Paard met deken gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

Paard met deken gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 13:41

Hallo,

Ik heb een pony gekocht met een (dunne) deken. Maar hij is verder niet geschoren en zijn vacht lijkt even lang als die van mijn andere pony die zonder deken staat.
Moet hij dan echt een deken ophouden? Zoals nu met het zonnetje heb ik hem lekker af. Maar moet die dan vanacht weer op? Wij hebben wel buitenstallen.

BarbaLala

Re: Paard met deken gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:44

Gefeliciteerd met je aankoop!
Een dier wat het hele winterseizoen al met deken staat zou ik niet midden in januari ineens zonder deken zetten.
Ga dan gewoon volgend winterseizoen zonder deken in, als dat je voorkeur heeft.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 13:48

BarbaLala schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop!
Een dier wat het hele winterseizoen al met deken staat zou ik niet midden in januari ineens zonder deken zetten.
Ga dan gewoon volgend winterseizoen zonder deken in, als dat je voorkeur heeft.

Dankje wel!

Het is wel een 0grams deken die die op heeft dus vroeg me daar de meerwaarde vanaf gezien ze dan niet hun vacht kunnen opzetten. Maar het staat mij ook tegen inderdaad om nu ineens de deken eraf te laten.

Ik vind zelf zonder deken altijd wel makkelijker, maar aan de andere kant zo blijft hij wel lekker schoon..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:51

Als die 0-grams wind en waterdicht is, heeft het wel een stuk meerwaarde in mijn ogen...
Daarnaast zit er zeer waarschijnlijk te weinig vacht onder om bij koud en regenachtig weer het fatsoenlijk op te zetten.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 13:54

Janine1990 schreef:
Als die 0-grams wind en waterdicht is, heeft het wel een stuk meerwaarde in mijn ogen...
Daarnaast zit er zeer waarschijnlijk te weinig vacht onder om bij koud en regenachtig weer het fatsoenlijk op te zetten.

Nee het is een stal deken dus niet wind en water dicht.

Wel kunnen ze hier altijd droog en uit de wind gaan staan.
Ik moet nu dus ook opletten wanneer hij buiten staat, maar ergens vind ik het zonde om een nieuwe deken te kopen gezien ik daar straks waarschijnlijk geen gebruik meer van maak.
Ik heb nu wel ook een deken die wel wat regen kan verdragen maar ook die is niet volledig waterdicht.

Hij lijkt echt zeker zoveel vacht te hebben als mijn andere pony, in elk geval net zo lang. De dikte is moeilijk te zien natuurlijk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:56

Staldekens kunnen volgens mij geen 0 gram zijn dan zal het een zomerdeken zijn?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:58

Oef ik zou niet nu ineens die deken aftrekken als die al de hele winter gewend is aan een deken.
Lekker een waterdichte deken kopen en die dit seizoen gebruiken. Volgend jaar kun je dan lekker niet beginnen aan dekens!

Je kan op marktplaats goedkoop een tweedehands deken aanschaffen!

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:02

Janine1990 schreef:
Staldekens kunnen volgens mij geen 0 gram zijn dan zal het een zomerdeken zijn?

Weet ik niet ik heb hem erbij gekregen. Maar dik is die zeker niet. En zuigt water echt op volgens mij :/ maar een zomerdeken zou kunnen dan. Ik heb verder ook geen verstand van dekens ik heb ze gewoon altijd zonder staan.
Maar zoals nu met de zon voelt zijn vacht heerlijk warm terwijl de deken koud blijft voelen, dan lijkt mij zonder deken voor hem fijner?
Maar snachts en met slecht weer dus beter wel ophouden dan.

Ja had er nu ook 1 2de hands maar die ligt niet helemaal lekker. Dus dan weet ik ook weer niet naar welk merk ik moet kijken. Dat is met 2de hands weer moeilijk. Dat is leuk als je weet wat er goed ligt maar dat weet ik bij hem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:02

Nou ik zou niet weten waarom je de deken nu opeens niet eraf zou kunnen halen.
Het is een 0 grams en niet wind/waterdicht, paard heeft het waarschijnlijk kouder met deken als zonder aangezien de enige functie van deze deken is het platdrukken van de haren, geeft geen warmte of bescherming tegen wind/regen.

Als de haren van de vacht net zo lang zijn als van de andere paarden (dus goede wintervacht) zou ik de deken afhalen, haren kunnen dan mooi uit gaan staan en paard kan zich prima beschermen dan.

Melleke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:04

Ik zou het deken erop laten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:05

Oke handig dat je je er even in verdiept dan... :+

Ik ga mee met Cioccolato, even een 0-grams regendeken kopen en volgend seizoen de deken aflaten...

Lengte van het haar en de gevoelstemperatuur van de vacht zelf zijn géén graadmeter.
Vraag de vorige eigenaar waarom en wat voor deken...

Stel dat je paard net als de mijne de hele dag onder dak staat en nu ineens volle bak buiten... Nah... das vragen om moeilijkheden natuurlijk. :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:07

Hmm, ja wat Romy zegt is inderdaad wel zo; aan een zomerdeken of 0 grams deken heeft een paard niks nu.

Dan zou ik een 150/ 200 grams kopen en die er op gooien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:10

Maar als die nu een stal deken op heeft dan stond die dus bijde vorige eigenaar niet buiten? In ieder geval niet met slecht weer? Dat zou dan al een hele verandering zijn. Zou dan zeker gaan ondersteunen en in de gaten houden. Nat regenen en dan de vies koude wind.. Zonder deken.. Brrrrrrr. Maar misschien is dat zelfs met deken al te heftig..

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:12

Janine1990 schreef:
Oke handig dat je je er even in verdiept dan... :+

Ik ga mee met Cioccolato, even een 0-grams regendeken kopen en volgend seizoen de deken aflaten...

Lengte van het haar en de gevoelstemperatuur van de vacht zelf zijn géén graadmeter.
Vraag de vorige eigenaar waarom en wat voor deken...

Stel dat je paard net als de mijne de hele dag onder dak staat en nu ineens volle bak buiten... Nah... das vragen om moeilijkheden natuurlijk. :+

Ik weet wel dat hij daar overdags ook buiten stond. Maar vragen wat voor deken gaat helaas niet meer. Hij liep een dag nadat ik hem had kreupel en had dit netjes gemeld maar dit kwam niet in goede orde aan helaas.

Kreupel zijn lijkt (gelukkig) een hoefkneuzing, nog erg vervelend natuurlijk maar dat gaat weer over als het goed is.

Ik merk zelf wel dat ze hier veel binnen staan. Misschien ook omdat mijn andere pony zowiezo een hekel heeft aan regen en zelf geen goede waterdichte vacht heeft. (die heeft echt nog nooit onder een deken gestaan zelf gefokt, en borstel haar ook niet veel)

Maar dan moet ik misschien toch opzoek naar een wel wind en waterdichte deken zou zonde zijn als ik hem de komende week verplicht binnen moet laten staan wegens een deken :+

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:14

Cioccolato schreef:
Maar als die nu een stal deken op heeft dan stond die dus bijde vorige eigenaar niet buiten? In ieder geval niet met slecht weer? Dat zou dan al een hele verandering zijn. Zou dan zeker gaan ondersteunen en in de gaten houden. Nat regenen en dan de vies koude wind.. Zonder deken.. Brrrrrrr. Maar misschien is dat zelfs met deken al te heftig..

Ze hadden daar wel een waterdichte deken maar die heb ik niet mee gekregen ik heb 2 half kapotte dekens mee gekregen. (was al wel blij dat ik wat kreeg)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:15

Handig... Ik zou idd gaan voor een water dichte deken en goed in de gaten houden :j
Volgende winter kun je 't lekker op je eigen manier doen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:16

jeniej schreef:
Ik weet wel dat hij daar overdags ook buiten stond. Maar vragen wat voor deken gaat helaas niet meer. Hij liep een dag nadat ik hem had kreupel en had dit netjes gemeld maar dit kwam niet in goede orde aan helaas.

Kreupel zijn lijkt (gelukkig) een hoefkneuzing, nog erg vervelend natuurlijk maar dat gaat weer over als het goed is.

Ik merk zelf wel dat ze hier veel binnen staan. Misschien ook omdat mijn andere pony zowiezo een hekel heeft aan regen en zelf geen goede waterdichte vacht heeft. (die heeft echt nog nooit onder een deken gestaan zelf gefokt, en borstel haar ook niet veel)

Maar dan moet ik misschien toch opzoek naar een wel wind en waterdichte deken zou zonde zijn als ik hem de komende week verplicht binnen moet laten staan wegens een deken :+

Dus daarom kan je niet nog een vraag stellen? Hmm... oke...
Kwestie van willen denk ik dan, maargoed...

Gewoon niet te veel willen aanpassen in het management. Dus een warmer dekentje op en lekker 's avonds in een warm en beschut stalletje zetten. En na de zomer pas dingen gaan veranderen.
Dan weet je in ieder geval zeker dat hij fit is. Winter is al pittig genoeg hier voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:16

Staldeken heeft altijd voering. Ik kreeg ook alleen een staldeken bij m'n paard. Deze zal denk ik ongeveer 100 grams zijn. Ik zou voor nu een regendeken kopen en dan volgende winter zonder laten staan. Hij is nu waarschijnlijk een deken gewend als het kou is waait, regent etc.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:24

Paarden beginnen al te verharen. Droge vorst hebben ze amper moeite mee mits voldoende hooi. Als ze zelf bij regen in de schuilstal gaan staan zou ik me niet te veel zorgen maken. Gewoon de komende dagen in de gaten houden, je merkt snel genoeg of hij met of zonder kan. En anders ergens een regendeken bietsen voor als het een paar dagen van dat natte weer is. Over 2 a 3 maanden is het voorjaar en dan kan hij zonder.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:54

Ik zou op marktplaats een regendeken kopen zonder voering dus een 0 grams en die opgooien.

Daar ben je nooit aan bekocht.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 17:15

Ik heb nu een 300gram regen deken. Wel tweedehands gekocht maar is een nieuwe deken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:35

300 gram is wel een beetje veel denk ik met deze temperaturen :=
Ik zou eerder kijken naar 100/150 gram.

Mijn geschoren pony staat onder 200 gram buiten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:40

300 Gram is wel heel erg veel! Dat doe ik mijn geschoren pony pas op bij strenge vorst.
Waarom heb je zo’n dikke deken gekocht? :)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:45

Ik heb vorige week mijn paard zijn deken (250 gram) af gedaan. Hij schuurde heel zijn staart stuk aan het deken. Nu staat hij zonder en heb niet de indruk dat hij kou heeft

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:46

Iig niet in de regen zetten met een deken die niet waterdicht is!
Een zomerdeken of staldeken is niet geschikt om mee in de regen te staan.
Met een natte deken op staan lijkt me ook niet gezond.

Er zijn ook waterdichte regendekens te koop met fleecevoering. Of anders een 100grams.