Zeiknat tussen onder- en regendeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

Zeiknat tussen onder- en regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:09

Ik zit even met de handen in het haar want snap er geen hout van.

Vorige week mijn Fries gelogeerd, de dag erna was het nat tussen de 2 dekens. Ik dacht zelf dat dit kwam omdat ik de dekens had opgedaan terwijl ze nog wat nat was van het wassen.

Omdat het vandaag enorm benauwd is heb ik alle dekens voor ze naar buiten gingen afgedaan, en weer was enkel bij me Fries alles zeiknat.

Ze heeft het niet warm onder haar deken, dit controleer ik dagelijks (vandaar ook de dekens af vandaag)

De onderkant van haar Onderdeken(100 grams) is droog, behalve waar het echt doorweekt is, de buitenkant van haar Onderdeken is vochtig tot op sommige plekken zeiknat/doorweekt. Haar regendeken (0Grams)die ze erover heeft is aan de binnenkant ook vochtig tot doorweekt. Maar de buitenkant is netjes droog.

Beide dekens Zijn heel en van Harrys horse. De regendeken is ook gewoon goed waterdicht.

Ik heb ze nu maar weer uitgehangen om te drogen/luchten. Vorig jaar en jaar daarvoor nergens last van gehad. Andere paarden in de stal hebben ook nergens last van, vandaar dat ik er helemaal niks van snap.

Iemand ideeën/suggesties hierover wat het Zou kunnen zijn?

De meeste nattigheid zit aan de zeikant/onderkant van de dekens, boven op de rug is het droog tot vochtig.

tanjaatjuhh

Re: Zeiknat tussen onder- en regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:20

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:25

Van welke stof is je onderdeken, mij lijkt het ook te warm. Een regendeken ademt niet, dus al het zweet wat je onderdeken opneemt blijft tussen dat onderdeken en regendeken liggen. Het is echt heel warm voor de tijd van het jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:25

Het lijkt er toch bijna wel op dat je paard het te warm krijgt onder de dekens en het vocht van het zweten/uitdampen blijft hangen tussen onderdeken en bovendeken.
Als je bovendeken goed zou ademen zou het weg moeten trekken zou je denken, maar misschien heb je je paard ook gewoon te dik ingepakt voor de temp en vochtigheidsgraad nu en kan hij zijn warmte zo gewoon niet kwijt...

het is echt heel erg warm en vochtig nu...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:28

Het is nog veel te warm om dekens op te leggen. Je paard staat gewoon te zweten en het onderdeken neemt het zweet wel op maar kan het niet kwijt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:29

Maakt ze zicht ergens druk om? Mijn ene paard stond vandaag ook te zweten onder haar 200 gram regendeken van HH, mijn andere onder de bucas smartex rain met stay dry voering helemaal niet. Ik denk dat de dekens van HH niet voldoende ademen. Als je een bucas te duur vind, een stalgenootje heeft een soortgelijke deken van fedimax met cooldry voering, net als bucas een soort slimme voering waardoor je paard altijd droog is onder de deken en toch lekker warm blijft, het ademt veel beter:
De regendeken variant is goed voor -8 tot 15 graden, perfect voor dit weer. https://www.fedimax.de/pferdedecken-wei ... ion/a-987/

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:35

Nouvel schreef:
Het lijkt er toch bijna wel op dat je paard het te warm krijgt onder de dekens en het vocht van het zweten/uitdampen blijft hangen tussen onderdeken en bovendeken.
Als je bovendeken goed zou ademen zou het weg moeten trekken zou je denken, maar misschien heb je je paard ook gewoon te dik ingepakt voor de temp en vochtigheidsgraad nu en kan hij zijn warmte zo gewoon niet kwijt...

het is echt heel erg warm en vochtig nu...

Idd veel te warm nu waardoor de regendeken als een soort plastic zak werkt.. lekker af laten die dekens dus. http://www.nu.nl/binnenland/4160269/vri ... emeten.htm

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:39

Ik heb dit probleem ook gehad met een ander merk. Van de ene op de andere dag echt kletsnat ertussen. Ik heb toen beide dekens goed laten drogen en pas na een paar weken weer opgelegd (blijkbaar verzamel ik dekens, want ik heb toen gewoon een andere gepakt). Ik heb er daarna geen last meer van gehad bij beide dekens.
Contact met de fabriek erover gehad...zij herkenden dit probleem niet.
Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet hoe dit is gekomen...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:41

Ze heeft het te warm en de regendeken ademt niet voldoende.

Het is echt abnormaal warm voor de tijd van het jaar (hier hebben we makkelijk 20°) en alleen al door de wintervacht hebben ze het te warm.

Wij hebben ook alles weer bloot gezet. De paar paarden die al een deken ophadden hadden ook maar enkel een regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:42

De temperaturen zijn dusdanig hoog dat mijn paard in z'n wintervacht zonder enige vorm van inspanning staat te zweten. Dus dekens lekker af doen voordat je paard door de benauwdheid huidproblemen krijgt

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:53

Het is een katoenen onderdeken. Ik ga er vanuit dat de deken goed ademt, maar het kan best zijn dat het op dit moment niet goed is.Ik hen de hh thor 0-Grams. De regendeken is eigenlijk puur voor het feit dat ze buiten staan overdag, en het zal ook hier en daar wat extra warmte meegeven.

Ze staan hier vlak aan zee dus de temperatuur is hier wel altijd wat lager, zeker snachts kan het hier met een windje flink afkoelen.

Normaal gesproken staan ze in deze tijd van het jaar toch wel al onder 200/300 Grams. Maar zoals vele al zeggen het is inderdaad erg warm op dit moment voor het dit deel van het jaar. Ik ben ook veel later begonnen met de dekens dan normaal.

Tuurlijk maak ik me zorgen, anders stel ik de vraag niet, het zou best kunnen dat ze op stal snachts het wat warm kan hebben. Ik voel altijd even sochtens eventueel een extra keer savonds als ik twijfel.

Daarom de dekens bij al onze paarden nu ook af, het nu echt warm, of ze vanavond opgaan ligt geheel aan wat de nacht temperatuur gaat worden. Hier in stal word het max. 3 graden warmer dan buiten.

Mijn andere paarden hebben nergens last van, en die staan ook al in dekens, maar die hebben ze vandaag ook af, vanwege de temperatuur. Omdat deze nergens last van hebben en mijn Fries normaal gesproken best een koukleun is vond ik het zo raar.

Is het evt. Verstandig de regendeken snachts af te doen? Mochten ze de dekens vanavond uiteraard weer op krijgen, maar dit ga ik nog even afwachten.

Een 100grams outdoor deken is een optie, maar tot nu is het alle jaren goed gegaan, vandaar nu de vele vraagtekens.

Dieselpaard, ik heb ook een verzamelprobleem kwa dekens, dus misschien is het inderdaad een optie, had jij toen der tijd ook een hh?

Ze staat trouwens niet dik in haar vacht, enkel wat op de hals

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:09

Ik woon ook dicht bij zee en het is hier op dit moment 18 graden met heel veel vocht...

In de zomer doe je met deze temp een ongeschoren paard geen deken op, nu staan de paarden met dikke wintervachten onder dekens...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:22

Over het algemeen is de temperatuur vlak aan zee hoger dan verder landinwaarts. ;)

Probeer de deken eens af te laten? Gisteravond om 22.30 was het bij ons nog 15 graden en tel daarbij die 3 graden van in stal op en je hebt nagenoeg huiskamertemperatuur.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:26

de temperatuur ligt hoger, maar het waait (nagenoeg ) altijd hier (vind ik)

als het inderdaad zo warm blijft, blijven de dekens af.

Ik ga er vanuit dat het dan toch komt door zweten dat het nat tussen de dekens is. Is dat "mysterie" ook opgelost. vond het zo raar. Maar als je er zo over nadenkt eigenlijk ook wel weer logisch, ondanks dat ze niet extreem warm aanvoelde onder de dekens. maar dit kan snachts uiteraard veranderen kwa temperatuur.

Wat dit aan gaat, heb ik liever een strenge winter, stuk makkelijker :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:27

Ja het voelt gewoon heel tegenstrijdig, in nov je dekens af moeten laten omdat het te warm is...
net als een geschoren paard in nov onder 50 of 100 gram zetten en ervaren dat ze het daar echt nog warm zat onder hebben...

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:33

ja dat is het ook echt. je bent zo gewend om ze nu al lekker dik ingepakt te hebben (en dan nog een aantal hebben die het koud hebben) en nu alles af moeten doen omdat het zo warm is :\

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:35

Katoenen dekens nemen veel vocht op maar blijven zeiknat, dat droogt niet. Gewoon een goede ademende 100 grams regendeken kopen en gaan gebruiken wanneer het echt moet. Is je paard niet geschoren dan gewoon goed uitstappen zodat de huid weer droog is en dan naar buiten.
Paard voelt zich het fijnst bij temperaturen tussen de 5 en 10 graden en dan leg je dekens op bij bijna 20 graden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:25

Ik had gewoon het merk van de paardenboulevard. Had de eerste winter nergens last van, de tweede winter gebeurde dit 1x en deze winter heb ik m als reservedeken ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:31

Hoi hoi...het is gewoon te warm nog. De temperatuur was vannacht 16 graden. Normaliter hebben de meeste paarden dan nog geen deken op. Ook al is het november, 16 graden met wintervacht is echt heel warm. Ik zou de onderdeken er lekker tussenuit laten. Overdag kan waarschijnlijk zelfs zonder, maar bij twijfel laat je de regendeken op. Vergeet niet dat het op stal meestal nog warmer is dan buiten.

Ik denk dat jouw dekens prima zijn, maar dat je de onderdeken gewoon nog even in de kast (of aan de waslijn eerst hihi) moet laten.

Haha...zie nu dat je zelf ook al tot dezelfde conclusie bent gekomen :)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:28

Paardjes de dekens maar afgelaten, aleen mijn 2 geschoren paardjes wel een (dunnere) deken op voor de nacht. En idd dekens hangen te drogen op dit moment hihi

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:31

Slim hoor...ik denk dat dat de paardjes je dankbaar zullen zijn. Dekens zijn zoooo lastig soms. Ik heb winters gehad waarbij mijn paard van 100 gram tot 400 gram en weer naar 200 gram ging binnen een maand ofzo. Vorige winter is het bijna de hele winter 200 geweest. Ik word er soms hopeloos van. Mijn pony staat lekker zonder. Zoveel beter...haha. Maar de grote helft trekt het gewoon minder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:57

Het hoeft niet percee te warm te zijn voor een deken hoor. Die van mij staan onder 100 en 200 gram. In het dekentopic staan er meer gewoon onder dekens.

Nadeel van de meeste gewone katoenen dekens is dat het veel vocht opneemt. Dat zit dan in de deken. Onder een regendeken blijft dat vast zitten. Dus als je paard niet helemaal droog is. Dan blijft dat rond je paard zitten. Dat vocht wordt dan warm en dan krijg je het effect van een plakkerige zomerdag. Dat is niet zo fijn voor je paard.

Droog de deken even goed, echt goed en anders een gewone dunne staldeken of onderdeken er onder.
Overigens kun je altijd gewoon 's nachts de regendeken er af halen. Als je die mogelijkheid hebt tenminste.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:01

Ik Had ook altijd hh dekens die klam werden. Niet ademen genoeg denk ik

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:38

Lekker de dekens af laten. Zelfs in de nacht is het warm. Je gaat zelf nu toch ook niet met dikke trui en winterjas naar buiten? Ik heb vandaag in ieder geval in tshirt en in de ochtend en avond een vestje buiten gelopen en dan nog is het warm.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:41

Het is nog veels te warm voor 2 dekens... echt.
Op mijn werk staan de compleet geschoren paarden ook maar onder 1 dekentje...
dubbele dekens (en dan vooral een regendeken, die er voor gemaakt is water niet door te laten) is nog veels te warm.