na sedering nog niet kunnen scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oensan

na sedering nog niet kunnen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:19

Wie heeft hier meer ervaring mee. Ik wilde mijn paard gaan scheren, een vierjarige ruin, heel braaf in de omgang maar met scheren merkte ik dat hij in paniek raakte. Het scheerapp. aanzetten geen probleem, maar eenmaal op zijn velletje ging hij stuiteren. Ik hem gesedeerd met sedalin, werd suffig, maar scheren ho maar en hij ging over de rooie. Volgende dag tranquigel, zelfde verhaal, suf, maar stuiteren met scheren. Nu moet de veearts morgen komen om hem plat te spuiten, want er zit nu een geschoren stuk op zijn schouder. Iemand hier ook ervaring mee? Helaas moet ik hem wel scheren, want na arbeid is hij na 6 uur nog nat vh zweet.

marloezzke

Re: na sedering nog niet kunnen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:33

ik ken het probleem,

het probleem met spuiten is dat je paard als het ware in slaap valt, maar wanneer hij verhoogde adrenaline door zijn lijf gaat door stress/angst wordt het als het ware wakker.
hij breekt er als het ware doorheen.

mijn paard is er ook niet erg gevoelig voor en hadden we gelukkig al een spuit van de DA achter de hand.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:24

spuiten door de DA werkt super, maar hou er wel rekening mee dat het ongeveer net zo snel is uitgewerkt als het inwerkt! de spuit van de DA is ongeveer een uur werkzaam, ik zou dus eerst de benen en het hoofd scheren, dan ben je daar al vanaf en dan een praam erbij om het lijf af te maken. tegen de tijd dat je de benen en het hoofd eruit hebt is hij ook wel gewend aan het apparaat, het geluid en het gekriebel

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:42

Hey hey
als je paard eenmaal echt in de stress is heeft sederen eigenlijk geen zin meer; bij sommige wel maar de meeste breken er dan doorheen. Dus volgende keer ruim sederen en een half uur met rust laten voor je hem uit zijn box haalt en het scheerapparaat aan zet. Als de da komt zou ik inderdaad eerst de benen en het hoofd doen dat zijn de lastigste stukken en de gevaarlijkste voor jou. Het ligt eraan wat de dierenarts spuit en hoe gestresd hij word gem. duurt het 5min voor het ingewerkt is (je paard echt met rust laten niets zeggen niet aanraken tot ie echt suf is) en in de meeste gevallen is het binnen een half uur uitgewerkt (door scheren dus); ze lijken dan nog suf maar kunnen dan al flink raak slaan.

greetz

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:35

hij is inmiddels geschoren, maar ondanks de verdoving, toen deze goed was aangeslagen en hij met zijn hoofd bijna op de grond lag ging ie toch hyperen toen het scheerapp. aanging en na 20 minuten was deze uitgewerkt, ala 50 euro en we hadden toen nog maar een kwart gedaan. Toen maar een praam erop en toen ging het eigenlijk best goed. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties en de volgende keer proberen we het meteen maar met alleen een praam, want dat ging nu ook best goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:33

Met sedatie die je los kunt kopen zoals sedalin, sedasan,en tranquigel kunnen paarden er doorheen komen. Dat is soms maar goed ook ( sommige mensen zijn nu eenmaal niet echt handig hiermee)

Verder duurt het echt langer dan je denkt voordat het werkt, helemaal de tranquigel duurt erg lang ( soms bijna een uur).
Verder moet je al sedatie geven voordat je begint anders werkt het veel minder. een paard wat al stress heeft kan er snel doorheen komen.

Lasatst het paard van Cheveyo hier geschoren, ingespoten door de DA, na 10 minuutjes apparaat aan en nog steeds reageren, maar door het aan te laten naast hem zakte hij weer weg. Hij was zo suf dat hij bijna omviel.
Eerst het hoofd en hals gedaan, daarna zijn lijf.
Sedatie was voor een uur maar na 40 minuutjes werd hij alweer wakker. De benen zitten er nog in, alleen zijn lijf is kaal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:40

Dan vraag ik me af of het dan wel de moeite waard is om je paard te scheren als je hem moet sederen. Alleen maar omdat het dan makkelijker is na het rijden????? Zodat je niet eerst een zweetdeken ed moet gebruiken. Ga je je paard dan onnodig stress veroorzaken? Vind het dan eigenlijk belachelijk om te gaan scheren als je je paard er zoveel mee belast.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:27

indianlady: belachelijk jouw reactie. Krijg eerst je feiten op een rijtje voordat je dit soort domme onzinnige reacties plaatst! Mijn paard staat uren na te zweten, als ik een half uurtje rij sochtends, na 20 min.(lees jong paard en dus vooral basis) uitgestapt te zijn, een uur onder het solarium, onder een zweetdeken en dan om s'middags 16.00 uur nog nat te zijn. Wat denk je dan zelf, dat 2 uurtjes omgemak van het scheren opweegt tegen een uiteindelijk ziek paard vanwege het zweten???????????????????????????? Normaals krijg je feiten eerst op een rij voordat je zo dom reageert! Ik weet niet hoe jij leeft, maar ik kan niet de hele dag op stal rondhangen, heb ook nog een gezin, dus............ en voor jouw info vorig jaar was het niet nodig, had een dun velletje en hoefde hij ook nog niet te werken!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:22

Ik heb ook zo'n pony.
Door het sederen gaat hij gewoon heen en ik wil hiervoor geen DA inschakelen. Ik scheer hem gewoon zelf omdat hij mij het beste kent. Ik zet hem in zijn box en zet hem daar goed vast. Dan eerst 'scheren' zonder dat hij aanstaat. En daarna scheerapparaat aan en opnieuw proberen. Veel aaien en zingen, slecht gedrag (bokken, slaan, steigeren) negeren. Op een gegeven moment geeft hij zich dan over (kwestie van een hoop geduld) en dan lukt het wel, maar moet ik erg voorzichtig blijven. Zijn hoofd en benen scheer ik dan ook niet.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 09:02

uiteindelijk na een half uur met de praam, kon idd de praam er gewoon af en wilde hij nog weleens wegdraaien maar verder ging het na verloop van tijd best goed. Een volgende keer ga ik het dus ook zonder sedatie doen en ff doorzetten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:12

Oensan, je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen. Iedereen denkt niet hetzelfde. Als jij je paard wilt scheren moet jij dat weten. Ik vind het zielig dat het beessie gesedeerd moet worden daarvoor, maar das mijn mening. Als het zo voor jou werkt, dan is dat toch prima. Ik hang niet de hele dag op stal, heb ook een leven daarnaast, maar ik gooi een zweetdeken op en een paar uur later haal ik hem er weer af. Dit werkt voor mij uitstekend. Ik ben blij dat het scheren goed is gegaan.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:17

Citaat:
indianlady: belachelijk jouw reactie. Krijg eerst je feiten op een rijtje voordat je dit soort domme onzinnige reacties plaatst! Mijn paard staat uren na te zweten, als ik een half uurtje rij sochtends, na 20 min.(lees jong paard en dus vooral basis) uitgestapt te zijn, een uur onder het solarium, onder een zweetdeken en dan om s'middags 16.00 uur nog nat te zijn. Wat denk je dan zelf, dat 2 uurtjes omgemak van het scheren opweegt tegen een uiteindelijk ziek paard vanwege het zweten???????????????????????????? Normaals krijg je feiten eerst op een rij voordat je zo dom reageert! Ik weet niet hoe jij leeft, maar ik kan niet de hele dag op stal rondhangen, heb ook nog een gezin, dus............ en voor jouw info vorig jaar was het niet nodig, had een dun velletje en hoefde hij ook nog niet te werken!

Woow je kan ook overdrijven met je reactie..

Dit is gewoon puur aanvallen & afzijken Verward

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:53

IndianLady schreef:
Oensan, je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen. Iedereen denkt niet hetzelfde. Als jij je paard wilt scheren moet jij dat weten. Ik vind het zielig dat het beessie gesedeerd moet worden daarvoor, maar das mijn mening. Als het zo voor jou werkt, dan is dat toch prima. Ik hang niet de hele dag op stal, heb ook een leven daarnaast, maar ik gooi een zweetdeken op en een paar uur later haal ik hem er weer af. Dit werkt voor mij uitstekend. Ik ben blij dat het scheren goed is gegaan.

Wat is daar dan precies zielig aan volgens jou? Beter als een hoop stress en gevaarlijke situaties voor mens én dier toch? Mijn ervaring is dat paarden juist doordat ze deze dingen maar "half" meemaken de volgende keer makkelijker zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:02

Moeilijk om uit te leggen, het is meer een gevoel. Ik vind niet dat je je paard moet sederen omdat het jou beter uitkomt met een geschoren paard. Blijkbaar wordt het paard panisch als je een scheerapparaat op zn huid houdt.
Dat is hetzelfde als je je paard voor een situatie zet waar het angstig van is. Je kan je paard niet dwingen en op deze manier dwing je hem om rustig te blijven zodat jij kan scheren.
Je dwingt mensen toch ook niet dingen op waar ze bang voor zijn.

(rustig maar ik val je niet aan TS-er)

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:54

Bij mijn pony was/is dit ook het geval.
Het feest is dus ook niet door gegaan helaas Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:16

Mijne is dus ingespoten door de DA en Elcamino heeft hem geschoren. Mocht het op een andere manier kunnen dan had ik dat zeker weten gedaan. Echter had er dan minimaal 1 van ons niet levend vanaf gekomen. Na een paar uur is dat gevoel weer weg en is er niks meer aan de hand. Sederen was geen optie geweest want daar komt hij door heen, het is nou eenmaal een lekkere aparte Knipoog. De paar uurtjes even rottig voelen zijn zo over maar die wintervacht daar zitten we de hele winter mee. Heb ook niet de tijd om veel met dekens te wisselen naast mijn drukke baan en leven. Daarnaast staat hij anders te zweten in zijn stal ook als we niet gewerkt hebben. Ben niet blij met het verdoven begrijp me niet verkeerd, had er behoorlijk buikpijn van maar achteraf ben ik blij dat we dit zo hebben kunnen doen, alles i.o.m. DA.

Idd zijn lijf, hals en hoofd zijn geschoren, zijn benen zitten er nog in maar het is dan ook een tink dus die sokken blijven er lekker aan. Met die 40 minuten heeft ze het net gered en ik ben heel blij dat we het allemaal heel positief hebben kunnen laten verlopen voor hem, ook al was hij ingespoten. Heel heel misschien dat dat het voor hem makkelijker maakt de volgende keer.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:49

Indian Lady: Ik weet niet welke verdoving jullie gebruiken of welke je anders hebt meegemaakt maar normaal is er van dwang geen sprake hoor. Het is niet zoals dat je hem helemaal vastbind ofzo, ze worden gewoon suf, een soort narcose. Ze kunnen ook gewoon bewegen enzo dus ze maken het hele gebeuren enkel maar "half" mee. het is een soort "roesje". Ik vind dit dus niet zielig. I.m.o is het veel zieliger om je paard een hele winter lang zeiknat weg te moeten zetten. En als zedan na uren eindelijk droog zijn zitten ze nog onder die vieze plakkerige zweetresten want wassen is vaak geen optie met dat weer.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:09

Citaat:
Moeilijk om uit te leggen, het is meer een gevoel. Ik vind niet dat je je paard moet sederen omdat het jou beter uitkomt met een geschoren paard. Blijkbaar wordt het paard panisch als je een scheerapparaat op zn huid houdt.
Dat is hetzelfde als je je paard voor een situatie zet waar het angstig van is. Je kan je paard niet dwingen en op deze manier dwing je hem om rustig te blijven zodat jij kan scheren.
Je dwingt mensen toch ook niet dingen op waar ze bang voor zijn.

sederen kan vaak helpen om een beter vertrouwen op te bouwen. 9 van de 10 paarden gaan over de zeik met scheren, puur omdat ze het niet kennen. sederen bespaart stress en eventueel gevaar, een paard leert op deze manier dat hij nergens bang voor hoeft te zijn en krijgt zijn vertrouwen weer terug.
ik heb een paard wat onmogelijk te bekappen was, eerst gewoon (gevaar voor eigen leven), toen met sedering (brak hij meestal doorheen), toen met paragnost erbij (had niet voldoende resultaat), toen door verdoving van DA, daarna weer gewoon sederen. en ja na 5 jaar kan hij eindelijk fatsoenlijk zonder iets bekapt worden! hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen, zonder waren er waarschijnlijk ongelukken gebeurt!
het kan in sommige gevallen gewoon weg veiliger zijn om dit soort middelen te gebruiken, we praten hier over paarden die onverwacht kunnen reageren, paarden moeten leren en moeten je gaan vertrouwen, stressvolle situaties helpen hier niet echt bij!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:13

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt als Oensan en heb er een gekneusd been aan overgehouden. Hij was helemaal geschoren met zo'n tranquipasta en brak er opeens doorheen toen ik met zijn benen bezig was. Iemand anders moet het nu voor me afmaken met een DA-verdoving (ik durf zelf niet meer zo). Gelukkig gaat het alleen nog om 2 1/2 been dat nog moet. Ik denk erover volgend jaar maar niet meer te scheren, wat een drama....

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:48

Mijn vorige pony was bang voor de hoefsmid ze heeft de hoefsmid die we toen hadden heel wat blauw plekken bezorgt. De hoefsmid was een beetje ongeduldig en werd opbegeven moment boos en gestresst. Het heeft uiteindelijk niets geholpen om haar te "dwingen" je kan beter rustig laten wennen tot ze t zelf niet meer eng vinden dat je paard gaan sederen.

Ik las dat nog iemand dit heeft mee gemaakt met de hoefsmid en dan staat er
Citaat:
hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen

Hoera? Hoera ik heb mn paard gedwongen om te laten wennen aan de hoefsmid nja, laten wennen dat nog niet eens.

Bij mijn pony heeft het ook heel erg lang geduurd voordat ze weer naar de hoefsmid durfde maar wij hebben haar op de (vind ik zelf) betere manier laten wennen door rustig te blijven kalm te blijven niet te gaan slaan niet boos te worden en het steeds weer blijven proberen. Zo went je paard op een goede manier aan scheren, beslaan of bekappen. Een scheerapparaat is voor een paard niet iets natuurlijks net als een zadel bij een veulen. Je gaat een veulen toch ook niet sederen als je voor het eerst een zadel op zn rug legt en hij niet "rustig" blijft?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:53

Oreo schreef:
Indian Lady: Ik weet niet welke verdoving jullie gebruiken of welke je anders hebt meegemaakt maar normaal is er van dwang geen sprake hoor. Het is niet zoals dat je hem helemaal vastbind ofzo, ze worden gewoon suf, een soort narcose. Ze kunnen ook gewoon bewegen enzo dus ze maken het hele gebeuren enkel maar "half" mee. het is een soort "roesje". Ik vind dit dus niet zielig. I.m.o is het veel zieliger om je paard een hele winter lang zeiknat weg te moeten zetten. En als zedan na uren eindelijk droog zijn zitten ze nog onder die vieze plakkerige zweetresten want wassen is vaak geen optie met dat weer.

Helemaal mee eens! Daar komt ook nog eens bij dat sederen niet alleen voor het paard is maar ook voor je eigen veiligheid.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:01

Citaat:
Mijn vorige pony was bang voor de hoefsmid ze heeft de hoefsmid die we toen hadden heel wat blauw plekken bezorgt. De hoefsmid was een beetje ongeduldig en werd opbegeven moment boos en gestresst. Het heeft uiteindelijk niets geholpen om haar te "dwingen" je kan beter rustig laten wennen tot ze t zelf niet meer eng vinden dat je paard gaan sederen.

Ik las dat nog iemand dit heeft mee gemaakt met de hoefsmid en dan staat er

Quote:

hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen

Hoera? Hoera ik heb mn paard gedwongen om te laten wennen aan de hoefsmid nja, laten wennen dat nog niet eens.

Bij mijn pony heeft het ook heel erg lang geduurd voordat ze weer naar de hoefsmid durfde maar wij hebben haar op de (vind ik zelf) betere manier laten wennen door rustig te blijven kalm te blijven niet te gaan slaan niet boos te worden en het steeds weer blijven proberen. Zo went je paard op een goede manier aan scheren, beslaan of bekappen. Een scheerapparaat is voor een paard niet iets natuurlijks net als een zadel bij een veulen. Je gaat een veulen toch ook niet sederen als je voor het eerst een zadel op zn rug legt en hij niet "rustig" blijft?

als je mij stuk goed hebt gelezen had je ook gezien hoelang ik er al mee bezig was en wat ik allemaal heb geprobeerd.
mijn paard was echt extreem, waarom waarschijnlijk door een gebeurtenis voor dat ik hem had.
er was echt gevaar voor eigen leven en een paard moet nou eenmaal naar de hoefsmid, daarnaast vond ik dat hij dit moest leren.
de sedatie heeft ons goed geholpen, mij smid was ooit uren met hem bezig dus zeg niets over geduld hebben en geweld gebruiken en dwang.
geen stress is voor het paard prettiger als heel veel stress en ja het helpt bij het opbouwen van goed vertrouwen, waarom omdat het een stuk rustig verloopt en het paard zo leert dat er niets in om bang voor te zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:30

Er bestaan paarden waarbij je gewoon niet anders kunt op dat moment. Als het zonder kon dan had ik het zeker wel zonder laten doen ook, maar dat heb ik al eerder gezegd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:03

ik snap de ophef over het sederen niet............ beter een eerste goede ervaring met sederen dan een eerste kl o te ervaring zonder..........

maargoed, zal aan mij liggen

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 07:15

Het is niet de bedoeling om iemand aan te vallen en af te zeiken, maar als mijn eerste post goed was gelezen dan had je kunnen zien dat ik hem moest scheren omdat hij na een dag nog zeiknat was. Daarbuiten werk ik en heb ik kinderen en kan dus niet continue heen en weer. Ik heb gisteren nog een gedeelte van zijn benen geschoren, dat hadden we gemist, en zonder sedatie omdat hij er nu blijkbaar aan gewend is. Leuk vinden doet hij het niet, maar in ieder geval overleef ik het nu en is hij lekker snel droog en staat ie weer happy op stal. Mijn ervaring is idd ook met sederen is de stress minder en raken ze er relaxed aan gewend en is het in mijn geval niet meer nodig om hem te sederen!