Lucht-ballonnvaarder & PAARDEN wat zijn jullie ervaringen???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Lucht-ballonnvaarder & PAARDEN wat zijn jullie ervaringen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:09

Het seizoen van de luchtballonnen is weer volop aan de gang.

Hoe reageren jullie paarden als ze in de lucht hangen?

Is er wel eens een luchtballon ZONDER TOESTEMMING in jullie weiland geland?

Vele "piloten" landen ZONDER TOESTEMMING in een weiland terwijl ze LETTERLIJK en FIGUURLIJK kunnen zien dat al het vee in paniek raakt van de gas-geluiden van de ballon en de ballon ZELF. Piloten "maken het dan goed" door een flesje wijn te geven aan de landgoedeigenaar - boer voor het "ongemak" (paarden die door het draad heen zijn gedenderd bijvoorbeeld)

Ook schapen en koeien ervaren de luchtballonnen als ENG en rennen als GEKKEN door de wei (of het draad).

Hebben jullie ervaringen met luchtballonnen die "varen" boven jullie weiland?? Of zelfs landen IN je weiland?

Positieve
&
Negatieve
Mogen hier geplaatst worden

Urielle

Re: Lucht-ballonnvaarder & PAARDEN wat zijn jullie ervaringen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:24

Ja! Boos! Gelukkig nog nooit iets gebeurd, wel de paarden allemaal compleet over de emmer en ooit wel door de draad gegaan, en dat idd in ruil voor een flesje champagne.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:45

Ben er vorigjaar wel eens een tegengekomen, die was van plan te gaan landen dus kwam vrij laag over ons heen. Het geluid van het gas (of wat er ook in zit) wat ze opstookten was goed te horen.
Ik heb een fjord die heel cool in dr bol is en ze keek even naar boven en stapte daarna stevig door. Dus nee ik heb er geen problemen aan ervaren. Misschien zou het wel anders geweest zijn als ze in de wei stond.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:07

Nooit veel last van gehad voor zover ik weet. Wij hebben een boerderij en onze buren ook. Er is dit jaar een keer een ballon bij ons geland en 2 jaar geleden ook (toen mocht ik een stukje meevliegen Haha! ). Die mensen in de luchtballon doen dat echt niet expres hoor, ze vinden het zelf ook k*t. En ze houden rekening met het vee. Onze paarden zijn er ook nog nooit echt bang voor geweest, ook niet als er een laag over komt vliegen. Ze kijken even op en klaar.
En hoe kan een piloot nou ooit toestemming vragen trouwens? Haha! Naar beneden roepen ofzo, of je bellen van tevoren dat ze heel misschien daar gaan landen. Oké, het is wel aso om ergens te landen waar paarden in paniek zijn, maarja liever een paar paarden dan een hele kudde koeien.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:33

Hier ook een ervaring met luchtballonnen, en daardoor weet ik er ook meer van.

In principe hebben ze wel toestemming om in bepaalde weilanden te landen.
Maar daarnaast proberen toch ook weilanden waar ze weten waar paarden lopen te missen.

Helaas hebben wij de pech gehad, dat we laatst ook een luchtbalon akelig laag over ons land hadden hangen, waardoor er een paard in de sloot is gekomen.

Wij hebben toch eventjes contact opgenomen met de luchtballon maatschappij, om te vertellen dat we dit niet prettig vonden, en dat ze geluk hadden, dat dit paard niks had!!!
Achteraf bleek dat de luchtbalon vlakbij ons was opgestegen en daardoor nog niet hoog genoeg was, en daardoor zo laag over het land ging.

Daarnaast hebben wij ook diegene gesproken, die het had "aangericht" hij wist inderdaad wel dat er paarden liepen bij ons land, maar tja hij dacht wel dat het goed ging.
Achteraf gaf hij toe dat het niet zo slim was om daar op te stijgen.
Ook hebben ze het op de kaart ingevuld als gebied, waar ze niet moeten landen vanwege paarden, en zo hebben ze een kaart met nog veel meer gebieden....

Als troost hebben wij 2 bossen bloemen gekregen.....

Ze waren ook blij dat wij met hun contact hadden opgenomen, zeker omdat ze er dan nog wat aan kunnen doen!!!

Maar tis niet zo dat je het dus zomaar moet accepteren om je beesten op hol te laten gaan voor een fles champagne!!!
Ze kiezen vnl toch op plaatsen waar ze weten waar het rustig is, en waar het niet zo erg is om te landen.

Ze proberen zover het kan er rekening met te houden!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:38

Santos_ schreef:
Nooit veel last van gehad voor zover ik weet. Wij hebben een boerderij en onze buren ook. Er is dit jaar een keer een ballon bij ons geland en 2 jaar geleden ook (toen mocht ik een stukje meevliegen Haha! ). Die mensen in de luchtballon doen dat echt niet expres hoor, ze vinden het zelf ook k*t. En ze houden rekening met het vee. Onze paarden zijn er ook nog nooit echt bang voor geweest, ook niet als er een laag over komt vliegen. Ze kijken even op en klaar.
En hoe kan een piloot nou ooit toestemming vragen trouwens? Haha! Naar beneden roepen ofzo, of je bellen van tevoren dat ze heel misschien daar gaan landen. Oké, het is wel aso om ergens te landen waar paarden in paniek zijn, maarja liever een paar paarden dan een hele kudde koeien.

Een luchtballon heeft altijd grond-personeel in een auto (moet ook de ballon opruimen als het geland is!)
Het grondpersoneel is er WETTELIJK verantwoordelijk voor om toestemming te vragen op de locatie waar de ballon gaat landen.
Het grond-personeel draagt er zorg voor om toestemming bij de boer of landhouder te vragen. Een luchtballon "vaart" NOOIT zonder bij-rijd-auto met "personeel".

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:01

Voor zover ik weet hoeft een luchtballon geen toestemming te hebben om te landen.

Remember

Re: Lucht-ballonnvaarder & PAARDEN wat zijn jullie ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:18

Charos schreef:
Voor zover ik weet hoeft een luchtballon geen toestemming te hebben om te landen.

Zeker wel Ja

Ik heb een tijdje terug mijn oogkas op 2 plaatsen gebroken als gevolg van een val (was net klaar met training, ging bak uit, laagoverkomende luchtballon geeft een keer goed gas, we vlogen de draad in en dikke paniek natuurlijk, even later ging het lichtje uit toen ik op het betonpad geland was Clown ).

Mijn vader heeft pas een vaart gemaakt, voordat ze gingen landen had de vaarder contact met de mensen op de grond, ze proberen zo veel mogelijk vee te vermijden, en ze houden helemaal rekening met paarden. Mijn vader was erg blij dat te horen haha, omdat ie niet graag had dat ik nog een keer een enkeltje beton zou krijgen omdat er een luchtballen laag over zou komen Vork . Ze zetten de ballon op de grond, degene in de auto gaat op zoek naar de eigenaar en vraagt toestemming om het spul af te mogen breken en er op te mogen met de auto's, en anders moeten ze weer opstijgen en stukje verderop landen Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:27

Santos_ schreef:
maarja liever een paar paarden dan een hele kudde koeien.

Ik zie het verschil niet, behalve dat koeien normaal gesproken toch een stuk koeler in de kop zijn dan paarden. Het is ook geen lolletje om een stuk of 20-30 paarden te kunnen gaan vangen waarvan er een aantal niet eens bij elkaar mogen komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:29

Remember schreef:
Ik heb een tijdje terug mijn oogkas op 2 plaatsen gebroken als gevolg van een val (was net klaar met training, ging bak uit, laagoverkomende luchtballon geeft een keer goed gas, we vlogen de draad in en dikke paniek natuurlijk, even later ging het lichtje uit toen ik op het betonpad geland was Clown ).

AU! Ziek Ach gut

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:33

Urielle schreef:
Remember schreef:

AU! Ziek Ach gut

viewtopic.php?f=136&t=604303&hilit= Knipoog

De 'organisatie' waar mijn vader mee vloog hield écht wel rekening met dieren op de grond, en gaven idd ook aan dat koeien over het algemeen wat kalmer reageren dan paarden. Paarden proberen ze dus echt koste wat kost te vermijden (op de stukken waar ze laag gaan, dus opstijgen en landen), koeien ook zo veel mogelijk maar het is niet altijd te vermijden.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:34

als ze die gebieden op een kaart bijhouden dan moet het toch geen probleem zijn de weides met paarden te vermijden. (zijn ze eigenlijk aansprakelijk te stellen voor de schade? bijv. letstelschade en schade aan de omheining oid?)
Tijd geleden hoorde ik hier een verhaal van een luchtballon die in een wei was geland, paarden op hol en één brak zijn zijn been, nog voordat de eigenares erbij was moest hij al ingeslapen worden. Zoiets kan natuurlijk niet met een fles champagne goed worden gemaakt.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:35

mijn vz-pony is bang voor luchtballonen,en neit eens als ze laag over varen maar ook gewoon als ze boven mijn vz-pony heen gaan.ze is ooit een keer door een draad gegaan en heeft volgens mij een tijdje vast gezeten door angst van die luchtballon.ze heeft nu een litteken op haar linker achterbeen. Huilen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:36

lizjuhh schreef:
als ze die gebieden op een kaart bijhouden dan moet het toch geen probleem zijn de weides met paarden te vermijden.

Tuurlijk proberen ze die gebieden zo veel mogelijk te vermijden, maar ze zijn dus wel afhankelijk van de wind hè.... Mocht die draaien, ook al is het maar iets, kun je dus toch in een 'paardengebied' uitkomen, terwijl dat dus absoluut niet gepland was!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:40

lizjuhh schreef:
als ze die gebieden op een kaart bijhouden dan moet het toch geen probleem zijn de weides met paarden te vermijden. (zijn ze eigenlijk aansprakelijk te stellen voor de schade? bijv. letstelschade en schade aan de omheining oid?)
Tijd geleden hoorde ik hier een verhaal van een luchtballon die in een wei was geland, paarden op hol en één brak zijn zijn been, nog voordat de eigenares erbij was moest hij al ingeslapen worden. Zoiets kan natuurlijk niet met een fles champagne goed worden gemaakt.

ja ze zijn verantwoordelijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:44

Ik ben vorige maand met een luchtballon meegevaren, en had wel de indruk dat ze echt proberen rekening te houden met het vee en paarden in de wei hoor. Er werdt constant op gelet en bewust niet in een land met vee geland.. Weet natuurlijk niet of elke ballonvaarder dit doet, maar er zijn wel regels voor.. TEvens had deze club een afspraak, wanneer er drie keer in jouw land geland wordt, mag je een keer gratis mee met de ballon..

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:49

ik denk ook dat de luchtballonvaarders er wel rekening mee proberen houden.

mijn paarden kijken wel eens raar maar ik kan ze meestal vrij rustig houden, ze vertrouwen hun baasje en zijn dus niet door het dolle heen als er een luchtballon laag over vliegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:44

Ik haat die dingen

Toen wij nog in ons vorige huis woonden, was er achter ons een groot grasveld dat bij een bedrijf hoorde. Daar heeft een ballon willen landen, maar pas op het laatst merkte ze op dat dit terien geheel afgesloten is met een hekwerk, wat 's avonds uiteraard afgesloten is.

Met veel geweld werd er dus weer op gestookt.
Dit moest wel met veel geweld, want zo haalden ze het om nét over ons huis te komen.
Echt 10 cm boven de nok.

Helaas waren onze hondjes thuis en die waren echt over de zeik.
Ik dacht eerst dat er 1 een hartaanval ging krijgen oid
hijgen, bibberen, wat over ging in totaal chaken.

Sinds die tijd zijn ze bang voor uiteraard balonnen, maar ook voor vliegers, vliegtuigen die veel lawaai maken, onweer enz.
En dan raken ze dus weer in de stess.

Verder hebben wij hier ons land omheind met hekwerk.
En als er hier een klojo durft te landen (mijn grote schrik nu voortaan met de paarden aan huis) komt hij het erf niet af.
Denk maar niet dat er hier een poort van het slot af gaat.
Hij ziet maar hoe hij zijn rommel weg krijgt. Duivel

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:40

De ballonvaarders zijn wel degelijk AANSPRAKELIJK voor alle schades en gevolgen! De "piloten" (want zo heten ze toch echt) weten heel goed wat de RISICO'S zijn om TOCH op te stijgen! Ze weten dus ook wat de gevolgen kunnen zijn. Tuurlijk; het is moeilijk om zo'n ballon te "sturen" want ze zijn afhankelijk van de wind, HOE WAAIT de wind??? De wind IS je "stuur"!

In het verleden zijn er wel degelijk schadeclaims neergelegd bij ballonvaart-maatschappijen. (soms hebben particulieren ook een ballon)
Zij hebben de koppen bijeen gestoken welke gebieden "gevuld" zijn met paarden om die te vermijden. (en dus de schadeclaims) En van daaruit een kaart gemaakt wat een EVENTUELE route moet worden (als de wind ook meewerkt)

Geen enkel paard zal accepteren dat er een ballon in zijn EIGEN weitje gaat landen, echt niet. Die ballonnen hebben een spanwijdte van een jewelste en wij zien ze vaak in de lucht maar ga maar eens zo'n ballon bekijken van ECHT dichtbij........ Nerd Daar heb je echt geen leesbril voor nodig! En luister voor de gein maar eens als het GAS ontstookt wordt om de ballon te "vullen" en / of te laten opstijgen. Een behoorlijk kabaal is het! Begrijpelijk dat Paarden maar ook Koeien en Schapen het op een rennen zetten met als doel: WEG VAN DAT GEVAARTE VANDAAN! En helaas zijn er veel, teveel paarden of ander vee wat van angst dwars door de omheining heen denderd! Vooral stoeterijen en veulenopfokbedrijven (met jonge dieren zonder levens-ervaring) werden het spuugzat en gingen de schades maar eens claimen. Er wordt gesproken over vele TONNEN in guldens & euro's!!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:44

Jeetje "REMEMBER" , ik zie nu die foto van jouw gezicht..... Bloos

Dat moet pijn gedaan hebben!!!!!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:26

Gelukkig landen ze nooit heel dicht bij de paarden

Ze zijn er echt vreselijk bang voor en de hele kudde gaat aan de haal. Niet fijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:39

Jij blij, bij ons zijn ze tot drie keer toe in de wei van de paarden geland. Clown De pensioneigenaar vond het dus niet erg, ik was er totaal niet blij mee (zoals aan mijn eerste post wel te lezen is)...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:56

ik vind het buitengewoon mooi die dingen........

maar mocht mijn paard zich bezeren omdat hij in dolle paniek door het draad gaat, komen ze niet weg met een flesje wijn hoor Haha! Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:02

Urielle schreef:
Santos_ schreef:
maarja liever een paar paarden dan een hele kudde koeien.

Ik zie het verschil niet, behalve dat koeien normaal gesproken toch een stuk koeler in de kop zijn dan paarden. Het is ook geen lolletje om een stuk of 20-30 paarden te kunnen gaan vangen waarvan er een aantal niet eens bij elkaar mogen komen.

Ik zei een paar paarden. Knipoog
Maar inderdaad, koeien zijn wal koeler.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:07

Die rotdingen zijn ook de reden waarom mijn paarden max. om 18.30 uur naar binnen gaan....http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=224602&hilit=. Ze vliegen mij teveel op mooie zomeravonden. Mijn paarden worden al panisch als ze zo'n ding in de verte zien, en dat terwijl er vaak genoeg heli's overvliegen waar ze niet warm of koud van worden...Denk dat 't het gesis is wat ze vreemd is.