Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Judith_ schreef:600/700 gram als het echt koud is vind ik niet veel. Die van mij staat nu onder een 250 gr. 370 vind ik nog wel iets te veel, misschien als het straks iets frisser word, rond de 10 graden.
Tody schreef:En bij -15 staat je paard met hoeveel dekens op???
Nee hoor max 3

linky schreef:Het is nu nog ongeveer + 18...........................
Als het straks -18 is, zet je hem/haar dan bij de kachel?
Je kunt nu toch ook gewoon beginnen met een ongevoerde regendeken, dan issie lekker droog, da's het belangrijkste.
Een NIET GESCHOREN paard voelt zich nu echt nog kiplekker ZONDER deken.................

Citaat:Mijn paard heeft het koud, want ik heb het koud. Of niet?
Omdat onze voorvaders uit Centraal-Afrika afkomstig zijn, waar de natuurlijke selectie zij die best de warme temperaturen konden verdragen bevoordeligde, ligt ons energie-neutraal bereik tussen +10 en +30° C. Paarden daarentegen stammen af uit noordelijke, hogergelegen streken, waar extreme koude een compleet andere uitdaging om te overleven vormt. Hun comfortzone ligt tussen +16 en -8 °C (andere cijfers spreken zelfs van -15 en 10 °C).
Geen wonder dat je paard geniet van weer dat in jouw ogen killig lijkt. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte af te geven, terwijl dat van een paard gebouwd is om warmte te produceren en te behouden. Het is allemaal kwestie van lichamelijke adaptatie.
linky schreef:Het is nu nog ongeveer + 18...........................
linky schreef:Je kunt nu toch ook gewoon beginnen met een ongevoerde regendeken, dan issie lekker droog, da's het belangrijkste.
Een NIET GESCHOREN paard voelt zich nu echt nog kiplekker ZONDER deken.................

Nimmedor schreef:mijn vorige paard stond onder 1000 gram als het echt heeeel hard vroor
550 grams deken, daaronder een 350 grams deken en een hele dikke wollen deken, die wel doorgaat voor 100 gram.