hoe overleven jullie al die nattigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

hoe overleven jullie al die nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:02

Hoi

Er kan wel gezegd worden dat het er laatste weken enorm veel regen is gevallen! Althans hier in België toch, iedere dag regen en enorm veel wind.

Ik wou nu wel eens weten hoe jullie hiermee omgaan en over wat voor middelen jullie beschikken.

Mijn pony's die bij mijn ouders op pensioen staan lopen dag en nacht op de wei. Met uiteraard de mogelijkheid om in hun stal te gaan staan, maar dat doen ZE zelden. Daar hebben we een Super wei, bijna nergens modder of plassen.

Hier bij mij thuis is het wel anders! Onze stapmolen lijkt meer op een aquatrainer, paddocks op zwemvijvers, de springbak staat ook onder water en de kleine buitenbak ligt zwaar met her en der een plas. Overal vind je modder en plassen en 1 van onze schuilstallen is een eind weggewaaid. Onze weides aan huis daar gaan nu geen paarden meer op. De weides die we bijhuren in de straat daar laten we nog paarden op voor een paar uurtjes hun benen te strekken. Gelukkig hebben we een binnenbak. Het bos is ook maar een natte en glibberige boel geworden, door al die bladeren en plassen.

Wij kunnen gelukkig nog in de binnenbak rijden. Oja en de longeerring ligt er ook nog goed bij. Maar de paarden blijven op stal voor het grootste deel. Ze lopen alles kapot en kunnen zich bezeren op de gladde ondergrond. Ze kunnen op het ene land en worden nu veel in de binnenbak gelost.

Maar nu vraag ik Me af, hoe doen jullie het? Wat voor accommodatie hebben jullie? En hoe ligt het erbij? ...

OneAndOnlyx

Re: hoe overleven jullie al die nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:05

De hele paddock ligt onder water en is prut, vandaar dat mijn paard de inloopstal hebben opgezocht en anders het weiland. Ons weiland bevat drainage onder de grond waardoor deze eigenlijk vrijwel nooit nat blijft. Super fijn natuurlijk! Ook omdat daar onze bak is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:07

Op het land kunnen de paarden nu niet maar ze staan elke dag in de bak ook al is deze zeiknat. De stal molen is nog goed. Verder hebben we een binnenbak op stal dus we kunnen altijd rijden

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:11

Als het niet te hard regent eventjes op de winterwei (is aan de draad wel één en al blubber waar je laarzen in blijven steken), maar zo komen ze toch eventjes buiten. De longeer ring ligt redelijk zwaar, dus daar laat ik mijn paard gewoon wat stappen aan de longe of gewoon los. Gelukkig op stal ook beschikking over een binnenbak, hoewel ik liever buiten rij. Maar binnen rijden is met zo'n rotweer toch heel aangenaam.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:12

Hier is de weide ook drama. Niks groens meer te zien, enkel modder. De paarden hebben een inloopstal van 12x25. Daar komen ze bijna niet uit merk ik. Ik oefen nu ook maar wat met ze in de stal. Buiten rijden gaat in ieder geval niet. :n

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:14

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:11

Het heeft inderdaad superveel geregend de laatste weken. Ik kan ook vrij weinig doen met mijn bijrijpaard wat ik superjammer vind.. Hij gaat wel elke dag naar buiten alleen als het weer echt heel erg word dan worden ze wel eerder binnen gezet.
Er is geen binnenbak. Buitenbak is echt heel nat.. Kan er alleen stappen en wat drafwerk doen. Galopperen kan op t moment niet omdat het daar te nat voor is (bijrijdpaard kan dan snel gaan glijden)
Longeerkraal is ook supernat dus daar kan
ik ook niet heel veel in doen. Daar stap ik dan aan de hand en doe buigoefeningen met hem. Verder wandel ik nu ook vaker omdat ik echt weinig kan doen wat ik erg jammer vind. De kou maakt mij niks uit alleen mag het nu wel stoppen met de regen haha.. Gister heeft het iig niet geregend hier en als t vandaag ook droog blijft kan ik vanavond misschien weer beetje nornaal rijden.. Ik lees even mee in dit topic want ben wel benieuwd wat andere bokkers doen als t zo nat is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:14

Ik heb blijkbaar veel geluk, want mijn stuk is alweer droog.
Ze mogen nu alleen op de paddock en staan wat meer in hun stal met verharde uitloop.
Ga meer naar de binnenpiste rijden dan buiten op de paddock. Niet omdat de paddock nat ligt, wel omdat ik niet altijd zin heb om in de regen te rijden.

Wil alleen nog verhardingen voor een paar voederplaatsen te creëren. Momenteel verzet ik elke 2 dagen de hooibakken zodat het geen modderpoel wordt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:24

Ik heb de beslissing genomen om hem niet meer 24/7 buiten te houden terwijl ik daar groot voorstander van ben. Door de drek naar het water om te drinken, niet droog kunnen liggen, regenschurft.. Ben er klaar mee dus poownie komt na twee jaar buiten weer op stal met overdag paddock.

En ik hoop dat het snel gaat vriezen!

Shiyamala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:37

Bij ons is het ook ontzettend nat! Paarden gaan overdag een paar uur naar buiten in de paddock en 's avonds worden ze binnen gezet. Laat die van mij nou dol zijn op het rollen in plassen :o

We hebben alleen een buitenbak; dus rijden zit er ook niet echt in aangezien de hele bak verzopen is. Dus veel binnen poetsen en knuffelen!

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:48

Ik lees gelijk even mee, waterpeil is zelfs zo gestegen dat het er naar uit ziet dat binnenkort delen een klein beetje blank staan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:55

Het is hier gelukkig weer aardig aan het opdrogen, paddocks zijn weer grotendeels droog en bak heeft nog 1 plas, bak op de vereniging is prima, dus lekker kunnen lessen vandaag! *\o/*

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:58

Overleven... Nou gewoon, ademhalen, eten, de wei in en een regenjas als we het bos ingaan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:07

ik overleef het omdat ik mijn zwemdiploma heb gehaald..

hier ook een natte bende.. laarzen aan voor me zelf en de paarden komen in de droogste stukjespadock of winter wei en dan wat korter dan normaal als het blijft regenen.

buitenbak is nog droog goede drainaige maar longeer cirkel en stapmolen zijn meer voor de aquatraining.

hier ook leuk met paar paarden die gewoon in het water gaan liggen met dekens en al.. die staan in de hoogste en droogste paddock waar geen grote plassen in liggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:12

Hier is alles al aardig opgedroogd :D
Ze gaan overdag gewoon het land op, 's avonds weer binnen. De piste ligt er ook weer goed bij. Op een dag of 2 is de eendjesvijver hier altijd wel weer weg :+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:20

Hier lekker vettige klei en dus nat en glad tot het voorjaar... Normaal staan ze 24/7 buiten totdat er geen droge plekken meer zijn om te liggen (wel met schuilstal) en da's nu het geval dus 's nachts op stal... Qua werken is het sowieso winterstop.

FromTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:49

Op m'n manege hebben we een binnenbak en overdekte buitenbak. :D
En buitenrijden doen we alleen met speciale gelegenheden, zoals kerst. Als het dan regent doet iedereen gewoon een regenjas aan. Of ze gaan niet mee. xD

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:54

Een goede paddock aanleggen met drainage en goed zand.
Hier lopen ze gewoon in een droge paddock, op de wei kunnen ze nu niet.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:22

Bij ons is t ook nat nat nat! Overal plassen en de wei op kleigrond dus dat is al helemaal niet te doen. Dus overdag in de paddock voor wie dat wil. Dat houdt wel in natte voetjes.
En rijden...we hebben alleen een buitenbak... tja.... Dat doen er ook niet veel in dit zwembad, maar ik ga zelf dan wel eens wat in stap werken. Dat is dan ook t enige dat kan. En ook alleen als het niet nog eens regent erbij hoor!!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:16

Bij ons 's nachts naar binnen. Overdag op een paddock die met deze regen vooral blubberig is, daarom heeft de stalhouder een deel van de paddock laten bestraten zodat ze in ieder geval droog kunnen staan. Daar staan de paarden dus altijd! We hebben een buitenbak en binnenbak. De buitenbak is afgelopen zomer tot 50 cm diep losgetrokken en voorzien van tapijtsnippers door het witte zand. Afgelopen week stond de bak blank maar na drie dagen was het water weg, geen plas meer te vinden. Daarvoor dus wel nog een plas maar ook daar viel nog prima door of omheen te rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:52

Hier op de zandgrond is het gelukkig wel weer redelijk snel droog, helemaal met een flinke wind erbij zoals we de afgelopen dagen hebben gehad. Sowieso is een deel van de paddock altijd droog en kunnen ze op de dag ook altijd zelf naar binnen dus de paarden redden het wel.

Toch ben ik het nu al zat. :+ Ik vind er niets aan de herfst/winter..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:53

ik ben nu vooral even heel erg klaar met die knoertharde wind, met stal en vooral bak op de vlakte, het waait hier altijd harder volgens mij... :+

door die wind wel alles keurig opgedroogd inmiddels!
alhoewel het nu weer regent... -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:54

Nouvel schreef:
ik ben nu vooral even heel erg klaar met die knoertharde wind, met stal en vooral bak op de vlakte, het waait hier altijd harder volgens mij... :+

door die wind wel alles keurig opgedroogd inmiddels!
alhoewel het nu weer regent... -O-

Oh die wind vind ik juist wel weer lekker. Als of ik aan zee woon en dat in het bos! ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:55

maar bij jou in het bos is die wind waarschijnlijk leuker dan hier aan zee waar 'ie al weken de oren van je hoofd waait... :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:01

Nouvel schreef:
maar bij jou in het bos is die wind waarschijnlijk leuker dan hier aan zee waar 'ie al weken de oren van je hoofd waait... :+

Het zou bij jou vast een tandje harder gaan, maar ik zoek nu juist de open vlaktes op en ga veel naar het water omdat ik het zo heerlijk vind als het keihard waait.

Nadeel van harde wind in het bos is natuurlijk dan wel weer de rommel die je er van hebt, afgebroken takken en bomen, etc. Maar dan nog, ik vind het altijd wel wat hebben. :j