Ik heb een ouwetje, een KWPN'er van ondertussen 28,5 jaar. Gezondheid is redelijk, jaren geleden heeft hij een klap voor zijn kop gehad (mogelijk kan het ook een hersentumor zijn volgens de DA, iig kan hij niet meer lekker recht lopen in stap maar hij gallopeert nog rustig de wei uit als de draad open blijft staan
daarmee doet hij het prima, maar we realiseren ons dat zijn gezondheid fragiel blijft.Vorige winter werd duidelijk dat hij het zonder deken echt niet meer red. Regenrot en extreem invallen, hij heeft gewoon niet meer genoeg energie om zich 24/7 warm te houden, ondanks onbeperkt hooi en gras en uiteraard brok(staat 24/7 buiten met extra hooi en een geïsoleerde schuilstal volledig uit de wind).
Toen hij nog geschoren sportpaard was had hij 2 (toen super passende) dekens dus de buitendeken daarvan van stal gehaald en dat ging best oke. Einde van de winter wel wat kale schouders maar vooruit. Helaas is die deken gesneuveld (ik vraag me nog steeds af hoe, hij staat door zijn medische situatie niet in dezelfde wei als andere paarden maar hij sloopt ze toch
).Nu dus de staldeken gepakt, met als het regent eventueel een regendeken er overheen. Helaas merkte ik vanaf het begin dat hij niet zo lekker zat. Onder aan de hals kwamen wat kalige plekken. Andere dekens die hij droeg voor hij van mij werd waren niet veel beter (of slechter) dus toch die staldeken weer terug en afgelopen week had hij ineens een wondje onderaan zijn nek. Blijkbaar schuurt het als hij laag aan de grond zijn gras gaat eten.
Geen enkele deken lijkt echter nog lekker te liggen, door zijn leeftijd heeft hij natuurlijk een nieuw postuur gekregen en hoef je maar te blazen en de huid is stuk. En iedere deken heeft natuurlijk het probleem dat de hals tegen de deken komt als hij zijn hals omlaag brengt... het beste zou denk ik een deken zijn met een lage halsuitsparing aan de onderkant, maar die ken ik niet.
Ik heb nu uiteraard al constant de onderste gesp open gehad, vanaf het eerste moment, maar blijkbaar is dat niet genoeg.
Wie oh wie heeft nog tips?

v