Deken Dilemma...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Bisous

Deken Dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:01

Hallo Allemaal,

Misschien staat dit al ergens in een topic, maar heb een groot Dilemma....

Ik heb sinds 5 jaar een Welsh pony en ieder jaar in de winter komt het weer terug..
HAREN, HAREN EN NOG EENS HAREN...

Bisous verkleurd in de zomerperiode altijd goudbruin, in de winterperiode heeft ze een cremekleurtje
Ieder jaar zo rond eind augustus zie ik dat haar haartjes al langer worden en begint de cremekleur te komen.
Maar dan is het overdag nog rond de 25 graden en snachts nog boven de 12 graden, voor mij nog niet echt een singaal om een deken op te leggen.

Daar komt ook bij dat Bisous in een buitenstal staat, deze is wel overdekt.
Dit omdat ze anders snel last krijgt van geirriteerde luchtwegen.
De deurtjes die je nu open ziet staan houd ik in de winter dicht.

Afbeelding

Vorig jaar heb ik begin september een regendeken op gelegd.
Daarna heb ik een Bucas All in One aangeschaft, deze is + 12 tot - 20 in de hoop dat deze deken uitkomst zal gaan bieden.
Maar dit alles tervergeefs Bisous kreeg gewoon haren.
Wel minder als andere jaren maar ze waren er wel.

Met rijden heb ik hier erg veel last van !
Na 10 minuten intensief stappen is ze al nat.
Dit weerhoud mij dan ook om consequent door te trainen.
Heb namelijk altijd een schuld gevoel om haar nat (je krijgt haar ook bijna niet drooggestapt) onder een deken in haar stal (buiten) neer te zetten.
Buiten dat schuldgevoel is het natuurlijk ook super slecht voor haar conditie.

Nu dit jaar..
We zitten nog in augustus maar Bisous heeft al helemaal haar winterkleur.
Haar haren zijn al lang, nog geen winterharen maar al wel stukken langer als normaal.
Het weer is hier ook alles behalve zomer... Het lijkt eerder herfst.
Ze is sneller bezweet met rijden.

Maar wat moet ik nu doen???
Al een regendeken op gaan leggen.
Sommige mensen zeggen dat ik daar te laat mee ben omdat ze al winterharen aan t aanmaken is.

Eerlijk gezegt denk ik dat Bisous altijd haren aan zal maken in de winter (ook al gooi ik bij wijze van spreken 100 dekens op), dat dit gewoon in haar genen zit....
Of hebben jullie een andere mening?

Ik heb ook al meerdere malen aan scheren gedacht, maar durf dit niet zo goed aan door die buitenstal.
Maar wil iedere winter gewoon lekker door trainen maar wordt er ieder jaar van weerhouden door die kl*te haren.
Ben nu sinds kort weer priveles aan het nemen, dit gaat zeer fijn...
Zie echt op tegen de winter door dit.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
Groetjes Kim

Hedi

Re: Deken Dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:43

Ik ken het probleem. Persoonlijk zou ik toch gaan voor scheren. Op die manier verkom je het nat onder de deken wegzetten. Dit is erg slecht voor je paard. Als je je paard scheert, is ze veel sneller droog. Je kunt je paard goed beschermen tegen de kou met dekens, bijvoorbeeld met een extra onderdeken erbij.
En je zegt zelf al dat je de bovendeur dicht doet.
In de winter rij ik altijd met zweetdeken los en als ik naar buiten ga hou ik hem zijn zweetdeken op. Ook als ik met erg koud weer in de buitenbak ga rijden en hij is recentelijk geschoren.
succes

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:47

Je kan die winterhaargroei toch niet echt tegenhouden. Ik heb mijn paarden ooit op tijd dekens opgelegd om dat tegen te gaan, en die kwamen toch. Kwam er nog bij dat er op eens eentje ziek was, en nee niet verkouden, bleek dat ie koorts had omdat die het te warm had met de haren die toch gekomen waren en de dekens. Nu gewoon laten staan zonder deken, en eind oktober scheren, en dat iedere 6 weken opnieuw doen. 2 of 3 voor een buitenstal wollen dekens op en buiten een goede waterdichte regendeken erover. en dan is t opgelost!
Succes!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:04

Nee hoor, je kunt de wintervacht tegenhouden maar dat houdt wel in dat je er met 1 winterdekentje niet vanaf komt. Je zult de temperaturen op de voet moeten volgen en met erg dikke dekens werken om het tegen te houden. Scheren is dan gemakkelijker vaak.
Omdat de wintervacht aangemaakt wordt door een combi van kou en vroeger invallende schemering, helpt een solarium ook.
TS heeft begin september een regendekentje opgelegd, als je je teddybeer (dus niet de paarden die toch al dun in het haar blijven) kort in het haar wilt houden ben je daar gewoon al te laat mee.
Dus zoals ik al zei: scheren is gemakkelijker en als je een dikke deken oplegt kan ze gewoon in de buitenstal en ook nog op de wei Haha!

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 18:54

Oke Urielle bedankt!
Maar heb ook al eens eerder een regendeken opgelegd.
Overdag af en s'avonds op (was eigenlijk geen doen voor mij ivm school) maar toch kreeg ze winterharen.
Ik ben helemaal niet tegen scheren, heb er vaak aangedacht maar wist alleen niet of dit verantwoord was.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:25

Gewoon niet scheren,als ze in een buitenstal staat met de klep dicht heeft ze helemaal geen problemen van haar bezwete vacht.

Waarom denken mensen nou eindelijk eens dat de natuur(en met name de wintervacht)niet tegen te houden is en dat ze niet hetzelfde zijn als mensen? Boos!

Daarbij,hou je haar de hele winter op stal? Scheve mond Ze heeft toch wel de mogelijkheid zeker om op de weide of op zijn minst in de paddock te lopen? Scheve mond

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:42

@ Amaris,

Ze gaat in de winterperiode een halve dag op de wei ...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:26

Bisous14 schreef:
@ Amaris,

Ze gaat in de winterperiode een halve dag op de wei ...

Bloos! Waarom zo weinig? Scheve mond

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:48

Tja ik zie het liever ook anders,
Maar dit zijn de regels van de Pensionstalling waar ik sta.
In het voorjaar gaan ze wel de hele dag op de wei.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:57

Bisous14 schreef:

Kan je niet veranderen van stalling?Dan hoef je je geen zorgen te maken over dekens en dan is je paard ook veel gelukkiger

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:03

@armaris... ben jij zo'n paardnatuurlijk figuur?
sorry dat ik het zo moet zeggen...
ik vind het heel wat dat de pony overdags s'winters een halve dag naar buiten mag!
en ik zou persoonlijk niet voor helemaal scheren kiezen, omdat ze dus ook buiten staat.
je zou de been haren lang kunnen laten en een wollen deken om doen , met winterdekens erop waterdicht.
je heb ook waterdichte dekens met halsen.. evt, losse hals.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 22:10

@ Amaris Waar slaat het nu op om te zeggen dat mijn paard niet gelukkig is zeg Boos!

Ze staat om gezondheid redenen in een buiten stal, dus oordeel niet te snel want ik doe er alles maar dan ook alles aan dat mijn pony Gelukkig !!! is!

En daarbij mag ik blij zijn dat ik een pensionstalling heb waar ze uberhaubt buiten komen !

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:19

Armaris schreef:
Bisous14 schreef:

Kan je niet veranderen van stalling?Dan hoef je je geen zorgen te maken over dekens en dan is je paard ook veel gelukkiger

Wat een klets, dat een paard gelukkiger zou zijn. Mijn paard haat het koude weer en wil in de winter niet graag naar buiten. De rest van de paarden staan de hele dag buiten maar die van mij gaat met zijn kont tegen de deur staan omdat hij niet naar buiten wil. Hij moet van mij toch echt elke dag even naar buiten al is het maar een uurtje of 2. Als ik hem ga halen staat hij al bij de draad om mee naar binnen te MOGEN!!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:30

Hey kimmie waarom probeer je het niet eens om haar te scheren maar, zou het dan wel een beetje in het begin doen dus eind augustus want dan bouwen ze toch nog wel een beetje haren op maar niet zoveel als anders. Ik las dat je les hebt van wesley?
En qua weidegang zijn er toch echt genoeg stallen waar ze langer buiten staan (en dat is echt niet alleen maar bij ons).

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:02

Hey Suus,

Ben dit denk ik ook van plan...
Weet alleen niet wie ik hiervoor moet vragen
Qua weidegang ben ik wel tevreden hoor, zie liever dat ze heel de dag op de wei gaan maar weet niet of ik in de winterperiode Bisous daar een plezier mee doe.
Off Topic: Wesley zou als hij in Brabant was even langskomen om het een en ander mee te kijken.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:12

Van wie heb je nu les dan?
Wesley heeft vorig jaar jelle ook erg netjes geschoren vond ik dus misschien kan hij het doen?

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:20

Van Simone (Diego)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:22

IK HEB EEN kruising welsh en die isnu al geschoren, mdat hij ook een enorme vacht had.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:26

oh wat fijn. Ik zou er toch maar eens over gaan denken om haar te scheren omdat je er elk jaar al mee zit en is het niks dan weet je het voor volgend jaar niet dan? en wie weet is dit de oplossing. succes ermee

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:37

Suus heb Wes al gecontact Lachen

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:40

goed gedaan je zit er elk jaar weer tegen aan te hikken en als je het niet probeerd weet je het nooit toch? En als je het niet midden in de winter doet kan ze er ook nog aanwennen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:44

Thanx Suus

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:17

Ukster schreef:
@armaris... ben jij zo'n paardnatuurlijk figuur?
sorry dat ik het zo moet zeggen...
ik vind het heel wat dat de pony overdags s'winters een halve dag naar buiten mag!
en ik zou persoonlijk niet voor helemaal scheren kiezen, omdat ze dus ook buiten staat.
je zou de been haren lang kunnen laten en een wollen deken om doen , met winterdekens erop waterdicht.
je heb ook waterdichte dekens met halsen.. evt, losse hals.

Het maakt niet uit of ik een paardnatuurlijk figuur ben ja of nee,ieder mens zal zien dat dit niet paardwaardig is. Bovendien ontstaan hier veel sneller artrose.

Bovendien TS,ik zeg niet dat je paard niet gelukkig is,maar veel gelukkiger zal zijn,dus leer alsjeblieft eerst wat er staat voor je iets zegt.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:42

Wat een klets dat mijn paard dan gelukkiger zal zijn.
Lekker in een binnenstal met geirriteerde luchtwegen.

Ik lees wel wat er staat,
jij roept dingen waar je niets van afweet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:46

Armaris als jij je er nu eens bij neerlegt dat sommige mensen hun paard anders houden dan jou, is dat geen beter idee dan mensen te gaan lopen stalken met je paardnatuurlijk ideeen?