24/ buiten met ijzers en sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

24/ buiten met ijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:02

Hoe gaan jullie om met de sneeuw?
En dan doel ik specifiek op paarden die 24/7 buiten lopen met ijzers.
De rest is toch heel anders te managen.

Doe je iets om de hoef?
Ik doel hierop ivm vormen van ballen onder de voet.
Stal is geen optie en ijzers eraf ook niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:05

Je hebt speciale sneeuwrubbers voor tussen de ijzers blijft de sneeuw niet plakken zeg maar

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:06

Ik laat elk jaar preventief sneeuwringen er tussen zetten door de hoefsmid. Dit zijn silliconen zooltjes in een bepaalde vorm zodat de sneeuw niet tussen de ijzers blijft zitten. Kost €20 per 2 en zijn meerdere keren te gebruiken.
Snap dat je daar nu weinig aan hebt maar misschien iets voor volgende winter?

Ninx

Re: 24/ buiten met ijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:09

Ik wikkel er ducktape omheen. Goed veel. Geen ballen en minder glad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:13

Ninx laat je dat erom zitten??hoe lang?

Die ringen zag ik idd. Kan je die ook zelf weer aanbrengen en verwijderen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:18

Nee die zitten tussen het ijzer en de hoef..bij mijn paard zaten ze op het ijzer geplakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:21

Oké, ik zal vrijdag mijn smid eens vragen.
Dan krijgt hij nieuw beslag maar eigenlijk hoop/ denk ik niet dat er de komende 8 weken nog veel sneeuw komt..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:05

Ik krab ze gewoon iets vaker uit! Verder geen extra's ofzo. Gewoon ijzers, en doet ze het goed op.
Maargoed, om nou de smid te laten komen voor deze afgelopen 2 dagen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:11

Inderdaad rubberen sneeuwringen mee laten vernagelen (werkt goed) of losse ringen kopen die je in het ijzer kunt klemmen (werkt wel een beetje, niet zo goed als de vaste rubberen ringen).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:13

Anoniem schreef:
Oké, ik zal vrijdag mijn smid eens vragen.
Dan krijgt hij nieuw beslag maar eigenlijk hoop/ denk ik niet dat er de komende 8 weken nog veel sneeuw komt..

Dan kan je beter vóór vrijdag je smid even vragen, kan hij ze er vrijdag gelijk onder doen bij het beslaan. Anders heb je kans dat ie ze niet bij zich heeft :o
En dan heb je ze alvast voor volgend jaar, ze zijn een aantal keer herbruikbaar.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:23

Hier ook rubberen ringen! Perfecte sneeuwschoentjes! :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:49

Hier ook sneeuwbeslag, dus rubberen ringen tussen de hoef en het ijzer en dan heb ik ook nog kalkoenen met widia puntjes erin zitten. Vanmorgen een heerlijk buitenritje in de sneeuw gemaakt. In stap toch af en toe wat lastiger omdat er toch wat klompen onder kwamen maar tijdens een rustig drafje vlogen die klompen om mijn oren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:11

Paard van mijn vader staat dit jaar 2 dagen binnen. Mijn pony's hebben geen ijzers dus geen last.
Aankomende zomer gaat hij van de ijzers af dus dan hebben we het probleem niet meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:20

Hier 2 paarden op ijzers. Met de sneeuw die hier is gevallen dit jaar is het nog prima te doen. Vrees er wel een beetje voor als er echt veel gaat vallen maar ik zit er aan te denken om losse sneeuwringen te kopen.

Afbeelding

Gisteren lag hier wel een laagje. Het is wel wat glad omdat bij ons een vrij groot stuk is bestraat. Maar dat probeer ik zo snel mogelijk op te ruimen en zout te strooien. Dus verder geen speciale maatregelen genomen. De hoeven wat nagekeken maar het was niet zulke plak sneeuw. Dus gelukkig geen last gehad van sneeuwklompen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:34

Ik heb eerst met sneeuwringen gewerkt, ging goed al bleef het wel wat gladder. ijzers weg was eigenlijk een no go. Toch op een begeven moment gekozen voor blote voeten, echt een wilde gok want hoefsmid en dierenarts zeiden eigenlijk onmogelijk. Toch gaat het nu een aantal jaren beter dan ooit te voren. Nu heel blij dat ze toch op blote voeten staat want ze glijden niet meer uit. Anders had ik hiervoor kunststof overwogen. Heb al positieve ervaring met kunststof in de zomer maar in de winter kan dat ook heel mooi.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:12

Mijn 24/7 buitenpony heeft zooltjes voor en daar klontert de sneeuw niet.
Achter heeft hij sneeuwringen in de winter.

Voor mijn niet 24/7 buitenpony (nachten op stal, overdag van 9:00-donker buiten) heb ik de vorige sneeuw periode de ijzers eraf gehaald.
Ze zaten er net sinds maandag weer onder, maar nu met stiftgaten.
Heb daar gisteren mijn nieuwe sneeuwbeslag ingeschroefd:

Afbeelding

Losse metalen staafjes net rubber omkleed, die je met stiftjes in het ijzer bevestigd.
Normaal gebruik ik 5 mm widiastiftjes, maar die had ik niet meer liggen, dus nu zitten er gewone 10 mm blokjes in.

Werkt subliem, kun je ook mee rijden.
En na de sneeuw schroef je het er weer uit, maakt schoon en bewaar je het tot de volgende sneeuwbui.

http://www.ems-webshop.com/a-42442691/h ... uw-beslag/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:27

Niet rijden tijdens sneeuw maakt ne niks uit.
Pony heeft slechte benen en staat daarom op speciaal beslag. Elk extra risico vermijd ik.

Voor deze 8 weken nieuwe ijzers gok ik wel dat er geen sneeuw meer valt in heftige mate.
Want dat van gisteren en vandaag viel mee, vandaag geen klomp gezien en gisteren ook niks.

Wel vandaag bij een stalgenote ( haar paard gaat de nachten wel op stal) van die zwarte ringen gezien.
Zij vertelde me dat ze ongeveer 3 keer mee beslagen worden en dan " op" zijn.
Dus een setje van 4 ( in haar geval) per seizoen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 07:57

Onze menpaarden krijgen losse sneeuwringen in de ijzers met een stukje plastic er onder. Werkt super. Geen sneeuwklompen. En de ringen zetten we alleen erin bij sneeuw. Zoals op de foto bij tigra. Werken al jaren super.

Ooit de rubberen sneeuwringen gehad, maar die drukten de witte lijn wijder met alle problemen vandien en die dingen zaten er 8 weken onder voor 3 dagen sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:03

Zijn die losse dan wel een beetje makkelijk aan te brengen?
want meer ellende in de hoef wil ik ook niet...

lastig. liefste idd iets wat ik alleen met sneeuw nodig heb en verder niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:09

Super gemakkelijk. Er zit een tang bij, daarmee breng je de uiteinden naar elkaar toe en stopt hem in het ijzer en laat je de tang los en vast zit de ring. 10 seconden werk per ijzer.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:19

top, dat klinkt wel handig!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:56

Ik heb voor twee paarden ook losse sneeuwringen, zoals die van janouk hierboven. Voor die paar keer sneeuw laat ik geen vaste sneeuwringen/rubbers er tussen zetten. Mochten we nu weken sneeuw hebben, dan vind ik het een ander verhaal. Maar deze losse werken ideaal, geen ijsklompen. Overigens dit jaar nog niet hoeven te gebruiken, ondanks dat ze veel buiten loopt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:01

Die losse ringen werken minder goed bij grotere hoeven, althans, dat is de ervaring van stalgenoten hier.
Die rubberen ringen die door de smid tussen hoef en ijzer worden gezet, gebruik ik nu al jaren naar tevredenheid bij mijn ouwetje.
Geen problemen met witte lijn.
1 setje kan ik 2x gebruiken, in de winter moet hij na ong. 10 weken opnieuw beslagen, dus ik doe er zo'n 20 weken mee.

Wat ik nu hierboven gepost heb, gaat veel langer mee. Voordeel vind ik dat het wel vast zit en je door de stiftjes ook meteen grip hebt.
Met losse ringen zou ik er toch ook altijd stiftjes bijdraaien bij sneeuw. Dat doe ik met de vaste rubber ringen ook.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:21

femke_harley schreef:
Ik heb voor twee paarden ook losse sneeuwringen, zoals die van janouk hierboven. Voor die paar keer sneeuw laat ik geen vaste sneeuwringen/rubbers er tussen zetten. Mochten we nu weken sneeuw hebben, dan vind ik het een ander verhaal. Maar deze losse werken ideaal, geen ijsklompen. Overigens dit jaar nog niet hoeven te gebruiken, ondanks dat ze veel buiten loopt.

Waar haal je deze ringen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:27

Hier ook met de losse ringen minder goede ervaring. Tijdens het rijden, schoven ze scheef of naar achteren waardoor de uiteinden van de ringen 'eruit staken'.
Maar misschien als alleen wat stapt, of je paard gewoon buiten zet, dat ze dan wel blijven zitten.