Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marcel75 schreef:MarjaR schreef:Als het gaat vriezen sluiten wij hier alle buitenkranen e.d. af zodat de boel niet bevriest. Dat betekent meteen ook dat de automatische drinkbakken in de stal en in het weiland niet meer gebruikt kunnen worden.
Ik zet dan bij de pony's een speciekuip die ik 2x per dag vul met 2 grote tuingieters water. Maar als het pittig vriest bevriest het water in die speciekuip natuurlijk ook.
Het drinkwater in onze kippenren houd ik ontdooid door hun waterbak op een electrisch plaatje te zetten. Dat ding zorgt er middels verwarming voor dat het water vloeibaar blijft.
Bestaat zoiets ook voor grotere bakken zoals een speciekuip o.i.d.? Heb het nog niet kunnen vinden.
ja
SEtequila schreef:Een lifehack die ik daarvoor een keer heb gezien is een groot plastic melkpak half vullen met water en daar een hoop zout in doen. Dat pak doe je dan in de waterton, als de bovenlaag van het water dan bevriest, is het pak als het goed is niet bevroren. De paarden kunnen dan het pak naar beneden duwen met hun neus, waardoor er een open gat in het ijs vrijkomt. Dan kunnen ze nog van het water onder t ijs drinken
BoydS schreef:Wij gebruiken deze: https://www.agradi.nl/h2go-bag-waterzak ... sKEALw_wcB
Bevalt me goed! 1x per dag vullen en klaar.
SusanH schreef:[. Als er niemand op stal is loopt het water de sloot in. Zo zorgen ze dat de leiding niet bevriest, en ze altijd water kunnen bijvullen. Is dat bij jullie geen optie? Anders idd 2 speciekuipen, en isoleren.
MarjaR schreef:Bedankt voor alle reacties. Zitten zeker bruikbare tips tussen!
Toch zelf ook nog even verder gezocht.
Er blijken electrische verwarmingsmatten te bestaan, zie bijv. https://www.hokkendomein.nl/detail/441685/verwarmingsmat-30cm-x-50cm.htm.
Zo'n ding zou misschien op de bodem van een grote speciekuip kunnen en dan een kleinere kuip met water er bovenop. Ben benieuwd of zo'n mat warmte genoeg zou geven om het water in de kleinere kuip ontdooid te houden.
Heeft iemand hier misschien ervaring daarmee?
Edit: ik heb dus wel stroom in de buurt van mijn waterbakken, anders zou dit niet werken.