Hoe beter door verharing helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe beter door verharing helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:54

Hebben jullie tips om mijn haarballen door de verharing heen te helpen? Het schiet totaal niet op bij de mannen, terwijl mijn merrie al volledig in zomer tenue is.. Tips? Furminator en zweetmes hebben we al. :D

Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:06

Goede voeding. Een beetje lijnzaadolie over het voer wil ook helpen. En verder idd regelmatig met de Furminator erover. Verder heb ik het idee dat ieder paard zijn eigen ritme heeft qua verharen. Die van mij doet er altijd een tijdje over, al sinds 10 jaar, echt een maand en soms twee. Volledig binnenste buiten gekeerd maar niets onder de leden. Eerst reed ik dan minder in die periode en kreeg hij supplementen, maar nu hij geschoren word (1x begin van de winter) gaat het zichtbaar makkelijker. Het kostte hem dus blijkbaar behoorlijk wat energie en korte haartjes gaat een stuk makkelijker dan een volle wintervacht. Afijn, zijn weidegenootjes waren altijd een stuk sneller.

QuintaenJojo

Re: Hoe beter door verharing helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:21

Er staat een goed artikel hierover in bit 155 van maart 2014. Staat vast wel iets bij waar je wat mee kan.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:24

Hier ook het probleem met al een wat oudere merrie. Overweeg om haar te scheren, gebruiken jullie nog een dekentje in deze periode?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:26

Vitaminespuit wil ook nog wel eens wat helpen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:28

Olie door het voer inderdaad en soms inderdaad een stoot vitamines ?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:29

Ik lees even mee, mijn shetlander is er ook nog niet doorheen en ik poets me een ongeluk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:31

Mijn shet is er ook nog lang niet doorheen, duurt gewoon vaak lang. Tegen de tijd dat ze mooi kaal zijn beginnen ze weer opnieuw haar aan te maken haha

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:33

Waarschijnlijk verminderde weerstand.
Het weer de laatste tijd is ook zo wisselvallig geweest.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:45

__elise__ schreef:
Hier ook het probleem met al een wat oudere merrie. Overweeg om haar te scheren, gebruiken jullie nog een dekentje in deze periode?

Hier persoonlijk niet meer, en tot voor kort alleen 's nachts toen de temperaturen nog goed omlaag gingen. Maar ik zou haar -mits je ziet dat ze helemaal niets los laat en dat haar duidelijk hindert - nu niet meer gaan scheren. Als je ziet dat ze wel verhaart maar langzaam gewoon de gang laten gaan.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:56

Lara_Silver schreef:
__elise__ schreef:

Hier persoonlijk niet meer, en tot voor kort alleen 's nachts toen de temperaturen nog goed omlaag gingen. Maar ik zou haar -mits je ziet dat ze helemaal niets los laat en dat haar duidelijk hindert - nu niet meer gaan scheren. Als je ziet dat ze wel verhaart maar langzaam gewoon de gang laten gaan.

Okee, dan doe ik dat. Ze laat het wel goed los, maar het is zoveel :wow:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:11

Hier ook, ik word er gek van! Hij is in dekenmodel geschoren vorig jaar oktober, en de hele tijd onder dekens, maar jeetje alsnog enorm veel haar!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:21

Mijn Fries, precies zo. Heeft op de flank nog gewoon echt lange haren die er echt vast in zitten.
Ik geef hem nu een extra vitamine spuit en hoop dat het er dan maar snel af gaat.
Onder zijn doffe wintervacht komt een prachtige zwarte glans terug gelukkig. <3

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:23

furminator heeft ze al, zegt ze al in de openingspost ;-)

Ja supplementen voeren, iets van lijnzaad granulaat oid. Maar dat had je dan al in de winter mee moeten beginnen, dan zijn ze zo die vacht kwijt.

Ik heb mijne, toen hij begon met verharen, geschoren met de haren mee. Is hij die lange dons kwijt en de rest verhaard wel, daar heeft ie ook niet zo'n last van.

En idd poetsblokjes, furminator, rossen, keertje wassen en goed laten rollen in zand en dan weer rossen als ze droog zijn.
Rossen zorgt ook voor doorbloeding in de huid, verhaard het sneller. Dus elke dag rossen(masseren)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:38

Mijn haflinger van 27 scheer ik vaak in februari of maart, als het warmer begint te worden, dan is hij daarna ook snel door de rui heen als het haar echt los gaat laten.
Dit jaar was hij geblesseerd eind februari en heb ik hem niet geschoren.
Nu is hij dus ook nog niet volledig klaar met verharen, dus hij wordt dagelijks flink gepoetst en daar geniet hij heel erg van.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:45

Volgt!

Ik heb n shet van 2 die nog lang niet door de vacht is en het moeilijk loslaat. Ze zweet zich n ongeluk met dit weer, arme ding.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:46

Die van mij is precies zo, vitaminespuit heeft hij al gehad, lijnzaadolie door zijn voer..
Maar alsnog zit hij dik in zijn vachtje, onze andere IJslander is er al bijna uit maar die heeft ook een heel ander type haar.
Mijne heeft echt zo'n hele dikke teddy vacht :')

Ik gebruik wel zo'n zweetmes maar zal zo'n haarverwijderaar van de EJ beter helpen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:59

Drico schreef:
Die van mij is precies zo, vitaminespuit heeft hij al gehad, lijnzaadolie door zijn voer..
Maar alsnog zit hij dik in zijn vachtje, onze andere IJslander is er al bijna uit maar die heeft ook een heel ander type haar.
Mijne heeft echt zo'n hele dikke teddy vacht :')

Ik gebruik wel zo'n zweetmes maar zal zo'n haarverwijderaar van de EJ beter helpen
?

Ja! Ik heb een heb ook beiden, een zweetmes en een furminator, en die laatste haalt toch aanzienlijk meer haar weg dan zo'n gekartelt zweetmes. Ook de dupes van de furminator werken gewoon prima! Ook merk je met de furminator direct wanneer je al het losse haar van die plek eraf hebt, dan komt er opeens een stuk minder uit en dan kun je 'opschuiven' naar de volgende plek.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:09

Mijn verzorgshet zit ook nog in een teddyberen vacht voor 100 teddyberen. Waar kan je een goede dupe kopen van de furminator?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:16

Een mooie dag maakt nog geen zomer. Er zijn nog genoeg koele dagen.
Ongeveer tot aan de langste dag maakt een paard zomervacht aan.
Bij de een gaat het sneller dan de ander. Daarbij heeft het ene paard van nature een dikkere vacht dan de ander.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:05

Bedankt voor alle reacties!! :)
Ik denk dat ik toch maar op zoek moet gaan naar een bepaald soort voer wat hem kan helpen, zodat het in ieder geval volgend jaar makkelijker zal gaan.. Furminator werkt inderdaad goed, maar het valt me gewoon tegen hoeveel hij loslaat, soms haast niks...

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:53

Nou,die van mij is ook nog lange niet klaar en die krijgt haast een overschot aan vitamines en alles wat goed voor hem is!
als je wat vitamines bij voert Moet dat in principe genoeg zijn .
het is lang koud geweest snachts en daar zit het hem denk ik in hoor :j
goed ontwormen, beetje extra vitamine, en flink poetsen :)

zijn e ht veel paarden laat dit jaar

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:57

Sodeletuut schreef:
Ik denk dat ik toch maar op zoek moet gaan naar een bepaald soort voer wat hem kan helpen, zodat het in ieder geval volgend jaar makkelijker zal gaan.. .

Dat werkt hoor. Was v/d week bij een kennis en die heeft 5 tal welshen lopen, en die krijgen allemaal hele winter al speciale supplementen, en die zaten allemaal al 99% shiny in hun zomer vacht, zonder gekke hulpmiddelen verder.

2 welshen hier doen het gewoon op ruwvoer en handje brok en dat zijn twee teddy's, en ondanks dat de zomervacht wel aanwezig is, laat het dons niet los. Het is gewoon niet los, je kan poetsen wat je wil. Daarom mijne geschoren met de haren mee, hij had er teveel last van.
Ik ga dus ook die supplementen voeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:13

Het is ook geen best voorjaar koud en veel en harde wind.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:33

Toydoll: Weet jij wat voor supplement ze daar gevoerd hebben?