Help... Half geschoren paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Help... Half geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:57

Hallo allemaal!

Een beetje vreemde titel denk je zeker. Nou het is echt waar. Ik had op de planning staan om vanmiddag mijn paard te scheren. Mijn vader had het verdovende pasta Tranquigel gehaald bij de veearts. Ik heb hem dat gegeven, een uur gewacht en ben begonnen met scheren. Helemaal niks aan de hand, hij was echt super braaf. Wel een beetje kietelig op de kont maar hij vond het op een duur zelfs zo lekker dat ie mn vader begon terug te kriebelen met zn mond.
Ik ben rechts begonnen. Eerst de zijkant van de buik, zadelplekje laten zitten, zo naar de flank, de kont en het bovenbeen. Het onderbeen vond ie niet zo prettig dus die heb ik eerst zo gelaten. Ben weer verder gegaan met de buik, een beetje bijwerken, want zag er niet netjes uit. Na een minuut in één keer zonder aanleiding BAM!!! Ik lig in de hoek van de stal en kom niet meer omhoog zo'n pijn in mn been. Mijn vader heeft me binnen op de bank gezet en na een minuutje voel ik al bijna geen pijn meer, alleen heel erg in mn vinger en mn knie voelt niet zo fijn aan. Ik weer naar stal gegaan om verder te gaan. Heb de scheermachine aangezet en even gewacht met scheren. Naar twee banen scheren (ik naast zn schouder) BAM! Nu op mn andere been, een gerichte trap met het achterbeen. Ik weer naar binnen gestrompeld. Nu trok de pijn niet weg. Ik heb de hoop opgegeven. Die ogen van dat paard zeiden me genoeg.
Maar goed, nu heb ik een (nog niet eens helemaal) half geschoren paard op stal staan. De hals en schouder zitten nog in het haar en er zit een hele lelijke overgang in. De andere kant zit nog helemaal in het haar.
Nu was mijn idee om het woensdag nog een keer te proberen met een dubbele dosis Tranquigel, maar goed mocht dit helpen, ik durf niet meer te scheren. Ik vertrouw hem niet meer. Dat been schoot zo snel naar opzij, dat mn vader die gewoon toe keek, het niet eens zag gebeuren.

Ik heb vrijdag een wedstrijd. Ik zit nu met een zwaar gekneusd linkerbovenbeen, verdraaide rechterknie en een zwaargekneusde wijsvinger, dus de vraag is of ik er wel heen kan.
Wie weet wat ik kan doen, want ik wil eigenlijk niet met een half lelijk geschoren paard heen.

groetjes Helma

Lientje

Re: Help... Half geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:07

Ik zou je paard laten inspuiten met een verdoving door de dierenarts, lijkt me vele veiliger.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:29

Ik zal eens met hem overleggen, want ik durf het echt niet meer. Ik heb ervaren hoeveel kracht en snelheid zo'n achterbeen heeft Haha!

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:05

Je kan ook 1 been omhoog houden ondertussen je het ander scheert, als hij dan stampt valt hij om dus niet zo handig om te stampen naar je.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:14

hmm, ja dat ik volgens mij het gevaarlijke van een verdoving dat je zo'n reactie niet verwacht omdat hij zo rustig staat. Idd dat van dat beentje vast houden klinkt wel goed. Misschien is het handig te dierenarts even te bellen, misschien heeft die een verstandig advies. succes ermee!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:25

Dat deed die van mij ook, die Tranquigel was min of meer uitgewerkt. Volgende dag nog een spuit gegeven en afgemaakt zonder problemen. Mijn idee was bij de eerste keer, dat ze toch nog niet helemaal uit die verdoving was ofzo maar wel enorm geirriteerd werd. Door die verdoving zag je het net als wat PolosportJ zegt, niet aankomen.

In elk geval beterschap en succes ermee!

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:33

ik zag op de site van de leverancier van Tranguigel, dat je voor een milde en een zware sedatie kan kiezen.....als je nu een milde hebt gedaan, kan je evt kiezen voor een zwaardere.
Wel typisch dat hij je zo raakte; dat wil nog wel eens gebeuren met Domosedan, Rompun ed (zit allemaal zelfde soort stof in). Dan slaan ze uit op niet-pijnlijke stimuli (zoals een aanraking) en vaak nog raak ook.
Succes iig met scheren en met je wedstrijd!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:07

Ik heb even met de DA gebabbeld. Die zei probeer het eerst eens met tranquigel en een praam. Ik ga hem dan ook kluisteren, denk ik. Het been vast houden zie ik niet zitten, dan zie hem helemaal niet meer aankomen en zo'n paard is sterker dan ik ben. Als het weer niet zou lukken zou de DA hem verdoven. Zover dat ie nog wel kan blijven staan. Ik probeer het morgen of woensdag weer.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:13

suc6

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:17

nou ik zal je vertellen dat ik de pony van mijn dochter wilde scheren en het uitliep op een drama!
tewijl ze een zware sedatie heeft gehad plus nog een praam erbij!
Ik schreer haar niet weer, alleen met behulp van de dierenarts!
Pas aub goed op en neem geen risico's!!
succes..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:18

Ja ik wil het liever ook niet meer doen, maar het ziet er nu niet uit. Dit is ook de eerste en laatste keer dat ik het doe

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:21

laat hem dan verdoven en laat iemand anders scheren! onze pony breek ook door alle verdoving heen... het is maar een diertje van 135!
dus ik doe het alleen nog maar met de dierenarts..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:54

De tranquigel bleek dus sneller uitgewerkt dan gedacht. Een uur wachten is ook best lang vind ik zelf (heb regelmatig geholpen bij het scheren van mijn paarden en merk dat tranquigels snel beginnen te werken). Je bent natuurlijk zelf ook een tijd bezig met het scheren van een paard. Neem aan dat dit paard nog niet eerder geschoren is? De messen werden ook niet te heet? Je moet natuurlijk altijd controleren of het iets is geweest wat jij zou kunnen hebben verholpen.
Kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent. Het is goed dat je vader erbij was en je paard vasthield. Mocht er wat gebeuren is dit ook wel zo veilig. Ik zou zeker niet gaan werken met benen vasthouden etc. Mijn tip zou ook zijn: sedatie en een praam. Misschien niet zo vriendelijk maar wel zo veilig. Draai de praam aan en wacht daarna nog even voordat je gelijk de scheermachine erop zet. Wat je ook kunt doen zijn wattenproppen in de oren van het paard, maar dit heb ik zelf nog niet gebruikt. Ik hoorde dit eens en leek me een nuttige tip tegen het lawaai van de scheermachine.
Bij paarden die het scheren niet kennen verdoof ik de eerste keer met tranquigel (1 tube voor volwassen paard) en beginnen we na 15 tot 20 minuten al met scheren, de gel geeft dan al goed werking. Praam er gelijk op wat het verdovende gevoel versterkt. De tweede keer net zo alleen wordt er dan minder sedatie gegeven (halve tube). Vaak gaat het de derde keer zo goed dat je het alleen met een praam afkunt en daarna zijn de meeste paarden er goed aan gewend. Veel paarden kunnen het scheren zelfs heerlijk gaan vinden.
Dit advies zou ik aan jou geven nu ik het gedrag van je paard hoor, maar bekijk het gewoon per paard. Ieder paard zal anders reageren op een scheermachine. Ik heb een Arabische hengst gehad die, voor de eerste keer, zonder sedatie of praam geschoren werd.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:58

Ik werk bijna niet met verdoving,ik doe alleen de praam op.En dat gaat meestal goed,maar je moet de praam wel goed erop zetten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:13

Aldewereld schreef:
De tranquigel bleek dus sneller uitgewerkt dan gedacht. Een uur wachten is ook best lang vind ik zelf (heb regelmatig geholpen bij het scheren van mijn paarden en merk dat tranquigels snel beginnen te werken). Je bent natuurlijk zelf ook een tijd bezig met het scheren van een paard. Neem aan dat dit paard nog niet eerder geschoren is? De messen werden ook niet te heet? Je moet natuurlijk altijd controleren of het iets is geweest wat jij zou kunnen hebben verholpen.

De Tranquigel was nog lang niet uitgewerkt, 3 uur later stonden zijn ogen nog op half 7, dus dat kan het niet geweest zijn. Ik heb het ook nog iets langer dan een uur laten inwerken dus het kan ook niet te vroeg geweest zijn. Hij was naar mijn weten nog nooit helemaal geschoren. Hij was in het begin ook erg braaf. Wij denken zelf dat hij het niet prettig vond aan zn buik en daarom sloeg. Maar de tweede keer dat ie sloeg wou ik op zn schouder beginnen en sloeg ie al toen ik hem nog niet eens aanraakte, toen was hij naar mijn idee wat in paniek.
De messen waren niet heet oid. Ik heb de machine ook vaak even uitgezet om het haar van het paard te borstelen. Ook draaiden we de messen om de 10 minuten even weer aan, zodat ze niet los gingen hangen.
Ik neem zelf aan dat het zijn buik is die problemen geeft. Ik ga als het goed is vanmiddag weer verder. Met tranquigel, een praam en gekluisterde achterbenen. Dan moet het goed gaan.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:46

Nou nog 20 minuten en dan gaan we er weer tegenaan. Ik ga zijn benen niet kluisteren, dat is te gevaarlijk. Ik zet strobalen tussen hem en mij in, dat is veiliger.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:46

ik hoop,dat het gelukt is. Ik ben wel benieuwd.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:56

Hoop het ook! heb er geen verstand van ofzo hoor Knipoog en jij veel beterschap met je kneuzingen enzo Tong uitsteken

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:00

Ach ik heb ook vaak blauwe plekken van paarden met een eigen idee over scheren. Die gaan wel weer weg.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:05

suc6

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:22

Is het nog gelukt ondertussen?

inderdaad anders strobalen ertussen, been optillen heeft geen zin, ze kunnen je dan nog prima raken hoor! en je gezondheid gaat toch echt voor!
anders duurt het maar een half jaar voor het haar van je paard weer is aangegroeid, dan loopt ie tot die tijd maar voor l*l, eigen schuld! Clown Haha!

gisteren is er bij ons ook een paard geschoren, die was pas braaf!, kan je zo zonder verdoving/praam/kluisteren scheren en het hoofd ook los zonder halster, stond er echt van te kijken... Rolleyes

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:24

msss, een profesioneel iemand laten komen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:30

Niine schreef:
msss, een profesioneel iemand laten komen?

dat zou ik ook doen als ik jou was. En dan eventueel door een DA een verdoving in de bloedbaan laten spuiten. Het kost je misschien een paar centen, maar anders kost het je misschien veel meer als je zelf gewond raakt. Iemand die dit professioneel doet, als werk, heeft veel ervaring en weet welke risico's er aan verbonden zijn. Laat zo iemand het risico maar nemen...ipv jij zelf!
En wat ben ik blij dat die van mij zo'n engeltje is met scheren...ik doe het helemaal alleen, zonder verdoving, zonder praam, zelfs het hoofd en de oren!!! En het is een Jazz....die staan er om bekend dat ze "gemeen" zijn met dit soort dingen. gelukkig bevestigen uitzonderingen de regel....

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:32

is het gelukt met scheren?? hoop het wel!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 16:35

Nou mensen... Goed nieuws uit de stal Ja Hij is helemaal geschoren! Ik heb iemand laten komen waar ik paarden voor rijd. Hij had eerst mijn paard vast met de praam op. Strobalen er naast en hoppa... ik aan het scheren. Na 10 minuten was mn hele arm lam (ik heb echt mega spierpijn van gister Haha! ) Dus heeft mn vader Amber vast gehouden en is die man gaan scheren. Na een dik half uur was het klaar. Amber was zo bedwelmd dat ie tot 2x toe bijna omviel. Maar goed we hebben het overleefd. Ik ben heel trots op mn knolletje Haha!