afgebrokkelde hoeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linda22

afgebrokkelde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:42

Mijn paard heeft op elke hoef wel een stukje wat is afgebrokkeld. Ze is ongeveer 2 maanden nog bj de smid geweest dus daar kan het niet aan liggen.

Ik vroeg me af of het misschien door het warme weer van de laatste paar weken komt. Weet iemand dit toevallig.

Morgen bel ik de smid dus niet denken dat ik hem zo laat lopen.

More

Re: afgebrokkelde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:51

Het kan zijn dat ze te droge hoeven heeft.... Afspoelen met water kan wel helpen.
Mijn smid zei dat het goed was voor de hoeven om paarden 1 uur in een soort box ofzo met nat zand te zetten, zo kan al het vocht goed in de hoeven trekken!
Invetten heeft niet veel zin....
Als het niet over gaat, kun je hem denk ik het beste op ijzers zetten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:50

Wow zeg mijn paard moet ca. iedere 5 weken naar de smid omdat haar hoeven zo hard groeien..
Het kan idd komen door de droogte. Olie of vet heeft volgens onze smid geen zin.
Je kan beter de hoeven na het rijden nat spuiten o.i.d.
Rij je veel op de weg?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:16

Jellie schreef:
Wow zeg mijn paard moet ca. iedere 5 weken naar de smid omdat haar hoeven zo hard groeien..
Het kan idd komen door de droogte. Olie of vet heeft volgens onze smid geen zin.
Je kan beter de hoeven na het rijden nat spuiten o.i.d.
Rij je veel op de weg?

Je paard moet in principe ELKE WEEK naar de smid maar veel mensen doen dat niet

linda22 schreef:
Mijn paard heeft op elke hoef wel een stukje wat is afgebrokkeld. Ze is ongeveer 2 maanden nog bj de smid geweest dus daar kan het niet aan liggen.

Ik vroeg me af of het misschien door het warme weer van de laatste paar weken komt. Weet iemand dit toevallig.

Morgen bel ik de smid dus niet denken dat ik hem zo laat lopen.

2maanden????? Scheve mond Dan is het niet moeilijk dat de hoeven gaan brokkelen!De hoefwand is gewoon véééél te lang!

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:21

Amaris elke week is een beetje klare onzin, dat lijkt me hellemaal niet gezond voor de hoef maar elke 6 á 8 weken is normaal. Sorry off topic. Maar ik zou m ook gewoon elke dag goed afspoelen met water.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:08

elke week lijkt mij ook een beetje veel ja Knipoog

De hoeven zijn niet lang, het is alleen de zijkant die brokkelt wat af, eerste keer ook dat ik dit mee maak. Af en toe loop ik met hem op de weg, rij meestal gewoon in de bak en bijna altijd spuit ik zijn benen en dus ook hoeven af.

De hoefsmid komt vrijdag a.s. dus zal wel zien wat ze zegt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:13

Je smid zal vast wel goede tips hebben Ja Ben benieuwd wat hij zegt. Zet je t hier nog neer dan? Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:21

nicole_amber schreef:
Amaris elke week is een beetje klare onzin, dat lijkt me hellemaal niet gezond voor de hoef maar elke 6 á 8 weken is normaal. Sorry off topic. Maar ik zou m ook gewoon elke dag goed afspoelen met water.

6 à 8 weken is vééél te lang Clown
Doe je elke week de hoef,dan heb je maar een beetje eraf te halen,en dat is véél minder dan 6 à 8weken.De hoeven brokkelen af omdat de hoefwand te lang is,die moet in principe gelijklopen met de zool dus doe je hem om de week.

Maarja,de meeste mensen weten niet beter en dan zijn ze verbaasd dat hun paard zijn/haar hoeven brokkelen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:28

ligt er aan hoe snel de hoeven van je paard groeien en of je veel op straat loopt ja of nee Knipoog

maar als je goed groeiende hoeven hebt en niet veel op straat bent geweest zijn ze na 2 maanden lang genoeg om er dan een stukje af te laten brokkelen..

tijd om de smid te bellen dus Haha!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:35

Zal de hoefsmid blij mee zijn, iedere week bij iedereen langs te moeten om een paar milimeter van de hoeven af te halen haha. Maar mijn paard heeft idd ook last van hoeven die afbrokkelen en ook pas bij de hoefsmid geweest, je kunt er weinig aan doen wij hebben ik dacht dat het heette: hoefnat??? Dat smeren we erop...

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:12

haha, ik zou er zelf ook niet blij mee zijn.. gelukkig heb ik hoefijzers , wat vind je daar dan van Amarins? hoe vaak moet het dan? ONTOPIC ik zou een mix maken van azijn en zonnebloemolie/slaolie als je dit over de hoeven smeert brokkelen ze minder snel. Het azijn zorgt ervoor dat het water bij de hoef kan komen, daarom is dit beter dan hoefvet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:37

Armaris schreef:
nicole_amber schreef:

6 à 8 weken is vééél te lang Clown
Doe je elke week de hoef,dan heb je maar een beetje eraf te halen,en dat is véél minder dan 6 à 8weken.De hoeven brokkelen af omdat de hoefwand te lang is,die moet in principe gelijklopen met de zool dus doe je hem om de week.

Maarja,de meeste mensen weten niet beter en dan zijn ze verbaasd dat hun paard zijn/haar hoeven brokkelen Knipoog

Dan heb je vast medelijden met de mijne die gaat 1 keer in de 3 jaar naar de smid, simpel weg omdat het gewoon niet nodig is. De smid controleerd wel als hij hier is.
Ook bij haar brokkelen de hoeven nu een beetje daar is helemaal niets ergs aan en gaat vanzelf weer over als het weer wat natter wordt.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:40

Mijn paard heeft ook van die afgebrokkelde hoeven en heeft ijzers onder. Ik smeer zijn hoeven elke dag in met creme en kan nu al (na 4 dagen) zien dat zn achter hoeven er beter uit zien... kijken wat de hoefsmid over een week zecht...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:44

heel simpel om de hoeve redelijk nat te houden is door de water bak over te laten lopen...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:47

Mijn pony gaat ook niet vaak naar de smid, als de smid komt voor een ander paard kijkt hij wel altijd even naar. Haar hoeven groeien niet snel en buiten lopen we eigenlijk alleen maar onverhard.

Bij mijn heb ik laatst wel gehad dat er een steen op een rit erg naar tussen haar hoef is gekomen waardoor er een stuk hoef los is geraakt (ook de zijkant). Als zoiets gebeurd zorg ik wel dat de smid eerder komt (logisch).

Ik behandel haar hoeven nu wel met Leovet, dacht dat het zo heet, een soort wit spul, heb wel het idee dat haar hoeven er iets sterker van worden (maar dat kan ook tussen mijn oren zitten Haha!)

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:35

Je kan beter geen vet/olie gebruiken want dan sluit je de hoef af waardoor het geen vocht meer doorlaat.

Maar wat je zou kunnen doen weet ik niet, behalve afspuiten o.i.d.

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:52

heejj,,
Ik heb weleens gelezen dat het dan helpt om de hoeven elke dag af te spuiten, of in ieder geval nat te maken. Dan brokkelen de hoeven niet zo makkelijk af, want het komt inderdaad omdat ze droog zijn. Knipoog En invetten van de hoeven helpt niet, dat houdt het vocht alleen maar tegen Pling Knipoog Heb ik ooit in de penny gelezen.
Groetjes Niinna

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:08

ik heb bij mijn paarden ook last van brokkelende hoeven terwijl de smid vorige week nog geweest is. De plaats bij de waterbakken hou ik goed nat zodat de hoeven als zij gaan drinken toch vochtig / nat worden en verder na het werk afspuiten en dan direct ook de hoeven natspuiten. Meer is er volgens mij niet aan te doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:19

De droogte helpt natuurlijk niet, maar hoeven brokkelen alleen als ze te lang zijn of als ze aangetast zijn door een schimmel of een bacterie. Op tijd bij laten werken dus en de hoefwand netjes af laten ronden.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:42

@Mac: Lijkt me niet?? eergister is de DA nog bij ons geweest en heeft alle paarden na gekeken.. dan had ze toch wel gezien of t een schimmel of iets dergelijks was???

mijn paardje is 2 weken geleden bij de smid geweest, en aan de onderkant van haar hoeven begint het ook te brokkelen... (gewoon kleine stukjes +/- 1cm die loslaten..)

Komt dit dan ook door de droogte? hier heeft de DA niets over gezegt.

Volg dit Topic even... *LOL*

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:44

Door de droogte krimpen hoeven en gaan ze scheuren/afbrokkelen. Lekker vaak nat maken dus.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:30

Charos schreef:

Dan heb je vast medelijden met de mijne die gaat 1 keer in de 3 jaar naar de smid, simpel weg omdat het gewoon niet nodig is. De smid controleerd wel als hij hier is.
Ook bij haar brokkelen de hoeven nu een beetje daar is helemaal niets ergs aan en gaat vanzelf weer over als het weer wat natter wordt.

Sterker,ik vind het echt zeer erg voor je paard!
Volgens jou is het niet nodig,maar heb je al eens naar je paard gekeken of het nodig is?
De steunsels zullen wel al over de zool gegroeid zijn

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:57

DaisyH schreef:
@Mac: Lijkt me niet?? eergister is de DA nog bij ons geweest en heeft alle paarden na gekeken.. dan had ze toch wel gezien of t een schimmel of iets dergelijks was???

Er wordt gevraagd naar redenen waarom hoeven kunnen brokkelen. Schimmel/bacterie is daar 1 van. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is.

Enne: een da kan ook wel eens iets over het hoofd zien hoor. En een bacterie in de witte lijn is vaak van buitenaf niet eens te zien. Ik spreek (helaas) uit ervaring.

En echt: soms is de hoewand afronden (vooral aan de toon) al genoeg om brokkelen te voorkomen, vooral die oppervlakkige brokjes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:14

Mac schreef:
DaisyH schreef:

Er wordt gevraagd naar redenen waarom hoeven kunnen brokkelen. Schimmel/bacterie is daar 1 van. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is.

Enne: een da kan ook wel eens iets over het hoofd zien hoor. En een bacterie in de witte lijn is vaak van buitenaf niet eens te zien. Ik spreek (helaas) uit ervaring.

En echt: soms is de hoewand afronden (vooral aan de toon) al genoeg om brokkelen te voorkomen, vooral die oppervlakkige brokjes!

Een hoefwand moet altijd afgerond worden Ja

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:19

Ik heb een tinker met erg afbrokkelende hoeven, maar sinds kort heb ik daar een oplossing voor, namelijk hoefbevochtigers. Echt ideaal, je stopt ze in een emmer water en doet ze over de hoef van je paard, 20 tot 30 minuten laten zitten en klaar Haha! . Verder smeer ik er helemaal niets op.