deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meikevdv

deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 11:37

missnynke

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:48

het is volgens mij niet echt een kwestie van het ermee eens zijn of niet. het is gewoon zo.
toch kiezen veel mensen nog voor dekens zodat paarden mooi glad blijven, omdat het mooier staat.
iedereen moet het zelf maar weten!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:52

Kijk, je hebt mensen die bang zijn dat hun paard het koud krijgt...das onzin.

Maar mijn paard krijgt een denken omdat ik zijn vacht mooi kort wil houden. Makkelijker met het trainen en om hem sneller droog te krijgen na het rijden.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:54

ik doe geen deken om omdat ie dan mooi glad blijft. maar het moet van de dieren arts mijn merrie is heel erg ziek geweest, ze heeft botulisme gehad en moet dus opkrachte komen.
verder had ik nooit een deken op bij mijn andere paarden ben het er enigzins wel mee eens

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:54

Ik heb mijn paard ook een dek omdat ik niet een gigantische vacht wil. De mijne wordt een beer. Lastig met rijden, veel werk met poetsen, en niet droog te krijgen, gevolg een verkouden paard.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:05

Of het 100 procent klopt wat ze zeggen weet ik niet maar het klinkt wel logisch..en ik zou eerder mijn paard zonder deken zetten dan met..ze is zonder deken geboren..tlijkt mij dan wel dat het goed zit..als ik de tijd neem om haar in het zweet te rijden ..neem ik ook de tijd om haar goed uit te stappen.
Het is geen anti gedoe..het is een gewone vraag..mee eens of niet? meer is het niet..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:11

ja mee eens

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:45

Waar mijn pony staat, gaan alle paarden 's winters ook op stal, ook de grote pony's. De mijne dus niet, die gaat even naar een andere plek, omdat ik hem niet 'op wil sluiten'. Begonnen ze ook al over een (regen)deken omdoen enzo. Pfff, daar word ik nou zo moe van!!! Mijn pony kan heel goed tegen de kou en de regen. Hij krijgt alweer een prachtig teddyberenvacht en het staat hem zo mooi. Dan maar wat minder met hem doen in de winter, dat vind ik niet zo erg. Ik vind het veel belangrijker dat mijn pony lekker in de wei loopt met andere paarden, dan dat ik hem opsluit in een kleine box. Er is daar ook geen mogelijkheid om hem in een paddock te zetten ofzo. Dus dan staat 'ie maandenlang te wachten tot ik kom om iets met hem te doen. Nee, dus.... en ook geen deken. Dat is echt een modegril ook, volgens mij, want in de jaren 70 en 80 zag ik nooit paarden met een deken in de wei staan, niemand had het erover........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:18

misschien zijn de paarden van tegenwoordig niet meer waterdicht Clown

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:25

Herilda schreef:
Ik heb mijn paard ook een dek omdat ik niet een gigantische vacht wil. De mijne wordt een beer. Lastig met rijden, veel werk met poetsen, en niet droog te krijgen, gevolg een verkouden paard.

Daar denken ze op de site dus anders over. Twee willekeurige stukjes tekst van de site:

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan.
en

Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou
kunnen!

Ik ben overigens geneigd mee te gaan met wat er op de site staat! Ik ga proberen dit jaar mijn paard niet te scheren en zonder deken te laten lopen. Wel lastig omdat het indruist wat ik mijn hele leven gehoord heb èn lastig omdat ik nu al commentaar van iedereen krijg...

Arabesk schreef:
misschien zijn de paarden van tegenwoordig niet meer waterdicht Clown

Haha! Haha!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:29

kort maar krachtig ik ken deze site al uit me hoofd en voor mijn paarden ook GEEN dekens en GEEN ijzers
ze staan het hele jaar lekker buiten
maarrrrrrrr ik rij alleen recreatief moet ik erbij zetten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:31

Dat spaart wel commentaar denk ik. Ik doe een poging tot dressuur. Moet je mensen zien kijken als je met zo'n beertje aankomt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:35

Hee, daar is die site weer van Paardnatuurlijk, ik dacht al: het wordt herfst, wanneer krijgen we die discussie weer?

Kijk anders eens onder Naturals? Vind je nog meer van dit soort topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:37

ik houd die van mij wel lekker dekenloos...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:39

Ach, als mijn pony ingereden is, zal ik recreatief met hem rijden, hem wat gymnastiseren met dressuuroefeningen en misschien eens een sprongetje maken. Maar wedstrijdrijden zal ik niet doen, dus 's winters maar wat minder doen en hem lekker een teddybeertje laten worden.

Vroeger reed ik ook op pony's met enorme wintervacht en die stapten we gewoon uit na het rijden en dan gingen ze het land weer op. Nooit problemen mee gehad. Ik erger me gewoon aan die mensen die net doen alsof mijn paard het koud krijgt zonder deken op de wei. Terwijl 'ie pas tweeenhalf is. En kerngezond, nooit geen problemen.....

Die pennymeisjes die ik ken zijn zelfs verbaasd om een paard met wintervacht te zien, hahaha.... Dat is erg!!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:52

Onze paarden gaan straks weer lekker onder hun (dunne) regendeken; in Nederland is het nou eenmaal NIET mogelijk je paard "natuurlijk" te houden.
Alle paarden staan achter lint op beperkte ruimtes, en kunnen bij veel nattigheid dus geen droge, hogere gebieden opzoeken om te schuilen zoals in het wild. Want als paarden ergens de schurft aan hebben is dat nattigheid! Kou deert ze niet, nat is funest. Ze staan als het erg regent tegen 6-en al bij het hek, hinnikend bij elk geluid uit huis, zo van "Hoe zit dat hier, moeten we soms verzuipen?" Boos!
Iedereen heeft uiteraard de vrijheid te doen wat ze willen maar wij gebruiken dekens, naar volle tevredenheid van de paarden. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
En als ik dan 's avonds langs de boxen loopt, de paarden lekker knabbelend aan hun hooi of heel tevreden languit liggend in het stro, kan ik met een gerust hart gaan slapen terwijl de wind giert en de regen tegen het raam klettert...............

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:00

Met dat hoosweer van de afgelopen dagen was ik ook erg blij dat die van mij binnen staan.

Over dat niet kunnen bevriezen van paarden...ben weleens foto's tegengekomen van paarden waarvan de oorpunten bevroren waren geweest...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:02

Mijn paard staat op een enorm stuk land in een kudde. Vooral omringd door brede sloten of dichte struiken met bomen. Dus je kunt je paard best heel natuurlijk houden, hoor. Mijn paard doet het er prima op en hij staat nooit bij het hek (we hebben geen draad, maar wel een stukje houten omheining) te wachten. Ik loop meestal een kilometer heen en een kilometer terug om hem uit het land te halen. Ik was mijn paard ook nooit (bijvoorbeeld met shampoos) om zijn natuurlijk vetlaag in stand te houden. Dan kan hij best tegen regen, hoor.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:03

linky schreef:
Onze paarden gaan straks weer lekker onder hun (dunne) regendeken; in Nederland is het nou eenmaal NIET mogelijk je paard "natuurlijk" te houden..

ben ik niet met je eens

je kan wel streven naar 'zo natuurlijk mogelijk'

met een inloopstal biedt je een droge schuilmogelijkheid Pling

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:15

Dat bedoel ik niet met "kou" Cassidy, da's wel heeeeel extreem............. dan horen ze uiteraard binnen want dan zit je weer met dat lint om het land waardoor ze niet naar bosrijke gebieden kunnen om te schuilen............. bovendien gaan er in de "natuur" in de winter een aantal paarden dood door ondervoeding, ziektes en zwakte. Maar dat wil hier toch niemand voor z'n dier?
En Nadya, tuurlijk kunnen ze best tegen een bui, de onze hebben nu ook nog niks op en maandag heeft het hier echt gehhosd, een flink deel van de dag. Het is nu echter nog helemaal niet koud en het stormt ook niet.
Maar als de herfst ECHT losbarst, de wind om het huis giert en de regen met bakken uit de lucht komt gaat er echt een regendeken over. Wij wassen de paarden ook niet, wel spoelen na het rijden om het zweet uit de vacht te halen. (Wij rijden buitenuit, vaak 3-4 uur).
Een Fjord zal ook weer andere behoefte's hebben dan een hoog in het bloed staand typje, net als bij mensen is er geen een hetzelfde. Pling
Ik kan oprecht medelijden hebben met sommige paarden die dagenlang tot aan hun kogels in de drek staan, bolle ruggetjes, hoofd naar beneden, geen spriet gras te bekennen, als ze mazzel hebben wat vertrapt hooi.............. Verdrietig
En Arabesk, dan heb je toch een stal? Dan staan ze toch droog? Maar dan kan jou paard KIEZEN om buiten of binnen te zijn en da's prachtig uiteraard. Maar er zijn genoeg ZONDER schuilstal, zonder deken, zonder beschutting...........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:19

Nu met het regenachtige weer van de afgelopen dagen is het land weer erg nat (en we zitten midden in de polder). Het is in de winter gewoon te nat om ze de hele tijd op het land te hebben, of desnoods een paddock.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:22

linky schreef:
Ik kan oprecht medelijden hebben met sommige paarden die dagenlang tot aan hun kogels in de drek staan, bolle ruggetjes, hoofd naar beneden, geen spriet gras te bekennen, als ze mazzel hebben wat vertrapt hooi..............

Ik denk dat we daar allemaal medelijden mee hebben. Zoals ik begrepen heb gaat dit topic niet over zulke paarden maar over of je wel of niet een deken opdoet. Dat is iets anders dan wat jij hier beschrijft, naar mijn mening dan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:23

Als ik geen wedstrijden zou rijden en niet intensief zou trainen, zou ze zonder deken staan of misschien een minimale, maar ik rij intensief en ik start M1 en ik denk niet dat een jury zit te wachten op een zeer zwetend paard met dikke/lange vacht.

Daarbij is het gewoon niet ideaal voor het paard zelf om veel te zweten en moeilijk droog te worden. Ik heb ze liever overdag veel buiten en de deuren veel open (mits tocht) en een dekentje op dan binnenhouden ivm zweten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:23

toch gaat het best hoor zonder schuilstal.

Ik heb lang op een landje gestaan met schuilstal, maar mijn paard ging er niet in staan, tenzij je hem er voerde en hem daar opsloot Verward
Vorig jaar heeft hij in Wageningen zonder schuilstal gestaan en dat ging prima. Zolang ze maar 24.7 hooi of kuil hebben kunnen ze zich prima warm houden. Zelfs die gruwelijke sneeuwstorm van eind november vorig jaar, waarbij het eerst de hele dag gezeken had van de regen, hebben ze prima doorstaan.

Paarden kunnen echt meer hebben dan wij denken. Ze zijn tenslotte gebouwd om te overleven op de steppe en toendra. Daar is het echt veel heftiger dan hier in ons landje met een matig zeeklimaat hoor.

Als het hier regent is het vaak niet koud en als het koud is regent het meestal niet Haha!

Het grootste probleem hier is dat je land vertrapt wordt, daarom zetten wij de paarden in een kleiner stukje weiland, dat dan jammer maar helaas vertrapt wordt en bij goed weer gaan ze weer op de grote wei. In de 'paddock' die vertrapt wordt krijgen ze 24.7 voordroog aangeboden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:25

Mijn pony heeft geen schuilstal, maar wel een enorm land met struiken, bomen, sloten e.d. tot zijn beschikking samen met nog 11 andere pony's. En als het echt koud wordt met onbeperkt hooi/kuil. Nu voer ik hem zelf al wat bij om hem goede energie te geven tegen de komende winter.

In het Nederlandse klimaat zullen zijn oortjes niet gauw bevriezen, hoor.... Dat is veel te extreem. Mijn pony heeft ooit een tijdje met een schuilstal gestaan en hij ging er echt nooit in. Ik heb trouwens geen fjord, maar een kruising Haflinger/Fjord en een Anglo Arabier. In de winter ziet hij er meer uit als een Haflinger met een aalstreep, hahaha.....

Het ligt er dus ook aan waar en hoe je paard erbij staat....