Zelf scheren, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

missK

Zelf scheren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:51

Hoi!
Ik vroeg me af wie van jullie scheert hier zelf en wat zijn zo jullie trucjes en gewoontes? Dus denk aan beginpunt van scheren en de lastige plekjes etc etc.
En wie heeft dr ervaring met het scheren van koudbloedige paarden, bijvoorbeeld fjord/haflinger (ivm rechtopstaande manen van fjord bijvoorbeeld) ???
VERTEL Haha!

MariekedB

Re: Zelf scheren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:01

Probeer zulks lang mogelijke stukken in één keer te doen, van allemaal kleine stukjes krijg je geen mooi resultaat.
Bij moeilijke plekjes moet je proberen de huid zo strak mogelijk te trekken (bij bijv. oksel iemand anders het been naar voren laten optillen)

Is een paard nerveus dan vind ik het verstandig om wat kalmeringsmiddel te geven, je krijgt een mooier resultaat bij een rustig ontspannen paard.

Succes

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:04

houd het scheeraparaat de hele tijd in de zelfde hoek en scheer tegen de haarrichting in.
als je het nog nooit eerder hebt gedaan kun je beter iemand vragen je te helpen en die moeilijke stukjes even voor kan doen
succes

missK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 13:08

Perla schreef:
houd het scheeraparaat de hele tijd in de zelfde hoek en scheer tegen de haarrichting in.
als je het nog nooit eerder hebt gedaan kun je beter iemand vragen je te helpen en die moeilijke stukjes even voor kan doen
succes

Heb eens iemand gesproken die het daar niet mee eens was (de exacte redenatie weet ik zo 123 niet meer) ...

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:10

Je mag wel proberen met de richting mee te scheren, maar daar worden ze toch ook niet echt "kaal" van.. Krijg je een heel ander effect! (ja ik heb het getest Knipoog)..

Verder bij de manen heb ik bij mijne gewoon alle kleine haartjes proberen weg te scheren en 1 keer is er per ongeluk een stukje manen afgegaan, maar mijn fjord heeft zo'n dikke kam dat je daar toch niets van zag Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:13

hoe ontwijken jullie de manen, 1 heb nu 2 haflingers en die hebben zeer dikke en lange manen.? vastzetten, iemand laten vasthouden?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:13

Ik zou zowiezo eerst me de benen beginnen(en hoofd als je die doet)......na een tijdje worden ze het zat staan ze misschien niet meer stil en krijg je de benen niet mooi gedaan....lichaam is wel snel geschoren idd tegen de haren in anders krijd je niet alles eraf als je met haren mee scheert....

idd benen naar voren trekken als je de okseld bv wil doen...en de kroonrand kan je dan ook mooier scheren...is wel leuk om te doen hoor en niet moeilijk.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:15

gewoon vasthouden ofzo of stiekie in doen en naar de andere kant hangen haha en dan met een heeeeeeele stille hand proberen recht te blijven haha

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:20

vera23 schreef:
gewoon vasthouden ofzo of stiekie in doen en naar de andere kant hangen haha en dan met een heeeeeeele stille hand proberen recht te blijven haha

oei, da's wel eng hoor Clown

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:22

haha ja maar als ze toch heel lang en dik zijn dan zie je er vast niks van als er een stukkie weg is hihi.....

maak je toch een hengsten vlecht...

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:29

vera23 schreef:
Ik zou zowiezo eerst me de benen beginnen(en hoofd als je die doet)......na een tijdje worden ze het zat staan ze misschien niet meer stil en krijg je de benen niet mooi gedaan....lichaam is wel snel geschoren idd tegen de haren in anders krijd je niet alles eraf als je met haren mee scheert....

Ik zou juist met het hoofd eindigen.
Ten eerste omdat het paard dan al helemaal aan het geluid gewend is, en het dan minder stress oplevert.
Ten tweede ook omdat de TS nog nooit een paard geschoren heeft, om even te wennen aan het scheerapparaat zal ik dan juist met de makkelijkere delen beginnen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:32

nou ja uit ervaring met mn eiegn pony begin ik met de moeilijkere dingen omdat ze het na een tijd dat tril en die herrie wel zat werd vandaar.....maar verschilt ook per paard...maakt het je paard niks uit ja dan maakt het ook niks uit natuurlijk....

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:40

Ik scheer regelmatig paarden en pony`s ,en mijn ervaring is ,dat je bij een eerste keer [voor het paard]echt rustig en voorzichtig moet zijn.Anders is hij voor z`n leven verpest.Ik begin altijd op de schouder,dan kan ik gelijk zien ,hoe het paard reageert en of ik moet verdoven.Ik doe de moeilijke stukken het laatst,zoals achter de voorbenen,liezen ,tussen de voorbenen.Ook onder het hoofd kunnen ze nog wel eens raar doen.Kijk ook uit dat je bij slappe velletjes geen happen scheert.Dat kunnen lelijke wonden worden.
Dus als ik jou was ,zou ik iemand erbij vragen die het goed kan.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 15:15

ow ik heb weleens geschoren hoor Haha!
vroeg me gewoon af hoe iedereen dat doet.... Of je vaste gewoontes hebt ontwikkeld enz. Sommige beginnen bijvoorbeeld bij de kont terwijl andere op de schouder beginnen en hier dus zelfs iemand met de benen. En de verschillende trucjes was ik erg benieuwd naar Clown

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:29

ik doe ook wel even testen op de schouder hoor...dat ze wel even weet wat er gaat gebeuren en kijken of ie het goed doet natuurlijk hihi

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:31

Ik begin altijd op de kont, tegen de richting in.
Dat doe k dan met een koeienscheer apparaat Koe en de benen/bij de manen/billen etc doe k met een gewoon scheer apparaat

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:35

ik begin op de buik, dan kan hij wennen aan het apparaat.
daarna de benen, heb ik dat vast gehad. daarna de rest net hoe het uitkomt.

Elske72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:10

pff geen idee,sta er altijd maar wat bij te kijken.erg he?!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:01

Scheren jullie bijv bij de kont, altijd recht omhoog, of juist schuin richting de flank?
En zelfde met de hals, scheer je richting de hals?
En bij de buik omhoog?
Heb altijd wel aantal strepen Boos!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:06

en als je nou een paard hebt met dun/weinig haar.. kan je dan gewoon een mensentondeuse kopen en het daarmee doen ?

**is een serieuze vraag!**

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:09

Sisco4life schreef:
en als je nou een paard hebt met dun/weinig haar.. kan je dan gewoon een mensentondeuse kopen en het daarmee doen ?

Moet die dan wel geschoren worden?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:29

zou het niet doen....heb ik ook wel eens geprobeerd bij der hoofd kreeg allemaal happen hahaha scheerde veel korter op een 1 of andere manier ......zal wel niet goed afgesteld zijn geweest haha

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:01

Tavanta schreef:
Sisco4life schreef:

Moet die dan wel geschoren worden?

Is geen moeten maar zo'n ijsbeer vind ik zo lelijk Clown
Ook rij ik elke dag en heb hem liever wat sneller drooggestapt enz. ( hij zweet snel en veel )

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:09

paardenhaar is te stug voor een mensentondeuse.
'voor opscheren gaat dat nog wel maar zijn hele lijf is te zwaar.

ik begin bij de schouder altijd, pak daar meteen het voorbeen en hals mee, als die het toelaat direct het hoofd en werk dan naar achteren, daarna de andere kant..

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:19

Ik scheer een dag van te voren altijd de benen, als hij dan moet mesten tijdens het scheren kan het geen kwaad meer.
Verder begin ik bij de achterhand met lange halen, meestal scheren we met z'n tweeën tegelijk(allebij een kant)we zijn dan met een half uur klaar.
Zijn hoofd word helemaal geschoren(behalve in de oren en tast haren)