Misschien staat dit al ergens in een topic, maar heb een groot Dilemma....
Ik heb sinds 5 jaar een Welsh pony en ieder jaar in de winter komt het weer terug..
HAREN, HAREN EN NOG EENS HAREN...
Bisous verkleurd in de zomerperiode altijd goudbruin, in de winterperiode heeft ze een cremekleurtje
Ieder jaar zo rond eind augustus zie ik dat haar haartjes al langer worden en begint de cremekleur te komen.
Maar dan is het overdag nog rond de 25 graden en snachts nog boven de 12 graden, voor mij nog niet echt een singaal om een deken op te leggen.
Daar komt ook bij dat Bisous in een buitenstal staat, deze is wel overdekt.
Dit omdat ze anders snel last krijgt van geirriteerde luchtwegen.
De deurtjes die je nu open ziet staan houd ik in de winter dicht.

Vorig jaar heb ik begin september een regendeken op gelegd.
Daarna heb ik een Bucas All in One aangeschaft, deze is + 12 tot - 20 in de hoop dat deze deken uitkomst zal gaan bieden.
Maar dit alles tervergeefs Bisous kreeg gewoon haren.
Wel minder als andere jaren maar ze waren er wel.
Met rijden heb ik hier erg veel last van !
Na 10 minuten intensief stappen is ze al nat.
Dit weerhoud mij dan ook om consequent door te trainen.
Heb namelijk altijd een schuld gevoel om haar nat (je krijgt haar ook bijna niet drooggestapt) onder een deken in haar stal (buiten) neer te zetten.
Buiten dat schuldgevoel is het natuurlijk ook super slecht voor haar conditie.
Nu dit jaar..
We zitten nog in augustus maar Bisous heeft al helemaal haar winterkleur.
Haar haren zijn al lang, nog geen winterharen maar al wel stukken langer als normaal.
Het weer is hier ook alles behalve zomer... Het lijkt eerder herfst.
Ze is sneller bezweet met rijden.
Maar wat moet ik nu doen???
Al een regendeken op gaan leggen.
Sommige mensen zeggen dat ik daar te laat mee ben omdat ze al winterharen aan t aanmaken is.
Eerlijk gezegt denk ik dat Bisous altijd haren aan zal maken in de winter (ook al gooi ik bij wijze van spreken 100 dekens op), dat dit gewoon in haar genen zit....
Of hebben jullie een andere mening?
Ik heb ook al meerdere malen aan scheren gedacht, maar durf dit niet zo goed aan door die buitenstal.
Maar wil iedere winter gewoon lekker door trainen maar wordt er ieder jaar van weerhouden door die kl*te haren.
Ben nu sinds kort weer priveles aan het nemen, dit gaat zeer fijn...
Zie echt op tegen de winter door dit.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
Groetjes Kim

Ze heeft toch wel de mogelijkheid zeker om op de weide of op zijn minst in de paddock te lopen?
Waarom zo weinig?