scheren in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:17

Misschien heeft iemand hier ervaringen mee of tips over:

Mijn paard heeft de hele winter een deken op en blijft mooi kort in z'n haren zitten en heeft weinig last van kou. Echter in de zomer heeft hij wel last van de warmte, zijn er mensen die hun paard in de zomer scheren? Is dit verstandig en helpt dit bij paarden die last hebben van de warmte in de zomer?

ik hoor het graag!!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:21

ik houd dit topic ff bij

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:01

Ik scheer mijn shethengst wel in de zomer..
Hij staat voor de kar en wordt bereden, zijn zomervacht is zoals die van de meeste shetten...dus zweet ie zich dan nog steeds een ongeluk...

loulou

Re: scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:49

ik heb mijn fjord de afgelopen twee zomers ook geschoren. vond dit een fijne oplossing omdat hij zelfs met zomervacht nog heel erg zweette tijdens het rijden.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:59

ik scheer mij paard nooit..
gewoon veel poetsen denk ik..
ik vind het iets heel onnatuurlijks scheren.

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:29

Bij ons worden de shetten tegen de zomer ook geschoren. Vooral omdat ze dan niet zo'n dikke zomervacht hebben en ze blijven anders altijd heel lang ruiven. En nat het rijden blijven ze dus normaal gezien nog erg lang nat

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:46

K zit er ook over na te denken het nog een keer te doen. Ik heb nog maar 1 keer geschoren maar overal zitten alweer van die lange lelijke haren, ik poets giga veel, maar die krijg ik nog niet weg... Weet iemand hoe het zit met de kleur die ze dan krijgen, is dat veel anders dan na een 1e keer scheren in de winter?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:51

Ik zou in de zomer niet scheren, helemaal als ze overdag op het weiland lopen hebben ze de vacht op de wat minder warme dagen echt nodig. En ja, dan transpireren ze als ze wat harder hebben gewerkt, maar dat doe jij ook als je in de zomer aan het sporten bent.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:16

Kit_for_ever schreef:
K zit er ook over na te denken het nog een keer te doen. Ik heb nog maar 1 keer geschoren maar overal zitten alweer van die lange lelijke haren, ik poets giga veel, maar die krijg ik nog niet weg... Weet iemand hoe het zit met de kleur die ze dan krijgen, is dat veel anders dan na een 1e keer scheren in de winter?

is per paard verschillend. sommige krijgen een hele andere kleur, bij andere blijft eht ongeveer hetzelfde.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:14

Een vriendin van mij is groom en die scheert de paarden ook 's zomers. Zij doet het wel overdreven vaak ongeveer 1x per maand!!
Ik zou 's zomers niet scheren met koudere dagen hebben ze dat vachtje toch wel nodig!

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:54

als je scheert in de zomer wel een dekje bij koudere dagen opdoen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:15

Cassidy schreef:
Ik zou in de zomer niet scheren, helemaal als ze overdag op het weiland lopen hebben ze de vacht op de wat minder warme dagen echt nodig. En ja, dan transpireren ze als ze wat harder hebben gewerkt, maar dat doe jij ook als je in de zomer aan het sporten bent.

Ik ben het helemaal met je eens.
In de zomer kan het soms best koud zijn, en dan zou je dan ook nog eens met dekens moeten gaan zeulen! In de winter is voor mij al lang voldoende

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:40

Shetlanders en fjorden zitten heel anders in het haar dan volbloeden. Ik heb een kwpn en die hoef ik echt zomers niet te scheren. Die zit dan heel kort in het haar. En mijn new Forest zit ook niet overdreven lang in het haar. Kortom ik denk dat het zowiezo niet nodig is om je paard te scheren zomers. VOor shetlanders vind ik dit een ander geval omdat die over het algemeen wel langer in de haren zitten

eventsdocw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:55

Ik lees nu dat veel mensen scheren in de zomer, maar mij is altijd geleerd dat je na december al niet meer mag scheren omdat dat niet goed is voor de zomervacht . Kan dat alleen nergens vinden op internet. Ben nu wel in de wirrewar hoor. Kan dus geen kwaad?? Zelf scheer ik in ieder geval wel voor de winterperiode. Mijn paard heeft er echt last van met rijden, is dan gewoon te warm voor hem. Ik ga ook niet sporten met een dikke jas aan . Kan me voorstellen dat dieren die in de zomer een dikke vacht hebben hier dan ook veel last van hebben. Dan trekken we zelf ook zo min mogelijk kleren aan ivm de warmte. En voor de iets koudere dagen zijn er hele mooie zomerdekens in de winkels .

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:38

Onze shet scheer is meestal ook voor de zomer, ze is nu bijna 20 en heeft er moeite mee met de verharing. En als het dr al lukt om de verharen krijgt ze een dikkere vacht dan de andere.
Vorige zomer had ikhaar niets geschoren en toen zat ze redelijk dik in de haren, dit jaar benik wel weer van plan om haar te scheren.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:41

Cassidy schreef:

Niets aan toe te voegen

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:50

ik heb altijd geleerd dat je mag scheren als de R in de maand zit. in april scheer ik mijn ruintje voor het laatst. dan doe ik het eind april. ik denk dat elk paard last heeft als het echt warm is. 3 jaar terug moest ik mijn ruintje ivm ziekte scheren in augustus. tijdens de koude avonden stond hij met een lichte deken op. hij heeft nooit last gekregen van een rare vacht na zijn scheerbeurt in augustus.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:58

mijn shet scheer ik alleen als hij moeilijk door zn vacht komt en dus zeg maar in juni/juli nog zn winterhaar heeft en hij staat dan helemaal te genieten van het scheren. maar meestal vind hij het lkkrder om te zwemmen of gewoon 3xper dag af te spuiten als het erg warm is.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:36

Elk paard heeft in de zomer wel last van de warmte.Dat is bij mensen toch ook zo.
En meer zweten dat is logisch.Jij zweet in de zomer ook meer dan in de winter.
Ik persoonlijk vind het heel slecht om in de zomer periode te gaan scheren.Je verstoord het lichaam/haardracht ermee.Een paard verhaard in het voorjaar en maakt haar aan in het najaar.Dat is vrij logisch, het lichaam volgt de natuur.En de haardracht veranderd daardoor.
Vanaf maart gaan de paarden meestal al verharen, dan moet je niet meer gaan scheren.Daar verstoor je het verhaarproces mee.Het paard gaat dan weer haar aanmaken, dus blijf je constant aan het scheren.
Wil je paard niet goed door zijn haar heen komen, geef hem dan eens een vitaminespuit.Deze willen goed helpen bij de verharing.En lijnzaadolie kan ook helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:05

De Shetlanders van stal heb ik vorig jaar nog staan scheren.
Rond Maart sneeuwde het en het werd vrijwel direct opgevolgd door prachtig weer en je weet wat voor een berenvacht die Shetlanders soms wel niet kunnen krijgen. Dit jaar doen we het niet, het weer is weer totaal anders natuurlijk!

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:46

ik ben benieuwd wat de reacties zullen zijn op dit topic

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:29

ik scheer mijn paard eigenlijk nooit, ze heeft ook in de zomer een hele korte vacht van ongeveer 3 mm lang. Ook zij heeft last van de warmte, maar zoals gezegd, dat zullen alle paarden wel hebben. Wat ik het grootste gevaar van scheren vind, is dat de zon pal op de huid komt te schijnen. Met witte paarden met een roze huid (geen witte schimmels) is dat echt niet leuk!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:40

merel wordt dalijk wel deels geschoren.

ze loopt endurance en dus trainingen van 3 uur per keer(zeker 3 keer in de week) wedstrijden zijn natuurlijk ook intensief.

om haar hartslag en ademhaling onder controle te houden moet ze haar warmte goed kwijt kunnen. vandaar dat ze op bepaalde plaatsen wordt geschoren. misschien niet mooi, maar wel functioneel.

topsporters hebben tenslotte ook speciale ademende en vochtregulerende kleding aan, dus waarom van een paard verwachten grote prestaties te leveren met een belemmerende vacht?

het is een verschil als dat ze wat natte plekjes hebben in de zomer als ze pal in de zon staan, of zoveel zweten op ieder plekje van het lichaam dat uitdroging en mineralenverlies de gezondheid in gevaar brengen.

Jans16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:43

ik ga mijn paard van de week scheren.. hij is 26 en komt vaak moeilijk van zijn wintervachtje af.. al moet ik zeggen dat het dit jaar wel extreem veel af komt . je merkt echt dat hij het heerlijk vind als zijn dikke vachtje er weer af is.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:25

Goh, ik was net het centrale scheertopic aan het zoeken. Ik ben ook aan het twijfelen of ik m'n paard zou gaan scheren. Hij is al goed verhaard, maar nu komt er geen haar meer vanaf. Zijn haren zijn zeker nog 1 cm lang. Als ik rij (en zeker op concours in de hitte en met de stress) is hij echt super nat.
Een paar jaar terug heb ik hem geschoren in de zomer, dat beviel me toen best goed. Ik weet alleen niet of ik nu gewoon nog even geduld moet hebben (of hij überhaubt nog verder verhaard?) of gewoon moet gaan scheren.