Shetlanders hebben last van warme herfst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_C

Shetlanders hebben last van warme herfst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:45

Mijn twee shetlanders hebben al een hele dikke wintervacht, terwijl het buiten voor deze tijd best wel warm is. Ik heb het idee dat ze hierdoor eigenlijk 'ziek' worden van hun eigen wintervacht.

Ze worden niet getraind en staan 24/7 buiten in een paddock met inloopstal of in de wei. Toch zweten ze constant en stinken ze dus ook nogal naar zweet. Ook drinken ze veel, en het viel me op dat beiden erg warme hoeven hebben. De één oogt zoals normaal: vrolijk en reageert op eten. De ander ziet er al een kleine week een beetje futloos uit, en staat constant met haar hoofd naar beneden. Zij eet ook minder.
Ik heb niet het idee dat ze echt ziek zijn, maar ik merk toch echt dat ze allebei niet zo fit als normaal zijn. Ze krijgen altijd op tijd hun entingen en krijgen ook hun normale verzorging, voer, etc.

Zijn er misschien meer bokkers die dit merken aan hun paarden? Heeft iemand tips? Of kan er misschien toch iets anders aan de hand zijn?
Laatst bijgewerkt door Iris_C op 13-11-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Re: Shetlanders hebben last van warme herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:46

Is het een optie om ze een luchtgaatje te geven door een deel van de hals te scheren? Mijn ongeschoren paard stond ook te zweten in de zon maar met haar nu deels geschoren hals kan ze de warmte vewl beter kwijt.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:48

Dat zou kunnen, maar hebben ze dan geen deken nodig zodra het weer kouder wordt?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:50

ik scheer, maar ik train wel, misschien ook een optie? je kan ook alleen de onderkant hals scheren dan hebben ze geen deken nodig

eten ze geen herfstbladeren?

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:55

Ze eten wel wat herfstbladeren mee tijdens het grazen denk ik, maar in principe laten ze alles liggen. In de wei staan wat fruitbomen, maar geen esdoorns e.d.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:10

Ik zou ook de kaak en onderkant hals scheren. Wel heel lelijk, maar ze hoeven geen deken op en dit is ook niks voor die beesten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:43

Mijn welshje had dit ook, ik wou niet scheren en echt trainen deed ik toen ook nog niet (maand terug) maar hij stond elke dag zwetend op 't land. Hij had ook een vacht alsof ie de noordpool moest overleven met buitentemp van 15-20 graden...

Ik had toch zijn hals 'opengeritst' door een stuk weg te scheren. Zeker geen deken nodig hoor, en maand later was het alweer aangegroeid.
Toen ik wel begon met 'trainen' toch besloten 80% te scheren, dat arme ding had het zo warm al na rondje stappen. Nu is het veel beter.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:49

Ik heb dit ook gedaan bij allebei mijn merries. Mijn twee fjordendames hebben echt al zo'n ongeloofelijke vacht aangemaakt dat ze ook continue het warm hadden.

Ook doet mijn oude merrie nog maar vrij weinig het heeft haar overduidelijk goed gedaan. Het scheren vond ze helemaal niks maar nu wel weer een blijere pown.

Alleen ziet het er niet uit, maar dat is iets wat mij echt geen drol uitmaakt. Pony blij = ik blij.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:44

Tot hoe ver precies de hals scheren dan? Hebben jullie misschien een foto? Ik heb ze nog nooit geschoren dus ik heb geen idee haha. :+ Maar als ze daar echt van opknappen wil ik het zeker gaan proberen! Ik kan me ook echt niet herinneren dat ze eerder zo'n last van hun vacht hadden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:49

Het is ook ongewoon warm voor deze tijd natuurlijk ;) Er worden niet voor niets records gebroken.

Nies_ schreef:
Ik zou ook de kaak en onderkant hals scheren. Wel heel lelijk, maar ze hoeven geen deken op en dit is ook niks voor die beesten.

Niet perse hoor, bij de mijne zie je het op afstand niet eens dat er geschoren is.

Google maar eens op hals scheren paard, of kijk hier op Bokt in de scheer topics. Er zijn aardig wat opties, van weinig haar weg tot juist veel. Maar ik merk dat het bij mijn paard echt een hoop scheelt. En die heeft nog niet eens zo'n dikke vacht als de shetties nu al wel hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:53

Ik pakte dan altijd een baan ter breedte van de scheerkop, over de keel tot tussen de voorbenen

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:54

Is het nu niet nog te laat om te scheren? Oprechte vraag hoor, geen kritiek, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:57

Ik heb gister onze shetland kruising ook z'n hals weg geschoren.

Arme beest was steeds zeiknat van het zweet.

Gevolg was gelijk een stuk vrolijkere pony :)

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:01

Ik heb die van mij ook de hals geschoten. Zag na een dag al dat ze zich fitter voelde! Moet alleen al bijna weer want het is al een paar weken geleden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:20

Kelly_J schreef:
Ik heb die van mij ook de hals geschoten. Zag na een dag al dat ze zich fitter voelde! Moet alleen al bijna weer want het is al een paar weken geleden..

Y;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:57

Het is nu weer wat kouder aan het worden gelukkig, maar mijn shetlander heeft heel veel last van het warme weer gehad. Ik had haar een heel tijd terug al eens geschoren (borstje eruit) maar dat heb ik 3 weken terug nogmaals herhaald omdat ze toen steeds echt nat erbij stond. Borst eruit, en ook bij de tietjes kaal, want ook tussen haar beentjes was ze enorm nat.

Mijn pony is er echt ziek van geworden, iig neem ik aan dat die warmte de schuld is. Te warm in je eigen vacht, een lagere weerstand, en heeft ze een luchtwegeninfectie opgelopen. Momenteel nog steeds aan de medicijnen, maar gaat het gelukkig beter :)

Qua tips; hou de temperatuur van de ponies in de gaten (dus thermometer erin). Ik heb mijn pony bijna dagelijks gecontroleerd, omdat ik het neit vertrouwde. Zeker als een van mijn paarden futlozer zou zijn en minder zou gaan eten, zou ik dagelijks de temperatuur in de gaten houden.

Daarnaast voor genoeg drinken zorgen, niet aan het werk zetten, en eventueel een borstje eruit scheren als ze het echt zo warm hebben en niet een aanwijsbare ziekte hebben. Maar ik zou ze zeker in de gaten houden als er een al zo duidelijk minder zichzelf is. Mijn pony was nog altijd zichzelf volop praatjes, ondanks dat ze het warm had.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:14

Hahaha LadyMadonna! Wat vreselijk hè..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:33

Mijn pony staat ook 24/7 buiten en maakt altijd een vacht aan of er een horrorwinter aan komt.
Voorgaande jaren heb ik haar helemaal geschoren. Dit jaar ga ik kijken of het ook alleen met de racestreep/jachtmodel lukt. Heb het alleen niet te breed geschoren. Tot nu toe red ze het daar mee, ze heeft het soms wel warm maar kan dan wel haar warmte kwijt door de geschoren plekken.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:38

Afbeelding

Der geschoren buik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:26

PeelSlowly schreef:
Is het nu niet nog te laat om te scheren? Oprechte vraag hoor, geen kritiek, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

nee hoor, ik heb 5 oktober geschoren en scheer volgende maand weer :j

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:39

hier maar weer ff een vraagje shet is 1x geschoren 4 weken geleden ..inmiddels aardige vacht weer nou wil ik niet weer scheren.. ja hooguit de hals eruit .Met andere woorden ik wil de dekens eraf hoe pak ik dit beste aan?

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:50

Zo heb ik mijn ponies begin oktober geschoren:

Afbeelding

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:58

Ik heb bij mijn tinkerXshetlanderekening ook de hals en borst geschoren.
Staat ook zonder deken..
Is wel lelijk maar wel functioneel.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:01

Hier ook shet vorige week helemaal laten scheren, de frisse en vrolijke dame is weer terug. :)

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:29

Bedankt voor alle reacties en foto's!

Het is eigenlijk dezelfde dag nog heel erg gaan regenen, waardoor ze lekker afgekoeld zijn! Sindsdien is het een beetje stormachtig, en buiten is het een stuk minder warm. Ik zag ze meteen opknappen! Ze zweten niet meer, drinken niet meer zo snel de hele waterbak leeg, en ze staan weer om snoepjes te zeuren als ik kom voeren. :Y)

Ik weet dus nu echt zeker dat het door het warme weer kwam. Hebben jullie paarden er ook minder last van? Zou het nog wel zin hebben om nu nog te gaan scheren? Het is al bijna december dus grote kans dat het ineens gaat vriezen..