scheren wat geven jullie om hem kalm te houden...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

scheren wat geven jullie om hem kalm te houden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:55

woensdag gaan we gijco weer scheren
maar we moeten hem iets geven om kalm te blijven
ander slaat hij je het licht uit je ogen
maar nou kan ik hem sedalin geven maar misschien iemand anders een andere tip..

( hij moet geschoren worden dus daar is nix aan te verandere) ook met praam enz blijft hij niet rustig.

hebben jullie goede tips om hem rustig te houden of wat kan ik hem geven

ElCamino

Re: scheren wat geven jullie om hem kalm te houden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:05

Seadalin is goed, als je het nog in de kast hebt want het is niet meer te koop.
De vervanger Sedasan is al wat minder en Equigel vind ik zelf ook niet zo superwerken.
Vetranquil (muisjes) werken ook goed maar zijn ook niet meer te koop... Tja zo hou je weinig over.

Het beste wat je in mijn ogen kunt doen als het paard echt zo gevaarlijk is en de Sedalin niet werkt:
Bel je Da en laat hem intraveneus inspuiten met verdoving.
Dan heb je een periode waarin hij echt suf is en dan kun je hem goed scheren.

Het is een uiterste noodzaak om dit te doen maar het scheelt je een hoop stress en ellende en misschien wel ongelukken...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:06

niets... die van mij staat gewoon los in de gang... Haha! Cool

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:16

De bedoeling was dat mijn paard gisteren gescheren zou worden, maar daar had hij niet zo'n zin in. De hele tijd omhoog komen, met 4 benen de lucht in en ga zo maar door. Toen hebben we hem een verdovingspasta gegeven met Seadalin erin. Nou, tijdje gewacht tot hij rustiger was en daarna nog een keer geprobeerd. En ja hoor, hij deed gewoon nog hetzelfde als voor die pasta. Waarschijnlijk komt vrijdag de dierenarts met een injectie, want dat spul hielp dus blijkbaar niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:25

Ik heb hier van de week een heel topic over gezien, weet niet meer hoe deze heette.
Misschien even de zoelmachine gebruiken?

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:27

Ik heb van de week pasta gehaald bij de DA, ben de naam kwijt, maar daar zit ook seadalin in, vorig jaar ook gebruikt, en dat ging erg goed. Hopelijk nu ook, zaterdag wordt ze geschoren.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:33

Ik geef ze niks.. ik heb mijne eerst laten wennen.. en na
een paar minutjes kon ik rustig me gang gaan. Ik vind het geen
fijn gevoel om me ponys verdovende middelen te geven.
Tenzij het écht voor eigen bestwil is.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:43

Ik ga vrijdag ook voor het eerst scheren en weet ook zeker dat dit problemen op gaat leveren.

Ik heb tranquigel gekocht en moet dit een uur van te voren geven.
Heb nog met de dierenarts gesproken en die zei dat als je zeker weet dat je paard vervelend is je voordat je gaat scheren iets moet geven.
Schijnbaar als je al hebt geschoren en je gaat dan iets geven breken ze er doorheen en worden ze nog gekker!

Succes
Groetjes Kim

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:44

Bisous14 schreef:
Ik ga vrijdag ook voor het eerst scheren en weet ook zeker dat dit problemen op gaat leveren.

Ik heb tranquigel gekocht en moet dit een uur van te voren geven.
Heb nog met de dierenarts gesproken en die zei dat als je zeker weet dat je paard vervelend is je voordat je gaat scheren iets moet geven.
Schijnbaar als je al hebt geschoren en je gaat dan iets geven breken ze er doorheen en worden ze nog gekker!
Succes
Groetjes Kim

Ja dat klopt..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:47

Stalgenootje had afgelopen zaterdag even een praam gemaakt omdat mijn paard begon te trappen bij de achterbenen. Dat werkte goed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:59

Het kan aan mij liggen en je wil het misschien niet horen maar waarom in vredesnaam verdoven? Ik schrik echt van het aantal mensen wat hun paard verdoofd om iets makkelijker te maken voor hunzelf. Ik ben het met Ronnie eens, oefenen, oefenen, oefenen!!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:05

-> SV

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:12

ik heb het bij de dierenarts gehaald.
een spuit met Sedasan ik hoop echt dat het werk.

ik zeg in iedergeval niet dat ik het het beste vind om hem te verdoven. maar het is toch echter een stuk beter. zijn benen gaan nu goed ( ook met oefenen gedaan) en we zetten lekker en muziekje aan en hoop dat alles goed gaat:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:13

Nou iig goed dat je het blijft oefenen. Hopen dat je over een tijdje niks meer nodig hebt. Succes!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:19

ik heb dit jaar twee paarden geschoren, voor alle zekerheid tranquigel in huis gehaald. Heb eerst gekeken hoe ze op het scheerapparaat reageren. De tinker was er na tien minuten op een afstandje mee staan nog niet aan gewend en stond nog steeds te blazen en steigeren in de stal. Deze hebben we dan ook verdoofd. Alleen daar hadden we nog een praam bij nodig, want alleen de verdoving hielp niet echt. Bij de fries hetzelfde geprobeerd en die liet alles rustig over haar heen komen. Vond het zelfs heerlijk om geschoren te worden.

Ik zou alleen verdoven als ik zeker weet dat het paard er bang voor is en gevaarlijk kan worden voor jezelf en zichzelf!!! Weet je dat ie echt levensgevaarlijk word zou ik ook voor de da gaan en die m een spuitje laten geven! Dit werkt altijd nog het beste en ben je er het meest zeker van dat ie "rustig" blijft!!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:22

Ik scheer de paarden bij ons op stal en scheer al zo een 5 jaar maar sommige paarden willen gewoon niet zo een machine op hun lijf of blijven het gewoon eng vinden..Dan kan je oefenen tot je een ons weeg maar bij sommige paarden moet je gewoon verdoving gebruiken..Ook al ben je dan nog zo handig met scheren.sommige paarden accepteren gewoon dat apparaat niet!!En sedalin krijg je niet meer op de markt als je nu verdoving koopt krijg je een ander merk en als je dan op de achterkant kijkt is het veel minder sterk als wat sedalin was..( dat middel wat bij ons verkocht wordt het ook sedasan geloofk en is eigenlijk voor honden)
Mijn mening is als je paard het gewoon erg eng vind of gewoon het licht uit je ogen probeer te slaan verdoving te gebruiken..is voor zichzelf veiliger en het paard ook..waarom een groot gevecht aan gaan en wachten tot het echt fout gaat..Toen ik voor de eerste keer ging scheren pakte ik een manege paard die zoiezo geen verdoving nodig had..eigenlijk moet je op zo een paard handigheid krijgen en dan pas met een paard beginnen waarvan je niet weet hoe die zou reageren.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:37

eigenlijk gaat het ook wel redelijk goed
( dit is voor mij de eerste keer dat ik het helemaal doet doet normaal alleen zijn benen maar.) totdat je in de richting van zijn hoofd gaat dan word hij bloedlink ik doe het met nog een meisje die hem al vaker heb gedaan en heb vandaag gekeken hoe ze haar paard deed. misschien kan je het een beetje vergelijken
gijco is ook bang voor een spuitbusje bij zijn mannen. en ook daar kan hij niet aan het wennen en dat zal denk ik hoor met het scheerapperaat ook zijn datr dat bij zijn hoofd gewoon niet went.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:49

ik kies voor mijn eigen veiligheid en ken mijn paard, dus geef ik sedalin oid.
Ik heb de scheermachine al 100 keer bij zijn hoofd gehad en elke keer reageert hij panisch en wordt hij erg onrustig. Een spuitje en hij is helemaal kalm en laat het allemaal over hem heen komen. Dus ook qua stress voor het paard is het ook soms beter iets kalmerend te geven. En hoe vaak worden zou nu geschoren, is het elke week is het weer een andere zaak, maar die van mij is maar 1x per jaar aan de beurt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:53

net even traquigel gehaald, vorig jaar geschoren met sedalin en daar hadden we een goede ervaring mee. Heb laatst de shet geschoren (eczeem) en het paard stond geen seconde met 4 benen op de grond, dus verdoven is echt voor mijn en zijn veiligheid. Als hij gaat springen op de poetsplaats, geheid dat hij tegen de grond aan klapt!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:33

ik ga nu toch alleen zijn benen doen maar ja van de week toch zijn hele lichaam( het meisje waar ik het samen mee zal doen moet onverwacht werken) maaar wj scheren ook maar 1 keer per jaar helemaal en ze voeten iets meer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:56

Wij gaven sedasan. Maar je moet er inderdaad meer van geven om het goed te laten werken. Vorig jaar hadden we een licht verdoving gedaan en was het met veel pijn en moeite scheren.

Nu een zware en we konden zelfs zijn hoofd doen. Fijne vind ik dat ze wel mogen eten ermee, ik zou het niet te snel doen, maar het mag wel. (Die van mij kreeg om 11 uur zijn evrdoving en om 3 uur eten Knipoog)

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:43

Ik geef helemaal niets! Nap staat gewoon te slapen tijdens het scheren, hij heeft werkelijk nog nooit één stap verkeerd gedaan. Ik heb hem zelf altijd geschoren en hij heeft totaal geen nare ervaringen met scheren..........

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:44

Ik heb Allejandro niks gegeven vandaag, en hijs 3 jaar en voor het eerst geschoren!
Super Haha!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:00

nou ik heb vandaag zijn voeten gedaan nou ja 2 en een halve want toen was de olie op ( er was gezecht net nieuwe bus) dus nu gaan we zaterdag verder maar hij loopt wel voor banketstaaf nu

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:18

Ik heb een hekel aan sederingsmiddelen..
Ik pak liever een praam als het even nodig is...
Wanneer het mis dreigt te gaan (paard zakt te ver weg en wil vallen bv.)kan je de praam er af halen...die sedalin krijg je er echt niet meer uit!