nu kouder, dus weer groei van de vacht ? Deken op ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

nu kouder, dus weer groei van de vacht ? Deken op ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:36

Nu het weer (eindelijk) wat kouder gaat worden vraag ik me af of dat inhoudt dat dus ook de vacht weer meer gaat groeien ? Of is de meeste vachtgroei nu al geweest ????
Laatst bijgewerkt door Maris op 20-11-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Re: nu kouder, dus weer groei van de vacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:40

Als de paarden het koud hebben zullen ze zeker vacht aan gaan maken, niet nu direct zichtbaar maar pas over een paar weken. Dus ja het kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:43

Ik weet wel zeker dat er nog meer haar bij gaat komen
Ik zie dat altijd mooi bij de tinker, die heeft nu lekker kort wollig haar, straks word het langer en kan ik er met mijn handen helemaal in als die koud zijn :D

Maak nu een foto van je dier en over een maand weer,dan zie je duidelijk verschil

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:45

Hmmm zijn vacht is eigenlijk nu wel dik en wollig genoeg. Als zijn haren nog langer gaan worden vraag ik me af of hij ze nog wel overeind kan zetten. Dus dan misschien juist meer koud omdat haren te lang zijn om goed te kunnen functioneren. Of is dat onzin ??

Aan de andere kant, leg je op een berenvachtje nog een deken ? Ik weet het niet !

jenn0dv

Re: nu kouder, dus weer groei van de vacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:51

De vachtaanmaak staat in verband met het aantal uren daglicht, dus ja, nu de dagen korter worden wordt de vacht dikker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:52

jenn0dv schreef:
De vachtaanmaak staat in verband met het aantal uren daglicht, dus ja, nu de dagen korter worden wordt de vacht dikker.

Dus het is ook echt zo dat als de dagen weer langer gaan worden in januari, de vachtgroei helemaal stopt en het verharen begint ?

En die dagen worden idd nog steeds korter, maar de laatste paar weken had ik niet het idee dat de vacht nog veel groeide. Ik dacht door het warme weer.
Maar vachtgroei heeft dus 0% te maken met de kou ( of warmte) , maar alles met korter worden van de dagen ( of is dat weer veel te zwart- wit gezien ) ? Maar dan helpt dekens opdoen toch helemaal niets ?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:06

Maris schreef:
Dus het is ook echt zo dat als de dagen weer langer gaan worden in januari, de vachtgroei helemaal stopt en het verharen begint ?

Bij de een gaat dat wat sneller/eerder dan bij de ander, maar een van mijn paarden begint inderdaad al eind december/begin januari met verharen!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:33

Ja klopt hoor, zodra de dagen langer worden stopt de aanmaak van de wintervacht.
Prachtig systeem, een paardenvacht :)

Ik zie nu dat je vraagt om een deken, absoluut nee. Zolang je paard gezond is heeft hij echt geen deken nodig.
De vacht zelf heeft alles in huis om je paard warm te houden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:23

jenn0dv schreef:
Ik zie nu dat je vraagt om een deken, absoluut nee. Zolang je paard gezond is heeft hij echt geen deken nodig.
De vacht zelf heeft alles in huis om je paard warm te houden!

Ook een super lange vacht ? Kunnen ze die nog wel overeind zetten b.v. ? Zijn vacht lijkt me nu al dik genoeg om kou te kunnen weerstaan.

deb_tink

Re: nu kouder, dus weer groei van de vacht ? Deken op ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:34

Een vacht groeit idd onder invloed van het licht. Dus ja, ik merk dat in juli de eerste ronde verharen voor de wintervacht begint en eind januari de eerste haren loslaten. En dat gaat niet allemaal in een keer natuurlijk ;-)

Ik heb een tinkermerrie die echt een teddyberenvacht maakt (rond de 7/8 cm) in de winter, en deze heel goed rechtop kan zetten.
Nadeel is dat ze de afgelopen maand met bovengemiddelde warme dagen/nachten het wel wat warm had.

Lara_SilverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:40

Wat is koud? Hier is het overdag nog makkelijk 13 graden, heel warm dus. Zeker voor een paard in volledige wintervacht geen moment om aan dekens te beginnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:47

Maris, volg gewoon je gevoel hier in.
De tinkerdame blijft zonder deken bij ons, die dikke vacht van straks kan ze prima omhoog zetten.
Mijn pony heeft al een deken op, en die houd hij ook op al krijgt hij ook best een wintervacht :j

In principe is kou niet erg, haren omhoog, lucht er tussen en warm paard.
Maar ziek of oude dieren kunnen dat minder goed en die mogen prima een deken op.

En het is ook al onderzocht dat temperatuur wel degelijk invloed heeft op het verharen.
Ergens in amerika geloof ik.
Kijk in elk geval al naar de talloze topics die afgelopen jaar zijn geopend met paarden die maar niet uit de wintervacht kwamen toen we een behoorlijk fris en lang voorjaar hadden..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:54

Lara_Silver schreef:
Wat is koud? Hier is het overdag nog makkelijk 13 graden, heel warm dus. Zeker voor een paard in volledige wintervacht geen moment om aan dekens te beginnen.

Hier de komende dagen 6 graden met gevoelstemperatuur -4 graden ( en gisteren was het nog 14 graden )

Ellepel, ik denk idd dat ik dat moet doen, gevoel volgen. Mijn paard is al wat ouder en zit toch wat anders in zijn vacht de laatste jaren. Geen idee of die vacht net zo warm en goed isolerend is.
Alleen wat voor deken dan .... Alleen een regendeken ( ik begreep dat ze daaronder ook nog prima hun vacht omhoog kunnen zetten ) of toch een licht gevoerde deken.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:59

Ik scheer mijn oudje juist, die heeft het stikwarm met deze temperaturen boven 10 graden. Ze staat dus met blote borst zonder deken 24/7 buiten. Volgende week -10 hier begreep ik, fijn voor ze :)
Paarden kunnen heel goed tegen kou, zolang ze de mogelijkheid hebben om te schuilen. Ik zou die deken lekker aflaten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:23

Vergeet niet dat als je ze een deken oplegt, de natuurlijke werking van de vacht niet meer werkt, dat ze zich niet meer kunnen regelen, ook niet bij een regendeken of licht gevoerde deken. En 6 graden is helemaal niet zo koud, zorg dat ze beschut kunnen staan dan is er totaal geen probleem. Gevoelstemperatuur -4 graden gaat dan ook niet op. Dikke kans dat je paard het kouder heeft met deken dan zonder deken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:30

ik vind 6 graden best koud...een regendeken zortg er in iedergeval voor dat ze niet nat worden.Dat scheelt erg veel afkoeling.
Bij staan ze nog zonder dek nu...het is hier overdag 15 graden en s'nachts ook.Wel motregen,maar 15 graden vind ik dus te warm om een regendeken op te doen.Zondag word het flink kouder,3 of vier graden.Dan gaat er zeker een deken op.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:04

Geerke, jij vind het koud maar je paard niet hoor. Die voelen zich juist het prettigst tussen de -5 en +5!

Wij zitten hier al op -10. De dagen worden hier eerder korter dus ze beginnen hier ook eerder met de wintervacht. In januari-februari is -30 niet ongebruikelijk.
Nooit een deken.
Ze hebben hier een afdak met de hooinetten eronder en een inloopstal met een dikke laag zaagsel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:11

ik weet het...je hebt helemaal gelijk.Ik heb een afwijking.
Klein excuus misschien,mijn friesje is al 22 en heeft artrose :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:19

Ok, dat is een excuus ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:24

Dagen worden nog steeds korter, dus maken ze haar.
Als dagen weer langer worden gaan ze weer verharen.

Voor nu? Paarden hebben het minder snel koud dan wij mensen, continu eten en verteren zorgt voor warmte. Niet geschoren paarden hebben doorgaans mooi systeem met hun vacht.
Oudjes ach, die moet je af en toe verwennen.
En je hebt ook van die koukleum paarden, maar de meesten zullen het nu en ook dit weekeind echt niet koud hebben.

(heb er 1 al 2 x geschoren en staat onder deken, de andere 2 zijn niet geschoren en staan bloot)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:05

En als een paard veel op stal staat, maar vaak wel vol in de noordenwind de hele tijd ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:52

Dan staat hij in ieder geval droog, dus heb je niet het probleem dat hij door en door nat zou worden als het bv week zou gieten.
En tja, wat voor een deken en of een deken, ligt echt helemaal aan het paard.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:19

Even als voorbeeldje, een foto van vanochtend. Merrie is 23 jaar, vacht met lange haren, perfect geïsoleerd :)
Ze kan gewoon een ruime schuur inwandelen met een dikke laag stro, maar ze blijft liever buiten staan.

Afbeelding

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:40

Afbeelding

Denk je dat hij het koud heeft? ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:49

Ik denk dat paarden die op stal op de tocht of op de wind staan het eerder koud hebben als paarden die dag en nacht buiten lopen en kunnen bewegen. Vandaar mijn vraag !