Wat te doen tegen manenuitval door deken met hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Wat te doen tegen manenuitval door deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 19:42

Hoi allemaal,

denk dat velen van jullie dit probleem kennen; een winterdeken met een hals d'r aan.
Lekker warm voor je paard maar erg vervelend dat z'n manen d'r aan gaan. Wie heeft de gouden tip?
Een halsbeschermer heb ik al geprobeerd maar werkt niet.

Angela

Re: Wat te doen tegen manenuitval door deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:54

Ik verplaats je topic van MD naar Seizoensvragen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:56

Ik heb het wondermiddel ook nog niet gevonden.
Savonds af en sochtends weer dicht werkt hier ook niet

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:05

Accepteren heb er ook last van, en anders deken zonder hals kopen.. 8-)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:09

Antiklit op de manen en de binnenkant van de deken wil ook nog wel eens helpen :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 21:13

Helaas kan de hals niet van de Winterdeken af. Of ik moet m omslaan maar dan issie niet meer waterdicht vrees ik..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:25

Ander merk proberen?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:27

Manen vlechten misschien? Dan blijven ze hier normaal anders worden ze dun en gek plat.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 18:37

Denk dat ik volgend seizoen maar gewoon een deken zonder hals probeer!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:42

Het is ook echt heel afhankelijk van het merk. Ik heb 2 hals dekens en er beginnen nu pas manen uit te vallen richting z'n schoft. En anti klit is mijn beste vriend! :D

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:58

Deken met losse hals. Mijne heeft hem alleen om als het echt koud of nat of veel wind is.
Dus met deze dagen gewoon af. Scheelt de helft aan manen!

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:08

Van welk materiaal is de binnenvoering? Als dit stof of fleece is, neem dan een deken van glad nylon. Dit schuurt vele malen minder als een stoffen of fleecevoering. Anders inderdaad een losse hals nemen, dit veroorzaakt veel minder druk op de hals/schoft doordat hij als het ware los om de hals ligt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:10

Ik heb een losse hals met dezelfde binnen kant als de deken. Allebei van het merk Dominic en helemaal geen last van dunnere manen! Paard heeft de halsdeken gewoon 24/7 om (hij is geschoren).

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 19:26

Staan jullie paarden overdag op stal of in de wei?

Die van mij is de hele dag in de wei en staat dus met z'n hoofd bij de grond gras te eten. Denk dat hierdoor de hals strak trekt net boven z'n schoft.

Bedankt voor de tip Zeepsop, ga eens kijken naar die dekens

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 19:34

Nann__ schreef:
Het is ook echt heel afhankelijk van het merk. Ik heb 2 hals dekens en er beginnen nu pas manen uit te vallen richting z'n schoft. En anti klit is mijn beste vriend! :D

he nann
lang niet gesproken :P

Spuit jij de antiklit dan op voordat je de deken op doet?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:38

leeneliefje schreef:
Nann__ schreef:

he nann

O:) O:)

Ik spuit het meestal als ik zijn deken af haal (zowel op zijn manen als in de hals), dan kan het goed intrekken en als ik klaar ben met alles krijgt hij hem weer op.

Denk trouwens wel dat jij het nog erger hebt omdat hij met zijn hoofd naar beneden staat. Bij ons krijgen ze hooi in de paddock, maar dat is in een bak dus hoeven ze niet helemaal met hun neus bij de grond.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:01

leeneliefje schreef:
Nann__ schreef:

he nann

O:) O:)

Ik spuit het meestal als ik zijn deken af haal (zowel op zijn manen als in de hals), dan kan het goed intrekken en als ik klaar ben met alles krijgt hij hem weer op.

Denk trouwens wel dat jij het nog erger hebt omdat hij met zijn hoofd naar beneden staat. Bij ons krijgen ze hooi in de paddock, maar dat is in een bak dus hoeven ze niet helemaal met hun neus bij de grond.[/quote]

Ik denk dat jij cowboymagic als antiklit gebruikt?
Of werkt elke antiklit?
Neem aan dat het er gewoon om gaat dat de manen niet afbreken doordat ze wat zachter zijn

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:06

Zeepsop schreef:
Ik heb een losse hals met dezelfde binnen kant als de deken. Allebei van het merk Dominic en helemaal geen last van dunnere manen! Paard heeft de halsdeken gewoon 24/7 om (hij is geschoren).

Zie dat ik een spelfout heb gemaakt, het merk is Dominick. Al had je het sowieso wel kunnen vinden denk ik. :)

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:21

Simpel. Misschien eens ophouden met dat "deken gedoe" en het scheren van paarden? Paarden zijn niet van suiker! De enige reden waarom ruiters dat doen is hun eigen comfort om niet zo lang te hoeven wachten tot het paard droog is......

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:26

pjotrg schreef:
Simpel. Misschien eens ophouden met dat "deken gedoe" en het scheren van paarden? Paarden zijn niet van suiker! De enige reden waarom ruiters dat doen is hun eigen comfort om niet zo lang te hoeven wachten tot het paard droog is......

Dat zou betekenen dat ik de gehele winterhaarperiode niet zou kunnen rijden. Puur omdat mijn paard dan met 5 min al zweet en geen puf meer heeft. Het paard is langzaam op een leeftijd dat rust roest, dus juist in de periode dat beweging goed voor mij is zou ik hem stilzetten vanwege het "dekengedoe"? Het spijt me, maar dat ga ik echt niet doen. Zolang mijn paard gereden kan worden heb ik hem om te rijden en ga ik hem niet stilzetten om bovenstaande reden. En dus ga ik volgende winter gewoon scheren en gaat er een halsdeken op. Dus ik blijf zoeken naar een andere oplossing

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:27

pjotrg schreef:

Oke bedankt voor 't meedenken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:35

Ik heb met de hals van Amigo met nylon voering en een losse pasvorm nu een betere ervaring dan met iets strakkere hals met een kantoenen voering van Weather Beeta.
Maar voor de zekerheid doe ik hem toch zo veel mogelijk af als het weer het toelaat.

Pjotrg: je kunt mij niet veel ongelukkiger maken dan mij te laten sporten met een winterjas. Hoe ademend die ook is.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:43

pjotrg schreef:

Nee ik heb hem geschoren omdat hij heel erg last had van de warmte en hij daardoor gewoon geen energie meer overhad. +:)+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:55

Ik heb een deken met losse hals. Die gaat s'nachts open/af. Ik leg hem alleen op bij 5 graden of minder of veel wind/regen. Ook scheelt het nu ik van merk ben gewisseld. Ik heb nu een bucas en dat gaat beduidend beter dan het vorige deken.
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar zo doe ik het ;)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:28

ik scheer mijn men-pony's ieder jaar en heb nooit een deken met hals. ze staan de hele dag buiten van 6 uur 's morgens tot ong. 7 uur 's avonds en met elk weer.
ze hebben een dikke 350 grams deken. en de haren groeien niet sneller terug op de hals als op hun lijf.
en ze voelen altijd lekker warm aan.
ze hebben een schuilstal, maar staan er echt nooit in. ook niet als het plenst van de regen.