik dit moet geloven.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:08

Als je hem nu al gaat helpen met dekens ed krijgt hij geen kans om zelf een goed afweersysteem op te bouwen.
Snap ook wel dat je je zorgen maakt hoor!maar ze moeten dit stadium zoveel mogelijk op eigen houtje doorlopen en ze alle ´kinderziektes´laten doomaken.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:10

Citaat:
omdat hij vorig jaar ook geen wintervacht had (toen was het geloof ik nog veel kouder dan nu) en toen hij gebracht werd (we hebben hem met ongeveer 5 maanden gekocht) was hij nog eens stikverkouden ook vandaar.

een paard wordt niet verkouden van kou maar van een virus.

OT ik vind eigenlijk dat je een paard voor zolang je er niets mee doet dekenvrij moet houden, het heeft zowieso geen functie en het is niet verkeerd om het eigen lichaam aan de slag te laten gaan met kou

Je paard heeft geen wintervacht omdat hij het waarschijnlijk nog niet koud genoeg heeft, pas als hij idd staat te rillen zou ik er over gaan nadenken.

gewoon genoeg ruwvoer geven, zo houdt hij zichzelf wel warm hoor

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:17

juksz schreef:
Als je hem nu al gaat helpen met dekens ed krijgt hij geen kans om zelf een goed afweersysteem op te bouwen.
Snap ook wel dat je je zorgen maakt hoor!maar ze moeten dit stadium zoveel mogelijk op eigen houtje doorlopen en ze alle ´kinderziektes´laten doomaken.

Ohja voordat ik het vergeet, we hebben hem een tijd in de opfok gehad waar hij z'n 2 maanden geleden doodziek van terug gekomen wat niet overdreven is aangezien hij een acute leverontsteking, darmproblemen, een tijdelijke (wat toen nog niet zeker was) verlamming en een aadig hoopje bloedwormen had waar hij nu redelijk van hersteld is maar toch niet helemaal nog. Ik weet niet of het dan zo slim is om het hem alleen te laten doen in de winter straks kan zijn afweer het niet aan en word hij alsnog ziek of verkouden en krijgt hij een terugval misschien komt zijn dunne vacht ook wel daardoor.

Over verkouden worden door een virus, Een paard kan ook verkouden worden als ze/hij nat is en het vocht niet goed wegkomt (heeft een DA ooit tegen me gezegt)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:19

Het ene paard krijgt nu eenmaal meer haar dan het andere paard. Mijn enter heeft ook maar weinig haar. Als ze het koud krijgt maakt ze vanzelf meer winterhaar aan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:20

Citaat:
Over verkouden worden door een virus, Een paard kan ook verkouden worden als ze/hij nat is en het vocht niet goed wegkomt (heeft een DA ooit tegen me gezegt)

Nat en koud worden is zeker niet bevroderlijk nee, maar verkouden wordt je echt alleen van een virus. Net als bij mensen.

Wel is het zo dat als je erg koud bent je sneller vatbaarden wordt voor het toeslaan van zo'n virus, maar dan moet je het virus wel al te pakken hebben.

Geloof me tis net zo'n fabel als men zegt dat je van korte rokjes in de winter blaasontsteking krijgt Lachen

Citaat:
Ohja voordat ik het vergeet, we hebben hem een tijd in de opfok gehad waar hij z'n 2 maanden geleden doodziek van terug gekomen wat niet overdreven is aangezien hij een acute leverontsteking, darmproblemen, een tijdelijke (wat toen nog niet zeker was) verlamming en een aadig hoopje bloedwormen had waar hij nu redelijk van hersteld is maar toch niet helemaal nog. Ik weet niet of het dan zo slim is om het hem alleen te laten doen in de winter

Zoals ik al zei, goed voeren, vooral veel ruwvoer, dat is het straalkacheltje voor je paard

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:47

Ik zou 'm ook geen deken op doen, wel zou ik 'm langer naar buiten doen. Buiten lopen en vrije beweging doet meer goed voor zijn gezondheid dan een deken opdoen.
En zorg idd voor voldoende ruwvoer, paarden houden zich warm met de warmte die vrijkomt bij het verteren van ruwvoer.

Daarnaast ligt de comforttemperatuur van een paard tussen de ong.-5 en +15 graden celcius. Juist bij die temperaturen wil jij dus je paardje een deken opgooien, terwijl die het juist lekker vinden nu.

En de mankementen die je paardje had toen hij weer naar huis kwam komen niet van kou, eerder door slechte verzorging.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:50

Ben het met de voorgaande reacties eens: geen deken op en zoveel mogelijk lekker naar buiten, de frisse lucht in.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:38

Lekker het land op, een dunne vacht betekent geen kou, volbloedjes enzo krijgen ook geen berenvachtje. Gewoon geen deken is beter. Hiermee breek je de weerstand van je paardje al van zijn eerste jaar af. Nee deken laat je beter zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:42

Geen deken...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:57

Volgensmij wordt er niet gevraagd OF ze een deken op moet gooien, maar WAT VOOR SOORT deken ze op moet gooien. Verward
Ik vind het ook niets dat iemand een enter een deken opgooit, maar dat is toch echt haar keuze.

Dus om antwoord te geven op je vraag: Kijk even aan de hand van zijn stokmaat naar de maat van de deken, en neem 'm anders 1 maatje kleiner omdat hij zo tenger is. Misschien kun je het zo regelen dat je het mag passen en evt. ruilen?

Ik zou een niet al te dikke deken nemen als ik jou was, in ieder geval 1 die waterdicht is en misschien licht gevoerd?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:22

Bedankt voor jullie posts, het was ook niet mijn idee om het te doen maar de DA kwam er zelf mee (had er ge-emailt wat ik het beste kon doen).

Het is niet alleen dat hij weinig vacht heeft, hij heeft ook last van regenschurft gelukkig wel heel licht waardoor hij er niet veel last van heeft alleen als het heel erg stormt.

Ze staan vrij weinig buiten idd maar dat is vooral omdat het snel donker is en er veel junkies rondlopen in het gebied rondom onze wei (ze slapen er zelfs soms) en dan hebben we ook liever niet dat ze buiten staan in het donker.

edit over de regenschurft (wat verduidelijkt)
Laatst bijgewerkt door Equidea op 28-12-06 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:23

Ja als het dan toch absoluut moet een 165 ofzo? Regendeken lijkt mij dan het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:34

HAR --> SV.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:47

mmm lastig.. maten zijn zo moeilijke als ze nog zoveel groeien.. er zijn eigenlijk geen dekens op maat.. misschien moet je naar een goede paardenzaak gaan en advies vragen.. anders een deken vernaaien als je geen goede maat kunt krijgen?!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:15

of je een deken opdoet moet je zelf weten maar heeft die pleegmamma niet een oude deken over die hij dan tijdelijk opkan?

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:17

Roxx schreef:
Ben het met de voorgaande reacties eens: geen deken op en zoveel mogelijk lekker naar buiten, de frisse lucht in.

Idd

Groetjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:32

Dan zou je moeten passen, ik denk ook een deken van 165 ofzo.
Dan zou ik een licht gevoerde deken nemen, geen hele dikke. Wel een 100 % waterdichte.
Rambo of Bucas ofzo. Harry horse heeft ook wel fijne waterdichte dekens in alle soorten diktes.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:28

Ik zou wel een dkeen opdoen dan, dit had ik met mijn pony ook, die is flink ziek geworden (1,5 jaar) fixe longontsteking en overleden..

ik zou midden borst meten tot einde kont, en dan een paar cm erbij dat hij iets ruim zit, en 100 a 150 grams.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:56

cissy schreef:
of je een deken opdoet moet je zelf weten maar heeft die pleegmamma niet een oude deken over die hij dan tijdelijk opkan?

Zal eens haar regendeken passen die is maat 155.

de winterdeken van 165 van haar kan ze zelf in zwemmen dus 165 lijkt me niet echt slim.