wat is het nut van een zomerdeken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

molentje

wat is het nut van een zomerdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:52

ik snap niet wat het nut van een zomerdeken is...
het is toch in de zomer warm genoeg om een paard zonder deken te laten staan?

ik hoop dat een van jullie me dat kan vertellen...
ben er wel nieuwsgierig naar!!

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:56

Als het echt hoogzomer is is het warm genoeg ja, nu vind ik het nog te koud om haar geheel zonder deken te zetten, maar ook niet koud genoeg om haar onder haar winterdeken te laten staan, daarom staat die van mij nu onder haar fleecedeken+zomerdeken, als het weer wat warmer word gaat de fleecedeken erondervandaan en als het echt warm is gewoon zonder deken. Tegenwoordig als het overdag mooi weer is en het zonnetje schijnt mag ze overdag haar deken een paar uurtjes af als ze in de bak aan het spelen is

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:23

Die van mij staat nu ook onder fleece + zomerdeken. Indd ook als het warmer wordt gaat de fleece eronderuit, en daarna mag ie gewoon "in zn blootje".

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:48

De zomerdeken gebruik ik als overgangsdeken.
Ik ga niet mijn geschoren paard wat de hele winter onder een enorme deken heeft gestaan ineens "bloot" zetten.Hij krijgt dan eerst een tussendeken op en nu staat hij onder een zomerdeken.

Overdag is het nu lekker in het zonnetje zo'n 10 graden, vannacht was het -2. Daarom nog even de zomerdeken. Niet te warm op de dag en toch een beetje bescherming 's nachts

Verder krijgt hij in augustus/september al zijn zomerdeken op.
Het is puur om de haargroei te verminderen.

itske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:44

Ik krijg toch wel het idee dat wij allemaal de paarden/ponys als kinderen gaan behandelen.
De paarden in het wild hebben het ook niet koud.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:46

Ook in de zomer heb je soms dagen dat de temperaturen tegen de 10 graden zit. Ook in de zomer trek je zelf weleens een trui aan omdat je het koud hebt.
Overigens vind ik de vergelijking met paarden in het wild niet opgaan. Die zijn de hele dag in beweging en kunnen zich warm houden. Een paard dat in een box staat kan dat maar beperkt doen.

RUBYWHITE

Re: wat is het nut van een zomerdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:50

Precies Cassidy Mijn paarden staan nu zelfs nog onder 2 dekens Bij erg mooi zonnig weer (zoals laatst een paar dagen) staan ze alleen onder winterdeken..

Wat versta je precies onder een zomerdeken? Ik heb nl van die dunne katoenen zomerdekens, die doe ik idd op als het die dag wat frisser is. Het kan niet zo zijn dat ze er in gaan zweten oid. Om ze nu een fleecedeken op te doen + zomerdeken vind ik het echt nog te fris voor

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:42

Ik heb de onderdeken er afgehaald, ze staan nu onder een 350 grams winterdeken. Overdag kunnen ze een uurtje of zo zonder, helemaal als het echt warm is en de temperaturen boven de 10 graden uitkomen. Maar 's nachts vind ik het op dit moment nog te fris.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:26

Ik verwen mijpony wel maar krijgt als de deken straks afgaat echt geen deken mee rop als het even 9 graden word of zo hij kan wel wat hebben
in mijn ogen zal het paard het ook niet pretig vinden als die 12 maanden per jaar met een dek opstaat

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:30

Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan die deken, helaas is het voor mij niet mogelijk om het zonder te doen. Als ik een hele winter een deken op heb gehad, ga ik dat rustig afbouwen. Ze blijft tot laat in het jaar zonder deken staan, dan wordt ze geschoren en krijgt een overgangsdeken op.
Zomerdeken gebruiken betekend niet meteen dat ze 12 maanden onder dek staan.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:37

Ik denk ook dat ze prima zonder deken kunnen.. Maar de een is eerder vatbaar voor een koudje... 1 van mijn paarden staat altijd onder verschillende dekens tot aan de echte warmte omdat ze sneller een koudje heeft. Een andere die hoeft niet onder een overgansdeken.. die heeft toch nooit nergens last van. Trouwens ze staan snacht nog gewoon op stal... en overdag schijnt de zon.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:55

Tja bij mij is eenmaal deken af er ook geen 1 meer op want daar wordt je paard alleen maar ziek van

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:31

Ik ben het helemaal eens met het feit dat er afgebouwd moet worden als een paard onder een dikke winterdeken heeft gestaan. Maar ik zou niet snel een zomerdeken kopen. Die van mij gaat over een week ofzo onder een gevoerde regendeken of een 100/150 grams deken die een beetje tegen regen kan (ik moet er nog een aanschaffen vandaar de twijfel). En daarna kan hij wel in zn blote kont. Het nut van een dun katoenen dingetje wat niet tegen regen kan ontgaat mij ook beetje.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

Ik zit nog te twijfelen of ik mijn ruin dit jaar de zomer met een katoentje laat staan. Koud heeft hij het niet maar zijn vacht verkleurd vreselijk in de zomer. En stel dat ik wel een keer een keuring of halterklasse wil lopen dan moet hij er wel goed uitzien. En hier in de polder kan het in principe ook zat, open vlaktes dus ook 's zomers een lekker windje, hij zal er zeker niet onder gaan zweten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:41

Mijn ponies staan nog onder hun winterdeken. Als het straks overdag gewoon lekker aanvoelt gaan ze overdag af en dan aan het einde van de middag weer op. Daarna in hun blootje.

Mijn paard staat nu onder een dikke winterdeken met een dunne tussendeken eronder. Hij zweet nog niet

Zodra het s nachts flink boven nul blijft gaat de tussendeken eronder vandaan.

Als het 15 graden is gaat zijn zomerdeken op.

Mijn paard heeft zomers een katoenen zomer deken op. Overdag een bucas vliegendeken en s nachts dus die katoenen.

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:57

Die van mij staat nu nog onder 300 gr. Hij stond onder 520 gr dus kan m moeilijk nu in een keer in z'n nakie zetten. Ik vind het 's nachts (en overdag trouwens ook) toch echt nog te koud om zonder die 300 gr. te kunnen. Maar dat komt voornamelijk omdat hij onder veel dekens gestaan heeft. Wanneer hij de winter door gekomen was op 200 gr. dan vind ik dat je inderdaad nu wel toe kan met een fleece deken.
Mijn paard begint al eind augustus vacht aan te maken dus ik was er vroeg bij. Dit heb ik gedaan omdat ik liever niet scheer maar ik ook niet wil dat het zo'n teddy wordt, aangezien wij alleen een buitebak hebben.

Wanneer het straks echt weer lekker weer wordt gaat ie mooi bloot het land op en val ik hem niet lastig met een deken. In de overgangsperiode wel en ook bouw ik straks weer op met een zomerdeken. Voor mij heeft een zomerdeken dus absoluut wel nut.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:05

die van mij komt onder een 400 vandaag toen 250 nu staat die nog onder een 150 straks onder 100 dan ongevoerde regen deken dan niks
nut van een zommer deken gaat er bij mij gewoon niet in

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:40

Haha, ik dacht altijd dat zomerdekens ervoor waren dat je je paard lekker buiten kon zetten op de dag voor wedstrijd ofzo, en dat ze dan niet al te vies meer zouden worden. Maar daar heb ik nog niemand over gehoord. (ik gebruik ze overigens niet)

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:36

die van mij heeft nu alleen 's nachts een tussen deken op. overdag staat ie lkkr in zn naakie. t is warm zat bij ons op stal en hij vind het heerlijk zonder deken..

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:44

Een zomerdeken heeft, denk ik, verschillende functies: zowel het verkleuren van je paard door de zon tegen gaan, alswel het schoon houden voor een wedstrijd, maar ook voor de wat frissere zomerdagen (of warmere lentedagen) kan een zomerdeken prima dienst doen. Sommige gebruiken m ook op de trailer en dat is natuurlijk ook een prima optie.
Ik zie dat iedereen hier gaat roepen onder wat voor een deken zijn/ haar paard of pony staat, maar ik geloof dat er werd gevraagd waar een zomerdeken voor werd gebruikt, toch? Ach ja, soms dwaal je gewoon een beetje af van het onderwerp....

*edit* Er ging iets fout waardoor drie keer achter elkaar hetzelfde stuk kwam te staan...iets teveel van het goede!

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:55

Een zomerdeken is in mijn ogen alleen nuttig als je je paard een keer schoon wilt houden voor een wedstrijd of zo

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:01

itske schreef:
Ik krijg toch wel het idee dat wij allemaal de paarden/ponys als kinderen gaan behandelen.
De paarden in het wild hebben het ook niet koud.

Paarden in het wild hebben geen zadel op, worden niet bereden, staan altijd buiten, hebben weet ik hoeveel ruimte tot hun beschikking. enz enz enz enz enz.

Ik wil niet vervelend doen maar ik wordt wel een beetje moe als ik dit soort kreten weer hoor.
De manier waarop de paarden door de mens gehouden worden, heeft helemaal niets te maken met de natuur.
Het is aan je zelf wat je met je paard wilt doen maar het is wel verstandig een dekentje op te doen als je paard geschoren is of gewoon kort in het haar zit.

Als mijn pony zomers lekker fris gedoucht na gedane arbeid weer op stal komt, krijgt hij een dekentje over om te voorkomen dat hij ziek of snotterig wordt. Verder heeft hij zomers geen dek op

Zal trouwens blij zijn dat de dekens straks weer afkunnen

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:45

Onze paarden hebben zomers een Anky vliegendeken om.Deze dekens zijn door de stof lekker koel en de paarden hebben minder last van vliegen.En krijgen geen horzel/vliegen steken/bultjes onder die deken, dus geen nare bulten op de plaats van het zadel.

Voor de zwarte paarden hebben we een speciale vliegendeken, het zelfde idee als de Anky maar dan reflecterende kleur.Hierdoor blijven ze ook lekker koel en verkleuren ze niet.Vaak willen friezen nog wel eens bruin worden en met deze deken behouden ze hun kleur.

Ook kun je je paard een deken om doen vanwege exceem.Dat zijn ook speciale dekens, het idee van een vliegendeken, maar dan van top tot teen.

Sommige paarden hebben echt baat aan een zomer of vliegen deken op in de zomer.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:30

Het grote nadeel van een (katoenen) zomerdeken is dat als je paard het koud krijgt hij door het gewicht van het dek zijn haren niet overeind kan zetten. ik werd hier door mijn dierenarts op gewezen en vond dat ze eigenlijk wel gelijk had.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:20

Tess schreef:
Het grote nadeel van een (katoenen) zomerdeken is dat als je paard het koud krijgt hij door het gewicht van het dek zijn haren niet overeind kan zetten. ik werd hier door mijn dierenarts op gewezen en vond dat ze eigenlijk wel gelijk had.

De katoenendeken doe je op in een periode dat het weer redelijk tot goed is.Dan krijgt een paard het niet snel koud hoor onder een katoenendeken.Als het weer het nog niet toelaat leg je er ook nog geen katoenendeken op.Hoe doe je dat in de winter dan, het gewicht van een winterdeken is nog zwaarder.
Persoonlijk zegt me die opmerking niet zoveel.Je weet zelf gauw genoeg wanneer je welke deken op moet doen en je hebt gauw genoeg in de gaten of je paard het koud of warm heeft, daarvoor hoef je nog niet gelijk naar die haartjes te kijken.Even onder het dek voelen zegt al genoeg.